Rose-tråden

Rose-tråden
--> Anders
Du skulle kunna kolla om skivan är skev. Det kan vara orsaken. Vissa skivor kan bli skeva rätt fort. Ofta försvinner liknande ljud när cykeln blivit "inkörd".

Rose's svenska representant,
Mats Ribacka

Rose-tråden
Dubmaster:
Sorry det sena svaret, men så här är det:
Totala längden på sadelstolpen är 400mm. Maxlängden (monterad) är 270mm och minimilängden (monterad) är 150mm.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Fick min Granite chief i början av augusti och har fått köra ganska många och hårda mil på den, måste säga att den är helt fantastisk, att man fått välja komponenter enligt eget önskemål var riktigt trevligt. Dessutom har servicen varit långt över förväntan. Sitter redan och sneglar på min nästa Rose. :)
Keep up the good job!

mvh Klas

Rose-tråden
Fråga till Rose:

Jag sitter o konfigurerar en Uncle Jimbo 6 HS. Som val av styre kan jag välja "Syncros FR 2014 740mm 9grader 20mm rise" i svart eller vitt. Men är det verkligen 740mm? På Syncros hemsida verkar det som de bara finns i 690mm/710mm, men alla andra parametrar stämmer.

Typo i konfiguratorn? Eller ett gammalt stock av ngt Syncros inte publicerar längre?

http://www.syncros.com/bars.htm

** FR 2014 **
/ Intended use: Freeride / DH
/ Material: double butted 7075 or 2014
/ Rise: low (20mm) and mid (40mm)
/ Width: 690mm / 710mm
/ Sweep: 9 degree
/ Clamp size: OS (31.8mm)
/ Finish options: HP black grunge and matte white grunge
/ 265g (690mm/7075); 300g (2014)

Rose-tråden
Klippan: Bredden på styret stämmer, det tillverkas endast för cyklar och man kan inte köpa det skilt, därför hittar du det inte på Syncros hemsida.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Per.F:
Jag är själv 190cm lång och har en sådan jacka i storlek XL, den är precis lagom. Jag rekommenderar att du beställer storlek XL, och är den för liten/för stor så kan du byta den utan extra fraktkostnader. Det är en riktigt prisvärd jacka som bra går att vika ihop och lägga bak i fickan på cykeltröjan.

Mats Ribacka

Rose-tråden
Snabb leverans från Rose i Tyskland, gick via DHL och svenska Posten.

Beställde i måndags em och fick grejerna idag torsdag vid lunchtid. Föredömligt snabbt! Betydligt snabbare än crc, wiggle, cnc som jag använt tidigare.

Dessutom 10 euro rabatt eftersom jag gillade på facebook.

Enda som var tråkigt var att man inte fick med en snajdig varubox utan de levererades OEM-förpackat, dvs i skumplast/stor packbox.

/Jacob

Rose-tråden
Hej,
är sugen på att köpa en Rose Carbon Pro-RS 4400 och såg på sajten att det både fanns 2011:or och 2012:or att välja mellan. Och att 2012:orna faktiskt var billigare. Vad är det för skillnad? Varför ska jag köpa en 2011:a?

Rose-tråden
Raffe Räv:
Du kan jämföra cyklarna sida vid sida, och då kommer följande fram:
2011:an har lite bättre hjul: Swiss R1500 mot Swiss RS 1550.
Sadelstolpen är Rose RC-170 Carbon på 2011an och Rose RS-180 Carbon på 2012an.
Totalt är storlek 2011:an 57 compact 100 gram lättare än motsvarande 2012.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Raffe Räv: Eftersom den som väntar på något gott ALLTID väntar för länge, så kan du skicka konfigureringar till oss via e-mail (mats@rosebikes.se), så kollar vi upp priset med tyskarna, om du inte hinner vänta på att de kommer i konfiguratorn. Vi har ännu inte fått veta när 2012:orna kommer upp i konfiguratorn.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hur lång tid tar det att skicka en cykel från Tyskland till Svedala? Det står att den skickats, har jag den innan helgen? Jag är mycket sugen på att få testa den.

Rose-tråden
robbanh: om cykeln skickades i måndags finns en chans att du hinner få den på fredag. Oftast räcker det 4-6 arbetsdagar för paketet att komma fram. Sen beror det på vem som delar ut paketet också, är det DHL är det oftast en dag snabbare än om posten gör det. Vi håller tummarna att du får den på fredag!

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Kan man på något sätt undvika att få era tryckta kataloger? Jag använder alltid hemsidan för att kolla och beställa, så de hamnar ändå bara i pappersinsamlingen...

Rose-tråden
Stok: lägg ett mail till oss på: mats@rosebikes.se så kryssar vi i att du inte vill ha katalogen.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Cykeln skickades i tisdags kl 17 och var hos mig fredag kl 13. Bra jobbat! Nu ska jag ut i skogen och testa. Förresten så fick jag ingen katalog som jag hade önskat, Jag bläddrar gärna i en katalog istället för internet, perfekt toanöje. Kan jag få en såhär i efterhand? Mvh

Rose-tråden
Min Count Solo 4XT dök upp igår och jag är grymt imponerad av cykeln! Allt känns extremt tight och rätt. Så fort jag får tillfälle ska jag ta några foto, den blev riktigt snygg med svarta XT-komponenter mot den grön-vita ramen.

Köpte mig en Scott S20-racer häromveckan och visst känns den "helt ok" men min Rose MTB-cykel upplever jag att vara i en helt annan klass.

Tack för supporten från Rose-teamet!

Filip

Rose-tråden
Hej,
har ni funderat på att göra en papperskatalog på engelska, Matlab eller något annat läsbart språk:). Svenska har ni ju på nätet men min dator får inte plats på dass, och engelska är oftast mer lättläst i slutändan...

/Andreas

Rose-tråden
Kommer ni att någon gång skapa något samarbete med någon bank i Sverige? Så att man kan handla på avbetalning? Hade ju underlättat en del. Inte alltid det lättaste att lägga ut 20-30.000kr på en gång.

Bara undrar om ni jobbar på det eller om man inte kan räkna med det framöver?

Rose-tråden
Katten: Nästa stora katalog som kommer ut kommer också på engelska. Den kommer ut i mars/april nästa år.

saturday: För tillfället är det bara kunder i Tyskland som kan handla på avbetalning. Kan tyvärr inte säga när det blir aktuellt i Sverige, men intresset verkar vara stort. Ska pusha på det lite extra.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Raffe räv och andra som frågat när 2012:orna kommer upp i konfiguratorn: om ca 3 veckor kommer en del av 2012-cyklarna upp där.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Läste i Kadens om testet av cykelcross (cross pro rs-3000) de var ju mycket positivt de hade att säga om den. Dessutom verkar det finnas cyklar för fullvuxna (64 cm), en fråga bara det stod i Kadens att det inte fanns fästen för skärmar. Finns det någon cross med fästen för skärmar (gissar inte dte utifrån att det verkar vara samma ram)? Hur löser man det annars?

En fråga om mtb också. Som nämt är jag längre än medel och funderar på en 29er. Så det är väl mr Ride som finns att välja på. Men de verkar inte vara större än 22". Kan det vara så illa?

Rose-tråden
Mathieu skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det någon cross med fästen för skärmar
> (gissar inte dte utifrån att det verkar vara
> samma ram)? Hur löser man det annars?

Med gummiklädda rostfria klammer
Tex de här
61-960_m.jpg

http://biltema.se/sv/Bygg/Blandare/Tillbehor/Gummikladd-klammer-2-st/

/Håkan

Rose-tråden
Rose skrev:
> Mathieu: Ja, XL är största cykeln, den
> rekommenderas till personer som är mellan 195 och
> 205cm långa (grenmått 98-103cm).

Tack för snabbt svar. Jag såg att det ska funka för upp till 205 cm långa personer, samtidigt står det i specen att sadelröret är 54 cm. Det är kort, mycket kort (också om man jämför med andra fabrikat).

Rose-tråden
Hejsan,

Vad är det för skillnad på ROSE flight bag Containerbag Pro och ROSE flight bag Containerbag II?

Ska transportera en racer cykel om det spelar någon roll för väska?

MVH
Johan

Rose-tråden
Rose skrev:
> saturday: För tillfället är det bara kunder i
> Tyskland som kan handla på avbetalning. Kan
> tyvärr inte säga när det blir aktuellt i
> Sverige, men intresset verkar vara stort. Ska
> pusha på det lite extra.

Gör det, tror ni bara har att vinna på det för att vara ärlig, troligtvis bör ni kunna öka beställningarna då. Jag är en som just nu önskar att det fanns en avbetalningsplan, då jag inte kan betala hela cykeln kontant just nu.

Rose-tråden
Johan: Containerbag Pro har bättre skydd för naven, och så har den ett axelband som gör det lättare och bekvämare att bära väskan.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hejsan
Är det nån som vet nåt om ramstorleken på jabba wood, jag upplever min medium som ganska stor, i jämförelse med min scale 40 så är den rätt så mycket högre,har ca: 81 cm i grenmått å då har jag toppröret nästan mot kulpåsen när jag står grensle över den.. jag är ingen expert inom området men det kanske är så med heldämpade cyklar för dom sjunker ju ihop när man kliver på

Rose-tråden
Hej,
Jag har ett antal gånger (3) försökt handla från Rose, utan att lyckas...efter varje lagd order har jag fått ett mail från kundtjänst i stil med:

"Much to our regret the authorization of your credit card has failed.
Please provide us with your complete credit card data (credit card number, expiry date and security
code) once more, so that we can recheck"

Jag har skrivit in kortnumret på nytt, testat både mitt kontokort (VISA) samt mitt kreditkort (Mastercard) utan att lyckas få igenom en order. Och ja, jag har pengar på kontot :-)

Någon som haft liknande problem eller har en aning om vad detta beror på?

Rose-tråden
42Hz skrev:
> Vilken bank? Är korten kopplade mot nån form av
> e-kort?

VISA't är ett Swedbank-kort, inget e-kort. Mailade kundtjänst tidigare idag och de trodde/gissade att jag använt kortet med fel kod för många gånger och att VISA kanske misstänker att det blivit stulet och därmed låst kortet. Tveksamt då det fungerar bra att handla med i övrigt, har dock inte kontaktat VISA och kollat upp saken.

En idé jag hade var att Rose inte använder "Verified by VISA"-tjänsten och köpen inte går igenom på grund av detta, men jag vet inte hur det fungerar.

Eller så har jag bara varit väldigt klantig och lyckats fylla i fel kortnummer gång på gång, vilket iofs inte är helt otroligt...

Rose-tråden
Swedbank brukar krångla på utländska siter, förmodligen p.g.a "Verified by VISA". Ryan air har t ex ställt till problem för mig... Senast jag försökte var i februari.

Rose-tråden
Per.F skrev:
> Hej,
> Jag har ett antal gånger (3) försökt handla
> från Rose, utan att lyckas...efter varje lagd
> order har jag fått ett mail från kundtjänst i
> stil med:
>
> "Much to our regret the authorization of your
> credit card has failed.
> Please provide us with your complete credit card
> data (credit card number, expiry date and
> security
> code) once more, so that we can recheck"
>
> Jag har skrivit in kortnumret på nytt, testat
> både mitt kontokort (VISA) samt mitt kreditkort
> (Mastercard) utan att lyckas få igenom en order.
> Och ja, jag har pengar på kontot :-)
>
> Någon som haft liknande problem eller har en
> aning om vad detta beror på?

Har du aktiverat "Verified by Visa" på båda korten?

Rose-tråden
Hörni, ska ni inte ha en Roseprovardag i Sthlms-trakten? Det vore väldans trevligt om ni kunde få till något sånt innan vintern kommer så att man kan fundera på att beställa sig en skönhet innan snön lägger sig.

Rose-tråden
+1
floors skrev:
> Hörni, ska ni inte ha en Roseprovardag i
> Sthlms-trakten? Det vore väldans trevligt om ni
> kunde få till något sånt innan vintern kommer
> så att man kan fundera på att beställa sig en
> skönhet innan snön lägger sig.

Rose-tråden
floors skrev: