Rödbetsjucie

Rödbetsjucie
staine sa:
katten sa:
Vad för effekt skall juicen ge? Och vad finns det för ämnen i just rödbetor?

Andreas

Nitrater och annat suspekt. Socker. Troligen en del antioxidanter, rödbetor är nog nyttigt. Men att ge ökad prestation - nja, då ska man nog vara rejält troende.

Tänk om folk kunde lita på vetenskapen istället för att tro en massa saker.
Rödbetsjuice har en bevisad effekt på prestationen och sötningsmedel är inte farligt.

Rödbetsjucie
Bama sa:
staine sa:
katten sa:

Andreas

Nitrater och annat suspekt. Socker. Troligen en del antioxidanter, rödbetor är nog nyttigt. Men att ge ökad prestation - nja, då ska man nog vara rejält troende.

Rödbetsjuice har en bevisad effekt på prestationen och sötningsmedel är inte farligt.

Sötningsmedel är inte ofarligt.

Men rödbetsjuice är så grymt äckligt att det nog måste vara nyttigt...

Rödbetsjucie
Bengt-re sa:
Bama sa:
staine sa:
katten sa:

Andreas

Sötningsmedel är inte ofarligt.

Ingenting är ofarligt.

Rödbetsjucie
Tex mangold, spenat, ruccola, jordgubbar och krusbär innehåller lika mycket nitrat som rödbetor. Eller varför inte börja käka syrade grönsaker, samma effekt utan att betala "hälsokostspriser"
Anledningen till att just rödbetan är i ropet är för att det är på den man gjort de prestationshöjande testerna. Rödbetan i sig själv är ointressant.

Senast ändrad:
Rödbetsjucie
json88 sa:
Tex mangold, spenat, ruccola, jordgubbar och krusbär innehåller lika mycket nitrat som rödbetor. Eller varför inte börja käka syrade grönsaker, samma effekt utan att betala "hälsokostspriser"
Anledningen till att just rödbetan är i ropet är för att det är på den man gjort de prestationshöjande testerna. Rödbetan i sig själv är ointressant.

Mangold och spenat är ju dessutom gott...

Rödbetsjucie
Luktapåblommorna sa:
Ni som inte tror, hur många kilo av valfri grönsak kom ni fram till att en behöver äta för att märka en prestationshöjande effekt i era vardagsrumstester?

Men det är just det, det finns ingen prestationshöjande effekt i t.ex syrad vitkål (pizzasallad) MEN, det är hälsosamt och gott och man mår bra av det. Den prestationshöjande effekten får man av hård träning och bara lite junkfood.

Rödbetsjucie
Jag har under det senaste året druckit Rå prestation innan och under lopp (vasaloppet, vätternrundan m.fl) Helt ok smak (man vänjer sig). Har presterat bättre än någonsin. Har även tränat mer och bättre än någonsin så om rödbetan ger någon effekt är svårt att säga... Dock tror jag på på det och kanske hjälper till. Kostar 60:- för en flaska vilket är överkomligt för en eventuell prestationshöjning!

Rödbetsjucie
image.jpeg

Denna kanske?

Rödbetsjucie
Om man tycker att det inte smakar med bara rödbetor...

Ingredienser för 2 portioner.
1 citron
2 dl granatäppelkärnor
2 äpplen
1 rödbeta
2 dl frysta, tinade hallon (svenska)

Skala citronen, se till att få med så mycket som möjligt av det vita.
Kör citron, granatäppelkärnor, äpple, rödbeta och hallon genom en råsaftscentrifug. Häll upp i glas.

Rödbetsjucie
Ett tråkigare men ett mer beprövat och billigare alternativ är att köra intervaller. Smakar möjligen blodsmak och ger trötthet men också Stravapoäng.

