Rockshox pike fastnat i botten

ogge89

Medlem
Hej. Precis fått hem min nya cykel. Framgaffeln är i botten. Har pumpat i 120 psi och sitter fortfarande fast i botten. Kan inte tryckutjämna. Går gunga pyttelite. Vad kan ha hänt o va har ni för tips för åtgärd?

Har kört ner buntband vid dammtätningen men inget händer. Har kontaktat leverantören men får nog inte svar förens måndag.

Bilagor

• 17171832804603516469567189533919.jpg
    17171832804603516469567189533919.jpg
    507.5 KB · Besök: 197
Kanske bäst att inte mickla med en ny gaffel.... om det inte utjämnar borde man pumpa rakt in i positiva och den borde rätta ut sig. Övertryck i negativa drar i ihop den. Buntband längs innerbenet släpper positivt tryck.

Funkar pumpen? En del pumpar funkar inte med en del ventiler

Kanske kan man öppna underifrån utan att sprängas i bitar men dumt att mickla...

En vanlig grej med nya rockshoxgafflar är att ventilen är kass/igentäppt. Man pumpar och pumpar men endast slangen på pumpen fylls på.
Prova att motionera ventilen, alt. skruva ur och rengör.

Har provat 2 pumpar o de kommer in luft. Trycker vi 140psi så åker den upp lite.
Och det går verkligen inte att dra ut den med våld när du har 140psi i den?

Min erfarenhet speciellt med bakdämpare är att negativa kan dra ihop som fan men då hjälper det definitivt att pumpa upp igen. Ventilen bör gå rakt in i positiva. Det jag fick göra i det läget vara att komprimera medan jag sakta släppte ut luft.

Det gäller alltså att vara säker på att det inte bara slangen har 140psi. Vet man så vet man men folk gör tokiga saker....

Det är möjligt att ett proffs skulle öppna men ett proffs hade kanske och förstått vad problemet är. För mig som amatör är det något oklart om skruven kommer att skjuta iväg och döda någon i det här läget.

Jag tror eventuellt att jag någon gång inte fick isär den efter att monterat den ihoptryckt och det blev vakuum i positiva. Det borde dock inte vara både vakuum och 140psi...

Det finns folk här som verkligen vet hur en pike funkar i detalj. De kanske snart vaknar och berättar vad problemet är

Skulle du vilja förklar lite mer hur. För den går bara dra upp ca 2cm. Psi? Tom på luft 150psi? Blir tokig. Ska ju tävla nästa helg ?
Pumpa i luft innan. Vet inte vad max tillåtet tryck är men pumpa i det som står är max. Förhoppningsvis orkar du med hjälp av någon att dra isär den hela vägen så den kan pysa över trycket från negativa till positiva kammaren. Om det lyckas, får du minska trycket sedan. Det som hänt är troligtvis att du har fått alldeles för högt tryck i negativa kammaren.

Du kan pumpa i hur mycket du vill, men du gör det på egen risk. Du får bedöma om det högre trycket gör att du kan få isär den hela vägen. Annars är det inte lönt.

Gissar på att "utjämningsporten/gropen" i innerbenet är igångsatt av fett. Vänd cykeln upp och med, ställ dig på styret och slit i gaffeln uppåt tills det släpper. I värsta fall öppna och gör en service på innerben

Ska man öppna gaffeln bör man veta vad man gör. Airshaftet kommer gå rätt upp i topcapen när man släpper skruven i botten. När man lossar topcapen kommer airshaftet flyga ut. Lär vara dumt att ta loss spårringen i botten också, tveksamt att det ens går med det extra trycket i negativa.

Tillbaka
Topp