Rocket ron/ winther plus lyckas inte montera

Alex_85

Aktiv medlem
Hej hej.
Jag har lagt alldeles för lång tid på att först försöka få på det nya vinterdäcket för att sedan ge upp men även gått bet på att montera tillbaka det gamla däcket, imorn bär det av till lbs så får han svettas istället då detta kostat mig 2st slangar, 6st däckavtagare och en massa skinn från fingrarna.

Jag fattar inte vad som är fel, bakdäcket har jag dels bytt både slang i och till ett vinterdäck utan några som helst bekymmer men fram går det bara inte, fälgen är bontrager duster elite tubeless ready och däcken enligt rubrik.

Några förslag på vad som är tokigt?

Finns många trådar om hur man kan försöka få på trilskande däck. TL fälgar är ofta en bra start på en svår montering.... Jag har ett TL ready bakhjul som jag brukar behöva montera nya däck på en annan fälg först för att få däcket att ge sig det lilla som behövs för att lyckas montera det. Så förutom alla andra råd du hittar i gamla trådar är mitt lilla tips att förmontera nya jobbiga däck på en lättmonterad fälg och låta det stå några timmar pumpat till rekommenderat maxtryck. Det rådet hjälper dig dock inte om du har ett begagnat däck du inte får på. Och även om lbs får dit ett så eländigt däck hjälper det inte dig när du punkar ute...

det brukar hjälpa att varvet runt trycka in kanttråden så den går ned i centrala skåran eller insänkningen på fälgen.

starta vid ventilen, kör hela varvet runt och avsluta med att trycka in däckanten där man närmar sig ventilen igen från andra hållet.

villl den inte ligga kvar i centralt läge hjälper det att samtidigt hålla lite drag i kanttråden med hjälp av däckjärnet.

är kanttråden kevlar lät det inte ha effekt, och är det stål torde effekten med värme vara minimal?

20 graders skillnad ger ca 0.5 mm på diametern. Kan ju ha betydelse. Men viktigast är väl att hela däcket blir smidigare när det är varmt, precis som de flesta grejor i gummimaterial, skulle jag tro. :)

frid!

Jag brukar ta spjärn med fötterna emot insidan av fälgen. Börja ett par dm bredvid ventilen, nyp ihop däcket och dra därefter ner det i skåran. Dra för kung och fosterland på båda sidor om ventilen. Jobba dig sakta runt fälgen tills du är på motsatt sida ventilen. När jag gör så brukar jag ganska ofta slippa använda däckjärnen utan det räcker med handkraft.

Kanttråden i mittskåran är viktigt som sagt och man kan tjäna några mm på att sätta på det vid ventilen sist också.

+1, har använt denna teknik flera gånger med framgång!
kais01 sa:
det brukar hjälpa att varvet runt trycka in kanttråden så den går ned i centrala skåran eller insänkningen på fälgen.

starta vid ventilen, kör hela varvet runt och avsluta med att trycka in däckanten där man närmar sig ventilen igen från andra hållet.

villl den inte ligga kvar i centralt läge hjälper det att samtidigt hålla lite drag i kanttråden med hjälp av däckjärnet.

Jag tyckte jag testade det som nämnts här, läste tidigare trådar i ämnet för tips och såg nån beskrivning på tuben men lyckades inte bättre för det. Iallafall så fixade min lbs det utan problem, han använde ju dock ett däckverktyg i järn vilket såg lite smidigare ut annars vet jag inte om han gjorde nåt speciellt.

Jag brukar ta spjärn med fötterna emot insidan av fälgen. Börja ett par dm bredvid ventilen, nyp ihop däcket och dra därefter ner det i skåran. Dra för kung och fosterland på båda sidor om ventilen. Jobba dig sakta runt fälgen tills du är på motsatt sida ventilen. När jag gör så brukar jag ganska ofta slippa använda däckjärnen utan det räcker med handkraft.

Gammal tråd men ditt tipps gjorde att mitt trilskande däck hoppade på hur enkelt som helst... Efter många gråa hår å svordomar...Dagens guldstjärna till ditt tipps ??

Tillbaka
Topp