Rock Shox poploc - puchloc

björnb

Medlem
Funderar på ny gaffel.
Blir inte klok på det här med remote systemen.
Har alla exempelvis SID och REBA gafflar lock out? Kan man sedan välja vilken remotesystem man vill ha, och köpa det löst?
Har jag fattat detta rätt?
Skillnad mellan poploc och pushloc?

Nej alla gafflar som har låsning är inte kompatibla med remote-systemen. De måste ha en kompressions-ratt som är just kompatibel.

Om jag minns rätt:
Poploc = låsning ifrån styret.
Pushloc = ställbar låsning ifrån styret (du kan justera hur mycket kompression du aktiverar ifrån styret).

Om jag inte är helt ute och reser så låser/ låser Poskloc upp med samma knapp. Och på Poploc är det en spak för låsning och en knapp för upplåsning, denna finns även med inställning för motioncontrol via en liten ratt.

Pushloc er senste udgave som låser og låser op med samme spak.
Poploc findes i to udgaver, den simple som har en spak (låsning) og en knap (oplåsning) eller den som har en spak, en knap og en rund dums til at justere wire udvekslingen med.

De nyere RockShox gafler bruger pushloc. Rockshox skriver at pushloc ikke er kompatibelt med de gamle gafler og jeg har aldrig testet om pushloc og poploc er kompatibelt i udvekslingen på wiren.

/Kasper

Senast redigerad av en moderator:
"The PushLoc was designed to address all the shortcoming of the PopLoc. The first problem with the PopLoc is the amount of real estate it occupies on the bar. When developing the PushLoc they looked at ways of decreasing the overall footprint on the bar, which they did by getting rid of the release lever that the PopLoc has. The PushLoc uses a single lever actuator that works much like a pen. You press the lever down and you are now in the lock setup. Press it again and it releases the lever and now you are back to unlock.

One other problem with the PopLoc, which you might have experienced if you regularly ride in foul weather, is that grime and grit tends to find its way into the actuator. Unlike the PopLoc, the PushLoc is an entire sealed until. The entire mechanism is housed inside a snail shaped piece and the lever is clamped on the outside. I would also like to point out that all the parts on the PushLoc are made out of metal, expanding its life expectancy."

Blir inte klok på alla modeller... kan någon bara förklara lite snabbt vad skillnade är mellan Reban SL - Race och Team ?

Finns varje modell i olika utförande också ?

//Källis

Sedan undrar jag om det är så som många tester visar, att RS framdämpare fjädrar 20-30 mm även när de är låsta. Låter ju rätt meningslöst med låsning om de fjädrar så pass mycket även låsta.

GöranH skrev:
-------------------------------------------------------
> Sedan undrar jag om det är så som många tester
> visar, att RS framdämpare fjädrar 20-30 mm även
> när de är låsta. Låter ju rätt meningslöst
> med låsning om de fjädrar så pass mycket även
> låsta.

Inte alls. Det finns där av en anledning, annars skulle man ju slå sönder innehållet i gaffeln. Vill man ha helstel gaffel är det alu/ti/kolfiber eller traditionellt stål som gäller. ALLA fjädergafflar har dämpning även vid helt låst.

Källis skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är skillnaden rent funktionsmässigt på dom
> här tre?

Mellan de två första skiljer ju bara typ av låsningslösning, dvs pop mot push.

Reba Team är lite "lyxigare" än Race med sin "BlackBox Motion Control".

> Kan jag köra med låsning(poploc/puchloc) från
> styret på alla tre?

Ja.

Jag ska köpa en 2013 års REBA och velar mellan modeller. Jag vill kunna låsa gaffeln från styret, men vilken variant är att föredra? för och nackdelar?

Rock Shox Reba RL Solo Air 120 Diffusion Black
http://www.bike-discount.de/shop/k1024/a82130/reba-rl-solo-air-120-diffusion-black.html
Har den första gaffel någon form av lockout? Och kan jag på något sätt få den att låsa från styret?

Rock Shox Reba RL Solo Air 120 black with Remote-Option
http://www.bike-discount.de/shop/k1024/a82142/reba-rl-solo-air-120-black-with-remote-option.html
Vilken typ av lockout kan jag sätta på denna, pusch eller pop?

Rock Shox Reba RL Solo Air 120 Diffusion Black PushLoc
http://www.bike-discount.de/shop/k1335/a81324/reba-rl-solo-air-120-diffusion-black-pushloc.html
Är detta exakt samma som ovan fast med remote inkluderat?

Som svar på de olika gaffelfrågorna:
Nej. Nej.
Både och.
Ja.

Sen kan du ställa thresholden på den första gaffeln utan extern lockout och på så sätt delvis styra när gaffeln ska börja röra på sig, men det blir ju inte samma som med en manuell lockout.

Jag hade tagit den sista för där får du också med en pump som bara den kostar minst 200 kr annars.

De nya gafflarna har ändrats lite men som jag förstår det är det i princip som förr där T'et i RLT står för threshold, dvs att du kan med RLT slå av och på thresholden (dvs när den ska börja fjädra i låst läge) med hjälp av en ratt medan den alltid är fast på en RL. Justeringen görs med en 2,5mm insex och för RLén är jag tveksam om du kan justera den alls.

Men, med remote lockout blir det sällan att man pillar på denna eftersom man styr lockouten själv och då tycker jag det är onödigt att betala extra för denna justeringsmöjligheten.

Har du även tittat på SIDen? För 40 Euro till får du en RCT3a som har en ännu bättre dämpning än Reban och med RCT3 så kan du lätt växla mellan öppen, låst och (enkelt justerbar) threshold, om du nu inte vill manuellt låsa och låsa upp från styret. Jag har själv 2012:an som dom säljer för 439 i svart som funkar mycket bra.

Tack igen för att reda ut alla begreppen, jag har kikat på SID, men hittar inget bra pris på en 120mm-gaffel. Tror det blir en REBA RL 120mm med lockout.

Tillbaka
Topp