Rose-tråden

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> Om någon vill köpa en Count Solo idag (9.8)
> eller imorgon (10.8) skicka beställningen via oss
> på mailen: mats@rosebikes.se, så ordnar vi -15%
> rabatt på de fåtal som finns kvar i lager. Jag
> kollade upp varför kampanjen tog slut mitt i allt
> utan "förvarning" och det berodde på helt enkelt
> att lagret på ramarna börjar ta slut och det var
> inte någon idé längre att annonsera om saker
> som håller på att ta slut.

Härligt, nu får alla som beklagat sig chansen!

> Angående recension om Count Solo så testades
> Count Solo 1 i Kadens 1/11.

Finns testet på nätet månde?

Rose-tråden
Rose skrev:
> Om någon vill köpa en Count Solo idag (9.8)
> eller imorgon (10.8) skicka beställningen via oss
> på mailen: mats@rosebikes.se, så ordnar vi -15%
> rabatt på de fåtal som finns kvar i lager. Jag
> kollade upp varför kampanjen tog slut mitt i allt
> utan "förvarning" och det berodde på helt enkelt
> att lagret på ramarna börjar ta slut och det var
> inte någon idé längre att annonsera om saker
> som håller på att ta slut.

Fantastiskt bra service! Kudos!

MVH

Rose-tråden
Nu har min beställning kommit så långt att det står"försändningsförberedelse på en vecka"
Innebär det att den håller på att skickas eller packar man i en vecka eller har man då börjat bygga? Det har stått "förbereds på en vecka" i fem veckor snart. Överättningen är ibland lite lattjo så en del saker blir aningen oklara på kontosidan.

Mvh P

Rose-tråden
Eftersom vi översatt orden utan sammanhang finns det en hel del konstigheter, säg gärna till då ni hittar sådant så att vi kan ändra.
p1andersson: maila din beställningsnummer till oss (mats@rosebikes.se)så kan vi kolla upp statusen på din beställning.

Rose's svenska representant,
Jenni Ribacka

Rose-tråden
Finns det någon info om hur långt beställningen har kommit? Det stod "klart" efter en par dagar + det där som p1andersson säger.
Nu ser jag också att man skriver leveransdatum: 02.08.2011, betyder det att man skickat den då eller vad menas?

Mvh
Anders

Rose-tråden
Man kan höra med oss så kollar vi upp det via Tyskland. Leveransdatum är när paketet skickas från fabriken. Förutsatt att man inte valt att man inte vill ha info per e-mail, så får man automatiskt tracking nummern till Tyska DHL per mail när paketet skickats från Tyskland.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Är det bekräftelsemailets datum eller det på sidan man ska gå efter? Det står "Completion presumably until: 20.09.2011" i pdf-filen jag fick i bekräftelsen, men "expected delivery date: in approx. 1 week" på hemsidan?

Rose-tråden
Jag skulle lita mer på pdf-filen, det verkar ha visat konstiga saker på sistone på hemsidan. Jag ska be dem kolla upp detta.

Rose's svenska representant
Jenni Ribacka

Rose-tråden
Jag har jämfört dem lite innan jag slog till på en jabba. I stora drag är det större slaglängd (fram och bak) och något flackare gaffelvinkel på Granite Chief. GC är några gram tyngre också, gissningsvis stabilare i skogen.
Man kanske kan säga att Jabba är en sk stigcykel som flörtar med All Mountain (rose kallar det All Mountain sport) och GC är en mer renodlad All Mountain cykel, dvs klarar lite mer stök och är bättre utför.

För mer detaljer spana in deras verktyg för att jämföra cyklar: http://www.rosebikes.se/comparison/compare/

/Anders

Rose-tråden
Hej, jag har kollat lite på eran ROSE Beefcake FR 2. Den verkar vara riktigt bra och billig, men har en lite frågor om den.
Skulle den tåla lite downhill eller är de bäst att hålla sig till freeride?

Skulle man kunna använda den till lite dirt/street/slopestyle (om man bortser att den självklart kan vara lite tung för att den är en freeride cykel)?

Rose-tråden
Hejsan

Jag har blivit sugen på att köpa en MTB och köra runt på framförallt grusvägar och stigar till en början, kan hända att jag kör mer teknisk terräng senare.

Jag har tittat runt en del och läst på en del på detta forum och skulle vilja ha råd angående cykelköpet. Den cykel jag tittat en del på är Rose jabba wood 1, det jag framförallt vill ha reda på är vad jag bör tänka på ifall jag nu ska köpa en cykel från t.ex. Tyskland, hur går frakten till?

Sen angående cykeln, vad finns det för alternativ? Är det nått jag borde köpa till kanske? Justerbar sadelstolpe, är det att man kan flytta fram/bak själva sadeln och får man inte alltid med det?

Hoppas ni inte har nått emot att jag skriver köprådsfrågor här :)

/Mvh Mikael

Rose-tråden
Haesil skrev:
> (...)
> det jag framförallt vill ha
> reda på är vad jag bör tänka på ifall jag nu
> ska köpa en cykel från t.ex. Tyskland, hur går
> frakten till?

