Rose-tråden

Rose-tråden
TAck för svaret!

Hur lång är styrstamen som sitter på?
2an går inte köra i konfiguratorn som jag förstått det och välja en annan stam?
Ja jag tror kanske också mer på en M för den ska bli lätt och smidig och ingen rälsbuss i skogen. :)

Tack! / Anders

Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> Elgas: Jag är själv 170 lång med samma
> grenmått och jag skulle själv välja en M,
> eftersom jag gillar lite mindre cyklar i skogen.
> Ta en lite längre styrstam än normalt så blir M
> bra. T.ex. 90mm.
> Årets Duchess 2 motsvarar fjolårets Count Solo 1
> som vann testet hos Kadens förra året i första
> numret, så hon får en riktigt bra cykel för
> pengarna.
>
> Roses svenska representant,
> Jenni Ribacka

Rose-tråden
72 skrev:
> En HT för 1000 euro finns det ju 13 på dussinet
> typ överallt. Köp hos din handlare här hemma i
> stället så lär du ju få rätt storlek.

Vad fint hörru, är du käck och slänger upp några alt man kan hitta här på nätet med samma spec... i samma vikt... och för de pengarna så kikar jag gärna på detta...

/ anders

Rose-tråden
Elgas skrev:
> 72 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En HT för 1000 euro finns det ju 13 på
> dussinet
> > typ överallt. Köp hos din handlare här hemma
> i
> > stället så lär du ju få rätt storlek.
>
>
> Vad fint hörru, är du käck och slänger upp
> några alt man kan hitta här på nätet med samma
> spec... i samma vikt... och för de pengarna så
> kikar jag gärna på detta...
>
> / anders

+1
För dom pengarna i sverige så brukar det vara antingen en skitgaffel eller en blytung ram eller undermåliga komponenter, eller en kombination av alltihop.

Rose-tråden
Har två beställningar där jag fått epost om att de är skickade.
Däremot vill inte DHL-trackingen kännas vid länken i brevet och informationen på rosebikes.se säger att de fortfarande bearbetas.
Skall jag räkna med att de är skickade eller är leveransen bara bokad hos DHL i det här stadiet?

Rose-tråden
pme, med risk för att förolämpa dig eller snarare mig själv ;) jag har en beställning som jag skickade i torsdags och som kom för några minuter sen.

Min länk funkade inte heller, jag kom visserligen till DHL-hemsidan och sökfunktionen, men det var bara "rött" tills jag tryckte "search" igen. Numret funkade bara på tyska DHL dessutom, inte då jag gick via deras svenska sida.

En sak jag märkte var också att DHL verkade vara helt lediga under påsken, noll uppdateringar.

När jag ändå yrar om detta, min erfarenhet är att Rose-grejerna som skickas med DHL verkar komma med Poståkeriet medan CRC som skickar med DHL körs ut med DHL, eller om det bara är en ren slump....

Rose-tråden
pme skrev:
> Har två beställningar där jag fått epost om
> att de är skickade.
> Däremot vill inte DHL-trackingen kännas vid
> länken i brevet och informationen på
> rosebikes.se säger att de fortfarande bearbetas.
> Skall jag räkna med att de är skickade eller är
> leveransen bara bokad hos DHL i det här stadiet?

Det var samma för mej när jag beställde däck förra veckan, det tog nån dag eller två innan länken funkade, när jag klickade på klänken så hittade DHL inte ordernummret, men om man gjorde en ny sökning på DHL,s sida med ordernummret så funkade det, men som sagt det tog 2-3 dagar innan det funkade, då var grejorna nästan framme ;-)

Rose-tråden
Nu ska vi se om jag får med svar till alla här, ni får fråga igen ifall jag har missat någon.

Kupa: Kanske bäst att kolla med det ställe där den är köpt ifall låsen inte är exakt samma på andra stället. Har inte fått något svar från Tyskland än om detta.

Elgas: Styrstammen på Duchess är 70mm, motsvarande Count Solo (herrmodellen av Duchess) är den 80mm, så jag skulle rekommendera 90mm. Jag cyklade på en Count Solo storlek S (motsvarar Duchess M) med 80mm styrstam ifjol och jag är 170cm lång (grenmått 81). Det var nåt fel i konfiguratorn på Duchess, jag meddelade tyskarna om detta och det är nu fixat, kan dock räcka några timmar innan det funkar på nätet. Det går också att skriva om styrstamslängden i meddelandefältet vid beställning om ni inte vill göra andra ändringar på cykeln.