Rödbetsjucie
ForesterGuy sa:
Jag har en flaska nitrat ståendes i sommarstugan, nitroglycerin närmare bestämt...
NaNO3, Natriumnitrat eller kanske hos gemene man kännt som Salpeter är ju inte direkt svårtillgängligt. Står bland kryddorna på ICA.
KNO3, Kaliumnitrat, Kalisalpeter har jag inte sett på länge i kryddhyllorna. Är det för att kidsen blandade det med socker och tände på eller av annan orsak?

Hur som helst. Jag har ställt frågan till rödbetsförespråkare hur mycket NaNO3 jag ska dosera för att få önskad effekt, men ingen verkar veta. Alla pratar bara om att rödbetor är bra.
Vet att jag har försökt läsa någon studie som faktiskt visar en positiv effekt av nitrat, men jag är nog för kass på att läsa sån litteratur för jag kom inte fram till något. Borde jo finns någon dos i ug per kilo kroppsvikt eller så.

Rödbetsjucie
Hade aldrig hört om rödbetor innan jag läste den här tråden, så jag tänkte att vafan klart värt att testa. Och det var värt att testa, jag tycker att det gör skillnad. Man orkar som ge det där lilla extra.
Första gången gjorde jag egen juice med råsaftcentrifugen, den blev faktist god!

4-5 medelstora betor.
Saften från en halv lime.
Nån cm ingefära.
Och ca 1/2 dl vatten att hälla i på slutet.

Provade även brämhults men jag tyckte att min blev godare.
Beet IT shoten funkar men den är inte jättegod, fördelen är ju att man kan ju truga i sig den då den inte är så stor.

Nu är ju inte jag nån superduper atlet men jag tyckte att det kunde vara värt att testa så man kan få en liten extraboost ibland. Men förbered er på att allt som kommer ut i div hål är rött :)

Rödbetsjucie
algol sa:
Dosen man testat står t.ex. här: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17635415

"3-day periods of dietary supplementation with sodium nitrate (0.1 mmol kg(-1) day-1)"

-> 8.5mg NaNo3/kg/dag

Man kan väl höfta med 1g/dag då (beror ju på vad man väger naturligtvis, men för att räkna lite högt)
En 40g Santa Maria Salpeter brukar väl kosta någon tia eller så på ICA?!
Säg 10kr för 30dagar så har vi ju iaf inte räknat lågt.
Vad kostar 30dagars Beet-IT förbrukning?

Rödbetsjucie
Eller nöjer man sig med att äta mycket grönsaker till vardags och sen unna sig någon extra rödbetsshot till tävling, det blir inte så mycket pengar per år för de flesta. Tror man medvetet tar det lite försiktigt med att prata om salpeter för det är väl lite otrevligare att överdosera.

Rödbetsjucie
algol sa:
Eller nöjer man sig med att äta mycket grönsaker till vardags och sen unna sig någon extra rödbetsshot till tävling, det blir inte så mycket pengar per år för de flesta. Tror man medvetet tar det lite försiktigt med att prata om salpeter för det är väl lite otrevligare att överdosera.
Jag tror man pratar försiktigt om salpeter för att man är rädd att tjäna mindre pengar.
Visst det är lättare att överdosera nitrat i pulverform än att trycka rödbetor. Men det är fortfarande samma nitrat.
Salpeter är dessutom inte direkt någon delikatess.

Rödbetsjucie
Det blir väl lite svårdoserat å hålla på med det i ren form.

Så på en 80kg person skulle man behöva 680mg per dag i 3 dagar. Skulle vara smutt å få blandat det in i något gott men aningens svårdoserat när vi snackar milligram.

Men du kanske har en lösning på det eketjall då du verkar vara duktig på kemi :)

Rödbetsjucie
inzani sa:

Så på en 80kg person skulle man behöva 680mg per dag i 3 dagar. Skulle vara smutt å få blandat det in i något gott men aningens svårdoserat när vi snackar milligram.

