Rose-tråden

Rose-tråden
Foss: Du kan maila mig vad du önskar byta till så kollar jag priset med mina kollegor i Tyskland.

/Jenni Ribacka, ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Aha, men går det att få dom hjulen på dx2000 också? Jag avvaktar beställning tills dess att jag fått provat och konfiguratorn är uppdaterad. Jag kände inte igen reglagen som satt på cykeln nu, trodde den hade 105 rakt igenom. Är dom som ligger som grund nu bättre eller sämre än 105?

Rose-tråden
Foss: Jadå, inga problem att få hjulen från Black Fatty till Pro DX Cross-2000. Black Fatty har Ultegra-delar med hydrauliska skivbromsar.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej,

Funderar på en Rose Granite Chief men är osäker på storleken. Mitt innerbensmått är 86-87 cm, jag är 183 cm och har ett positivt "apindex" (längre armspann än kroppslängd).

Kör i dagsläget en Trek Cobia från 2013 i storlek 19" som jag tycker är i största laget, den har dock en ca 100mm styrstam.

Vilken storlek bör jag ha?

Rose-tråden
Ja, då har man den hårda vägen fått lära sig att också Rose numera kör på den DHL-variant som innebär att jag inte kan hämta paket hos ombud, utan antingen måste ta ledigt från jobbet för att vänta på hemleverans eller (också under kontorstid) ta mig till terminalen en bra bit från hem och jobb. Sist (i våras) funkade det bra med ombud, men så icke nu. Får således stryka inte bara bike24, utan också Rose, från listan över bra internetbutiker. Tror säkert att detta tagits upp tidigare i tråden, men se då detta som en uppdatering.

Rose-tråden
marxos skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, då har man den hårda vägen fått lära sig
> att också Rose numera kör på den DHL-variant
> som innebär att jag inte kan hämta paket hos
> ombud, utan antingen måste ta ledigt från jobbet
> för att vänta på hemleverans eller (också
> under kontorstid) ta mig till terminalen en bra
> bit från hem och jobb. Sist (i våras) funkade
> det bra med ombud, men så icke nu. Får således
> stryka inte bara bike24, utan också Rose, från
> listan över bra internetbutiker. Tror säkert att
> detta tagits upp tidigare i tråden, men se då
> detta som en uppdatering.

Köpt olja?

Rose-tråden
marxos skrev:
> listan över bra internetbutiker...

Less is more! Kryssa för Posten i.s.f. DHL så kan du hämta grejerna fortare och närmare.

Rose-tråden
marxos skrev:
> listan över bra internetbutiker. Tror säkert att
> detta tagits upp tidigare i tråden, men se då
> detta som en uppdatering.

Kolla tidigare i tråden. Du har köpt någonting som dhl klassar som "farligt". Det ställde till en del strul för mig också i förra veckan, men jag bad dem lämna utanför. Tycker att rose kan upplysa om detta innan beställning. Hos mig levererar dhl mellan 10-12. Ingen tid när jag kan vara hemma. Otroligt jobbigt om det inte är ett paket som kan lämnas utanför.

Rose-tråden
Önskar hjälp att välja sadelväska till lvg.
Den skall vara smalben rymma 2 slangar, däcket, 2 st 16 grams co2 patroner och ett litet multiverktyg.
Vilken av Topeak Aero Wedge är lagom i storleken?

Jag skall beställa andra grejer från Rose därav hamnade frågan här.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Jag har fått en rabattcheck från dem på 10euro.

Beställde XT skivbromsar och en styrstam idag. Självklart funkade inte checken. Suck.

Skriv koden i meddelanderutan stod det. Under rutan står det att det tar 1-2dagar längre tid när de ska läsa meddelande. Suck.

Ska bli spännade att se hur detta går.
Beställt en gång tidigare o då gick det finfint.

Rose-tråden
Det funkade för mig. Ville inte ta rabattcheck vid första försök men i den andra gick utan problem. Beställde meckställ, spd pedaler i lite kedje prylar... grejerna kom igår, var tvungen att hämta på DHL eftersom de inte ville leverera till jobbsadress(utan att prata med ROSE)...

