Rolig och billig vardagscykel

Pasta

Ny medlem
Under en ganska lång tid har jag startat många trådar här för att försöka lista ut vilken min nästa cykel ska bli. Det handlar om en vanlig cykla-till-jobbet-cykel men som jag har haft idéer om att jag ska träna med också. Dock har jag insett att det inte är helt lätt att kombinera.
Jag cyklar varje dag till jobbet. Det är dock en kort väg - cyklar max i 15 min, så det behöver inte vara någon avancerad cykel egentligen. MEN det vore kul om det var en lite rolig cykel.

Finns det någon enkel, lätt, "rolig" cykel som man kan köpa för typ 2-3.000 kr? Alltså ingen vanlig herr-cykel. Heller ingen "Chopper"-variant. Jag tror jag skulle uppskatta om den var lätt, men ändå inte för tunn och bräcklig - liiite grövre däck kanske. I alla fall grövre/tjockare än vad som finns på de flesta fixie/single speed (jag cyklar även vintertid). Trots att min cykelväg är ganska kort så cyklar jag på väldigt många olika underlag. Jag brukar gena genom en park, ner för flera trottoarkanter, grus, asfalt, "stigar", kullersten. Även ett par ganska branta uppförsbackar, så kanske 2- eller 3-växlad (vill ju inte komma svettig till jobbet).

Jag vet inte hur jag ska förklara "rolig" cykel på ett bra sätt, men något som är lite roligare än en klassisk herrcykel i alla fall.

Jag vill inte att den ska vara dyr. För jag kommer sannolikt köpa en till cykel senare - som jag ska ha för träning. Jag tänker också på stöldrisken, för den cykel jag ska ha till jobbet kommer stå ute dag och natt.

Senast ändrad:
Ny: http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/vitus-bikes-vee-1-city-bike-2014/rp-prod80999 billig, hyfsat lätt och robust. Finns dyrare med skivor, växlar och större hjul. Det finns ju många likartade alternativ, men jag har haft en sån Vitus själv och vet att den är ok vikt- och kvalitetsmässigt, men det finns det säkert andra som också är.
Begagnat: jag skulle köpt en 26tum mtb, satt på stel gaffel och asfaltsdäck med stor volym. Lätt att fixa inom budget.

Lejon skrev:
-------------------------------------------------------
> Ny:
> http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/vi
> tus-bikes-vee-1-city-bike-2014/rp-prod80999
> billig, hyfsat lätt och robust. Finns dyrare med
> skivor, växlar och större hjul. Det finns ju
> många likartade alternativ, men jag har haft en
> sån Vitus själv och vet att den är ok vikt- och
> kvalitetsmässigt, men det finns det säkert andra
> som också är.
> Begagnat: jag skulle köpt en 26tum mtb, satt på
> stel gaffel och asfaltsdäck med stor volym. Lätt
> att fixa inom budget.

Tack för tipset. Ska kolla upp det. Fler tips mottages varmt! :)
PS: Det är alltså stel gaffel som gäller även för det här syftet? Alltså - det är värt att byta ut framgaffeln om jag köper en med dämpning? DS.

Pasta skrev:
> PS: Det är alltså stel gaffel som gäller även
> för det här syftet? Alltså - det är värt att
> byta ut framgaffeln om jag köper en med
> dämpning? DS.

Det måste det inte vara. Det där är ju en fråga om personlig smak och komfortkrav. Själv kör jag med en Rock Shox XC32-gaffel och snabba Continental Race King 2,2 på min vardags/stads/grusvägs/hardtail-mtb och tycker det är skönt med lite dämpning i dom värsta groparna och dom (med stel gaffel) så skakiga gamla gatstensgatorna. Visst är den lite tyngre än en stel gaffel, och kräver lite service ibland, men fördelarna överväger tycker jag.

Men se upp för dom allra billigaste gafflarna (!) dom ger inte så mycket, då är det bättre att satsa på en stel. Gränsen vid "bra" eller godkänd gaffel tycker jag går nånstans vid XC32, Recon eller liknande.

