Rock Shox, Monarch RT3 För progressiv

Vad jag vet (har faktiskt inte kollat ordentligt...) så finns det ingen sleeve på den lilla bruken? Kan man reducera volumen inuti burken på något sätt? Typ som på en fox där du kan lägga in en volymreducerande spacer?

Jag körde med lite extra olja i luftburken för att testa mig fram på min RC3 DebonAir. Funkade fint. Sen sålde jag cykeln innan jag hann fixa nåt permanent...

Det finns luftburkar som inte har färdiga spacers som går att köpa. Det går däremot att minska volymen i dom på egen hand. T.ex. med fett eller gummiband.

Min erfarenhet är att det är ganska svårt att få bottningamotstånd som fungerar bra med hjälp av volymspacers.

Det kan jag hålla med om Jofa. På min gamla Float så gjorde en större volymspacer susen, men då var det mer fin-tuning och det var inte så att jag bottnade ur hej vilt innan heller.

Det här med extra fett i luftburken, är det någon som testat det på riktigt?
Vi snackar typ SRAM butter då eller liknande?

Eric W sa:
Det kan jag hålla med om Jofa. På min gamla Float så gjorde en större volymspacer susen, men då var det mer fin-tuning och det var inte så att jag bottnade ur hej vilt innan heller.

Nej, men olja enligt ovan och det har nog samma funktion. Hade inget fett, annars hade jag tagit det. Bör väl vara något som går blanda med oljan i luftburken så nåt gaffelfett borde inte vara några problem.

happymtb.fr sa:
Dum fråga kanske, men har du provat att pumpa mer luft i din monarch?

Yes, kör ca 25% (Rek. är gissningsvis runt +30%) sag nu och är nöjd med grepp och small bump.
När jag trycker i mer tycker jag att jag tappar mer grepp än vad jag vinner support.

Shimsa om dämparen till mindre dämpning och tryck i mer luft. Effekten blir bättre bottningsresistens, bättre eller sämre small bump och poppigare cykel. Väger du drygt 70-75kg och kör vanlig stig så är det shims som gäller.

Gjorde just detta för att jag bottnade lite för lätt och dämpningen var för hård. Mjukade upp dämpningen fram och bak och tryckte i 10-15psi mer fram och bak. Aldrig haft tanken att jag behövt några klick kompression innan jag shimsade om.

Trimma luftburk kommer aldrig att hjälpa dig mot överdämpat.

Eric W sa:

Jag hade tagit något som inte flyter iväg eller flyttar på sig. SRAM butter flyter nog runt ganska lätt. Olja hade jag inte vågat använda.

jofahjalm sa:
Eric W sa:

Jag hade tagit något som inte flyter iväg eller flyttar på sig. SRAM butter flyter nog runt ganska lätt. Olja hade jag inte vågat använda.

Penta fett ftw. :D

Eric W sa:
jofahjalm sa:
Eric W sa:

https://www.hjertmans.se/produkter/...medel/fett/propelleraxelfett-volvo-penta-500g

Sådan?
Funderade på att ha sånt i mitt länkage... :P

Maakus sa:
Eric W sa:
jofahjalm sa:
Eric W sa:

https://www.hjertmans.se/produkter/...medel/fett/propelleraxelfett-volvo-penta-500g

Sådan?
Funderade på att ha sånt i mitt länkage... :P

Funkar fint! Mer eller mindre hela min gamla SC Bullit var fylld med sånt! :D

BjornR sa:
Shimsa om dämparen till mindre dämpning och tryck i mer luft. Effekten blir bättre bottningsresistens, bättre eller sämre small bump och poppigare cykel. Väger du drygt 70-75kg och kör vanlig stig så är det shims som gäller.

Gjorde just detta för att jag bottnade lite för lätt och dämpningen var för hård. Mjukade upp dämpningen fram och bak och tryckte i 10-15psi mer fram och bak. Aldrig haft tanken att jag behövt några klick kompression innan jag shimsade om.

Intressant. Shimsade du om själv eller skickade i väg till någon firma?
Borde även generera mer stöd i mitten av slaget?
Vad är det som styr om det blir bättre eller sämre small bump? Länkage? Eller negativ kammare?

Synd att du inte hade en RC3.
Då hade du ju kunnat fixa till den med lite trim.
Skulle kunna tänka mig en sån, bara för att den är snygg med Vorsprung stickers :)

snyyyyyggggg.JPG

Eric W sa:
BjornR sa:

Intressant. Shimsade du om själv eller skickade i väg till någon firma?
Borde även generera mer stöd i mitten av slaget?
Vad är det som styr om det blir bättre eller sämre small bump? Länkage? Eller negativ kammare?

Gjorde det hemma med hjälp av shockwiz för att få det bekräftat att dämpningen var för hård och sedan restackor pro för att bedöma hur många shims jag skulle ta bort.

