Rödbetsjucie

macaai

Aktiv medlem
Rödbetsjucie
Tänkte samla lite tankar och erfarenheter till att preppa lite inför lopp med just lite rödbetsjuice. Vilka produkter har ni använt, skiljer dom sig någe? Hur stor mängd har ni druckit och hur många dagar laddar ni upp innan`?

Läser man på wellnox´s hemsida som är ett av märkena jag kollat på köpa så har dom sagt 2dl max intag per dag, låter inte det lite lite?
Har även kollat på Beetit som säljer tetra om 1liter för 39kr, dock bara 90% betor i deras.

Så vad säger ni, funkar det? Vilket märke hade ni satsat på?

Bifogar lite länkar på dom jag har kikat på.

http://www.svensktkosttillskott.se/produkter/beet_it_tetra_pack

http://www.apotea.se/beet-it-sport-stamina-pro-pack-15-st

http://wellnox.se/ra-rodbeta

Senast ändrad:
Rödbetsjucie
Jo jag har redan läst forskningsartiklar och även provat själv och tycker det funkar, var väll mer dosering och sort som jag ville orda om.

Rödbetsjucie
Varför skaffa du inte en råsaftscentrifug? Det har du igen om du ska dricka rödbetsjos och så blir den färsk oxå.
Du behöver ha i dig 5 dl ren jos 1-2 timmar innan tävling, läste jag. Har provat. Det är inte lätt att få i sig så mycket. Finns shots nu har jag läst. Har inte provat dem.

Rödbetsjucie
Jag har kört en del med rödbetsjuice, men har egentligen aldrig försökt mig på något eget test för att mäta eventuell förbättring. Ställer mitt hopp till placeboeffekten helt enkelt. =)

Förra året laddade jag ~2 h före race med ~6 dl Rynkeby Godmorgon Rödbetsjuice länk till bild på förpackningen. Smakade ganska OK. Tyvärr så togs den bort ur sortimentet tills i år.

I år så har jag tryckt 1 flaska (4 dl) Brämhults Rödbetsjuice före race istället, http://www.bramhults.se/sortiment/groensaksjuicer/#nypressade-roedbetor-aepplen-citron-ingefaera. Den smakar mycket mer jordkällare.

Ett par gånger har magen slagit bak ut, men det har bara varit få undantagsfall som kanske beror på dåligt tajmad frukost eller liknande.

Rödbetsjucie
Jag får knappt i mig en Beet-it, skulle aldrig kunna dricka decilitervis med juice. Men nu såg jag att det fanns i tablettform också, kanske ska testa det någon gång.

Rödbetsjucie
Optimalt är 0,5l per dag i två dagar inför start samt 0,5l 2,5-3 timmar innan start på tävlingsdagen. Men du kommer säkerligen 90% bara med en halvliter innan start, det är den absolut mest effektiva delen, de andra har gett lite extra i forskningen. Men bara några procent till så du får avväga om du anser det vara värt det;)

Rödbetsjucie
RÅ prestation rödbetsjuice ska jag gå över till.. ca 2dl några timmar innan start.
Dock så kör jag en tredagars laddning med bikarbonat innan race. Det ger mer än rödbetsjuice tycker jag..

Rödbetsjucie
anderssvensson sa:
RÅ prestation rödbetsjuice ska jag gå över till.. ca 2dl några timmar innan start.
Dock så kör jag en tredagars laddning med bikarbonat innan race. Det ger mer än rödbetsjuice tycker jag..

Funkar inte Beta alanin lika bra som bikarbonat? Det smakar i vilket fall inte lika ....eh, fruktansvärt.

Rödbetsjucie
Jag är smått nyfiken: Ni som dricker rödbetsjuice/extrakt; Hur snabba är ni? Ligger ni i typ övre 10% av er motsvarande Elit- eller veteranklass? Personligen så hade jag gett mig in på den här sortens "optimeringar" som rödbetor, när jag väl tränade så pass mycket att där inte fanns mer att hämta där. Det känns lite som en "quick-fix", som ett piller att ta där man tror att man lätt och smärtfritt blir snabbare.