Lejon skrev:
> Ny:
> tus-bikes-vee-1-city-bike-2014/rp-prod80999
> billig, hyfsat lätt och robust. Finns dyrare med
> skivor, växlar och större hjul. Det finns ju
> många likartade alternativ, men jag har haft en
> sån Vitus själv och vet att den är ok vikt- och
> kvalitetsmässigt, men det finns det säkert andra
> som också är.
> Begagnat: jag skulle köpt en 26tum mtb, satt på
> stel gaffel och asfaltsdäck med stor volym. Lätt
> att fixa inom budget.

Precis de två tips jag hade tänkt komma med. En begagnad stel 26"-MTB med ett par stora släta däck blir en himla trevlig cykel att flänga runt med, och hade varit mitt val. Med lite grövre däck blir det dessutom himla roligt för lättare stigcykling. Kostar från ingenting och upp. Ser dessutom inte så attraktiv ut för cykeltjuvar, i synnerhet inte om man kompletterar med biltemaskärmar.
Jag hade kört SS, vill du ha lite växlar räcker det nog med bakväxel och en kassett med hyfsat brett register. Framväxlar är himla äckliga.

Senast ändrad:
Orwar skrev:
> Lejon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ny:
> >
>
> > tus-bikes-vee-1-city-bike-2014/rp-prod80999
> > billig, hyfsat lätt och robust. Finns dyrare
> med
> > skivor, växlar och större hjul. Det finns ju
> > många likartade alternativ, men jag har haft
> en
> > sån Vitus själv och vet att den är ok vikt-
> och
> > kvalitetsmässigt, men det finns det säkert
> andra
> > som också är.
> > Begagnat: jag skulle köpt en 26tum mtb, satt
> på
> > stel gaffel och asfaltsdäck med stor volym.
> Lätt
> > att fixa inom budget.
>
> Precis de två tips jag hade tänkt komma med. En
> begagnad stel 26"-MTB med ett par stora släta
> däck blir en himla trevlig cykel att flänga runt
> med, och hade varit mitt val. Med lite grövre
> däck blir det dessutom himla roligt för lättare
> stigcykling. Kostar från ingenting och upp. Ser
> dessutom inte så attraktiv ut för cykeltjuvar, i
> synnerhet inte om man kompletterar med
> biltemaskärmar.
> Jag hade kört SS, vill du ha lite växlar räcker
> det nog med bakväxel och en kassett med hyfsat
> brett register. Framväxlar är himla äckliga.

+1 på beggad 26a med stel gaffel och släta däck. Det kan gå riktigt fort med dom med. Växlar är ju valbart efter terräng, själv skulle jag inte klara mig med SS, inte där jag bor iaf. Se till att få rätt storlek bara.

PerFormance skrev:
> Vitus Dee i 29er verkar vara ett stabilt val,
> urban assult vehicle Delux!
>
> :)

Är den ett bättre val än Scott Metrix 30 för 3250 kr? Vad jag har förstått så är det ett riktigt bra pris. Fördelen, som jag ser det, är att jag kan provcykla samt köpa den från min lokala cykelhandlare - på fredag :)

Vad finns det för- respektive nackdelar med Vitus Dee 29 och Scott Metrix 30?

EDIT: Nu ser jag att Vitus 29 inte har några växlar alls :) Det kanske funkar. Men då gäller det ju att man är bekväm med den utväxling som den har.. Lejon: Du hade haft en sådan cykel? Är den ok att cykla i upp och nerförsbackar med? Synd man inte kan provcykla..

Senast ändrad:
Jag har en 29" Vitus Vee-1 (som Dee men med fälgbroms, hade valt Dee idag) som jag är väldigt nöjd med för just sån cykling som du beskriver. Jag har dock bytt bakdrev för att få lite trögare utväxling, men det kostar inte många kronor. En klar fördel med att inte ha några växlar är att underhållet på cykeln är minimalt.

