Rock Shox Tora som "hackar" vid kompression

barton

Ny medlem
Har haft min cykel stående i över ett år, dessvärre. Nu när jag tagit hem den igen och börjar ladda upp för att cykla på nytt märker jag att framgaffeln så att säga hackar vid kompression, känns som att den går torrt.

Gaffeln servades precis innan den ställdes in, och glömdes bort, så oljor osv. är fräscha. Min fråga är egentligen, är detta något som är känt på gafflarna och kommer reparera sig med tiden (inte troligt), eller är det bara att vara glad och serva gaffeln?

Gaffeln i övrigt har inte gått mycket, så den bör vara i bra skick.

Ställ hojen upp-och-ned över natten. Det är olja i ytterbenen som ska smörja bussningarna och den har väl runnit ned i botten. Tora brukar ha lite stiction om man låter dem stå ett tag, men det ska gå bort efter första kompressionen.

Ahh, tänkte precis den tanken efter jag skrivit inlägget, så den står upp och ner nu=)

Förhoppningsvis kan man ta sig en runda redan imorrn då.

Jo, det blev bättre efter mer än ett dygn upp och ner, men inte helt bra. Märkte dock att det släppte lite vid några kompressioner, så jag körde några och ställde den upp och ner igen.

Frågan är vad man ska göra om det fortfarande inte blir helt bra? Nu har jag förvisso rätt mycket tryck i den, då jag väger på tok för mycket, ska man kanske ta och släppa ut lite, komprimera några gånger och sen vända på den igen?

Om inte det hjälper antar jag att det är en service som gäller, har aldrig skruvat isär en RS-dämpare, men vad jag har förstått så är det inga större problem, i synnerhet inte med en manual som referens?

Förvissa dig om att trycket är rätt för din vikt. Om det inte blir bättre efter lite ordentlig körning så är åtminstone en ytterbensservice på sin plats. Det är en enkel operation men man kan bli lite kladdig.

Tillbaka
Topp