Rockshox monarch plus R 165 mm är det för mycket?

Jag är på väg att köpa en ny mountainbike bak sitter en rs monarch plus R med 165mm slag. Jag undrar om det blir för mycket på klättringarna och att det blir jobbigt med så mycket av min kraft åker in i dämparen istället för pedalerna. Jag ska åka mestadels xc och all mountain stigar men ibland också dh. Jag har bara kört 53mm och 222mm förut så detta ligger utanför min kunskaps ram.

Är du säker på att det är själva slaglängden du angivigt? 165mm & 222mm låter som cc avståndet mellan hålen på sjävla dämparen.
Vad är det för cykel du tänkte köpa?

Jag har en Canyon Spectral med 140mm slag bak. Det går alldeles utmärkt att cykla xc, allmountain även "DH" går fint, men då kör jag såklart inte som "dem stora storfräsarna" .
Sen kan jag tänka mig att det finns folk som skulle kräkas på den slaglängden bak när dem kör xc. Stå upp och trampa blir nästan helt värdelöst tycker jag. Men jag sitter för det mesta så det gör mig inget.

Bilagor

• IMG_0227.JPG
    IMG_0227.JPG
    147.4 KB · Besök: 22
Jag kan väl tillägga att jag nästan bara cyklar uppför och nedför. Så brant det "går" (uppför då) det är lite det jag tycker är kul. för det mesta är bakdämparen till hjälp att hålla fästet när hjulet går över en sten där en hardtail skulle slirat, men en heldämpad xc kanske skulle gjort det bättre såklart.

Hur som, grym till allt, men bäst på inget. Beror nog på vad du har för mål med cyklingen. "Enduro" cyklar är ju klart roligast att cykla på om du frågar mig, men som sagt, bäst på inget. Skall du i huvudsak jaga sekunder på nån grusväg kanske du ska välja nått annat med lite mindre slag och som kanske är låsbart.

Senast ändrad:
Jag kan tillägga det att jag kör en Canyon Strive med 160 mm där bak. Jag kan enkelt med ett knapptryck ändra mig geometri och slaglängd på dämparen till 135. Men med de moderna enduro/am-cyklsrna så spelar det inte så stor roll längre. Visst.. Du förlorar en del kraft men det gör du med 100 mm gung i bak med. Träna mer så löser de sig! ;)

Till det du tänkte göra med cykeln tycker väl YT att man ska köra Jeffsy? Men alla kör ju Jeffsy nuförtiden... det blir säkert bra med Capran.

antonov123 sa:
Jag är på väg att köpa en ny mountainbike bak sitter en rs monarch plus R med 165mm slag. Jag undrar om det blir för mycket på klättringarna och att det blir jobbigt med så mycket av min kraft åker in i dämparen istället för pedalerna. Jag ska åka mestadels xc och all mountain stigar men ibland också dh. Jag har bara kört 53mm och 222mm förut så detta ligger utanför min kunskaps ram.

Ehh nej?

Alltså oavsett om du har 100mm eller 160mm slag, så efter att du har justerat trycket på dämparen och justerat SAG, så går det väl inte mer kraft in i dämparen bara för att du har längre slag? Ska du köra mest XC och AM och lite DH så undrar jag om Capran är rätt hoj.

Tillbaka
Topp