Var bor du? Om du är sugen på provcykling och har möjlighet att kika förbi Gbg så får du gärna kontakta mig.

Edit: Ser nu att även ramgeometri verkar skilja sig mellan Vee-1 och Dee-1. Denna är det iaf jag har: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-vee-29-city-bike-2014/rp-prod81000 och som jag kan rekommendera till urban attack i olika former.. (Men hade gärna haft skivbromsar, som sagt.)

Senast ändrad:
zinkpasta skrev:
> Jag har en 29" Vitus Vee-1 (som Dee men med
> fälgbroms, hade valt Dee idag) som jag är
> väldigt nöjd med för just sån cykling som du
> beskriver. Jag har dock bytt bakdrev för att få
> lite trögare utväxling, men det kostar inte
> många kronor. En klar fördel med att inte ha
> några växlar är att underhållet på cykeln är
> minimalt.
>
> Var bor du? Om du är sugen på provcykling och
> har möjlighet att kika förbi Gbg så får du
> gärna kontakta mig.
>
> Edit: Ser nu att även ramgeometri verkar skilja
> sig mellan Vee-1 och Dee-1. Denna är det iaf jag
> har:
> http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bik
> es-vee-29-city-bike-2014/rp-prod81000 och som jag
> kan rekommendera till urban attack i olika
> former.. (Men hade gärna haft skivbromsar, som
> sagt.)

Ja, det var lite förvirrande det där med Vee och Dee. Jag trodde det var skivbroms på, men alla modeller jag hittar nu verkar ha fälgbroms (i videon på länken så har den dock skivbroms - därav förvirringen).
Jag har blivit väldigt velig iom det här erbjudandet på Metrix 30. Jag har förstått att det inte är världens bästa cykel, men att det är ett väldigt bra pris och faktiskt en bra cykel till det priset. Eftersom jag inte har någon annan vettig cykel att cykla lite längre på så lutar det mycket åt Scott nu. Tyvärr. För egentligen är jag väldigt sugen på Vitus.. men det blir nog lite för smalt användarområde - särskilt eftersom det nog kommer dröja innan jag annars skulle ta mig råd att köpa en riktigt bra träningshoj. Jag nästan hoppas att Scotten ska vara lite för stor när jag ska prova den om ett par dagar - då finns det inga bra alternativ till Vitusen (i mina ögon) ;)

Jag bor tyvärr i Småland. Ska till Göteborg nästa helg. Men vi får se om det blir Scott på fredag när jag testar den.

Men vart kan jag hitta Vitusen med skivbroms?

EDIT: Aha, nu hajar jag - Dee har skivbroms..

EDIT2: Är det stor skillnad på varianten med större hjul? Är det något mer än hjulen som skiljer? Hur skiljer det sig i cykelingsupplevelse?

Senast ändrad:
Jag skulle tro att Scott:en känns lite klen om du vill cykla som du beskriver, dvs upp och ner för trottoarkanter och diverse stadsstök. Risken är att du sabbar fälgarna och åker på att rikta dem (eller köpa nya hjul) relativt snabbt. Men i övrigt är den säkert helt ok. Dock en helt annan cykeltyp än Vitus Vee, som jag kör exakt som du beskriver. Det är definitivt stor skillnad på 26" och 29" också, 29" rullar betydligt lättare (allmänt på rak väg / över kanter / stegar* / annat som kan påträffas..). I stad föredrar jag helt klart 29", men i skog väljer jag 26" (eller 27.5" just nu då jag är lite av en trendhora).

Det kan även sägas att jag har ca 6km pendling till mitt jobb, och då väljer jag oftast att inte köra Vitus:en utan en Merida-hybrid som jag satt på en stel gaffel på. Anledningarna är växlar och skivbromsar. Vitusen pendlar jag enbart med när det är snö/slask eller om jag vill ha omväxling nån gång ibland. ..Men då har jag också betydligt roligare.

* Internreferens som du måste söka lite för att finna svaret på. Helt ok om du inte gör det.