Hyster: Återkommer till dig när jag fått lite mer svar från Tyskland. Hade ett liknande "fall" igår och då rekommenderades iallafall andra hjul, t.ex. dessa:
http://www.roseversand.de/artikel/r...0c-mavic-open-pro--shimano-ultegra/aid:401781
http://www.roseversand.de/artikel/rennrad-laufradsatz-28700-c-dt-swiss-370---rr-585/aid:399453

pme & övriga om DHL-länken: Jo, ni har alldeles rätt, det är nåt fel på länken, men klickar man på sök en gång till får man fram uppgifterna om var paketet finns. Alternativt klistrar in kollinumret på www.dhl.de-sidans sökfält. Jag har skickat feedback om länken till Tyskland, hoppas att de fixar det snart.
Och jo, det är posten som tar hand om paketen när de kommit till Sverige. Så ifall ni ser på tracking nummern på dhls sida att paketet inte har kunnat delas ut är det bra att ringa den lokala posten och bestämma om tid och plats för leverans/upphämtning.

Roses svenska representant,
Jenni Ribacka

Rose-tråden
Bara för det så har DHL lyckats uppdatera första beställningen (på Tyska sidan förstås). Fast den har fortfarande status "bearbetas" hos Rose. Skönt att veta att de troligtvis är på väg båda två :-)

DHL sa till mig när jag ringde för ett tag sedan att de försöker styra om till Posten ifall de ser att mottagaren är en privatperson. Fast det gäller nog bara vissa paket (och kanske bara från Tyskland?).

Rose-tråden
tomaso: Carboncrossarna borde komma upp i konfiguratorn i slutet på maj. Det är ändå möjligt att byta delar på dem om man vill beställa en cykel innan den kommer upp i konfiguratorn. Om det är mycket man vill ändra kan man maila oss på rose.nordic@gmail.com, är det bara något smått man vill ändra kan man skriva det i meddelandefältet vid beställning.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Rose skrev:
> pme & övriga om DHL-länken: Jo, ni har alldeles
> rätt, det är nåt fel på länken,

De har lyckats peta in ett "&zip=00213" (utan citationstecken förstås) i länken och det skiter sig nog om man inte har just det postnumret. När man klickar på sök igen så tvättas det från länken.
Själv använder jag Delivery Status på min telefon så jag hade inte just det problemet utan det var snarare som Kristoffer sa att statusuppdaterarna på DHL var påsklediga ;-)

Jenni, du får gärna stöta på Rose om att de skall kolla på varför status under "cockpit" fortfarande visar bearbetas när paketet är hos DHL.

Rose-tråden
pme: gäller "bearbetas fortfarande" bara ena paketet? Mailar du din kundnummer till mig på jenni.ribacka@rosebikes.se så kan jag kolla upp det, skriv också ordernummern på paketet det gäller.

Hyster: Fick bekräftat att vi inte har någon viktbegräsning på våra carboncyklar, men hjulen kan vara en sak som du kan se upp med, som jag skrev tidigare.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
And: Tyvärr är inte ramarna på de andra crossarna (Pro RS och X-Lite) gjorda för Di2, så det går inte att konfigurera dem med Di2.

/Jenni Ribacka

Rose-tråden
Rose skrev:
> pme: gäller "bearbetas fortfarande" bara ena
> paketet? Mailar du din kundnummer till mig på
> jenni.ribacka@rosebikes.se så kan jag kolla upp
> det, skriv också ordernummern på paketet det
> gäller.

Det gäller båda.
Mail kommer.

Rose-tråden
Kupa: vi har låsen i lösvikt, de kostar 9,90€/styck. Måste antagligen beställas via mail (rose.nordic@gmail.com). Men som sagt jag skulle rekommendera att du kollar stället där väskan är köpt först, ifall våra lås inte passar.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Rose skrev:
> Kupa: vi har låsen i lösvikt, de kostar
> 9,90€/styck. Måste antagligen beställas via
> mail (rose.nordic@gmail.com). Men som sagt jag
> skulle rekommendera att du kollar stället där
> väskan är köpt först, ifall våra lås inte
> passar.

