Rockshox lyrik select VS Rockshox lyrik ultimate

Vad är egentligen skillnaden, letar efter att köpa en gaffel till mitt nya bygge och hittade en begagnad select som har samma dämpare som ultimate, är det någon skillnad på ultimate och den då? Eller är det samma sak fast annat namn?

Har den exakt samma dämpare? Dels finns det flera versioner sen finns det olika kompressionsinställningar också. Select har väl i bästa fall tre läge på lsc?

Men ja, uppgradera dämpare så ska det vara samma

Någon som testat båda och kan uttala sig om skillnaden? Pratar alltså om charger select vs 2.1 i en Lyrik

Har inte Ultimate de där buttercups längst ner?

Ja, men det verkar tveksamt om det gör någon märkbar skillnad. Ultimate har också SKF tätningar, som Select inte har, om jag inte minns fel.

Det finns flera, gamla, diskussioner kring Charger RC vs Charger 2.1 dämpare på Pike, som är enda viktigare skillnaden och Lyrik har samma dämpare.

Charger RC verkar vara nästan likq bra på stig som Charger 2.1. Men jag har själva inte jämfört direkt. Jag kör en Pike Select på min stig-HT och har hyrt än cykel med Lyrik Ultimate i alperna. Svårt att jämföra så, med jag minns inte att det var någon stor skillnad. Yari med Motion Control dämpare är däremot klart sämre. Min son tycker om high speed compression justering på sin Pike Ultimate (som Select inte har). Då kan han höja HSC för stora hopp och drop.

Vad är egentligen skillnaden, letar efter att köpa en gaffel till mitt nya bygge och hittade en begagnad select som har samma dämpare som ultimate, är det någon skillnad på ultimate och den då? Eller är det samma sak fast annat namn?

Beror ju också på årtal på dämparen. Buttercups kom 2023. Då lanserades även nya Charger 3 dämparen. Annars är det som Berk skriver HSC och tätningar som skiljer.

Beror ju också på årtal på dämparen. Buttercups kom 2023. Då lanserades även nya Charger 3 dämparen. Annars är det som Berk skriver HSC och tätningar som skiljer.

Hela dämparen skiljer sig mellan Select (Charger RC) och Ultimate (Charger 2.1). Select+, som är bara OEM, har en Charger 2.1 utan HSC justering. Charger RC är en enklare dämpare, men den funkar riktigt bra.

Obs att Charger 3 har för stark dämpning och RS har kommit med Charger 3.1 för att fixa det.

Ja. Sen är frågan vad som är bättre.
Jag tror inte att RS levererar en sämre dämpare när de levererar en uppgradering. Det har väl hänt att leverantörer lyckas med sånt men det är väl inte jättevanligt.
Sen är ju IFP iaf konstruktionsmässigt fördelaktigare. Inga fler svällda och sprängda blåsor.

Stalle

Jag tror inte att RS levererar en sämre dämpare när de levererar en uppgradering. Det har väl hänt att leverantörer lyckas med sånt men det är väl inte jättevanligt.
Sen är ju IFP iaf konstruktionsmässigt fördelaktigare. Inga fler svällda och sprängda blåsor.

Stalle

Nja, RS svänger upp och ner när det gäller dämpning i varje generation. Teoretiskt är IFP bättre än en blåsa, men frågan är vad man får i praktiken. Charger 3 dämpar för mycket för många åkare. Kanske är 3.1 klart bättre än Charger 2.1.

Nja, RS svänger upp och ner när det gäller dämpning i varje generation. Teoretiskt är IFP bättre än en blåsa, men frågan är vad man får i praktiken. Charger 3 dämpar för mycket för många åkare. Kanske är 3.1 klart bättre än Charger 2.1.
Ja RS svänger. Men rätta mig om jag har fel... det finns inte många leverantörer som har lösningar med blåsa längre?

Stalle

Tillbaka
Topp