Rockshox Sid SL 2021... styv?

kakan_polen2

Aktiv medlem
Tjena!

Någon som kör på nya Sid SL?

Är sugen på en men undrar om den inte är för vek.
Undrar främst över styvheten?
Är den lika sladdrig om en Fox 32a eller är den lika styv som gamla Sid eller ännu hellre styvare?

Sett några reviews på nätet men de pratas mest om vikten tycker jag.

Mvh Karl

Det är meningen att dom ska flexa för att inte kronorna ska spricka, gammla z1 bomber osv va bombsäkra...tills dom flexa för hårt o gick av ? allt beror på exakt vilket våld du ska utsätta den för? Bikepark? Downhill? Stygga enduro spår?
Skriv till rockshox och fråga ut om vilken tillämplighet den har för ditt behov :)

Har kört alla gafflarna du nämner. Både Sid SL Ultimate, Fox 32 (dock inte med 2020-kronan) och gamla Sid med både kolfiber och alu-krona.

Sid SL lägger sig någonstans mellan allihop. Klart styvare än en 32SC, men inte riktigt lika styv som gamla Sid med kolfiberkrona. Dock styvare än gamla Sid med Alu-krona.

Gången i den är betydligt mer lik 32SC än gamla Sid. Oändligt mycket bättre smallbump och en något mer progressiv fjäder helt enkelt. Viktigt att det är Sid SL Ultimate dock, då Select och Select+ inte har Race Day-dämparen som ger upphov till i princip hela förbättringen av smallbump.

Jag fördrar Sid SL Ultimate över både 32SC och gamla Sid, därför att den ger bäst kompromiss mellan vikt, styvhet och gång. Har hört mycket gott om DT F232, men den är 250 ish gram tyngre än sid SL vilket tar emot för mig.

Om du vill ha en gaffel som är ännu styvare än gamla Sid får du helt enkelt gå på Sid (utan SL). Den väger samma som gamla Ultimate Carbon och har nya dämparen. Dock med 110-slag som lägst. Tycker du att gamla Sid Ult Carbon var styv nog kan du byta fjäder och dämparenhet till senaste Debon-Air fjädern och Charger RD. På så vis får du många av fördelarna med SL Ultimate, men med en 100 gram högre vikt och något styvare chassi.

Sponsrade åkare är just... sponsrade. Jag kan ju inte vara helt ute och cykla när de gjorde en uppdatering till 2020 med en styvare men tyngre krona på 32SC, som jag inte har provat. Jag grundar därmed mina uttalanden på 2018 och 2019 års 32SC.

Ja förmodligen är inte eliten så noga med att optimera sin prestation med det bästa materialet. Verkar klart logiskt att de tränar ett helt liv för att sen åka runt på världscupen med odugliga framgafflar.

Sponsrade åkare är just... sponsrade. Jag kan ju inte vara helt ute och cykla när de gjorde en uppdatering till 2020 med en styvare men tyngre krona på 32SC, som jag inte har provat. Jag grundar därmed mina uttalanden på 2018 och 2019 års 32SC.

Och det är ju inte säker att världseliten cyklar runt med samma gaffel som det man hittar i butiken även om de heter samma sak.

Ja förmodligen är inte eliten så noga med att optimera sin prestation med det bästa materialet. Verkar klart logiskt att de tränar ett helt liv för att sen åka runt på världscupen med odugliga framgafflar.
Och Fox är också ena riktiga klåpare när det kommer till stötdämpning, det är sen gammalt.
Jag har inte påstått att 32SC är en oduglig gaffel. Jag har också lovordat dämparegenskaperna hos gaffeln i mitt första inlägg. Det enda jag har påpekat är att den kan upplevas sladdrig under vissa omständigheter. Det går att cykla snabbt på båda gafflarna. De är bara olika snabba i olika lägen.

Har kört alla gafflarna du nämner. Både Sid SL Ultimate, Fox 32 (dock inte med 2020-kronan) och gamla Sid med både kolfiber och alu-krona.

Sid SL lägger sig någonstans mellan allihop. Klart styvare än en 32SC, men inte riktigt lika styv som gamla Sid med kolfiberkrona. Dock styvare än gamla Sid med Alu-krona.

Gången i den är betydligt mer lik 32SC än gamla Sid. Oändligt mycket bättre smallbump och en något mer progressiv fjäder helt enkelt. Viktigt att det är Sid SL Ultimate dock, då Select och Select+ inte har Race Day-dämparen som ger upphov till i princip hela förbättringen av smallbump.

Jag fördrar Sid SL Ultimate över både 32SC och gamla Sid, därför att den ger bäst kompromiss mellan vikt, styvhet och gång. Har hört mycket gott om DT F232, men den är 250 ish gram tyngre än sid SL vilket tar emot för mig.

Om du vill ha en gaffel som är ännu styvare än gamla Sid får du helt enkelt gå på Sid (utan SL). Den väger samma som gamla Ultimate Carbon och har nya dämparen. Dock med 110-slag som lägst. Tycker du att gamla Sid Ult Carbon var styv nog kan du byta fjäder och dämparenhet till senaste Debon-Air fjädern och Charger RD. På så vis får du många av fördelarna med SL Ultimate, men med en 100 gram högre vikt och något styvare chassi.

Tack för inlägget... precis vad jag var ute efter!
Har kört alla gafflar du nämner fast inte nya Sid.
Då jag är lite tyngre känns d helt klart som de får blir en Sid med 35mm gaffelben.
Har 120mm slaglöngd nu så 110mm kommer blir bra!

Jag har en sid sl 100mm och en sid 120 (2019) på två olika cyklar, upplever dem som ungefär lika styva. Fox 32sc (2018) som jag hade på förra cykeln hade bättre dämpare men flexade för mycket för mig (80kg).

Funderar på ny 110mm gaffel ..
Sid eller sid sl ? 32mm eller 35mm.
Till lätt kvick xc för att vinna både gubb xco och xcm ..

35 om du väger över 60kg och vill ha en gaffel som inte flexar åt alla håll.
32 om vikt är det enda viktiga
Väger ju lite mer . Men spelar det nån "roll" att det flaxar lite .. e ju typ därför man har en dämpad gaffel ;) kört fox 32sc senaste åren utan att lidit av det vad jag vet .. Eller är en 35mm mycket lenare i gången och har mindre stichen ?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp