Rose-tråden

Rose-tråden
Jag hittar ingen viktangivelse för Xtreme Bike Support väggfäste. Hur mycket den håller för alltså. Det står att den är till för två cyklar, men är det två kolfiberracers eller två DHriggar?

Rose-tråden
Bingolotto: Det har varit "lätt kaos" på våra sidor när det har varit stora reor och hela Europa har shoppat loss. Tyvärr är hjulsetet slutsålt. Det var modell 2011 och nästa gång vi får in av dem är det modell 2012 och det normala priset som gäller.

Rose's svenska representant,
Jenni Ribacka

Rose-tråden
Känns jäkligt märkligt att ni först säljer ut det tidigt i Januari under samma omständigheter, för att nu i början av Februari göra samma sak igen....

Men men, kan ju varit en retur, vad vet jag, otroligt störande i alla fall. Får bli en beställning från en annan tysk istället.

Rose-tråden
Istället för att bara skicka ett mail använder jag tråden för att ge en offentlig eloge till Jenni (och Mats?) för utmärkt service. Beställde ett mekställ som jag fick hem förra torsdagen (2/2). Tyvärr fattades en del i förpackningen så jag kunde inte montera ihop det. Kändes trist att behöva göra en riktig reklamation och skicka tillbaka hela stället, så jag mailade svenska Rose för att höra hur jag skulle göra. Skickade mailet 17.06 och fick svar 17.13 (!) att de skulle försöka lösa det. Nästa dag fick jag nytt mail om att delen skulle skickas, och idag kom den. Kunde inte ha gått smidigare eller snabbare - tack!

Rose-tråden
Bakbromsen: Kanske någon här har erfarenhet av tröjan? Kan bara berätta min erfarenhet av rea på vår sida: Det lönar sig att vara VÄLDIGT snabb, för varorna tar slut fort när hela Europa shoppar. Jag skulle rekommendera att du köper hem tröjan och provar den och passar den inte skickar du tillbaka den. Du behöver inte betala något för returfrakten. Funderar du mellan två storlekar, så beställ båda och skicka tillbaka den som inte passar.

Jenni Ribacka
Rose's svenska representant

Rose-tråden
Hej Jenni,

Jag är intresserad av eran cross pro DX 2000. Nu står det leveranstid 7 veckor men hur lång tid brukar det ta om den nu finns i huvudlagret?

Mvh Tomas

Rose-tråden
Hej Thomaso,

Nu just är kön till produktionen ca 3 veckor, kolla gärna alla färg- och storlekskombinationer, för det kan vara olika för olika färger och storlekar.

Mvh,
Jenni Ribacka

Rose-tråden
jagsfan: Jag skulle rekommendera en Pro SL 2200 i storlek 55 med 350mm lång sadelstolpe. Kan vara en idé att mäta grenmåttet en gång till för att vara på den säkra sidan och tänk på att mäta utan skor.

team_hink_racing: Tyvärr är Dr Z slutsåld i lava-grey/pearl-white i storlek S. Dr Z har varit mycket populär i hela Europa, så det gäller att vara snabb om man vill beställa en.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hej Jenni!

Jag undrar om ni har någon lösning på vertikala dropouts? Antingen med ett excentriskt vevlager, eller någon annan lösning? Jag har en gammal Miyata Century från 1990 som jag skulle vilja ge ett nytt liv till, i form av ett åttaväxlat Shimanonav med fotbroms. Det går att lösa med ett åttaväxlat nav utan fotbroms, men jag vill så hemskt gärna ha ett nav MED fotbroms! Går detta att lösa? Jag tänker mig en fräck vårhoj, en caféracer med lite fetare däck, inga skärmar eller annat. Bara en ren cykel som påminner om singelspeedhojarna!

Tacksam för svar!

Rose-tråden
Ormet Krüpler:
Det är en hel del detaljer att reda ut innan vi kan ge dig råd. Kanske bäst att du mailar oss på mats@rosebikes.se

Skogling:
Tråkigt att höra att du inte är nöjd med styrlindan du köpt. Om den är oanvänd går det naturligtvis att byta den till en annan. Många gånger är det enklast att beställa flera olika (också när det gäller sko- eller klädstorlekar) och returnera de som man inte vill ha.

