Rockshox Reba - lockout fungerar inte efter service

Svenmpa

Aktiv medlem
Har hjälpt en kompis med att göra en 200-timmarsservice på hennes Rockshox Reba. Ingen av oss hade gjort en sådan service men med hjälp av en service-PDF och Youtube så fixade vi biffen. Grejen är bara att nu efter att vi satt ihop allt igen så funkar inte lockouten på gaffeln. Det är en lockout via remote, och den funkade fint innan service. Det är inte vajerspänningen som strular för det går inte att få gaffeln att låsa ens om man använder ett verktyg för att skruva på mekanismen för låsningen. Någon som har några bra tips?
Gaffelns ID-nummer är 02T95554539 och dämparmojängen som sköter låsningen har ID-nummer 11.4015.544.420.

Mmm, jag tror det men det var bra svårt att veta exakt hur mycket det skulle vara. Vi hittade lite olika uppgifter tyvärr. Men, vi tar och testar att fylla på en dutt mer för att se om det hjälper!

Det står väl i service manual vilka volymer det ska vara?

Precis, eller ännu mer precis: det står oljahöjden. Sonens gamla Motion Control dämpare på sin dirt exploderade, antagligen pga för mycket olja i dämparen. Jag kam på att jag uppgradera min Reba till Charger och hade min gamla RC dämpare kvar i förrådet. Monterade den med rätt oljahöjd som står i manualen och den funkar perfekt (lockout på den modellen är mycket bättre än på modellen vi fick med dirten).

Jag har bara servat en motion control och då funkade inte lockout innan service men funka bra efter. Jag trodde den läckte olja internt men kan ju så klart varit fel mängd också.

Sonens reba funkar inte att hänga på väggen. Då hamnar luft där oljan ska va och tvärt om. Blir bra på några dagar om den står på båda hjulen på golvet. Värt att testa innan du fyller på olja i lockouten.

Sonens reba funkar inte att hänga på väggen. Då hamnar luft där oljan ska va och tvärt om. Blir bra på några dagar om den står på båda hjulen på golvet. Värt att testa innan du fyller på olja i lockouten.

Det låter riktigt konstigt. När vi servade sonens Reba då funkar den direkt efter dämperbyte, påfyllning av olja och påskruvning av locket.

Det låter riktigt konstigt. När vi servade sonens Reba då funkar den direkt efter dämperbyte, påfyllning av olja och påskruvning av locket.
Nja, tänkte om de förvarat dämparen liggande innan montering på cykel.
Då tror jag att man kan få luft på sidan av strypningen där det bara ska vara olja.
Vilket ger att dämparen inte blir stum när man låser lockouten.
Detta kommer rätta till sig när luften är borta från sidan där det bara ska va olja.
Rätt eller fel men så tror jag det funkar.
Har jag fått allt om bakfoten så förklara gärna hur det funkar.

Nja, tänkte om de förvarat dämparen liggande innan montering på cykel.
Då tror jag att man kan få luft på sidan av strypningen där det bara ska vara olja.
Vilket ger att dämparen inte blir stum när man låser lockouten.
Detta kommer rätta till sig när luften är borta från sidan där det bara ska va olja.
Rätt eller fel men så tror jag det funkar.
Har jag fått allt om bakfoten så förklara gärna hur det funkar.

Menar du dämparen eller hela gaffeln?

Dämparen är riktigt enkelt. Det finns flera versioner som ser lite annorlunda ut men principen är samma. Jag monterade en dämpare som ser ut som på bilden nedan. Den var helt torrt. Man häller olja i gaffelbenet och den trycker man i dämparen och skruvar fast den. Jag ser inte hur olja eller luft skulle kunna hamna fel på nåt sätt som inte korrigeras inom några sekunder när dämparen visar i rätt riktning.

rockshox-mission-control-manual-reba-rl-compression-damper-1173624166.webp

Oljemängden måste nå över den vita delen i botten på grejen på bilden. Har för mig att måttet i servicemanualen är måttet på oljemängden mätt uppifrån, inte från botten på benet. Är det för lite olja så funkar inte lockouten eftersom det är den lilla spalten i den vita delen som öppnas och stängs med metallbrickan när man vrider reglaget.

Bilagor

• Screenshot_20251125_140307_Chrome.webp
    Screenshot_20251125_140307_Chrome.webp
    15.1 KB · Besök: 26
Dämparen i gaffeln vi jobbade med ser dock ut så här:
1764076737291.webp

Det är tydligen den variant som används om man har Remote RL-varianten av Reba.

Tillbaka
Topp