RockShox recon RL vs sektor RL

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag tänkte köpa mig en till mtb, en billigare höst/vinterhoj. Jag funderar över skillnaderna på gafflarna recon vs sektor. Det är 2019 årsmodell, dvs de som släpptes i mars 2018 jag är intresserad av. De gjordes om en del då, bla fick sektor debon air.

Sektor har som jag förstår det alurör istf stålrör och torde väga något/några hekto mer. Sektor sitter på en ca 1800 sek dyrare hoj, i övrigt ungefär samma spec. Är sektorn värd de pengarna? Dvs är det någon kännbar skillnad i dämpning?

Rent konkret är det Vitus Sentier 27,5 som är aktuell. Den billigaste eller modellen över. Med Wiggle rabatter diffar det ca 1800 sek mellan modellerna.

Senast ändrad:
Jag har en Sektor RL 130mm på min Sonder, den funkar iallafall riktigt fint, sitter motion control dämpare i den.
Om det är TK dämpare i Recon gaffeln så skulle jag valt en Sektor utan att tveka. Om de annars är jämförbara så är det tveksamt, Sektor ska vara lite styvare än Recon men om det stämmer får någon annan svara på.

Kan säga att Sektorn är iallafall bra mycket mer styv än min fox 32 trots att foxen bara har 100mm slaglängd och Sektorn som sagt 130mm.

Pastor Hannes sa:
Hej på er.

Jag tänkte köpa mig en till mtb, en billigare höst/vinterhoj. Jag funderar över skillnaderna på gafflarna recon vs sektor. Det är 2019 årsmodell, dvs de som släpptes i mars 2018 jag är intresserad av. De gjordes om en del då, bla fick sektor debon air.

Sektor har som jag förstår det alurör istf stålrör och torde väga något/några hekto mer. Sektor sitter på en ca 1800 sek dyrare hoj, i övrigt ungefär samma spec. Är sektorn värd de pengarna? Dvs är det någon kännbar skillnad i dämpning?

Rent konkret är det Vitus Sentier 27,5 som är aktuell. Den billigaste eller modellen över. Med Wiggle rabatter diffar det ca 1800 sek mellan modellerna.

Sektor är en trail-gaffel med upp till 150 mm slag, och Recon en xc-gaffel med bara 100 mm, men båda är i instegsterritorium. Sektor har tapered styrrör och Recon bara rakt. Recon har som du noterat innerrör i stål.

Huruvida skillnaden är värd 1800 för dig kan jag inte svara på, men det är inte långt ifrån skillnaden i MSRP.

Edit: Skrev

Senast ändrad:
qma sa:
Sektor är en trail-gaffel med upp till 150 mm slag, och Recon en xc-gaffel med bara 100 mm, men båda är i instegsterritorium. Sektor har tapered styrrör och Recon bara rakt.

Det är 140 mm varianten av båda som sitter på Sentiern i år. Båda har 32 mm gaffelben. Och båda har tapered rör (de borde ha det iaf då de sitter i samma ram. Reconen har Motion Control.

De är alltså uppdaterade till i år. Äldre recon Gold har jag lite koll på, kändes som en reba men var tyngre.

Jag tror de känns ungefär lika. Men undrar som sagt om någon provat de båda nya som är uppdaterade.

Senast ändrad:
Tror att Recon (inte TK) och Sektor är identisk, förutom stål ben på Recon.

Har aldrig provat Debonair, men tycker inte om motion control dämpning. Charger är oändligt bättre, men också dyrare.

@Berk och Pastor Hannes: Srams egna info säger inget om nuvarande Recon i annat än 100 mm, men det går att hitta såna med Google, av oklar årsmodell. Jag kan bara gissa att man som OEM-kund kan få den i fler varianter - många av 32 mm grejorna går väl att blanda.

Jag är ingen expert, svarade mest för att det ringde en klocka från tidigare internetcykling, och jag har sålt en NOS Sektor Gold RL 140 mm, och äger två andra 32 mm moco-gafflar.

Edit: trött och klantig

Senast ändrad:
Recon verkar att vara OEM versionen av Sektor (med stål ben). Det gör ingen skillnad förutom vikten. Sektor kan man får med Debonair, och Recon med (ännu sämre?) Turn-Key dämpning.

@qma och berk. Jo det är riktigt rörigt med gafflar, det finns så mycket och Srams sida är ganska knapphändig.

Det verkar alltså bara vara solo-air vs debon air. Frågan är vad det gör i praktiken.

Just nu lutar det åt recon-varianten. Det är lockande med cykel + brand-x dropper för under 10 000 sek.

Pastor Hannes sa:
@qma och berk. Jo det är riktigt rörigt med gafflar, det finns så mycket och Srams sida är ganska knapphändig.

Det verkar alltså bara vara solo-air vs debon air. Frågan är vad det gör i praktiken.

Just nu lutar det åt recon-varianten. Det är lockande med cykel + brand-x dropper för under 10 000 sek.

Som jag svara innan. Debonair har en större negativ kammare vilket gör att gaffeln tar små ojämnheter känsligare så du får en mer följsam gaffel. Solo air o debonair har inget med motion control el liknande att göra. RL är "rebound" "lockout". Sen är dom svarta innerbenen på sektor också "bättre" än recon silvriga. Mindre friktion och lättare.

Berk sa:
Recon verkar att vara OEM versionen av Sektor (med stål ben). Det gör ingen skillnad förutom vikten. Sektor kan man får med Debonair, och Recon med (ännu sämre?) Turn-Key dämpning.

Båda modellnamnen går dock att hitta löst och på kompletta hojar, och Sram erbjuder nog OEM-options på alla gafflar.

Sen finns ju flera sorters OEM - den här sorten innebär ju bara att cykeltillverkare beställer delar med mängdrabatt och då får välja bort/till features i viss utsträckning jämfört med retailmodellen, för att tweaka spec mot pris. Så att OEM-komponenten kan vara allt från identisk med närmaste retailprodukt till ganska olik, men med tillverkarens branding snarare än beställarens.

Andra sorters OEM är t.ex. när ett företag som designar grejor beställer tillverkning av nån med fabrik, med valfritt nästan allt och visst hemlighetsmakeri (e.g. de flesta cykeltillverkare Marzocchi + SunTour), eller när företag beställer katalogcyklar från en fabrik, med custom spec och styling (e.g. vissa KHS-cyklar) men oförändrad ram.

Glöm inte trickle-downeffekten. Recon för i år är mycket uppdaterad. Jag tog nyss loss o gjorde storservice på en Recon tk silver från 2016 (650b), 80mm slag. Den väger ca 2,3 kg. Nya Recon, har en som sitter på min vitus, med 130mm slag, tapered, boost för 29" väger under 2 kg. Så tveksamt om innerrören på nya modellen är i stål. Nya recon har höjts till skyarna i recensioner på nätet.

OEM på gafflar gör ingen skillnad på funktionen på gafflarna. En tex recon rl är alltid en recon rl varesig det är OEM el inte. Men oem kan va tex rakt styrör fast med 15mm axel eller ytterben med 9mm axel som tex kanske inte finns på eftermarknads modellen. Sen kan det va så lite som färg specifika dekaler. Men själva funktionerna på gaffeln är den samma.

De som har innerben i stål har väl från år 2016 benämningen Silver?

Inte för att stål är ett dåligt material, blir väl ca 150 grym tyngre gaffel eller nåt sånt, sen kan man fundera på om det finns andra egenskaper som kanske t.o.m. blir bättre innerben i stål än med alu? Någon som vet?

Då passar jag på att låna tråden. Vet någon vad det är för skillnad på min gaffel som är en sector tk mot en rl? Rebound har jag förstått, ställbar?

TK är en helt annan dämparkrets, en avsevärt enklare sådan än MoCo. MoCo har som du skrev olika lägen från fullt öppen till låst. Turnkey öppen el låst. Sen är det en bättre retur "krets" på MoCo med vs turnkey

Hej.

Jag startade tråden med en fundering om jag skulle köpa en Recon eller Sector gaffel. Jag köpte en Vitus med Recon och har kört en månad med den nu.

Jag känner ingen egentlig skillnad mot min Reba som jag gillar. Jag gissar att gaffeln är tyngre men det är svårt att säga hur mycket det gör. Hela cykeln är betydligt tyngre än vad jag någonsin åkt på och är lång som ett as. Det är som att köra långtradare i skogen jämförelsevis med min XC HT 26’a.

Hur som helst är jag nöjd med hur Reconen presterar.

kul. Jag gick också direkt från 26a till långtradare. Har inte cylat så mycket men det är sjukskillnad utför. Nästan för lätt :)

Tillbaka
Topp