Mer luft flyttar upp dig högre vilket ger mer stöd och eftersom hänget krymper så blir cykeln poppigare iom att du inte behöver kämpa mot lika mycket negativ slaglängd men vissa gillar att ha mycket häng och hjulen aldrig får lämna marken. Gjorde min 180/170 rejält mycket poppigare och mer lekfull. Kanske kör några klick kompression till BP för att göra cykeln mer stabil.

Negativ kammare är i princip bara en fjäder för att balansera krafterna. Ger mer stöd i 1/2 av slaglängden. För mycket så hamnar man väldigt långt ner och för lite så blir det mindre följsamt.

Anledningen med smallbump är att om du har för mjukt så får du inget stöd och då får du motsatt effekt av en cykel som känns mer sladdrig. Det är en avvägning men att rycka 1 shim från stacken gör en enorm skillnad, kanske 2 ifall man verkligen vill öka med tryck.

Alla har sin åsikt om dämperiet. Min åsikt är att fjäderkonstant är den primära delen då det är denna som säger häng och bottning, och dämpningen är bara för att göra cykeln mer stabil, dvs bli av med "overshoot". För mycket dämpning och du når kraftens utjämning för långsamt och för lite så passerar du utjämningen.

damp.jpg

Bilden ovan förutsätter samma dämpning i compression och retur vilket är i princip aldrig så på en cykel samt att den förutsätter att den fjädrat massan är en styv klump vilket inte riktigt passar för en rörlig cyklist.

Eric W, om detta är din cykel: http://linkagedesign.blogspot.se/2015/05/s-stumpjumper-275-2016.html?m=1, den har lite progressivitet byggt i länkaget kombinerat med kort slaglängd på dämparen vilket gör att det blir svårt att få bra känslighet i början av slaget med stöd i slutet oavsett vad du gör med springkurvan och dämpning. Det betyder inte att det inte går att förbättra det du har nu men resultatet blir nog en kompromiss.

Jag skulle köra en debonnair luftburk som du proppar hela extra positiv kammare så att du får bara en större negativ kammare. Det kommer att göra att du kan köra med mer tryck och få likvärdig känslighet i början.
Räcker det inte mot bottningarna så kan du minska ännu mer volymen på den positiva kammaren utan att gå ner i tryck.

happymtb.fr sa:
Bilden ovan förutsätter samma dämpning i compression och retur vilket är i princip aldrig så på en cykel samt att den förutsätter att den fjädrat massan är en styv klump vilket inte riktigt passar för en rörlig cyklist. .

Går alltid att trimma returen också.

Bilden visar bara hur dämpning ska fungera. Hade denna bild inte varit relevant så skulle vi lika gärna kunna köra utan dämpning och bara ha en fjäder. Någonstans måste dämpningen fungera och vad man är ute efter är kritiskt dämpning, där dämpningen rör sig snabbt till utjämningspunkten utan att overshoota med åkarens input.

För samma tryck i en debonair så får man 5-10%-enheter mer häng. Det är inte för alla, speciellt inte dom som har lågt vevlager från början. Kommer vara plågsamt att cykla med på en stumpy med extremt lågt vevlager från början. En lösning som ger andra problem dvs.

Senast ändrad:
Jag tror inte på debonair. Det är ett plus i kanten utöver korrekt dämpning för en. Är man ute efter finkänslighet och bottningsresistens så är det lite dämpning och mycket fjäder när luftfjädern inte går att trimma något mer. När man fått till dämpningen och vill va lite djupare i slaget med ännu mer finkänslighet, då är debonair en bra uppgradering.

Snacka dämpning blir lätt att prata förbi varandra och att alla har sin åsikt :D

tillägg: En väldigt relevant vorsprung Tuning tuesday, speciellt vid 8:50 och framåt:

Senast ändrad:
BjornR, vi föreslår båda likvärdiga lösningar för att bibehålla känslighet i början trots mer tryck i burken. Du föreslår mindre dämpning och jag föreslår en förbättring av profilen av luftkurvan med hjälp av en större negativ kammare och en bibehållen (eller eventuellt minskad) volym på den positiva.

Tack för bra input!

happy.fr: yes, det är den hojen. Jag är egentligen rätt nöjd hur hojen beter sig med i början av slaget. Förstår jag det rätt om jag med en Debonair kan gå upp i tryck tills jag får samma sag som jag har nu och därmed mer lufttryck i fjädern och mer stöd mitten av slaget?
Ingen extra progressivitet, men mer stöd genom hela slaget i stället?

Eric W sa:
Tack för bra input!

happy.fr: yes, det är den hojen. Jag är egentligen rätt nöjd hur hojen beter sig med i början av slaget. Förstår jag det rätt om jag med en Debonair kan gå upp i tryck tills jag får samma sag som jag har nu och därmed mer lufttryck i fjädern och mer stöd mitten av slaget?
Ingen extra progressivitet, men mer stöd genom hela slaget i stället?
Ja det blir så om du minskar volymen på den positiva kammaren till det du har nu, dvs icke debonair.

Tillbaka
Topp