Rockshox Flight Attendant på en Specialized Epic 2021?

Svenmpa

Aktiv medlem
Har funderingar på att göra mig av med brain-prylarna på min Epic 2021 och ersätta med Rockshox Flight Attendant. Det är ju dock så att officiellt så stöds inte Flight Attendant på 2021-års variant av Epic.
Är det någon här på forumet som testat? Alltså att para en Yoke EP03 (https://bikeyoke.com/en/yoke-ep03/ep03) med en Flight Attendant bakdämpare på en 2021-års Epic?

Inte provat men kul att du är intresserad. Jag har fnullat på om jag ska prova att montera på en transition spur som inte heller officiellt stöds. Dock är jag lite osäker på vilken process en officiellt stöttad hoj har genomgått.

Gissar att det bara handlar om en dämpartune & att man försäkrat sig om att dämparen får plats. Men det kan ju också vara mjukvaruförändringar. Vilket som har jag inte känt mig tillräckligt säker på att det skulle bli ett bra slutresultat för att våga punga ut 30t på dämpare.

Inte provat men kul att du är intresserad. Jag har fnullat på om jag ska prova att montera på en transition spur som inte heller officiellt stöds. Dock är jag lite osäker på vilken process en officiellt stöttad hoj har genomgått.

Gissar att det bara handlar om en dämpartune & att man försäkrat sig om att dämparen får plats. Men det kan ju också vara mjukvaruförändringar. Vilket som har jag inte känt mig tillräckligt säker på att det skulle bli ett bra slutresultat för att våga punga ut 30t på dämpare.
Hehe ja men precis. Det är ju en del som ska bli rätt, och då är det ju väldans händigt om någon annan gjort grovgörat, så att säga.

Ställde typ samma fråga i ett internationellt forum, och jag har nog en plan för vad jag vill göra med cykeln nu, vilket är att konvertera den till en Epic Evo och sedan köra FA-dämparen ämnad för jus Epic Evo. De delar man behöver är enligt utsago:
1724825528547.png

(märk väl att man köper antingen delen tre ovanifrån, eller delen fyra ovanifrån, om någon utgår från listan ovan och vill göra samma sak).

Blir ju då även att köpa en FA-gaffel som är 120 mm.
Om jag får råd till det hela kommer det bli häftigt att på köpet också så att säga få en (typ) modernare XC-cykel i och med längre slaglängd bak och fram.

EDIT:
Se mitt inlägg nedan om feedback på det jag beställde (https://happyride.se/forum/threads/...en-specialized-epic-2021.3701930/post-4559846)

Senast ändrad:
Va skulle de kosta då ? Totalt på ett ungefär?
Jag är nu mitt uppe i ombygget. Delarna gick totalt på 38000. Beställde baktriangel och allt som behövdes för den via min lokala Specialized-butik. Dämpare och gaffel köpte jag från Tyskland (online).
Nu hade jag ju redan en wattmätare så det behövde jag inte köpa. Om din cykel inte har sådan behövs ju någon sorts sådan också dock. Vad jag förstår räcker det dock med att ha en pedalsensor (det behöver alltså inte vara en wattmätare), alltså typ https://www.sram.com/en/rockshox/models/ep-eac-faps-a1

Hade de funkat med enbart yoke:en å sen Fa grejorna ? under förutsättning man har en kompatibel quarq redan då så klart. och man nöjer sig med 100mm slag bak
Du kan läsa konversationen jag hade om det hela här:
Utifrån informationen jag fick där så gick jag på det säkra alternativet och byggde om Epicen till Epic EVO.
Och, såhär i efterhand är jag glad jag valde den varianten. Det känns kul att få lite av en ny cykel i och med att jag får lite andra vinklar och mer slag i dämpare och gaffel.

