Rockshox gafflar fabrikationsfel?

Beerfot

Aktiv medlem
Har märkt att mitt framhjul tar i gaffeln på skivsidan uppe i bryggan ibland vid slag i samband med sväng. Trodde att mitt hjul var dåligt centrerat då det synbart satt ocentrerat, och lämnade därför in det hos lokal cykeldoktor. Men hjulet var centrerat. Efter lite efterforskning och jämförande med Rs Tora, Recon, och Reba kan konstateras att centrerade hjul inte sitter centrerat i dessa gafflar. Måste vara någon form av konstruktionsfel. Någon som hört något liknande?

Intressant fenomen. Det finns ingen sprickbildning i bryggan eller liknande? Det enda jag kommer att tänka på i samband med det där är att om gaffeln, inte hjulet, böjer sig så mycket bör snabbkopplingen gå av. Det brukar hända för dom som kör för hårt för vad en gaffel med 9mm snabbkoppling ska klara av...

Well. Om det inte är hjulet som flexar (förutom bryggan som sagt) så låter det där rejält konstigt. Jag har inte hört talas om det förut i alla fall!

Det syns lättare om man har lite fetare däck, jag och Ola på Pedalogerna var lika förvånade över detta. Ola flyttade centrum så att hjulet passade gaffeln, men så ska man ju inte behöva göra.

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> och hur kollades centreringen?

Centreringen kollades mot kända raka gafflar. Med däck på. Trodde att det var något med mitt däck, men när vi kollade på andra monterade hojar så fans felet även där. Det blir tydligt med däck med mycket volym typ Fat Albert. Vi prövade även att vända hjulet, samma fel vilket borgar för att det är gaffeln och inte hjulet som felar. Gaffeln är en Recon -08.

Skall kolla extra på de gafflar jag har på jobbet imorgon. Låter dock märkligt som sagt.

Dags att fila dropout för dig känns det som. :)

Grabben har en Recon 351 från 2006 på sin hoj.

Jag kollade precis och kan inte notera någon som helst asymmetri med Big Betty. Den har dock v-bromsfästen så det är nog en separat gjutform.

/Johan

Kolla "drop-outs" på din gaffel - ojämn lack kan gör att hjul sitter lite snet. Om lack är skadade kan vara bättre att tar bort allt från drop-out ( finns risk för korrosion efter såklart). Jag har inte märkt det på andra gafflar - men har inte letade efter det också - och det flesta gafflar jag ser har ingen hjul monterade.

Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> Skall kolla extra på de gafflar jag har på
> jobbet imorgon. Låter dock märkligt som sagt.
>
> Dags att fila dropout för dig känns det som. :)

Du menar att dropoutsen skulle diffa en aning i djup och att hjulet därmed skulle stå något snett i gaffeln? Skulle kunna förklaras av ex. dåligt underhållna gjutformar hos Rs.

Nu har jag skrapat bort all färg i dropauts och kan se märkbar skilnad. Dock så är hjulet centrerat efter gaffeln så jag får nog centrera om det för att kunna avgöra den verkliga effekten av "skrapningen".

Tillbaka
Topp