Roses svenska representant,
Jenni Ribacka

Rose-tråden
måste bara säga att jag tycker rose e en av dom absolut bästa tillbehörs butikerna på nätet.
gjort massor av köp där o kommer göra massor till, senast idag gjordes en beställning.

som med lite tur o ev spårning kan hämtas upp redan fredag om allt går som de brukar :P

Rose-tråden
Rose-tråden
Hej,

har tittat lite era cyklar och är lite sugen på en Rose Pro RS-3000. Jag klickade runt lite på sidan och jämförde den och Rose Pro RS-3100, och skillnaden verkade vara att den har Ultegra Di2. Finns det någon guide till modellbeteckningarna och är det annat som skiljer dem frånsett det man ser när man använt jämför-funktionen?

Rose-tråden
Hej jonen,

Oftast är det bara komponentgruppen som skiljer de olika modellerna åt, men ibland kan det också vara t.ex. sadel eller hjul som skiljer.
En tumregel är att 3000 är Ultegra, 3100 är Ultegra Di2, 4400 är Sram Force, 3500 Campagnolo Athena med inslag av Chorus, 5000 är Campagnolo Chorus.
Du ser alla skillnader på cyklarna när du jämför dem med jämför-funktionen.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Fick min Cross idag:)

En fråga bara? Blev lite förvånad när jag svängde och tårna på skon slog i framdäcket. Är det så på alla crossar?

428603_384317324920385_100000263617095_1492756_656168446_n.jpg

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> ricloyd:
> Jodå, inga problem att byta storlek på kläder
> eller skor. Det innebär inga kostnader för
> kunden.
> Många gör också så att de beställer t.ex.
> skor i storlek 40, 41 och 42 och skickar tillbaka
> de som inte passar. Man måste ligga ute med
> pengarna tills skorna kommit tillbaka till
> Tyskland men får (förhoppningsvis) rätt storlek
> direkt och behöver inte vänta tills de nya
> kommer.
>
> Så här sker returen:
> Packa varorna du vill returnera i en låda, fyll i
> returblanketten (alternativt skriv på engelska
> på ett papper) vilka artiklar du returnerar,
> artikelnummer, antal och orsaken till returen. Om
> du vill byta någon vara kan du fylla i det också
> så skickas den nya varan när paketet kommit
> fram.
> Skicka paketet till:
> Rose Versand GmbH
> Schersweide 4
> 46395 Bocholt
> Germany
>
> Än så länge måste du lägga ut pengarna för
> frakten, men så småningom utvecklas return-label
> systemet också i Sverige. Lägg antligen kvittot
> i lådan eller också scannar du det och mailar
> det till oss (mats@rosebikes.se) så får du
> pengarna tillbaka antingen på ditt Rose konto
> eller till ditt kreditkort.
>
> Rose's svenska representant,
> Jenni Ribacka

Fattar jag det rätt att man får tillbaks pengarna för frakten om man skickar in bild på kvittot från Posten till er?

Rose-tråden
Tänkte beställa ett par vikbara däck.
När man checkar ut insåg jag att man kan välja en annan leveransadress, tex till arbetet, för att på så sätt slippa ta ledigt från jobbet för att hämta ut från Posten företagscenter som vägrar ha öppet när normala människor är lediga.

Fråga: Om jag väljer leveransadress till mitt arbete, kör posten då ut till mitt arbete eller måste jag hämta ut paketet på företagets utlämningsställe? Detta är centralt i Stockholm.

Rose-tråden
BOFH: Alla våra paket levereras direkt till kunden (till dörren). Så det är en bra idé att lägga jobbadressen som leveransadress.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
hej Jenni,
Jag vill bygga en ny bakhjul till min pendlare. Det mesta finns på lager förutom navet som ska vara tillgänglig om 15 veckor.
Bli det delleverans eller kommer allt att skickas när navet är framme?
Tack på förhand,
E

Rose-tråden
Hej happymtb.fr,
Du kan välja hur du vill ha leveransen, om du vill ha det som finns i lager direkt så välj "delleverans" vid beställning. Ingen extra fraktkostnad för detta!
Om du vill ha hjulet färdigt byggt från Tyskland går det också utmärkt.