Senast ändrad:
Hmm, ja. Man kan misstänka att jag för en monolog med mig själv för att jag inte har några vänner.

Någonstans beskrevs fö Vee-1 som "a BMX for grown ups". Stämmer ganska fint.

(Här finns fö en pendlingsfilm feat Vee-1 jag gjorde nån gång vintern 2012 när jag hade extra tråkigt:
..Vill dock varna för allmän menlöshet, och även epilepsirisk. Titta på egen risk.)

Arsozath skrev:
> Orwar skrev:
> -----
> > Lejon skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ny:
> > >
> >
>
> >
> > > tus-bikes-vee-1-city-bike-2014/rp-prod80999
> > > billig, hyfsat lätt och robust. Finns dyrare
> > med
> > > skivor, växlar och större hjul. Det finns
> ju
> > > många likartade alternativ, men jag har haft
> > en
> > > sån Vitus själv och vet att den är ok
> vikt-
> > och
> > > kvalitetsmässigt, men det finns det säkert
> > andra
> > > som också är.
> > > Begagnat: jag skulle köpt en 26tum mtb, satt
> > på
> > > stel gaffel och asfaltsdäck med stor volym.
> > Lätt
> > > att fixa inom budget.
> >
> > Precis de två tips jag hade tänkt komma med.
> En
> > begagnad stel 26"-MTB med ett par stora släta
> > däck blir en himla trevlig cykel att flänga
> runt
> > med, och hade varit mitt val. Med lite grövre
> > däck blir det dessutom himla roligt för
> lättare
> > stigcykling. Kostar från ingenting och upp.
> Ser
> > dessutom inte så attraktiv ut för cykeltjuvar,
> i
> > synnerhet inte om man kompletterar med
> > biltemaskärmar.
> > Jag hade kört SS, vill du ha lite växlar
> räcker
> > det nog med bakväxel och en kassett med hyfsat
> > brett register. Framväxlar är himla äckliga.
>
> +1 på beggad 26a med stel gaffel och släta
> däck. Det kan gå riktigt fort med dom med.
> Växlar är ju valbart efter terräng, själv
> skulle jag inte klara mig med SS, inte där jag
> bor iaf. Se till att få rätt storlek bara.

+1 Precis det jag har som flänga runt-cykel. Beggad 26" med singelklinga och 2,1" Schwalbe Kojak (slicks) och stel framgaffel.
Photo2013-04-06165335.jpg

I morgon ska jag testa Scotten. Passar den så köper jag nog den. Det är för bra pris för att inte köpa den :) Passar den inte så beställer jag nog en Vitus 29. Vee eller Dee vet jag inte än. Jag har läst en hel del om att den skivbromsen håller ganska dålig kvalle. Många får problem med att den inte tar bra och att den tjuter. Då kan man kanske lika gärna spara några hundringar och köra på Vee..?

Hellre singlespeed för dom pengarna. Skivbromsar alla dagar i veckan om du cyklar på vintern! Sedan kan du ju alltid byta upp dig till bättre framöver om du inte är nöjd...

Akoa skrev:
> Hellre singlespeed för dom pengarna. Skivbromsar
> alla dagar i veckan om du cyklar på vintern!
> Sedan kan du ju alltid byta upp dig till bättre
> framöver om du inte är nöjd...

Varför hellre singlespeed för de pengarna? Är Scotten så pass dålig menar du? Vad jag har förstått så kostar den typ dubbelt så mycket i vanlig fall. Vad kommer jag uppleva bättre med Singlespeeden?

Cujo skrev:
> Du kommer bli jättenöjd med Scotten (om
> storleken passar). Seså, köp den nu!

Ahh - jag blir så förvirrad!! ;)
Ja, jag har i princip bestämt mig för det. Ångrar jag mig får jag väl helt enkelt sälja den och köpa en annan. Även om jag har kort väg till jobbet så har jag ett par branta backar, så det skadar nog inte med lit växlar. Jag är mest orolig över hur jag ska underhålla den på ett bra sätt. Jag bor i lägenhet så har inte tillgång till slang så jag kan spola av den lätt osv.. Jag får väl ta med mig en hink vatten ut och slänga över den ;)

Hur gör ni för att "underhålla" cykeln?

Pasta skrev:
> Hur gör ni för att "underhålla" cykeln?

Placerar den i TV-soffan! :-)

(och lägger upp en bild på detta på HappyMTB)

Ensamvargen skrev:
> Pasta skrev:
> -----
> > Hur gör ni för att "underhålla" cykeln?
>
>
> Placerar den i TV-soffan! :-)
>
> (och lägger upp en bild på detta på HappyMTB)

Jag har funderat på att ha den inne.. men jag kommer fan inte få plats med den. Kanske kan ställa ner den i källaren. Ska reka med hyresvärden. Just nu bygger han om där - hela golvet är upprivet, så den kommer iaf inte kunna stå där första månaden.

Pasta skrev:
> Ensamvargen skrev:
> -----
> > Pasta skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hur gör ni för att "underhålla" cykeln?
> >
> >
> > Placerar den i TV-soffan! :-)
> >
> > (och lägger upp en bild på detta på
> HappyMTB)
>
> Jag har funderat på att ha den inne.. men jag
> kommer fan inte få plats med den. Kanske kan
> ställa ner den i källaren. Ska reka med
> hyresvärden. Just nu bygger han om där - hela
> golvet är upprivet, så den kommer iaf inte kunna
> stå där första månaden.

Gå direkt till "Cykel i lägenhet"-tråden utan att passera gå.

Vitusen och Scotten är väl helt enkelt lite olika cyklar, så det är nog svårt att säga att den ena är bättre än den andra. Scotten är lite mer av en klassisk "mala fram och tillbaka mellan hemmet/jobbet/ica varenda jävla dag-hybrid". En sån där som folk med reflexväst har. Förmodligen asbra, cyklarnas Toyota Camry, typ.
Vitusen är lite mer "flänga runt-cykel", en sån där som man känner sig lite Pacific blue-fräck med inne i stan när man bunnyhoppar trottoarkanter. Men den blir nog å andra sidan lite tristare om du ska mala på en lång rak cykelväg.
Bägge går dock att använda till bägge saker, och ska du bara cykla en kvart enkel väg spelar det nog väldigt lite roll.

I och med att du hade med "rolig" och skrev om att gena genom parker och över trottoarkanter i förstainlägget så tolkade jag det som att du ville ha en flänga runt-cykel, för Scotten tror jag inte är särskilt rolig nånstans medan det nog kan finnas lite cykelglädje i Vitusen. Sen är förmodligen Scotten det mer rationella valet om du bara ska ha en cykel till allt möjligt.

Ni har så rätt. Vitusen hade varit roligare. Dock insåg jag att det snart är vår och jag gillar att cykla - inte bara till jobbet. Förra året var jag inne på att köpa ny, men det blev aldrig av. Men jag behöver en cykel som jag också kan cykla långt med. När jag skapade tråden trodde jag inte man kunde få en cykel i stil med Metrixen till det priset och då tänkte jag att jag köper en billig vardagscykel nu och så får det bli en cykel att träna och cykla långt med senare. Kanske nästa år. Men nu dök det här erbjudandet upp och då förändrades saker och ting lite. Jag var och köpte Scotten idag på morgonen. 12 pers i kö utanför butiken innan dom öppnade vid 8.00. Tur jag visste vad jag skulle ha för jag kunde gå in och nypa den direkt. Fick ett gäng sura blickar från andra som valde att gå runt och kolla lite först :) Dom hade en kvar och hade satt ner den 50%.
Cykeln känns bra. Det är ingen fantastisk skapelse, men det är en cykel som fyller alla mina behov till ett grymt bra pris. Blir dessutom ett ganska bra lyft från min nuvarande mormorscykel med bakåttramp-växel :)

Nöjd!

Tillbaka
Topp