Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eric W sa:Det kan jag hålla med om Jofa. På min gamla Float så gjorde en större volymspacer susen, men då var det mer fin-tuning och det var inte så att jag bottnade ur hej vilt innan heller.
Det här med extra fett i luftburken, är det någon som testat det på riktigt?
Vi snackar typ SRAM butter då eller liknande?
happymtb.fr sa:Dum fråga kanske, men har du provat att pumpa mer luft i din monarch?
Eric W sa:Det kan jag hålla med om Jofa. På min gamla Float så gjorde en större volymspacer susen, men då var det mer fin-tuning och det var inte så att jag bottnade ur hej vilt innan heller.
jofahjalm sa:Eric W sa:Det kan jag hålla med om Jofa. På min gamla Float så gjorde en större volymspacer susen, men då var det mer fin-tuning och det var inte så att jag bottnade ur hej vilt innan heller.
Jag hade tagit något som inte flyter iväg eller flyttar på sig. SRAM butter flyter nog runt ganska lätt. Olja hade jag inte vågat använda.
Eric W sa:jofahjalm sa:Eric W sa:Det kan jag hålla med om Jofa. På min gamla Float så gjorde en större volymspacer susen, men då var det mer fin-tuning och det var inte så att jag bottnade ur hej vilt innan heller.
Jag hade tagit något som inte flyter iväg eller flyttar på sig. SRAM butter flyter nog runt ganska lätt. Olja hade jag inte vågat använda.
Penta fett ftw. :D
Maakus sa:Eric W sa:jofahjalm sa:Eric W sa:Det kan jag hålla med om Jofa. På min gamla Float så gjorde en större volymspacer susen, men då var det mer fin-tuning och det var inte så att jag bottnade ur hej vilt innan heller.
Penta fett ftw. :D
https://www.hjertmans.se/produkter/...medel/fett/propelleraxelfett-volvo-penta-500g
Sådan?
Funderade på att ha sånt i mitt länkage... :P
BjornR sa:Shimsa om dämparen till mindre dämpning och tryck i mer luft. Effekten blir bättre bottningsresistens, bättre eller sämre small bump och poppigare cykel. Väger du drygt 70-75kg och kör vanlig stig så är det shims som gäller.
Gjorde just detta för att jag bottnade lite för lätt och dämpningen var för hård. Mjukade upp dämpningen fram och bak och tryckte i 10-15psi mer fram och bak. Aldrig haft tanken att jag behövt några klick kompression innan jag shimsade om.
Trimma luftburk kommer aldrig att hjälpa dig mot överdämpat.
happymtb.fr sa:Vad är det för cykel? @Eric W
Eric W sa:BjornR sa:Shimsa om dämparen till mindre dämpning och tryck i mer luft. Effekten blir bättre bottningsresistens, bättre eller sämre small bump och poppigare cykel. Väger du drygt 70-75kg och kör vanlig stig så är det shims som gäller.
Gjorde just detta för att jag bottnade lite för lätt och dämpningen var för hård. Mjukade upp dämpningen fram och bak och tryckte i 10-15psi mer fram och bak. Aldrig haft tanken att jag behövt några klick kompression innan jag shimsade om.
Trimma luftburk kommer aldrig att hjälpa dig mot överdämpat.
Intressant. Shimsade du om själv eller skickade i väg till någon firma?
Borde även generera mer stöd i mitten av slaget?
Vad är det som styr om det blir bättre eller sämre small bump? Länkage? Eller negativ kammare?
happymtb.fr sa:Bilden ovan förutsätter samma dämpning i compression och retur vilket är i princip aldrig så på en cykel samt att den förutsätter att den fjädrat massan är en styv klump vilket inte riktigt passar för en rörlig cyklist. .
Ja det blir så om du minskar volymen på den positiva kammaren till det du har nu, dvs icke debonair.Eric W sa:Tack för bra input!
happy.fr: yes, det är den hojen. Jag är egentligen rätt nöjd hur hojen beter sig med i början av slaget. Förstår jag det rätt om jag med en Debonair kan gå upp i tryck tills jag får samma sag som jag har nu och därmed mer lufttryck i fjädern och mer stöd mitten av slaget?
Ingen extra progressivitet, men mer stöd genom hela slaget i stället?