Mvh,
Jenni Ribacka

Rose-tråden
Rose skrev:
> Hej happymtb.fr,
> Du kan välja hur du vill ha leveransen, om du
> vill ha det som finns i lager direkt så välj
> "delleverans" vid beställning. Ingen extra
> fraktkostnad för detta!
> Om du vill ha hjulet färdigt byggt från Tyskland
> går det också utmärkt.
>
> Mvh,
> Jenni Ribacka

Tack för en extrem snabb svar! :)
Vad kostar det att bygga ihop hjulen?
och hur väljer man det?
/E

Rose-tråden
Happymtb.fr: tror att monteringen kostar 15€/hjulset. Du kan skriva på engelska i kommentarsfältet att du vill ha hjulen monterade. Betala med kreditkort så är det smidigast.
Eller också kan du maila beställningen till oss på mats@rosebikes.se, registrera ditt kreditkort på din kundsida och sedan bara skicka den tresiffriga säkerhetskoden till oss på mailen.

Mvh,
Jenni Ribacka

Rose-tråden
AdventureRider skrev:
> Fick min Cross idag:)
>
> En fråga bara? Blev lite förvånad när jag
> svängde och tårna på skon slog i framdäcket.
> Är det så på alla crossar?
>
>

Nej, toe overlap är beroende på geometri samt vilken storlek man köpt. Jag vet inte hur vanligt det är eller hur det påverkar hojningen i praktiken. Så här skriver Sheldon:

Toe Clip Overlap
On many bicycles, especially those with smaller frames and full-sized wheels, it is possible for the front fender or tire to bump into the rider's toe or to the toe clip. Some people worry a lot about this, but it is rarely a significant problem in practice.
The only time it can happen is when the handlebars are turned quite far to the side, as only happens at very low speeds.

Many, many people ride bicycles with fairly severe overlap with no practical problems, sometimes having to make a slight adjustment to their pedaling habits at very slow speeds.

On smaller-size bikes with full-sized wheels, it is usually impossible to eliminate overlap without causing adverse fit/handling issues.

http://www.sheldonbrown.com/gloss_ta-o.html

Rose-tråden
Frolic: Växelöron till Rosecyklar måste man beställa skilt per e-mail t.ex. på mats@rosebikes.se. Då behövs en bild på det nuvarande växelörat, eftersom samma cykelmodell inte alltid har samma växelöron. Om man vill beställa andra saker går det bra i samma mail. Betalningen är enklast om man registrerar sitt kreditkort på sin kundsida och skickar endast den tresiffriga säkerhetskoden per mail till oss.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Har inte samma cykelmodell samma växelöron? Byter ni ramdesign mitt i en årsmodell? =)

Borde ni inte lägga ut alla växelöron på hemsidan så att man kan handla dem som vilken artikel som helst? Det brukar ju gå några per säsong...

Rose-tråden
Frolicc: Växelöronen kan variera inom samma modell beroende på hjul och bakaxelkonstruktion, så det är inte bara ramen som styr.

Säkerhetskoden som sådan gör ingen glad, så det är säkert att skicka den så länge man inte skickar alla andra kortuppgifter på samma gång. Men om det ändå känns osäkert går det även att ringa in den till oss, eller direkt till Tyskland.

Mats Ribacka

Rose-tråden
Mats du har fått ett mail med beställning samt nedanstående fråga vilket kan vara intressant för övriga happy att få svar på.

Inga av de 3 visakort som jag har kan användas för betalning över internet utan att samtidigt ha tillgång till internetdosa alternativt en mobiltelefon som är registrerad ihop med kortet. Om ni har tillgång till koden, kan ni verkligen använda den som betalning?

Hävdar fortfarande att alla växelöron borde ligga på er hemsida. Som kund vet man vilken typ av bakaxel man har, man vet modell, man vet årsmodell. Jag har då aldrig lyckats löpa fel öron till mina 3 andra cykelmärken.

Rose-tråden
Frolicc: Vi får inte lagra kompletta kreditkortsuppgifter i vår databas p.g.a. säkerhetsskäl. Men genom att meddela oss säkerhetskoden i samband med beställning har vi möjlighet att debitera kortet på beställningens totalsumma, utan att någon annan än kunden själv behöver/får lagra alla kortets uppgifter. Skickar du din telefonnummer till mig på mailen, så kan jag ringa upp dig och vi kan diskutera ditt fall per telefon?

Gällande växelöronen för vi feedbacken om att alla modellerna skall finnas på hemsidan vidare till Tyskland. Alla kunder är dock inte lika tekniskt kunniga som ni här på happy-forumet och vet vad dom skall ha. På terrängsidan gör konfigurationsmöjligheten det till en smärre djungel när man skall hitta rätt växelöra även om man vet års- och cykelmodell, eftersom varje cykel vi säljer är mer eller mindre unik.

Mats Ribacka

Tillbaka
Topp