Tack. Jag mailar.

Rose-tråden
Hej!

KOnfiguratorn för the duchess 2 funkar fortfarande inte, vissa ställen står det att denna inte är konfigurerbar. Är the duchess 2 konfigurerbar?

MVH Anders

Rose-tråden
Hej,

Jo, den är konfigurerbar. Jag meddelade tyskarna om felet för någon dag sedan, men det ser ut som att det fortfarande är något fel där. Du kan också test-konfigurera en Count Solo 2, för det är samma cykel men "herrmodell".
Om det inte är så många saker du vill ändra kan du skriva om dem i kommentarsfältet vid beställning, vill du ändra många saker kan det vara en bättre idé att maila mig på jenni.ribacka@rosebikes.se.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hej Rose,

Vad väger eran Dr Z 29:er-ram i stl L?
På hemsidan så väger modell 6 mer än billigare modell (komplett hoj alltså), 12,2 resp 12,3 kg. Vilket stämmer egentligen?

Rose-tråden
Tjenare Rose,

försökte logga in på hemsidan efter att ha beställt nytt lösenord och genomfört proceduren mha email nummer 2 men fick följande felmeddelande, se nedan. Har försökt ett antal ggr under fem minuter sedan jag fick det sista mailet.

Vad är det för fel?

mvh
Jerker

"Någonting gick fel. Vänligen kontrollera det du skrev.

Kombinationen användarnamn/lösenord är fel."

Rose-tråden
Jerry:
Det låter som att du har haft ett gästkonto. Skickar du din kundnummer till mig på mailen: jenni.ribacka@rosebikes.se så kollar jag upp det.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Jenni:
Det löste sig, när jag kollade på mitt mailkonto såg jag att jag fått två mail med lösenord!? Tog det andra och då kunde jag logga in.
mvh
Jerker

Rose-tråden
rularn skrev:
> Hej Rose,
>
> Vad väger eran Dr Z 29:er-ram i stl L?
> På hemsidan så väger modell 6 mer än billigare
> modell (komplett hoj alltså), 12,2 resp 12,3 kg.
> Vilket stämmer egentligen?

Försöker igen

Rose-tråden
rularn: jag har inte fått svar om detta från Tyskland ännu, återkommer så fort jag fått svar därifrån. Våra MTB utvecklare och tekniker har inte varit på kontoret igår och inte idag. Återkommer nästa vecka.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
hejsan...jag är sugen på en count solo 2...

å enligt ramtestet ska jag ha en medium ram...styrstam 90 mm....vevarm 175 cm...

jag är 173 cm lång..grenmått 79cm..axelbredd 43cm...

jag testade att lägga till några cm både på axelbredd å grenmåttet..å fick du samma förslag på rammåttet å styrstam å vevarm...

så då borde väl en medium ram passa mig,eller?...vill ju bara vara säker om jag beställer..=)

sen undrar jag hur cykeln kommer...är det bara styre sadel å framhjul man behöver sätta på?

tänkte på om bakhjulet ochså är löst så kanske växlarna krånglar när man sätter på det..

sen såg jag att i juli förra året hadde ni en kampanj på solo cyklarna,det var 15% rabatt..kommer det bli nått liknande i år..

mvh roland

Rose-tråden
rutan:
Ja, medium låter perfekt för dig, du är i nedre gränsen så därför gav räknaren Medium även om du la till några cm.
Cykeln kommer som du beskrev, framhjulet är löst och sadelstolpen (sadeln fastmonterad i stolpen) och så är styret svängt 90 grader. Så på några minuter är cykeln klar för första åkturen. Här finns också videor på hur man monterar ihop cykeln när den kommer: http://www.rosebikes.se/innehall/info/cykelleverans
Ifjol var det kampanj på de terrängcyklar som fanns kvar på hösten,men i år har cyklarna sålt otroligt bra och vi har redan flera modeller som är helt slutsålda i vissa storlekar och färger. Så det är väldigt vågat att vänta på höstrea.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
rularn: nu har jag fått svar från Tyskland: hjulen och sadeln är lite lättare på Dr Z 4 (jämfört med hjulen och sadeln på Dr Z 6) vikterna stämmer. Tyvärr har vi ingen vikt på ramen i storlek L, vi väger alltid terrängcyklarna i storlek M.

/Jenni Ribacka Rose

Rose-tråden
Har noterat att leveranstiderna har ökat otroligt, brukat det bli så för att sedan minska till sommaren ? Verkar vara slut på Mr BIG 29 tums cyklar, är det någon mening att vänta ?. Just nu känns det lite hopplöst med 7 veckor väntetid + slut på lagret.

Rose-tråden
tornet:

Vissa av Mr Big ramarna har ännu inte kommit till lagret. Just nu är det ca 5 veckors kö till produktionen och den blir längre ju närmare sommaren vi kommer. Vilken Mr Big är du intresserad av? (finns två olika ramar + två olika färger) och vilken storlek? Så kan jag kolla lagerstatusen på just den ramen.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Om någon är intresserad och har sådär 8 mille liggande så finns dagens erbjudande på Rose, det lilla problemet är att man inte riktigt vet vad man betalar för.
Skrmklipp.PNG

Rose-tråden
Rose skrev:
> Klädreturerna sker så här:
>
> Packa varorna du vill returnera i en låda, fyll i
> returblanketten (alternativt skriv på engelska
> på ett papper) vilka artiklar du returnerar,
> artikelnummer, antal och orsaken till returen. Om
> du vill byta t.ex. storlek på något plagg så
> fyll i det på samma gång så får du rätt
> storlek hemskickad utan extra kostnad.
> Skicka paketet till:
> Rose Versand GmbH
> Schersweide 4
> 46395 Bocholt
> Germany
>
> Än så länge måste du lägga ut pengarna för
> frakten, men så småningom utvecklas return-label
> systemet också i Sverige. Men lägg antligen
> kvittot i lådan eller också scannar du det och
> mailar det till oss så får du pengarna tillbaka
> antingen på ditt Rose konto eller till ditt
> kreditkort.
>

Gäller det här även komponenter?
Jag har precis fått hem en framväxel för down-pull men skall byta ram och borde beställt en för topp-pull. (nej, jag har inte monterat växeln och bara packat upp den så mycket att jag kunde se att jag beställt fel).
Om det är ok, vilket typ av frakt skall man välja?

Rose-tråden
pme: Javisst, samma gäller komponenter. Fråga efter en sådan frakt där du får en tracking nummer på paketet när du skickar paketet.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hejsan.
Är väldigt intresserad av Mr. Big 6, men vill gärna se vilka ändringar jag kan göra på cykeln. Ingen av Mr. Big går dock att öppna i konfiguratorn.. why?
MVH
Anders

Rose-tråden
anderssvensson:
Den finns inte i konfiguratorn ännu, för att vi har nyligen fått in ramarna till fabriken och tyskarna håller som bäst på att knåpa ihop vilka delar som passar genom att byta delar på en cykel. Skulle tro att den kommer upp i konfiguratorn om en månad ungefär. Det går bra att göra ändringar ändå om du vill beställa tidigare (tänk på att leveranstiden blir längre ju närmare sommaren vi kommer, just nu 4-5 veckor) då kan du maila ändringarna till mig på jenni.ribacka@rosebikes.se.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Rose skrev:
> anderssvensson:
> Den finns inte i konfiguratorn ännu, för att vi
> har nyligen fått in ramarna till fabriken och
> tyskarna håller som bäst på att knåpa ihop
> vilka delar som passar genom att byta delar på en
> cykel. Skulle tro att den kommer upp i
> konfiguratorn om en månad ungefär. Det går bra
> att göra ändringar ändå om du vill beställa
> tidigare (tänk på att leveranstiden blir längre
> ju närmare sommaren vi kommer, just nu 4-5
> veckor) då kan du maila ändringarna till mig på
> jenni.ribacka@rosebikes.se.
>
> Roses svenska representant,
> Jenni Ribacka

Tack så jättemycket för ett snabbt svar!!

Rose-tråden
Jag har precis fått min Pro SL 2000 och är mycket nöjd med den. Ang leveranstider så tog det lite drygt två veckor att få den. Det står på hemsidan att leveranstiden är ca 6 veckor och på ett förhandsbesked dom skickar ut via mail skulle det ta så lång tid. Men det gick alltså mycket snabbare. Jag är helnöjd med både bemötandet från Rose (så väl från Tyskland som Sverige) och min nya racer.

Tillbaka
Topp