Rock shox Reba tappar slaglängd

Min Reba gaffel tappar slaglängd varje gång jag kör med den. Det verkar som att luften flyttar sig från översidan till undersidan av kolven i vänster ben. Nu idag när jag tog en 2 mila runda i skogarna så hade jag 30 mm kvar av slaglängden (började med 100) när jag kom hem. För att återställa måste jag skruva ur bottenskruven på vänster ben och pilla in en liten pinne där att släppa ur övertrycket som bildats inne i gaffeln (det sitter en liten ventil inne i axeln). Jag får liksom en negativ luftkammare fast gaffeln är en solo air.
Någon mer som har råkat ut för detta? Vad kan man göra åt det?

Sjunker gaffeln alltså ihop?
Tömmer du både övre och undre kammare innan du börjar pumpa?
Och börjar du pumpa övre kammaren först - och till vilket tryck?
Och sedan nedre kammaren - till vilket tryck?
Har du i nedre kammaren testat att inte pumpa alls, eller endast lågt tryck, och sedan cyklat någon längre runda?

Är det en Solo Air och inte dubbel (min gamla Reba RL är dubbel)?

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Sjunker gaffeln alltså ihop?
Tömmer du både övre och undre kammare innan du börjar pumpa?
Och börjar du pumpa övre kammaren först - och till vilket tryck?
Och sedan nedre kammaren - till vilket tryck?
Har du i nedre kammaren testat att inte pumpa alls, eller endast lågt tryck, och sedan cyklat någon längre runda?

Det var en solo air.......

Men även en solo air har två luftkammare, med en utjämningsventil.
Så något strular helt klart. Har du fått fett i de här små hålen på airshaft som ska utjämna kanske? Det kan ställa till det med tror jag.

Gaffeln är en solo air. Alltså kan jag inte pumpa undre kammaren.
Efter att jag varit ute på en runda och har säg 3 cm slaglängd kvar så skruvar jag ur bottenskruven på vänster ben och släpper ur övertrycket som bildats i undre kammaren. Då "åker" gaffeln ut igen och jag har mina 100 mm. Det sitter alltså en liten luftningsventil inne i stången på bilden

Bilagor

• 100mmtravelstang241116.jpg
    100mmtravelstang241116.jpg
    15.4 KB · Besök: 51
Det är inte så att jag helt enkelt har för högt tryck och att lufttrycket "smiter förbi" kolven när gaffeln komprimeras och trycket då ökar ännu mer.. Jag har även två "bottomless tokens" i gaffeln som ytterligare minskar luftkammarvolymen. Jag har normalt 140 psi tryck

140psi är väldigt mycke i en gaffel! Jag väger 100+ och brukar ha 80-100 beroende av vad jag ska köra, har iofs en pike men tror du har för högt tryck iallafall, hur mycket väger du och vad har du för sag?

Enligt listan på etiketten på sidan av ena benet rekommenderas 135+ om man väger över 90 kg. Jag väger 100kg. Sag är c:a 20%
Jag får prova med lägre tryck och se om problemet minskar

Jag hade samma problem. Tog isär gaffeln, torkade rent allt och smorde upp, satte ihop den igen, och sedan var problemet borta. Gaffeln var då nästan ny.
Har sett fler trådar om samma problem, med samma lösning. Verkar vara något som ibland kan hända på solo air-gafflarna.

Håkan28082 sa:
Enligt listan på etiketten på sidan av ena benet rekommenderas 135+ om man väger över 90 kg. Jag väger 100kg. Sag är c:a 20%
Jag får prova med lägre tryck och se om problemet minskar
Vill minnas att det är en maxgräns på samma klistermärke, kommer dock inte ihåg vad den är... Om du inte överskrider den ska gaffeln klara det tryck och Max antal tokens utan att tappa tryck osv... om dem gör det är det fabrikationsfel.

Tillbaka
Topp