Rose-tråden
Luzen: Jag skulle rekommendera att du beställer hem fler väskor och skickar tillbaka de som inte uppfyller dina krav (gratis retur).

smislo: Det är inte möjligt att ändra leveransadress efter att paketet skickats från oss, men det kan vara en bra idé att lägga jobbadressen som leveransadress vid beställning.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej igen,

Beställde under helgen en Granite Chief men har fortfarande inte fått någon orderbekräftelse. Hur lång tid tar det i vanliga fall innan en sådan kommer?

Ordernummer 20854963

Rose-tråden
Jiv: Troligen idag eller imorgon. PDF-bekräftelsen skickas när våra cykelförsäljare i Tyskland har gått igenom beställningen manuellt och bokat in alla delarna i produktion. Kolla gärna så att bekräftelsen är korrekt, eftersom cykeln går i produktion enligt den.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
palmbergt: Vi har inte hunnit lägga ut alla cykelmodeller på hemsidan än, så alla funktioner i konfiguratorn funkar inte heller än. Du kan beställa cykeln och skriva i meddelandefältet på engelska vilken styrstam du önskar få på din cykel.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
peter233 skrev:
> Varför kan man inte välja 2-delat på Granite
> Chief 1?

Samma undran här...

Rose-tråden
Alla som funderar över konfiguratorn: Nu finns alla MTB-cyklarna ute på hemsidan, men alla funktioner är inte i gång i konfiguratorn än. Mina kollegor som jobbar med konfiguratorn kommer kontinuerligt att lägga till fler val till cykelmodellerna och det kommer att finnas fler val och alternativ när de är klara med sitt jobb.
Det går bra att få 2-delat på Granite Chief 1. Detta och annat som inte finns i konfiguratorn än, kan man vid beställning skriva på engelska i meddelandefältet. Om ni vill veta prisuppgifter så kan ni maila mig vilken komponent ni önskar till vilken cykel, så kollar jag upp det.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Jag tänkte slå till på en Uncle Jimbo 2 men har väl samma fråga som övriga i tråden. Jag tänkte satsa på enkelklinga på den och undrar om man kommer få möjlighet att ändra till det på den modellen eller om det enbart finns på 3.an?

Rose-tråden
Per-Erik: Jodå, det går bra att få en klinga också på Uncle Jimbo 2, du kan skriva i meddelandefältet vid beställning på engelska vad du önskar.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
SihvosenPoika skrev:
> Tack till tüskarna på Rose!
>
> Jag fick mail idag om reparationsdealen. :-) Ni
> är ju riktigt schysta!

Vad har hänt?

Rose-tråden
Per-Erik: Det skulle bli 2912,06€ (inkl. tysk moms), leveranskostnader tillkommer + hjul som är kompatibla för 11-växlat (DT-Swiss eller Mavic)

Pfaff: Jo, självklart kan man skriva på tyska också, antog att de flesta här skriver bättre engelska än de skriver tyska.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Går det att skräddarsy era cyklar utöver vad webbverktyget tillåter? Skulle det tex gå att bygga en granite chief med singelklinga, kedjestyrare och 10-del short cage bakväxel?

Rose-tråden
Per-Erik: Jo, eftersom det är toppmodellen som har singelklinga så blir det dyrt.

Vigilanteola: Psycho Path 3 kommer att väga ca 9,2kg, men det är möjligt att konfigurera ännu lättare.

H.: Ja, det är möjligt att bygga sådant som är tekniskt möjligt, av delar som vi har. Skicka gärna vilka komponenter du önskar, så kollar jag med mina kollegor i Tyskland. Vissa kombinationer av singelklinga fram och 10-växlat bak funkar inte så bra ihop.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Det blev en Uncle Jimbo 2 till slut med lite andra delar än "originalkonfigurationen" Har dock lite svårt att få information om när leveransen beräknas ske. Kan man få ett ungefärligt datum på detta? Betalningen antas jag dras i samband med leverans/byggstart av cykel?

Rose-tråden
Rose skrev:
> Psycho Path 3 kommer att väga ca
> 9,2kg, men det är möjligt att konfigurera ännu
> lättare.

Okej, Mr big 3 då?

Rose-tråden
Per-Erik: När våra cykelörsäljare har gått igenom din beställning manuellt och bokat in alla delarna i produktionen får du en PDF-bekräftelse där det finns ett datum när cykeln uppskattas vara klar att skickas från Tyskland. Denna PDF får du några vardagar efter beställning, så troligen idag eller imorgon. Pengarna reserveras på kortet när cykeln går i produktion, och debiteras när cykeln skickas från oss.