Rödbetsjucie
Har testat med goda erfarenheter. Läste en massa om det innan och precis som någon skrev tidigare får man den största effekten av det man tar 2-4 timmar innan lopp (tid innan beroende på hur långt loppet är). Enligt en massa grafer och forskningsrapporter är optimal dos 140 ml koncentrat, dvs två beet-it-shots.

Känslan jag har haft varje gång jag har testat juicen är att jag klarar att ligga på högre puls under längre tid utan att krokna. Klart värt att testa i alla fall.

Rödbetsjucie
Fulkinesen sa:
Jag är smått nyfiken: Ni som dricker rödbetsjuice/extrakt; Hur snabba är ni? Ligger ni i typ övre 10% av er motsvarande Elit- eller veteranklass? Personligen så hade jag gett mig in på den här sortens "optimeringar" som rödbetor, när jag väl tränade så pass mycket att där inte fanns mer att hämta där. Det känns lite som en "quick-fix", som ett piller att ta där man tror att man lätt och smärtfritt blir snabbare.

Inte snabb alls. Men med en sån logik borde en fortsätta att köra standardcykel fram tills en trycker 6w/kg i 20 min.

Rödbetsjucie
På lopp inser jag att det är kan vara en fördel att dricka rödbetsjuice. Någon som vet och kan förklara varför jag bör göra det eller inte bör göra det när jag tränar? Blir det bättre träning om jag kan köra på högre intensitet, få ut några extra watt eller orka lite längre? (Ja, jag inser att det låter som att det är bättre men allt är inte alltid så enkelt som en tror.) :)

Senast ändrad:
Rödbetsjucie
Luktapåblommorna sa:
Inte snabb alls. Men med en sån logik borde en fortsätta att köra standardcykel fram tills en trycker 6w/kg i 20 min.

Precis, för att tävla på en standardcykel jämfört med på en riktig mtb är jämförbart med att antingen dricka rödbetsjuice eller inte :)

Rödbetsjucie
Fulkinesen sa:
Luktapåblommorna sa:

Precis, för att tävla på en standardcykel jämfört med på en riktig mtb är jämförbart med att antingen dricka rödbetsjuice eller inte :)

Märk väl att det enligt Naturvårdsverket inte är tillåtet med rödbetsjuice vid terrängcykling.

Rödbetsjucie
Kör på rödbetsjuice du. Jag drack brämhults när jag körde och effekten blev verkligen ökad.
Kommer ihåg att jag gick till gymmet i pissregn och var psykiskt utmattad men presterade extremt.

Logiken att man inte ska köra något sålänge man inte är elit är bara idiotiskt.
Logiken att man ska använda epo istället är bara idiotisk.

Och ja lyssna på vetenskapen. Bra där!

Rödbetsjucie
Jenny W sa:
anderssvensson sa:

Funkar inte Beta alanin lika bra som bikarbonat? Det smakar i vilket fall inte lika ....eh, fruktansvärt.

Beta-alanin fungerar ju också, men det sticker i huden (vilket är en övergående effekt) och kräver att du dricker det varje dag i ca 2 veckor för att få full effekt, alltså bör man dricka det hela tiden om man använder det.
Jag gillar Bikarbonat bättre, men smaken är som en rejäl kallsup!

Rödbetsjucie
Frågan är hur korrelationen mellan rödbetsjuiceeffekt och genetisk överlägsenhet ser ut. Är den dålig p.g.a. att den genetiska överlägsenheten övertrumfar sådana futila saker som rödbetsjuice eller är den genetiska överlägsenheten sådan att man har en ovanligt stor effekt av det röda guldet?

Själv tycker jag det verkar äckligt så jag har ingen ambition att testa. Har inte så bråttom när jag cyklar att det spelar någon roll.

Rödbetsjucie
jag har provat beet-it shots för några år sen, om man bortser från illamåendet när man sväljer och lite ont i magen under loppet kan jag inte påstå att jag märkte någon skillnad alls, men det är nog väldigt individuellt hur mycket effekt man får av det. Men det ska väl ge någon % bättre syreupptagningsförmåga, cyklar man utan effektmätare är det nog svårt att mäta sig till i skogen.

Som all annan mat och dryck är det nog vettigt att prova på träning först och inte på den där viktiga tävlingen.

Tillbaka
Topp