Rockshox Reba dualair 2012 problem

Matthew

Medlem
Hej,

jag gjorde nyss en basic service på min gaffel en Rockshox RebaRL duail air 100mm(2012). Men resultatet blev sådär, om jag komprimerar gaffeln ca 10 gånger fort så hinner den inte med att förlängas till en normal sag utan går sakta tillbaka ifrån ca 60mm till 80(normal sag).

Har provat att ändra rebound till snabbaste läge samt kollat trycket i den negativa och positiva kammaren. Jag tappar lite luft i den negativa kammaren ca 10psi men jag tror det blir så varje gång som jag skruvar bort pumpen ifrån ventilen. Så jag tänkte se över ventilen nu när jag måste plocka isär den igen. Har kört ca 90psi i positiva kammaren och 80-90 i det negativa kammaren.

Hällde ur oljan för att kolla så att jag hade rätt mängd och det var lite under rätt nivå men om det beror på att det blev lite olja blev kvar i gaffelbenet och i själva lockout enheten det vet jag inte. Gaffeln återgår till full travel om jag kliver av cykeln (100mm). Sagen är ca 80mm(20%).

Vad kan ha gått snett? Kan det ha kommit in något smuts i rebounden? Eller kan det vara något med dual air?

Kan det va så att skumringen under packboxen har tjorvat sig?
Och beter sig gaffeln normalt när du komprimerar den bara en gång?

Ja det har jag faktiskt inte tänkt på, tack för tipset. När jag komprimerar den en gång så tycker jag att den beter sig som den ska.
Tänkte plocka isär den igen nästa vecka.

Den tappar inte mer tryck om den står ett tag?

Låter lite som strulet jag hade med min reba da. Den blev med seg o sävlig, men tappade mer i tryck.

Jag gjorde full service och det löste det. Antar att nån oring var sämre än den såg ut helt enkelt.

marr sa:
Den tappar inte mer tryck om den står ett tag?

Låter lite som strulet jag hade med min reba da. Den blev med seg o sävlig, men tappade mer i tryck.

Jag gjorde full service och det löste det. Antar att nån oring var sämre än den såg ut helt enkelt.

Jag har pumpat upp båda sidorna till 90 psi kollar eventuellt imorgon igen hur det ser ut.

Kollade nu igen och positiva kammaren låg kvar på 90psi och den negativa låg strax under 80 psi. Troligtvis en liten läcka när jag skruvar ur pumpen, ska prova att skruva åt ventilen under veckan.

Tillbaka
Topp