RockShox Judy Silver TK Coil - konvertera till luftdämpare?

henkan_2001

Aktiv medlem
Hej!

Håller precis på att serva dämparen på dotterns MTB, en Trek Roscoe från 2018.
På denna sitter idag en fjäderdämpare (120 mm, modell FS-JDYS-TK-A1).
Mer info https://trailhead.rockshox.com/en/specs/42T76037393.

Då dottern är en aning för lätt för originalfjädern började jag se mig om efter en mjuklare fjäder, men hittade istället detta paket med luft istället (Solo Air Spring).
Se https://www.bike24.com/p2286727.html, där det står att den skall vara kompatibel med FS-JDYS-TK-A1.

Tolkar jag det hela rätt om jag kan beställa denna vara och bara byta ut "stålfjädern" mot en "luftfjäder"?
Finns det någon här i formutet som gjort något liknande? Behöver jag beställa hem ytterligare saker?
Tror jag har hittat samma produkt här, och på bilderna här ser det tämligen komplett ut.

Priset är så pass attraktivt att det kanske inte är hela världen om det inte skulle passa... men det får ju inte heller bli farligt för dottern att cykla med den.

Bilagor

• ScreenshotAir.png
    ScreenshotAir.png
    66.3 KB · Besök: 180
Det verkar onekligen så men å andra sidan inte ens motion control dämpare?
Står inte ordentligt vad det är för dämpare vilket brukar betyda att marknadsavdelningen tycker det är bäst att skippa det

Står inte ordentligt vad det är för dämpare vilket brukar betyda att marknadsavdelningen tycker det är bäst att skippa det
Det är något jättedåligt inuti dom du säger. Jag köpte en helt ny på marketplace för 950 spänn... så attraktiv är dom. För 12-1700 kan man ju få fatt på en reba om man håller koll! Mer värt enligt mig :)

Reba silver fungerar, men är riktigt dålig med luft.

Det är TurnKey dämpning (TK). Det finns värre: R som har vara rebound dämpning.

Jag förstår inte vad dämpare har att göra med skippa att byta fjäder. En luftfjäder gör gaffeln mycket bättre för lätta åkare och kostar inte mycket. Man behöver dock också lite olja.

Den luft fjäder passar enligt RockShox spare parts manual, tror jag. De skriver ingenting om att Judy har stål eller luftdämpare, men chassin borde vaar samma.

Prova kontakta SRAM/RockShox support och fråga, ge oss sedan svaret här också!

Verkar även finnas här för nästan samma pris:

Har också sett denna... skrev en fråga till butiken och frågade om den skall passa och om jag behöver något mera. Samma fråga skickad till WorldWideCyclery.

Har också sett denna... skrev en fråga till butiken och frågade om den skall passa och om jag behöver något mera. Samma fråga skickad till WorldWideCyclery.

Det är samma fjädern. Borde passa. Antar att du behöver ett kassettverktyg för att montera fjädern.

Jag skrev tidigare att du skulle behöva olja, men inser nu att man inte behöva tar isär gaffeln för att byta fjäder.

Verktyg och olja har jag redan... det mer akuta problemet uppstod när jag servade dämparen. Skar bort "spring isolators" och sedan när jag skulle montera på nya upptäckte jag att de inte fanns med i det service-kit jag köpt för servicen. Klantigt förstås, men det var det sevrice kit som listades för den modellen (fast med en disclaimer).

Bilagor

• SpringIsolators.png
    SpringIsolators.png
    24.5 KB · Besök: 82
En annan fråga är förstås hur pass mycket bättre en "Reba" skulle vara. Dottern åkercyklar med en tjej-grupp och är rätt försiktig av sig och pressar inte alls cykeln som grabbarna i Friluftsfrämjandets enduro-grupp.

Verktyg och olja har jag redan... det mer akuta problemet uppstod när jag servade dämparen. Skar bort "spring isolators" och sedan när jag skulle montera på nya upptäckte jag att de inte fanns med i det service-kit jag köpt för servicen. Klantigt förstås, men det var det sevrice kit som listades för den modellen (fast med en disclaimer).
Det går med vanlig krympslang, finns på Biltema, Kjell osv. Rätta mig, men enda funktionen är att det skramlar lite mindre.

En annan fråga är förstås hur pass mycket bättre en "Reba" skulle vara. Dottern åkercyklar med en tjej-grupp och är rätt försiktig av sig och pressar inte alls cykeln som grabbarna i Friluftsfrämjandets enduro-grupp.

Största skillnad med Reba är en Motion Control dämpare. Reba är också mycket lättare, men har tyvärr ingen DebonAir fjäder. Jag uppgraderade min Reba Motion Control dämpare med en Charger dämpare och då blev den otroligt mycket bättre på stenkistor och rotmattor. Jag vet inte hur stor skillnaden mellan TurnKey och Motion Control är.

Om man inte kör snabbt är dämpningen inte så viktigt. Fjädern är dock alltid viktigt.

Men 600 gram mindre vikt fram är också bra.

Beroende på hur stor dottern är skulle jag fokusera på vikten då hon kör lugnare som jag läser det. Att få bort stålfjädern är en bra besparing, Reba borde vara lättare över lag, och med bättre dämpare är det kanske en vinna-vinna.

Det är TurnKey dämpning (TK). Det finns värre: R som har vara rebound dämpning.

Jag förstår inte vad dämpare har att göra med skippa att byta fjäder. En luftfjäder gör gaffeln mycket bättre för lätta åkare och kostar inte mycket. Man behöver dock också lite olja.

Den luft fjäder passar enligt RockShox spare parts manual, tror jag. De skriver ingenting om att Judy har stål eller luftdämpare, men chassin borde vaar samma.
Det har att göra med om det är lönt.

Tydligen förstör man underbenen om man själv konverterar lyrik till coil så det kan ju vara nåt att undersöka.

Det har att göra med om det är lönt.

Tydligen förstör man underbenen om man själv konverterar lyrik till coil så det kan ju vara nåt att undersöka.
Sant. Fjädern kan repa innerbenet så inte en luftfjäder håller tätt. Har haft en Helm med det problemet, funkade ett tag till det blev mindre och mindre slaglängd...
Men här ser det ut att vara ett slutet luftkit och isf borde det inte spela roll.

Har nu fått bekräftat av Rock Shox supporten att det skall räcka att köpa den aktuella ”air spring” och byta ut fjädern. Inga anda delar skall behövas (förutom olja och verktyg så klart).

Tack för alla hjälpsamma svar och kommentarer!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp