Rose Dr Z 29"

discovery

Aktiv medlem
Rose Dr Z 29"
Tjo!

Jag har länge suktat efter en storhjulig FS och kikar på en Rose Dr Z till nästa vår.
Nu börjar det ju finnas en hel del alternativ till denna men priset känns som ett helt klart rimligt alternativ.
Tanken är att den ska användas till allt från långa heldagar på fjällen till kortare turer på låglandet. Inget tävlande utan endast ren nöjescykling.

Något som slog mig var att denna inte har Tapered headset som många andra. Är detta något man kommer att märka av?

Rose Dr Z 29"
discovery skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjo!

> Tanken är att den ska användas till allt från
> långa heldagar på fjällen till kortare turer
> på låglandet. Inget tävlande utan endast ren nöjescykling.

Låter som Dr Z tänkta användningsområde. Sittställningen är ganska avslappnad och bakdämpningen gör den bekväm för hela-dagen cykling. Samtidigt är den trampeffektiv och tål ett högre tempo (om bara cyklistens ben är med på noterna) :-)

> Något som slog mig var att denna inte har Tapered
> headset som många andra. Är detta något man
> kommer att märka av?

Nej det kommer du inte. Jag provcyklade Dr Z 29 en sväng i alperna tidigare i höstas. Både nerför i extrema utförsbackar och uppför i timslånga klättringar. Ingen gång reflekterade jag över styvheten i gaffelröret och tänkte – Oj, här skulle det behövas koniskt gaffelrör.

Både Dr Z 29 och dess HT-kollega Mr Ride 29 är rätt massivt byggda kring styrröret och båda uppvisar bra styvhet.

Rose-Dr-Z-29.jpg

Rose Dr Z 29"
Finns väl ett gäng trådar kring denna bike, men orkar inte leta. Är i alla fall sugen på 2014 modellen av denna, DR z 2 med lite extra. Vad tror ni jämfört med canyons nerve 9.9? Mycket grusväg och inte för brökiga stigar. En fs har jag redan, med vad tror ni om denna?

Tillbaka
Topp