RockShox Boxxer inställningar

Dseth

Medlem
Hej!

Jag slår sönder mina fingrar när jag kör DH sen jag bytte hoj!? Jag körde en gammal Scott Gambler 10 innan men Fox 40 gaffel. Kunde köra hur mycket som helst utan att får ont.

Köpte nu en Kona Operator med RockShox Boxxer gaffel med blå fjäder och med Charger Damper kit. Redan efter 3 åk kände jag värk i fingrarna. Provat div inställningar men svårt att hitta rätt. Det är långfinger och ringfinger framförallt som blir krossat.
Sönderslagen på nedre delen av fingrarna mellan handflatan å första vecket liksom. Håller löst grepp och är relativt van mtb/cross förare. Det är precis som om styret slår mig på insidan av fingrarna. Kände inget alls på gamla cykeln!? Måste nu vila i minst 3-4 dar innan jag kan hålla i styret igen :/

Jag väger 82 kg.

Nån som har erfarenheter? Tips å råd?

Bilagor

• Kona_Operator_Mountainbike_roed_svart_09[1470x849].jpg
    Kona_Operator_Mountainbike_roed_svart_09[1470x849].jpg
    27.5 KB · Besök: 54
Senast ändrad:
Kan ju vara vad som helst, från däck, lufttryck, handtag, annan körstil, sittställning, vinkel på styret, till gaffeln, olja, fjäder, bussningar.

Hade lite samma problem. för mig blev d lite labb med brickorna som sitter mellan fjäder och topcap på dämparsidan. sen har jag justerat lite fram och tillbaka med både lowspeed och rebound. Har inga problem. Tror att lite av problemet va att när jag bytte till en ny hoj med modern geo så blev d en liten omställning med hur mycket tryck man kunde lägga över framhjulet då den nya va mycket flackare.

Först och främst tycker jag du ska byta tillbaka till den röda standardfjädern. Med dina 82kg är du precis på gränsen mellan röd och blå enligt RS guide, men jag tycker personligen att de ofta rekommenderar väldigt hårda gafflar. Själv väger jag ca 73kg (motsvarande dig fast mellan röd/gul) och kör med en gul fjäder, och kompenserar med lite extra kompressionsdämpning.

Då har jag visserligen en Team, motsvarande R2C2, så jag kan även ställa HSC och bottom out, men jag tror det är värt att prova principen.

Sen bör du även laborera med såna simpla grejer som däcktryck, grepp, vinkel på bromshandtag, bettpunkt på bromsarna osv.

Tack för snabba svar å tips!

Har ändrat vinkel på bromshandtag och provat med lite mindre luft. Tycker dock orginal greppen är "tunna" Blir ett par tjockare. Tänkte också om man skulle byta tillbaks till röda fjädern. Men vill inte ha för mjuk heller... Gaffeln har Charger Damper kit och jag läste nyss detta:

I spent two-and-a-half days on the Boxxer, which gave me chance to run the fork in various setups to get a feel for it. On day one I started with an older Boxxer and spent several laps figuring out a new bike and trails. Then I added the Charger Damper upgrade kit and hit the same trails again.

Immediately the difference was noticeable. The trails were extremely dry, dusty, steep in places and fast. On the first laps, maintaining traction was not easy and my hands were getting tired quickly, but with the Charger Damper upgrade I found myself able to keep the front wheel from washing as quickly and I certainly wasn’t as fatigued...

Förmodligen är det väl "många bäckar små" Ny körställning, andra dämpare, däck, handtag... Men har även lånat cykel i tex Järvsö och kört hårt 4 tim utan känningar i händer. Hoppas bara denna cykel inte är skit och att jag aldrig kommer kunna köra den i timmar utan värk :/

Jag hade en 888 som gav mig liknande problem för en massa år sedan. Riktigt lågt däcktryck och mycket returdämpning blev mitt recept.

TM skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade en 888 som gav mig liknande problem för
> en massa år sedan. Riktigt lågt däcktryck och
> mycket returdämpning blev mitt recept.

Returdämpningen ska inte underskattas. Med för lite retur (dvs "studsig") kommer gaffeln slå tillbaka stenhårt varje gång den har komprimerat. Dessa slag går upp i dina händer även om gaffeln har fjädrat ihop första träffen på stenen eller vad det nu är.

Så laborera absolut med returen också.

Blir nog till att sätta i röd fjäder och pilla vidare med retur och compression :P
Är dock kass på inställningar... vad är/gör vad? På copression tex hur upplevs den om ja vrider max - vs max +? Returen har ja mer koll på... (dom har gjort det enkelt med hare och turtle) :P
Och bakdämparn har ja aldrig pillat på alls... nåt man borde?
Sen lär det inte bli sämre av lite mer träning!? Både gym å på hoj!

Garanterat den hårda fjädern som spökar. Byt till mjukare, ställ justeringarna i mitten och kör. Fortfarande jobbigt, öppna compression. Vet inte vad du har för lufttryck men kör så lågt som möjligt utan att däcket burpar i bermsen. Lågt lufttryck i däcken ger både grepp och komfort. Kanske inte rullar lika bra på slätten men hellre grepp och komfort än hårt, stötigt och ont i händerna. Sen får du ju inte ha så lågt tryck att du punkterar förstås.

Edit: Viktigt också att bakdämparen lirar med gaffeln så du inte har för hård fjäder även där.

Senast ändrad:
Ett förslag till: prova att lufta Charger-cartridgen, de stummar till ordentligt om de inte luftas. Vissa verkar ha haft luft i sig från fabrik och om den är beggad så är det definitivt dags. Det är enkelt att göra och kan göra stor skillnad.

Om chargerdämparen i boxxern fungerar som piken så gör lågfartskompressionen ingen skillnad innan den blir uppskruvad väldigt högt och då blir det förändring till det sämre. Rebounden är bara end stroke rebound så jag har min bara tillräckligt snabb för att hjulet inte ska vilja spola ut i stökiga svängar.

+1 på service. Nu vet jag inte om hojen var beggad eller ny, men känns det konstigt är det alltid bra att se till att allt inuti är tipptopp innan man börjar skruva fram och tillbaka. Det kan även vara bra att plocka ur fjädern och se så gaffeln löper mjukt och fint genom hela slaget, böjda inner/ytterben har förekommit förr i alla fall.

Sen är det även värt att lägga lite tid på inställningar, hitta en lagom sektion stig du kör om och om igen och skruva på rattarna en i taget för att se hur de påverkar. Generellt sett påverkar bakdämparens inställning även hur gaffeln känns och tvärtom, så det kan ta en stund att hitta den perfekta kombinationen.

H.s råd känns också vettigt med mjukare fjäder tycker jag, givet att du inte redan bottnar ur i tid och otid.

Om du inte ändrat nåt annat med styret, bromshandtagen osv skulle jag tippa att du behöver gå ner i fjäderhårdhet och/eller snabba upp returen. Ev kan du behöva minska kompressionsdämpningen också. Gör gaffeln snabbare och mer följsam helt enkelt, dödar den händerna hänger den inte med i stöket och har alltså för mkt dämpning.

Westman skrev:
> Om du inte ändrat nåt annat med styret,
> bromshandtagen osv skulle jag tippa att du
> behöver gå ner i fjäderhårdhet och/eller
> snabba upp returen. Ev kan du behöva minska
> kompressionsdämpningen också. Gör gaffeln
> snabbare och mer följsam helt enkelt, dödar den
> händerna hänger den inte med i stöket och har
> alltså för mkt dämpning.

+1. hade väldiga problem med smärta i fingrarna med min R2C2 när jag körde med RS rekommenderade inställningar (och på gränsen till för hård fjäder). Men efter att gradvis minskat kompression och returdämpning har problemen minskat avsevärt. Förmodligen för att gaffeln blivit mer följsam.

Senast ändrad:
Tusen tack för alla svar och tips!

Blir till att byta till röda fjädern då ja redan testat allt för att få den mjukare och "följsammare" Och cykeln har bara gått några timmar och är i nyskick så de bör ej va några skador i gaffeln.
Receptet får bli: Byta fjäder, minska luft tryck något, vrida styret några mm mot mig (liknar då gamla cykeln mer) lufta Chargern sen ställa justeringarna i mitten å börja om på nytt igen å hoppas på de bästa!

Dseth skrev:
> cykeln har bara gått några timmar och är i nyskick
> (...) lufta Chargern

Du behöver inte lufta chargern om cykeln är så ny. Faktum är att en del av problemen kan då vara stiction för att gaffeln inte är inkörd ännu. Vet inte om de fått ordning på detta, men för några år sedan hade nya boxxer-gafflar väldigt mycket stiction. Min Pike som jag köpte i våras kändes iofs jäkligt följsam redan från start.

Tillbaka
Topp