RockShox Yari - problem efter service

miche_p

Medlem
Lämnade in min gaffel för service före jul. Tidigare så har jag haft runt 100psi tryck i gaffeln, tror det är kring 7 bar. Då har gaffeln komprimerats till 20-30%.

Kort efter jag fick tillbaka den så märkte jag att jag är tvungen att trycka i 150psi - 10bar. Då komprimeras gaffeln ändå till 30%.
Var tillbaka med den till stället som servade den och de menade att "den fastnat lite" och att den var ok. Det kanske den var ett tag åxå.
Men nu är den tillbaka till 150psi.

Någon som har en idé om vad som kan vara vajsing? Är inte jättesugen på att åka tvärs över stan för att lämna in den igen om jag inte måste.

miche_p sa:
Lämnade in min gaffel för service före jul. Tidigare så har jag haft runt 100psi tryck i gaffeln, tror det är kring 7 bar. Då har gaffeln komprimerats till 20-30%.

Kort efter jag fick tillbaka den så märkte jag att jag är tvungen att trycka i 150psi - 10bar. Då komprimeras gaffeln ändå till 30%.
Var tillbaka med den till stället som servade den och de menade att "den fastnat lite" och att den var ok. Det kanske den var ett tag åxå.
Men nu är den tillbaka till 150psi.

Någon som har en idé om vad som kan vara vajsing? Är inte jättesugen på att åka tvärs över stan för att lämna in den igen om jag inte måste.

150psi i en yari låter väldigt högt.

Ja visst gör det! Enl. specen så skall man ha 95psi om man väger 100 pannor. Nog för jag väger lite mer än 100, men inte 150 pannor.

I luftfjädern finns ett hålrum som kan bli fyllt med t.ex. fett vilket kör att positiva och negativa kammaren inte utjämnas. Det är antagligen detta som har hänt. Då är din mek en klant.

jofahjalm sa:
I luftfjädern finns ett hålrum som kan bli fyllt med t.ex. fett vilket kör att positiva och negativa kammaren inte utjämnas. Det är antagligen detta som har hänt. Då är din mek en klant.

+1

Har du tur kan du "blåsa" rent det genom att pumpa upp gaffeln till maxtryck och sedan dra isär gaffeln för hand.

Troligen ligger den heller inte helt rätt i slaget?

jofahjalm sa:

Fan åxå, då får det bli en tur till dom i veckan. Jag som läste på forumet och snackade med polare för att hitta ett serviceställe som skulle vara grymma.

H. sa:
jofahjalm sa:

+1

Har du tur kan du "blåsa" rent det genom att pumpa upp gaffeln till maxtryck och sedan dra isär gaffeln för hand.

Troligen ligger den heller inte helt rätt i slaget?

Tackar för tipset, får prova det.

jofahjalm sa:

Detta i kombination med att luftfjädern monterats intryckt så man vid montage tillfället stängt in en jättevolym med luft i den negativa kammaren. Gör man så kan gaffeln få svårt att utjämna trycket när man väl pumpar upp huvudkammaren.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp