Rockshox SID - Kass kvalite?!

Besv

Aktiv medlem
Nu har de nya SID rullats ut och när man läser tester så säger de lite försynt att rockshox nu har ändrat lite vad gäller glapp men även lock outen.

Jag har nyss skickat tillbaka min andra SID select + på reklamation då lock outen slutar fungera efter en tur i princip, och den andra fungerade inte ur boxen.

Jag kollar nu efter vad jag vill ha om de inte erbjuder en ny debonair+ insats, sist fick jag erbjudande om pengarna tillbaka el ny gaffel så hoppas jag får det erbjudandet igen.

De rear ut den ljusblåa 2021? modellen nu men man kan få 2024 3 pos för ca 150 euro mer och värderar helt enkelt att köpa den nyare pga rykten om kass kvalite.

Har ni andra med sid ultimate/select 2021-2023 haft problem med er lockout el glapp?

Skulle helt klart gå på uppdaterade 2024 för den slanten.

Har inte hunnit testa min nya nämnvärt, som referens så har jag visserligen klarat mig från glapp tidigare men av fyra RaceDay generation 1 dämpare är det fyra som aldrig eller sällan låser bra. Så full pott haha.

Har man en gammal som aldrig går att få till, så tillverkar Andreani ett rätt okänt kit som ska styra upp problemen. Gissar att Preacher på Trek Store GBG skulle kunna ordna den biten, om någon skulle behöva.

Tjena!

Har reklamerat ett antal SID senaste två åren. Reklamerade en RaceDay, för tredje gången ich fick den nya dämparen att montera istället och nu har han inte haft några problem.

Jag har en SID Select+ från 2021 utan problem, än. Men jag har en fråga.

Cykeln den sitter på är en Cannondale Scalpel SE 1 med SIDLuxe Select+ bakdämpare. Jag upplever uppsättningen ganska stötig och inte speciellt bekväm, trots idogt justerande och testande olika inställningar men blir aldrig riktigt nöjd. Såpass att jag funderar på byta till annan DC-cykel. Många andra hojar i samma anda är utrustad med samma sorts uppsättning. Är det rimligt att tro att en helt annan mtb med samma dämparkomponenter kommer upplevas på samma sätt, stötig och nervös i utförsen?

sid är ju en xc race gaffel "i själen" så den är kanske sån.
Stötigheten fram har bara med gaffeln att göra, bak spelar länkaget med.

Har en sid select från 2021... massa problem!

Har bytt nederben, lockout slutar funka å nu så glappar det inuti gaffeln! Det glappar inte i nederbenen utan i själva dämparenheten.

Riktigt trött på den.

Alltid kul att hitta trådar som denna dagar efter man beställt en SID av äldre modell. Bara hålla tummarna man får ett bra exemplar. Kikade på 2024 men det var 4000kr extra. 11k för en gaffel är saftigt.

Tillbaka
Topp