Tyska DHL, lämnar över till svenska posten. Se till att vara hemma, cykelpaket är stora och jobbiga att hämta på postkontoret.

> Sen angående cykeln, vad finns det för
> alternativ? Är det nått jag borde köpa till
> kanske? Justerbar sadelstolpe, är det att man kan
> flytta fram/bak själva sadeln och får man inte
> alltid med det?

Det brukar vara justerbar i höjdled (och ja, det är de flesta sadelstolpar), skillnaden är att du inte behöver låsa upp snabbkopplingen utan har reglage på styret eller under sadeln, typ.

Det jag glömde när jag köpte min MTB var pump till framgaffeln, men det är ju en halvt oändlig mängd prylar man behöver. Pedaler, skor, pump, multiverktyg, hjälm, ev andra skydd, reservslangar...

Rose-tråden
Petegrin: Jag skulle endast rekommendera Beef Cake FR 2 för Freeride. En ny modell som kommer till nästa år är slopestyle cykeln The Jester, håll utkik på vår hemsida i höst!

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Ang Jabba wood. Är det nån här som vet om det går att använda vanliga flaskhållare eller om det behövs en där man trär i flaskan från sidan till flaskfästet under bakdämparn?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Är i valet och kvalet om jag ska lägga en beställning på en Count Solo som enligt hemsidan bara finns kvar i storlek S. Då jag är 172cm lång med precis under 78cm i grenen verkar det som om jag hamnar mitt emellan S och M i storlek.

Känner jag mig själv rätt så föredrar jag att cykla på en mindre cykel än en stor så troligtvis kommer S att bli kanon, men då jag är ny och förhållandevis okunning när det kommer till mtb vill jag ändå passa på att fråga den samlade kunskapseliten här på happy innan jag trycker på knappen.

Vad tror ni? Blir det bra eller anus med S?

Rose-tråden
Jag är själv 170 lång med 81 i grenmått, jag trivs bäst på Count Solo S, M tycker jag känns bökig i skogen.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Jag var i ungefär samma situation (172 cm lång, grenmått 85 cm) valde en M efter mycket velande (provcyklade en felt i storlek S som var för liten, så fegade lite). Så här i efterhand skulle jag säga att en S kanske varit bättre i skogen, men att M funkar mkt bra det med.

Men hade jag tagit en S hade jag definitivt behövt en längre sadelstolpe.

Rose-tråden
Arnesson skrev:
> Hur är storlekarna på Rose skorna (till racer)?
> Jar har 27,5 cm på mina Nike löparskor, vad tror
> ni om storlek på Rose skor?

Jag ringde Rose med samma fråga och svaret var att man bör gå upp en storlek jämfört med vad man normalt brukar bära, ex. 43 -> 44.

Rose-tråden
Petegrin skrev:
> Hej, jag har kollat lite på eran ROSE Beefcake FR
> 2. Den verkar vara riktigt bra och billig, men har
> en lite frågor om den.
> Skulle den tåla lite downhill eller är de bäst
> att hålla sig till freeride?

Vad sägs om Beefcake DH till downhill?

Rose-tråden
Glebster skrev:
> Arnesson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur är storlekarna på Rose skorna (till
> racer)?
> > Jar har 27,5 cm på mina Nike löparskor, vad
> tror
> > ni om storlek på Rose skor?
>
> Jag ringde Rose med samma fråga och svaret var
> att man bör gå upp en storlek jämfört med vad
> man normalt brukar bära, ex. 43 -> 44.

Tack för svaret. Problemet är bara att 27,5cm på vissa märken är 42 och på vissa 43 (Borde jag köpa 43 eller 44?). Kan Rose svara vilken storlek 27,5cm motsvarar?

Rose-tråden
Arnesson: 43 borda passa, men det går bra att skicka tillbaka och byta storlek ifall de inte passar (inga extra fraktkostnader).

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Jag är riktgit sugen på en Uncle Jimbo och har hittat looken jag giller. Har förstått att det är poppis att köra 2 klingor istället för tre, hur blir utväxlingen på denna cykel? Om det inte syns på bilden är det 22 - 36. jag kommer mestadels köra stig men vill kunna cykla till jobbet utan att trampa som en Duracell kanin. Vad tror ni om mina val, vad bör man byta? Funkar Large om man är 190 cm?

Bilagor

• jimbo.JPG
    jimbo.JPG
    39.7 KB · Besök: 73
Senast ändrad:
Rose-tråden
Fråga till rose-folket.

Jag är spekulant på Kind Shock Vario i-950R Produkt nr: 1772876

Frågan är vilken variant det är ni säljer 400mm lång står det på er sida men den längden finns inte med i KS program där längderna är 385/420.
Så frågan är vilken är det?

Rose-tråden
Dubmaster: återkommer...

SteffoN: Enligt tabellen är S upptill 168, så jag skulle inte tro att den blir för stor. Det finns ju också S av The Duchess, som är en storlek mindre än Count Solo S (annars samma cykel, men tjej-specad och finns i en storlek mindre än Count Solo). Men jag skulle rekommendera Count Solo storlek S, eller The Duchess i storlek M (=samma som Count Solo S). Men nu verkar Count Solosarna vara utsålda och The Duchess finns bara i storlek L (=sammas om Count Solo M). Så det blir att invänta 2012:ans modeller.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hej!
Har ni någon uppgift om när 2012 års modeller av landsvägscyklarna kommer att finnas till försäljning? När finns det prisuppgifter tillgängliga? Även geometri-data vore mycket intressant.

Jag är framförallt intresserad av de nya Xeon-modellerna i kolfiber.

Rose-tråden
Skier: XEON-modellerna kommer att lanseras i januari 2012. Flera av övriga modeller kommer att finnas med i höstens nya katalog som trycks inom några veckor.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Mafakka: Fin hoj. Att trampa på jobbet på 2 delat på en sån cykel är nog inte helt optimalt, det lär iallafall inte gå fort - men det går nog. Fast du får nog trampa på hög kadens som en duracell-kanin, men det är bra för tekniken ;) Har du långt till jobbet?

Rose-tråden
det är bara 1,2 mil mestadels cykelväg (östermalm och nacka strand), hur är det med en cykel som Uncle Jimbo eller Canyon Strive? Jag har inga höga ambitioner med min cykling utan vill bara ha jävligt kul! Jag kommer cykla mestadels i Fiskartorpet i sthlm, sticka till nån bike park då och då. Vad tror ni?

Till Rose, varför ska jag välja er Uncle Jimbo framför Canyon Strive? //Richard

Rose-tråden
Rose skrev:
> Skier: XEON-modellerna kommer att lanseras i
> januari 2012. Flera av övriga modeller kommer att
> finnas med i höstens nya katalog som trycks inom
> några veckor.
>
> Rose's svenska representant,
> Jenni Ribacka

Tack för svar.

Rose-tråden
mafakka skrev:
> det är bara 1,2 mil mestadels cykelväg
> (östermalm och nacka strand), hur är det med en
> cykel som Uncle Jimbo eller Canyon Strive?

Det funkar fint. Hojtypen är ju inga asfaltsraketer men med hårt pumpade däck är det ok. Jag skulle nog säga emot klippan ovan också, och hävda att med 36 fram och 11 bak kommer du iaf kunna ligga en bit över 30 knyck. Vilket är ganska jobbigt på en 160 mm hoj med motsvarande biffiga däck. Beror ju på hur stark man är och hur mkt trafik man kör igenom då, men det hade lätt räckt för mig iaf..

> Jag har
> inga höga ambitioner med min cykling utan vill
> bara ha jävligt kul! Jag kommer cykla mestadels i
> Fiskartorpet i sthlm, sticka till nån bike park
> då och då. Vad tror ni?

För den typen av upplägg är biffiga AM-hojar typ Uncle Jimbo/Strive ett bra val tycker jag. Beror lite på hur ofta du ska köra bike park förstås. Blir det bara någon gång per år är det kanske roligare att köpa en lättare skogshoj och hyra hoj de gånger du ska köra bikepark.

Rose-tråden
mafakka: Kan inte säga nåt om Canyonen eftersom jag inte testat den, men hos oss kan du konfigurera cykeln precis som du vill ha den redan i beställningsskedet. Vi har också längre garantitider än vad Canyon har.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Tjenare

Finns det något alternativ till Rose Jabba Wood för stigcykling? Hade precis bestämt mig för att beställa en men såklart tog dom slut i rätt storlek, är 182 och har ca 83 grenmått.

Såg att t.ex. Crystal Stoke hade samma proportioner och det enda som skiljde var sadeln, kan man satsa på en sån eller är det bara att vänta in 2012:orna? och när kan dom dyka upp isåfall?

/Mvh Mikael

Rose-tråden
Crystal Stoke är tjej modellen av Jabba, men du kan få samma sadel som på Jabba om du beställer en Crystal Stoke. Tänk på att storlekarna skiljer sig, M av Jabba motsvarar L av Crystal Stoke. Ett annat alternativ skulle ju vara Granite Chief med 150mm dämpning, men de börjar också vara slutsålda. 2012:orna håller på att komma så småningom. Jag tror att en del MTB's finns med i nya katalogen som kommer inom några veckor.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Okej, då får jag väl satsa på det, men jag fattar inte hur jag ändrar sadel, för man kan ju bara välja mellan två olika i konfiguratorn? eller är det något jag missat? :)

/Mikael

Rose-tråden
Hej! Fick Jabba Wooden för någon vecka sedan och är hejnöjd. Har en liten fundering bara...
När jag svänger hörs ett litet skrapande ljud från skivbromsarna, ska det vara så eller är det något i hjullagret som ska justeras? Liknande ljud uppkom på min HT efter en tid, men inte när cyklen var ny.
Det bromsar inte utan är mest irriterande.

/Anders

Rose-tråden
Jag har sneglat på er AERO FLYER 4000. Jag kommer nog vilja sätta på ett annat eget vevparti,
så jag undrar vad den har för ett vevlager? Vanligt externt BSA68 - GXP , BB30 eller nåt annat?

Tillbaka
Topp