Röd pickup som sotar cyklister

Vore intressant att införa en ny typ av bötesstraff som gör att sådana här personer kan dömas till dyrare bränslepriser vid trafikföreteelser. Vi snackar inte 2% utan snarare 50%, 100%, 150% osv. I min fantasi skulle det användas vid just sådana här fall av miljöbrott och inte tex när man kört för fort. Kan även appliceras på veteranbilar och annat som inte har samma strikta miljökrav utan att miljöbrott begåtts eftersom tanken är att det ska vara sällan-bilar som används av entusiaster mest på utställningar, cruising enstaka gånger osv.

Om politik inte hade varit förbjudet på det här forumet hade jag sagt ”rösta på mig nästa val”.
Du får köra en kampanj likt danska komikern Jacob Haugård som valdes in nångång på nittiotalet på löftet om ständig medvind för alla på cykelbanorna. Den politiken torde falla i god jord här. Sen tar du det övriga när du tagit din plats.

Japp. Tror det var på reddit dom länkade till någon grupp på fb som heter truckers paradise och där hyllas han av alla.
I'm not surprised. :cry: 🥲 😅

Det är trots allt lite tragikomiskt detta med vissa halvgalna personer som sticker ut (inte allt för sällan på vischan). Sedan är det skojigt när de anklagar cyklister för att vara mesiga medan de har en egen testosteronnivå som sannolikt närmast ligger på närmast minusnivå. För min del får de gärna sakta in för en givande diskussion :sneaky: (problemet är väl att halva traktens trash då hoppar ut 🙃...).

Senast ändrad:
Fast lite svårt att få till... ?
Kameror som läser av regskylt vid varje pump?
Edit. Till farfars förslag
BankID vid pumpen. För att skydda barnen såklart. Självklart ska lösningen krångla också så att det blir halvt omöjligt att pumpa även för ostraffade bilister. Lägger in regelbundna driftstopp i tjänsten så att den helt ligger nere inför storhelger. Kanske till och med inför nåt i stil med cigarettförsäljningsförbudet i UK (?) där man inte får köpa cigg alls om man är född efter ett visst årtal. Fast för bensin och diesel.

Varje person ska också få ett cykelbidrag per cykel man äger. 5000 kr per år. Plus milersättning.

Jag ska i alla fall köra fler grusrundor i Sorunda. Får man se Persbrandt i sin porsche och micke kranbil så är det ju en sorundaklassiker.
Tyvärr verkar han röra sig lite överallt i Stockholm/söderort. Både pga jobb och sina filmade influencer-pranks. Finns nog tyvärr en risk att han får för sig att köra rally på grusvägarna också tyvärr.

Du får köra en kampanj likt danska komikern Jacob Haugård som valdes in nångång på nittiotalet på löftet om ständig medvind för alla på cykelbanorna. Den politiken torde falla i god jord här. Sen tar du det övriga när du tagit din plats.
Ber regeringskansliet ta hjälp av forskare för hur vi skulle kunna använda vindkraftverk till detta. Bra idé! Inte konstigt att danskarna ligger före oss i mycket.

Borde ju både kunna vara en personlig procentsats, och en kopplad till fordonet. Så blir det också ekonomiskt kännbart genom tappat andrahandsvärde. Och så kan man inte låta någon annan tanka bilen och komma undan.

Borde ju både kunna vara en personlig procentsats, och en kopplad till fordonet. Så blir det också ekonomiskt kännbart genom tappat andrahandsvärde. Och så kan man inte låta någon annan tanka bilen och komma undan.
Mycket smart tänkt! Då kan man inte komma undan genom att köra en annan bil heller. Regnumret måste kopplas till pumpen av personalen inne på macken så att det inte går att fuska heller. Samt att personalen får info om bilen med färg, tillverkare, modell osv så att dom snabbt kan göra en kontroll på att regnumret överensstämmer med bilen. På så sätt sker inget fusk med falska plåtar heller.

Tillbaka
Topp