Roddmaskin vs cykling, kan man spara benen något?

Barbastark

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en roddmaskin. Då jag både har ett aktivt jobb samt kör en del styrka så är min tanke att rodd-träningen kan vara ett sätt att få in mer konditionsträning samtidigt som jag sparare benen något.

MEN, i rodd använder man trots allt benen ganska mycket, så min fråga är om någon med hyfsad rodd-teknik kan ge en jämförande beskrivning för hur mycket ett rodd pass vs ett likvärdigt cykelpass tar på benen? Kanske ingen större skillnad?

Med korrekt roddteknik så är roddmaskin främst beroende av kraftutvecklingen från benen för att generera fart.
På roddforum brukar dom säga att ca 60-70% av kraften du genererar ska komma från benen.

Senast ändrad:
Crawl med dolme! Jobbigt som bara den, i början med dålig teknik kan det mest liknas vid en kontrollerad form av självdränkning, men det tar sig.

Annars kan jag rekommendera boxning eller muay thai. Man rör fortfarande på sig men jag kan inte påstå att det sliter direkt på benen (kör man riktigt intensivt sliter det som fan på hela kroppen, men man behöver ju inte gå all in). Vill man hålla sig hemma räcker det med en säck, ett par handskar och sedan köra "intervaller" på säcken i typ 1-5 minuter, kan också göras ordentligt jobbigt.

Stakmaskin då :)? Skierg? Då blir det ju bål/överkropp.

Provade en sådan från concept för ett antal år sedan och på den modellen (kan ju ha förbättrats nu dock) verkade dem bara ha tagit motståndsmodulen från rowergen och satt den på en ski-ställning vilket gjorde att motståndet, i mitt tycke, blev alldeles för högt för att få någon konditionsmässig träningseffekt. Blev bara trött i armar/överkropp likt någon slags styrkeliknande träning, tyvärr.

Okej! Ja jag stakar ganska mycket i skidor så jag har inge problem att driva puls i dem, dock kanske jag har en någolunda teknik.. Ser att många på gymmet bara sliter med armar istället för bålen och då blir det nog olidligt :)

Med korrekt roddteknik så är roddmaskin främst beroende av kraftutvecklingen från benen för att generera fart.
På roddforum brukar dom säga att ca 60-70% av kraften du genererar ska komma från benen.

Okok, men det är ju en ok siffra iaf. Tänker att mycket av kraften även genereras från höft extension i rodden också(?), vilket isf ytterligare avlastar lite från cyklingen, som känns mer 50/50 gällande knäleds- och höft extension.

Okej! Ja jag stakar ganska mycket i skidor så jag har inge problem att driva puls i dem, dock kanske jag har en någolunda teknik.. Ser att många på gymmet bara sliter med armar istället för bålen och då blir det nog olidligt :)

Ah okok. Ja jag har ju 0 skiderfarenhet så :) Men vet du vilken modell du har kört på?

Crawl med dolme! Jobbigt som bara den, i början med dålig teknik kan det mest liknas vid en kontrollerad form av självdränkning, men det tar sig.

Annars kan jag rekommendera boxning eller muay thai. Man rör fortfarande på sig men jag kan inte påstå att det sliter direkt på benen (kör man riktigt intensivt sliter det som fan på hela kroppen, men man behöver ju inte gå all in). Vill man hålla sig hemma räcker det med en säck, ett par handskar och sedan köra "intervaller" på säcken i typ 1-5 minuter, kan också göras ordentligt jobbigt.

Ska vara lättillgängligt, så simning går bort. Sedan kommer boxning låta för mycket in till grannar tror jag tillsammans med att den typ av stötbaserade träningen nog kommer ge ett högre muskullärt slitage jämfört med de mer skonsamma koncentriska kontraktionerna och rörelserna man får i rodden (vill minimera the interferences effect tillsammans med att jag vill spara mig muskullärt till den regelrätta styrketräningen här. Så därav).

Cykla sliter väl minimalt på benen .
Mina ser ut som tandpetare och kan cykla timvis varje dag .

Springa tar väl mindre på benen men ger bra flås, jämfört med cykling då.

Roddmaskin är nog klockrent alternativ till cykling. Den tar också mest på flåset.

Köp en paddelmaskin istället https://dietz.se/products/dansprint-fitness

1667474011826.png

Springa tar väl mindre på benen men ger bra flås, jämfört med cykling då.

Roddmaskin är nog klockrent alternativ till cykling. Den tar också mest på flåset.

Då måste du nästan göra något helgalet när du antigen springer eller cyklar ?
Och rodd tar väl mer på ben rumpa än cykling och löpning tillsammans...

Då måste du nästan göra något helgalet när du antigen springer eller cyklar ?
Och rodd tar väl mer på ben rumpa än cykling och löpning tillsammans...
De löpare jag känner klagar ofta på, bl a, dåliga ben när det ska cyklas fort.

Roddmaskin går ju förhållandevis fort och är intensivt men man jobbar med andra rörelser än på cykeln så där kan väl den belastningen komma tillgodo.

Cykling tröttar snabbt ut benmuskler på löparen, löpning tröttar snabbt ut lederna på cyklisten.

Tillbaka
Topp