Senast ändrad:
Och som information till någon som vill gå samma väg som jag och bygga om till Epic EVO:
1 - Baktriangeln man beställer enligt specen i tidigare inlägg här kommer inte med något kedjestagsskydd, så beställ ett sådant, såtillvida du inte gillar skrammel och färg som nöts bort från kedjestaget. Alltså ett sådant här https://www.specialized.com/us/en/2...452?color=310703-190452&searchText=S206900004
2 - I specen jag utgick ifrån ingick det kullager-kit, vilket jag därmed också beställde men det visade sig att allt i beställningen redan hade kullager satta, så det var en onödig utgift. Men, det kan ju vara värt att höra efter i er beställning om det är så att lagren redan är satta som det var i mitt fall.

Hmm låter ju som byte av sving är rätt väg att gå. Men skulle man köpa en epic 8 skulle de kosta typ 22 000kr att uppgradera till FA? Förstår ja saken rätt att de som ställer till det är den lite speciella orginaldämparen på epic som ställer till det. Eller är de generellt bökigt att uppgradera till FA på cyklar som inte har de som standard?

Hmm låter ju som byte av sving är rätt väg att gå. Men skulle man köpa en epic 8 skulle de kosta typ 22 000kr att uppgradera till FA? Förstår ja saken rätt att de som ställer till det är den lite speciella orginaldämparen på epic som ställer till det. Eller är de generellt bökigt att uppgradera till FA på cyklar som inte har de som standard?
Köper du en Epic 8 så lär det ju gå att uppgradera utan problem.

Ja men precis. Skulle du köpa en Epic 8 är det bara att uppgradera rakt av. Anledningen att det är knepigt för en Epic 2021 är att FA bakdämpare inte finns i rätt längd till den.

Här är en länk till SRAMs sida för uträkning av kompabilitet

Jag har nu kört cykeln några pass och kan uttala mig om hur det blev. Det korta svaret var att det blev helt fantastiskt bra.
Vid vanlig stigcykling där det inte är alltför ojämnt och så beter den sig väldigt likt den Epic 2021 som den var, alltså snabb, rapp och en riktigt bra plattform för att få kraften från benen att bli fart på cykeln.
När det gäller ställen där det är lite mer ojämnt är skillnaden dock väldigt stor. Från att alltid ha varit en upplevelse att man får rätt mycket av ojämnheterna upp i kroppen (jag hade alltså tidigare Brain både bak och fram) och med ett framhjul som inte alltid var helt lätt att fortsätta peka där man vill till en väldigt trevlig upplevelse där cykeln äter ojämnheter så mycket bättre. Den största skillnaden kände jag då jag pekade cykeln nedför en del rätt utmanande nedfarter. EVO-varianten med FA ger en helt enkelt en cykel som ger en ett helt annat självförtroende om att den ska ta sig igenom stöket, vilket den också gör. De utförslöpor jag testade den på har jag kört många gånger förut så jag vet alltså mycket tydligt hur de brukar kännas, och vilken fart jag brukar lyckas hålla.

EDIT:
Kan tillägga att cykeln också blev lättare. Jag vägde den som 50 gram lättare och då med tyngre höstdäck på än då jag vägde den sist. Så, antar den blivit någonstans mellan 50 och 200 gram lättare.

Senast ändrad:
Kanske lite OT men går de att göra motsvarande operation fast byta till standard epic8 dämpare. Alltså uppgradera sin epic 2021 . Förstår ja saken rätt ska visst denna dämpare en någon form av ”magic middle” misstänker att prisskillnaden är så liten att man lika gärna kan köra på FA när man ändå är igång ?

Jag kan bara hålla med, FA är underbart. Jag körde HWR -24 med den cykeln och det var väldigt skönt och komfortabelt hela vägen. Jag har provat att köra långa stigpass (100km+) och kan ibland behöva trycka på knappen för override till fullt öppet system vilket är skönt oxå.

Det är snart fem år sedan jag dömde ut Brain som alldeles för stötigt, så stötigt att dom behövt sätta på en flexibel svajande sadelstolpe för att inte kroppen ska skaka sönder helt.

För det fick jag skratt och hån. Det är sånt man får ta som geni och föregångare och att vara ärlig om sina dåliga inköp.

Trevligt att se att ni andra nu också insett vilket skräp Brain är.

Det är snart fem år sedan jag dömde ut Brain som alldeles för stötigt, så stötigt att dom behövt sätta på en flexibel svajande sadelstolpe för att inte kroppen ska skaka sönder helt.

För det fick jag skratt och hån. Det är sånt man får ta som geni och föregångare och att vara ärlig om sina dåliga inköp.

Vad menar du med "föregångare"? Brain fanns redan för 20 år sen i from av Fox Terralogic. Då var det bra för att det fanns ingen separat low och high-speed dämpning och cyklar gick upp och ner när man trampade. Jag köpte en mtb med Fox Terralogic gaffel för 17 år sen. Då var det en stor förbättring, framförallt på slätare underlag. Men man kände en kort hard slag på hinder innan ventilen öppnades. Jag har inte provat nyaste Brain, men med moderna dämpare ser jag inte att man skulle ville har Brain på en stigcykel och jag tror också inte på en XC-cykel.

Kanske lite OT men går de att göra motsvarande operation fast byta till standard epic8 dämpare. Alltså uppgradera sin epic 2021 . Förstår ja saken rätt ska visst denna dämpare en någon form av ”magic middle” misstänker att prisskillnaden är så liten att man lika gärna kan köra på FA när man ändå är igång ?
Det är väl samma sak där att man behöver kolla upp exakt hur dämparen för Epic 8 skulle passa på en Epic 2021. Kan hända att det inte ens passar om man konverterar cykeln till en EVO.
Och, vette tusan om man kan köpa den dämparen separat, och hursomhelst är den ju anpassad efter hur en Epic 8 är i geometri osv. Konverterar man till EVO och kör dämpare för just EVO (som jag ju gjorde via FA-dämparen) så passar ju dämparen garanterat och är anpassad (antar jag) för just EVO 2021.

ja man får intrycket att det hade varit en framkomlig väg att helt enkelt byta till dämpare utan brain.

upplevelsen som beskrivs med fa ligger nära den upplevelse vi alla har med 'vanliga' dämpare, vettigt däcktryck och en lagom dos anti-squat...

ja man får intrycket att det hade varit en framkomlig väg att helt enkelt byta till dämpare utan brain.

upplevelsen som beskrivs med fa ligger nära den upplevelse vi alla har med 'vanliga' dämpare, vettigt däcktryck och en lagom dos anti-squat...
Så är det ju definitivt. Det jag vill ha med FA är just att få det goda med Brain, alltså slippa växla lägen manuellt, vilket jag tycker FA gör med bravur i sin automatisering av det hela.

Det är väl samma sak där att man behöver kolla upp exakt hur dämparen för Epic 8 skulle passa på en Epic 2021. Kan hända att det inte ens passar om man konverterar cykeln till en EVO.
Och, vette tusan om man kan köpa den dämparen separat, och hursomhelst är den ju anpassad efter hur en Epic 8 är i geometri osv. Konverterar man till EVO och kör dämpare för just EVO (som jag ju gjorde via FA-dämparen) så passar ju dämparen garanterat och är anpassad (antar jag) för just EVO 2021.
Då de inte är en Evo jag är ute efter och ej har en s-works så tror ja de blir billigare att köpa en epic 8 comp å plocka över de delar ja vill ha kvar från min nuvarande epic å sen sälja de som blir över. Eller oxå får man väl nöja sig med de skräp man har å glatt trampa vidare. 😀

Jag tror att Specialized vill har något "mer" än andra tillverkare. Brain var mer. Nu har de bytt till något annat "mer", som dock tyvärr inte är deras egen "mer". FA kam dock lite för sent, det var redan länge uppenbart att Brain var sämre än modern dämparteknik, förutom kanske på nästan slätt underlag som t.ex. cykelvasan.

