RockShox SID Ultimate 120 *Lockout PROBLEM*

fetman

Medlem
Har problem med en RockShox SID 120, den vill inte låsa ordentligt utan är svampig på låst läge

Ja locken går till ändlägen, har testat ordentligt.

Har googlat och hittar fler med samma problem och dem skickar in den och får det fixat!

Det jag skulle vilja veta är om nån vet vad problemet är?
Är det nåt man kan fixa själv?

Hittade denna film som beskriver och visar problemet.

Senast ändrad:
Det har mest troligen kommit in luft i dämparenheten i utrymmet där det bara skall vara olja.

En service av den kommer förhoppningsvis lösa det.

Har du kört få timmar, gaffeln är under två år gammal och du har kvitto så hade jag reklamerat den.

Jo men skickar man in dem blir den ju borta nån vecka.. var mest intresserad om nån visste hur man kunde få till det och isf vad man kan göra för att fixa det?

Jo men skickar man in dem blir den ju borta nån vecka.. var mest intresserad om nån visste hur man kunde få till det och isf vad man kan göra för att fixa det?

Ta ur enheten och gör en service på den är det enkla svaret. Rockshox har utmärkta manualer.

Har du tur så är tätningarna ok och det räcker att skicka i ny olja, men det är oftast väldigt svårt att avgöra om de nuvarande är i taskigt skick så man riskerar få tillbaka problemet om man inte byter dem.

Verktyg som krävs finns med i instruktionerna, sevicekit kan du hitta länkat på Trailhead om du söker på ditt serienummer.

Jag har skickat in den till Danmark och väntar på att få igen den, ska uppdatera här direkt jag monterat den igen

Har samma problem, skickade den på garantiåtgärd (då jag dessutom hade problemet med att den var glapp mellan över och underbenen). Den var väl i Danmark skulle jag tro, borta i två månader. Nu monterade jag den precis och visst lockouten är något bättre än innan den skickades. Men den svampar ändå ca 25% relativt lätt. Och det ska vara direkt från deras egen verkstad ?

Någon av er som fick tag i någon bra kontakt att prata med direkt, otroligt segt att gå via lokal butik som sen ska skicka iväg den. Inte så sugen på att bli av med cykeln i två månader till.......:cry:

Senast ändrad:
Räcker verkligen en luftning?
Har 2 gafflar båda är inte 100.
En select+ 120mm lite över året - låser typ inget
En ultimate 120mm inköpt i april.. svampar 2cm.
Känns klippt värdelöst vid sprint…

Är du inte 100% säker att du har två gafflar? ?

Om Allebike säger att chargern är trasig om inte lock-outen funkar och om rock shox accepterar en ny på garanti, ja då är det den som gått sönder.

Luftning hjälper föga.

Tillbaka
Topp