Vigilanteola: 9,3kg i standardutförande (Mr Big 3)

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Tjena!

Har försökt beställa ett vevlager med min voucher, men det verkar inte hända så mycket.
Skulle ni kunna se hur det går med min order?
Ordernummer: 20852932

Tack på förhand

Rose-tråden
emigus: eftersom din beställning inte uppnådde minimi köpvärdet för att vouchern skall gå att använda, har beställningen stannat upp. Vi har mailat dig om detta också. Vill du att vi avbokar beställningen eller går vidare utan voucher?

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> emigus: eftersom din beställning inte uppnådde
> minimi köpvärdet för att vouchern skall gå att
> använda, har beställningen stannat upp. Vi har
> mailat dig om detta också. Vill du att vi avbokar
> beställningen eller går vidare utan voucher?
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Ok då förstår jag, ni kan avboka beställning,

Tack för hjälpen!

Rose-tråden
Zulawski skrev:
> Per-Erik,
> Vad fick du för leveranstid?

De skulle börja bygga den i slutet av december så jag antar att den kommer i början av Januari. Sugen på en Jimbo du med?

Rose-tråden
DHL har återigen misslyckats med leveransen. Ingen avisering, ingen utkörning, ingenting.
Nu vet de inte om det ligger i Västberga fortfarande, eller faktiskt är i Malmö som spårningen säger. De vägrar leverera till Service Point.
Jag bad dem nu ikväll att skicka paketet i retur när de väl listat ut i vilken landsände det ligger.

Jag vet inte hur det råkade bli detta leveransalternativ. Det brukar gå med PostNord efter att det kommer till Sverige, och antingen levereras till dörren eller efter evenutell spökleverans hamna hos postombudet. Jag tror inte jag valde leveransalternativ annorlunda denna gång än jag brukar. I varje fall inte med flit.

Så här ser spårningen ut:

onsdag, November 05, 2014 Ort Tid Kolli
8 Anlänt till DHLs sortering i MALMOE - SWEDEN MALMOE - SWEDEN 14:26

1 Kolli
fredag, Oktober 31, 2014 Ort Tid Kolli
7 Leverans planerad efter överenskommelse STOCKHOLM - SWEDEN 08:41

1 Kolli
6 Anlänt till DHLs leveranskontor i STOCKHOLM - SWEDEN STOCKHOLM - SWEDEN 02:41

1 Kolli
torsdag, Oktober 30, 2014 Ort Tid Kolli
5 Hanterad i MALMOE - SWEDEN MALMOE - SWEDEN 13:49

1 Kolli
4 Lämnat DHLs station i MALMOE - SWEDEN MALMOE - SWEDEN 13:49

1 Kolli
3 Lämnat DHLs station i HANNOVER - GERMANY HANNOVER - GERMANY 10:25

1 Kolli
onsdag, Oktober 29, 2014 Ort Tid Kolli
2 Hanterad i DUESSELDORF - GERMANY DUESSELDORF - GERMANY 17:47

1 Kolli
torsdag, Oktober 30, 2014 Ort Tid Kolli
1 Information om försändelsen mottagen DUESSELDORF - GERMANY 00:00

Jag vill naturligtvis ha prylarna. Kan ni skicka om beställningen med någon vettig fraktfirma när (om...) det kommer tillbaka?
Ordernr är 20858898.

Rose-tråden
Som jämförelse beställde jag tio minuter senare från Bike-Components. Den beställningen kördes ut i torsdags (när jag råkade jobba dag istället för kväll) och jag kunde hämta ut den i fredags. Påminn gärna tyskarna om att kassa leveransavtal kostar dem kunder.

Rose-tråden
bojsänke: DHL betraktar CO2-pumpen som du beställt som farligt gods (detta gäller inte enbart leveranser från oss, det är DHL's regler). Därför måste DHL leverera direkt till kunden, får inte gå via ombud eller posten. Jag kontaktar DHL om ärendet imorgon och hör om de kan bestämma om ett nytt leveransförsök med dig direkt, eller om paketet måste ta omvägen via Tyskland.

/Jenni Ribacka, ROSE

Tillbaka
Topp