Jag tror att Specialized vill har något "mer" än andra tillverkare. Brain var mer. Nu har de bytt till något annat "mer", som dock tyvärr inte är deras egen "mer". FA kam dock lite för sent, det var redan länge uppenbart att Brain var sämre än modern dämparteknik, förutom kanske på nästan slätt underlag som t.ex. cykelvasan.
de satt ju länge på horst link-patentet, visserligen bara i usa. det var väl "mer" så det räcker?

det onödiggjorde iaf närmast brain, cykeln blir både rapp och vid behov mjukt avfjädrad helt automatiskt. att ha avstängningsbar fjädring på en sådan cykel är i princip onödigt. att det sedan inte går att sälja cyklar utan den finessen är en annan sak. kan lugnt säga att jag aldrig stänger av fjädringen.

skulle jag göra det på en cykelvasa? nej, knappast ens då, men kanske toppa upp fjädringstrycket något...

overengineering leder sällan framåt. kommer att tänka på när,det gick från 9 till 24 nålars skrivare när laser och bläckstråle stod för dörren. att sminka en gris...

de satt ju länge på horst link-patentet, visserligen bara i usa. det var väl "mer" så det räcker?

Nja, Stumpjumpern jag hade för 20 år sen bobbade upp och ner riktigt mycket när man trampade. Då hade Brain varit en riktigt fördel. Jag byte cykelm till en hardtail av den anledning.

En stor del av cyklar hade Horst-link på den tiden, så det var inte "mer" för Specialized, förutom mer pengar från licensen.

bra koncept och bra patent garanterar ju inte ett bra utförande. och europeiska cyklar rundade ju patentet, hade ofta horst link.

idag med singelklinga är det ju lätt att konstruera cykeln så den blir trampeffektiv även utan horst link. kanske fa skall ses i det ljuset..?

enligt principen mer är mer.

idag med singelklinga är det ju lätt att konstruera cykeln så den blir trampeffektiv även utan horst link. kanske fa skall ses i det ljuset..?

Men en stor del av förbättringen har varit att dämpare har blivit riktigt bra med low-speed och high-speed dämpning. Low-speed dämpning tar bort mycket gungande.

Sen hade gamla Stumpjumpern och Epic för låg main-pivot som gav mycket för låg anti-squat (men aktiv fjädring i stök).

Har funderingar på att göra mig av med brain-prylarna på min Epic 2021 och ersätta med Rockshox Flight Attendant. Det är ju dock så att officiellt så stöds inte Flight Attendant på 2021-års variant av Epic.
Är det någon här på forumet som testat? Alltså att para en Yoke EP03 (https://bikeyoke.com/en/yoke-ep03/ep03) med en Flight Attendant bakdämpare på en 2021-års Epic?
Hittade en tillverkare som säljer "yoke och link" som ska passa till vanlig epic 2021 och så annvänder man en 190x40 dämpare ( samma som till epic evo ?) och då ska man få 120mm slaglängd.
va tror vi om detta? inget att tveka på. bara å trycka på köpknappen?
vet inget om denna tillv. får försöka hitta någon som testat

1759254781856.webp

www.camescyclingcomponents.com

Hittade en tillverkare som säljer "yoke och link" som ska passa till vanlig epic 2021 och så annvänder man en 190x40 dämpare ( samma som till epic evo ?) och då ska man få 120mm slaglängd.
va tror vi om detta? inget att tveka på. bara å trycka på köpknappen?
vet inget om denna tillv. får försöka hitta någon som testat

Visa bilaga 796621

www.camescyclingcomponents.com

Ta och kolla in dessa trådar:

Kunde inte hålla mig så jag slog till å monterade på FA på min Epic.
Har bara kört en liten runda på den .Helt fel kändes de ju inte , man de var ju lite vanskligt då man kolla mera på dioderna än på stigen :-)

Kunde inte hålla mig så jag slog till å monterade på FA på min Epic.
Har bara kört en liten runda på den .Helt fel kändes de ju inte , man de var ju lite vanskligt då man kolla mera på dioderna än på stigen :-)
Kul!
Gick du via varianten ny baktriangel eller bara med en yoke?

Jag körde på en variant där man både byte yoke och länk. Så nu har jag 120mm slag både fram och bak. Måste köra några fler turer men av de lilla ja testa så verkar de lovande

Tillbaka
Topp