Men du kanske har en lösning på det eketjall då du verkar vara duktig på kemi :)
Det enkla sättet är ju att späda med vatten. Ta 100ggr daglig dos späd i precis så mycket vatten att det löser sig (utan att kolla upp så rör det sig nog om iaf minst en liter för den dosen) . Ta en 100-del av lösningen/dag och smaksätt med något lämpligt.

Rödbetsjucie
eketjall sa:
inzani sa:

Det enkla sättet är ju att späda med vatten. Ta 100ggr daglig dos späd i precis så mycket vatten att det löser sig (utan att kolla upp så rör det sig nog om iaf minst en liter för den dosen) . Ta en 100-del av lösningen/dag och smaksätt med något lämpligt.

Smart. Så enkelt när man ser lösningen framför sig (ej punted).

Rödbetsjucie
Såg att lösligheten var rätt god för NaNO3 (räcker med 100ml för att lösa 100ggr daglig dos) men använder man en liter så blir det ju hyfsat lätt att dosera 10ml/dag.

Rödbetsjucie
Jenny W sa:
eketjall sa:
Såg att lösligheten var rätt god för NaNO3 (räcker med 100ml för att lösa 100ggr daglig dos) men använder man en liter så blir det ju hyfsat lätt att dosera 10ml/dag.

Verkar ju nyttigt ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_nitrate#Health_concerns
Alltså, nitrat är ju nitrat oavsett om det är ett pulver eller i en rödbeta.
Om allt nitrat i rödbetor är bundet till natrium vet jag inte, men högst sannolikt är delar av det iaf. (Vissa delar av nitratet är nog i formen KNO3 också)
För höga doser är sällan nyttigt av någonting oavsett vad.
NaNO3 (E251) används som konserveringsmedel i matlagning. http://www.santamariaworld.com/se/produkter/kryddor/salpeter/

Senast ändrad:
Rödbetsjucie
eketjall sa:
Jenny W sa:
eketjall sa:

Verkar ju nyttigt ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_nitrate#Health_concerns
Alltså, nitrat är ju nitrat oavsett om det är ett pulver eller i en rödbeta.
Om allt nitrat i rödbetor är bundet till natrium vet jag inte, men högst sannolikt är delar av det iaf. (Vissa delar av nitratet är nog i formen KNO3 också)
För höga doser är sällan nyttigt av någonting oavsett vad.
NaNO3 (E251) används som konserveringsmedel i matlagning. http://www.santamariaworld.com/se/produkter/kryddor/salpeter/

Det är ifs sant.
E: Konserveringsmedel måste ju vara bra så man håller sig längre.

Senast ändrad:
Rödbetsjucie
En del tester har gjorts med salpeter istället för rödbetor, tror ja hörde det på någon pod träningssnack eller va den nu heter samma som Mattias Reck var med i (alltså inte samma intervju utan någon annan tränare/forskare).

Rödbetsjucie
Rödbetsjucie
sivan sa:
En del tester har gjorts med salpeter istället för rödbetor, tror ja hörde det på någon pod träningssnack eller va den nu heter samma som Mattias Reck var med i (alltså inte samma intervju utan någon annan tränare/forskare).

Var det inte bikarbonat de snackade om då? Kanske tog upp både det och Salpeter? Lyssnade ganska nyligen men måste ha missat det isf.

Rödbetsjucie
Jenny W sa:
sivan sa:

Var det inte bikarbonat de snackade om då? Kanske tog upp både det och Salpeter? Lyssnade ganska nyligen men måste ha missat det isf.

Nja de var nog Reck som prata om bikarbonat. de var podavsnittet som eketjall länka till.

Rödbetsjucie
sivan sa:
Jenny W sa:
sivan sa:

Nja de var nog Reck som prata om bikarbonat. de var podavsnittet som eketjall länka till.
Snabblyssnade igenom det avsnittet jag länkade till. Slutsatsen är väl att det inte finns jätte mycket forskning på nitrat, men den som finns visar på positiva effekter. Av någon, som dom sa, konstig anledning, så visade nitrat från rödbetor något bättre effekt än rent nitratsalt. Men saken är väl inte undersökt tillräkligt än för att kunna säga något helt säkert om saken.
Man klarar sig visst på 1,5 rödbetor om dagen (om man vill slippa dyra shots etc). Jag åt 3 i går och 3 idag så jag ligger väl på plus som det verkar ;-)
Behöver varken gå på påsen med KNO3 eller NaNO3 jag har liggande just i dag med andra ord.

Rödbetsjucie
eller så tar man sig en Älgwürst :D

1 kg älgfärs
1/2 kg fläskfärs
1/2 kg små späcktärningar
1-2 msk salt
1/2 tsk salpeter
1 msk socker
1 tsk kryddpeppar
1 tsk vitpeppar
1/2 tsk ingefära
1/2 dl cognac
1/2 dl vatten
11/2 m rakfjälster

Saltblandning
1/2 dl salt
1/2 tsk salpeter
2 msk socker

Blanda samman älgfärs och fläskfärs
Blanda ner salt, salpeter, kryddor och socker i färsen
Kör alltsammans i matberedningsmaskin i ca 15 minuter eller för hand i 30 minuter.
Späd med vatten och cognac lite i taget och arbeta igenom färsen ytterligare några minuter.
Blanda ned späcktärningar och fördela dem jämnt i färsen
Stoppa korven hårt i fjälster, den skrovliga sidan på fjälstret skall vara utåt, gör korven 21/2 - 3 dm lång.
Knyt med bomullsgarn
Gnid in korven med saltblandningen och lägg dem i kylen i 2 dygn.
Kallrök dem i 2 dygn

Rödbetsjucie
Jenny W sa:

1 kg älgfärs
1/2 kg fläskfärs
1-2 msk salt
1/2 tsk salpeter
1 msk socker
1 tsk kryddpeppar
1 tsk vitpeppar
1/2 tsk ingefära
1/2 dl cognac
1/2 dl vatten
11/2 m rakfjälster

Saltblandning
1/2 dl salt
1/2 tsk salpeter
2 msk socker

Kör alltsammans i matberedningsmaskin i ca 15 minuter eller för hand i 30 minuter.
Späd med vatten och cognac lite i taget och arbeta igenom färsen ytterligare några minuter.
Stoppa korven hårt i fjälster, den skrovliga sidan på fjälstret skall vara utåt, gör korven 21/2 - 3 dm lång.
Knyt med bomullsgarn
Kallrök dem i 2 dygn

Mums'

Rödbetsjucie
Jenny W sa:

1 kg älgfärs
1/2 kg fläskfärs
1-2 msk salt
1/2 tsk salpeter
1 msk socker
1 tsk kryddpeppar
1 tsk vitpeppar
1/2 tsk ingefära
1/2 dl cognac
1/2 dl vatten
11/2 m rakfjälster

Saltblandning
1/2 dl salt
1/2 tsk salpeter
2 msk socker

Knyt med bomullsgarn
Kallrök dem i 2 dygn
? helt i min smak!!!

Rödbetsjucie
Gjorde mig en drink efter jobbet.

1/2 grantäpple
1/2 Lime
2 st rödbetor
Körda i centrifugen

Mixade ihop 2 dl kokosmjölk med 2 dl frysta hallon och blandade med josen från centrifugen. Ska prova några dagar och se om det ger nått. Jättegott var det iaf :P

Rödbetsjucie
Är det inte nåt med att det ska tas upp i saliven? Har för mig jag läste det i någon studie att det va viktigt att testpersonerna inte sköljde munnen efter intag.

Tydligen svårt att göra placebostudier med då det är rätt tydligt smak på rödbetan.

Jag har testat på några lopp, men jag vann inte :(

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp