Rose-tråden

Rose-tråden
ricloyd: Om du har väldigt lång rygg skall du ha L, annars tror jag att M kan passa. Bäst är att beställa både M och L och skicka tillbaka de som inte passar.

Roses svenska representant,
Jenni Ribacka

Rose-tråden
vilken AM/Enduro modell har bashguard? tycker alla borde ha det standard. Sökte på AM/enduro ser ingen som har det eller så är jag blind..orka leta mer än 10 min!

Rose-tråden
Jag har en kanske enfaldig fråga, men jag lyckas inte hitta informationen.
Om man vill byta (inte enbart returnera) en produkt (fel storlek, jag beställde helt fel för att jag har hål i huvudet:-) kostar det då en ny fraktavgift?
Hur är i så fall gången? (jag hittar inte någon retursedel för sverige)
Jag kände inte till rutinen, att beställa flera storlekar och returnera de som inte passade, när jag handlade.
Tack på förhand
/Patric

Rose-tråden
mxHOLGE: Hade du någon speciell modell i åtanke? Hos oss kan man ju konfigurera cyklarna som man vill ha dem (enligt det som är tekniskt möjligt), så om du föreslår en modell så kan jag kolla om det går att få den med bashguard.

patricd:

Packa varorna du vill returnera i en låda, fyll i returblanketten (alternativt skriv på engelska på ett papper) vilka artiklar du returnerar, artikelnummer, antal och orsaken till returen. Om du vill byta t.ex. storlek på något plagg så fyll i det på samma gång så får du rätt storlek hemskickad utan extra kostnad.
Skicka paketet till:
Rose Versand GmbH
Schersweide 4
46395 Bocholt
Germany

Än så länge måste du lägga ut pengarna för frakten, men så småningom utvecklas return-label systemet också i Sverige. Men lägg antligen kvittot i lådan eller också scannar du det och mailar det till oss så får du pengarna tillbaka antingen på ditt Rose konto eller till ditt kreditkort.
Retursedeln för Sverige är på gång, men funkar inte än.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> mxHOLGE: Hade du någon speciell modell i åtanke?
> Hos oss kan man ju konfigurera cyklarna som man
> vill ha dem (enligt det som är tekniskt
> möjligt), så om du föreslår en modell så kan
> jag kolla om det går att få den med bashguard.

Nej ingen spec. direkt. Men när jag använde sökfuntionen så hitta jag ingen med varken kedjestyrare eller bashguard. En AM/enduro hoj med 140/160 slag kikade jag efter. Största drevet är ju meningslöst när det drar i överallt. Vart hittar man konfig fliken då?

Rose-tråden
Hej, la en beställning hos er i söndags och nu idag fick jag ett mail från Tyskland om att det blivit nåt fel med mitt visakort och att jag skulle skicka in nya uppgifter vilket jag också gjorde. Men nu kan jag inte logga in på hemsidan vare sig med kundnummer eller mailadress. Vad är det som har hänt?

Rose-tråden
Hej, jag såg på er hemsida att det är 7 veckors leveranstid på beställningar nu. Det råkar inte finnas några standardhojar som man inte kan speca själv som det är kortare levtid på?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Börjesson: Leveranstid på hjulen vi bygger själva är två veckor. Dvs du har hjulen hemma två veckor efter beställningen.

mxHOLGE: Du kommer till konfiguratorn när du trycker på skiftnyckeln när du är inne på en cykelmodell. Du kan experimentera lite med den, för t.ex. Uncle Jimbo 4 går att få med bashguard med lite modifiering i konfiguratorn.

n1klass: Har vi rett ut betalningen med dig per e-mail? Funkar inloggningen till sidan nu? Vid såna här fall är det oftast bäst att kontrollera kreditkortsuppgifterna på kundsidan och maila den tresiffriga säkerhetskoden till mig på jenni.ribacka@rosebikes.se.

Roy Mance: Vi har en del enstaka modeller (gamla årsmodeller) som varit democyklar eller showroomcyklar: http://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/styckevaror/

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Rose skrev:
> n1klass: Har vi rett ut betalningen med dig per
> e-mail? Funkar inloggningen till sidan nu? Vid
> såna här fall är det oftast bäst att
> kontrollera kreditkortsuppgifterna på kundsidan
> och maila den tresiffriga säkerhetskoden till mig
> på jenni.ribacka@rosebikes.se.
>
> Roses svenska representant,
> Jenni Ribacka

Ja, vi löste ju den problemen med den ordern via mail. Har dock inte testat att logga in men la en ny order via gästkonto nu så hoppas att det fungerar.

Rose-tråden
Hej Happyiter och Roseföreträdare.

Jag är nu nöjd ägare av en Rosecross Pro Rs 2000. Denna cykel beställde jag den 19 mars och en månad senare levererades den snyggt monterad. Det jag undrar över och som jag vill ha hjälp med är att besvara frågan om vilka fälgar som cykeln var specad med då jag beställde den. Har ingen skärmdump från det tillfället men har låst på att cykeln skulle levereras med tubeless fälgar , DT Swiss R1800 TL. Vid demontering av däck så konstaterar jag nu att så inte är fallet utan att det är vanliga fälgar. På Rosesidan så nämns nu inget om att modellen specas med tubelessfälgar. Har detta ändrats nu eller har jag fått allt om bakfoten??

Tacksam för svar.
Ps Grym hoj, mycket nöjd.
Med vänlig hälsning,
Franz Hellberg.

Rose-tråden
Hej Franz!

Roligt att höra att du är nöjd med Crossen.
Fälgar på "standardmodellen" Cross Pro RS-2000 är DT Swiss R1800, inte tubelessmodellen.
Men det ser ut som att DT Swiss R1800 är en modell som är gjord endast för Rose, för på DT Swiss hemsida finns det bara DT Swiss R1800 TL-versionen, så antagligen har du tittat där och då trott att det är tubeless.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Lulle:

Vi är inte helt 100 än på vilka som kommer med, men så här är planerna just nu:

Hardtail:
Count Solo 5, storlek L ,
Eventuellt: Mr.Ride 2, storlek S,

Fulldämpade:
Dr. Z 4, storlek M, DENNA STRYKS FRÅN LISTAN EFTERSOM DR Z-RAMARNA I PRINCIP ÄR SLUTSÅLDA FÖR 2012
Jabba Wood 5, storlek S,
Granite Chief 2, storlek M,

Landsvägscyklar:
Pro-2000, storlek 57,
Xeon RS 4400, storlek 55,
Eventuellt: Carbon Pro SL-2000 storlek 51
Carbon Pro RS-3100, storlek 53,
Xeon CRS-3000, storlek 57,
Xeon X-LITE 4100, storlek 59,

Cyclocrossar:
Eventuellt: Cross Pro RS 3000 storlek 54,
DX Cross 2000, storlek 58,

Jenni Ribacka

Senast ändrad:
Rose-tråden
Lulle: tyvärr har vi ingen Psycho Path i vårt demosortiment det här året, vi kommer att få en Mr Big, men den hinner tyvärr inte komma till 17.5. Geometrin på Count Solo är rätt lik Psycho Path, men Count Solon är i storlek L.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Ännu en storleksfråga. Tänkte utöka cykelgarderoben med några basplagg. Funderar på ROSE jersey LINIE 11, och samma fast fast långarmad. Mäter in på 193 och väger in på ca 82. Lång och smal mao. M-L har jag i normala t-shirts, vad tror ni blir lagom i cykeltröja? Och hur väl tilltagen är armlängden på den långarmade varianten? Antar att en XL krävs för att slippa oönskade uppkavlade armar?

Rose-tråden
Tjo!

Vad gör man när fästet för bakväxeln går åt pipan på å det petar kolfiber åt höger å xt-växel in i ekrarna på sin 13 månader gamla Thrill Hill 6.... ???

Snyft...

//Robbix

Rose-tråden
Hej,

Ol_: En av våra sponsorerade åkare var och provade precis en sådan tröja förra veckan, han har samma mått som dig och det var på gränsen med ärmlängden i storlek XL. Men XXL tror jag blir allt för bred, om du inte kan få den insydd någonstans.

Robbix: jag antar att det var du som jag mailade åt igår?

Jenni Ribacka

Rose-tråden
ol__ skrev:
> Ännu en storleksfråga. Tänkte utöka
> cykelgarderoben med några basplagg. Funderar på
> ROSE jersey LINIE 11, och samma fast fast
> långarmad. Mäter in på 193 och väger in på ca
> 82. Lång och smal mao. M-L har jag i normala
> t-shirts, vad tror ni blir lagom i cykeltröja?
> Och hur väl tilltagen är armlängden på den
> långarmade varianten? Antar att en XL krävs för
> att slippa oönskade uppkavlade armar?

Jag är smalare och längre än dig och har köpt den tröjan i medium. Det låter löjligt, men det blir faktiskt ganska bra om man syr på ett par strumpor som förlängda muddar! Det är rejält svårt att sy in en xxl tröja snyggt, axelpartiet är riktigt jpbbitt att sy om.

Rose-tråden
Hej

Jag tänkte se om det är någon som sett nån review av Rose Mr Big. Jag har spanat in mig på en Mr Big SL men hittar inga åsikter om den på nätet. Starka och svaga sidor samt hur den känns mm.

Rose: Vad är leveranstiden på en Mr Big SL i storleken large?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Tyvärr vet jag inte heller om några test, eftersom cykeln är så ny att vi inte ens fått in ramen i lager än. Men en av våra sponsrade åkare i Finland har hunnit cykla en del på sin Mr Big 6 och är väldigt nöjd med den. Han har ett stafettbrons i MTB-O VM. Men det är också all feedback jag har hört om Mr Big än så länge.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Kön till produktionen är för tillfället ca 5 veckor och ramarna hinner komma i lager under tiden så leveranstiden är som för de andra cyklarna kring 6 veckor.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
silverman834 skrev:
> ol__ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ännu en storleksfråga. Tänkte utöka
> > cykelgarderoben med några basplagg. Funderar
> på
> > ROSE jersey LINIE 11, och samma fast fast
> > långarmad. Mäter in på 193 och väger in på
> ca
> > 82. Lång och smal mao. M-L har jag i normala
> > t-shirts, vad tror ni blir lagom i cykeltröja?
> > Och hur väl tilltagen är armlängden på den
> > långarmade varianten? Antar att en XL krävs
> för
> > att slippa oönskade uppkavlade armar?
>
> Jag är smalare och längre än dig och har köpt
> den tröjan i medium. Det låter löjligt, men det
> blir faktiskt ganska bra om man syr på ett par
> strumpor som förlängda muddar! Det är rejält
> svårt att sy in en xxl tröja snyggt, axelpartiet
> är riktigt jpbbitt att sy om.

MacGywer-lösning, bra där! Alternativ är annars att köpa lösa muddar på sybehörsbutiken, 45 spänn paret (de hade höjt med 6 kr jmf med hemsidan ;)
http://www.ejesgarn.se/sybehor/ovrigt/svarta-armmuddar-ribbstickade/
Jag har moddat om två långärmade ganska nyligen, skönt att slippa hoja runt med nakna handleder i kyla.

B t w; var planeras den där demodagen 17 maj?

Rose-tråden
Supersonic skrev:
> Mja de testade aldrig Mr Big i det testet av andra
> Rosehojar "Tyvärr fanns inte Mr Big på plats i
> Vaujany. Därav saknas både bilder och
> åkintryck".

Sorry... Jag hade för mig att de testat den och då jag ögnade genom det här testet så såg jag bara att den var med... My bad.

Rose-tråden
bruce: Demo-tillfället ordnas på grusplanen mellan motionsanläggningen,
Storstugan och utegymmet vid Hellas.
Hellasgården
Ältavägen 101
Nacka

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Rose skrev:
> bruce: Demo-tillfället ordnas på grusplanen
> mellan motionsanläggningen,
> Storstugan och utegymmet vid Hellas.
> Hellasgården
> Ältavägen 101
> Nacka
>
> Jenni Ribacka

Perfa! Ta med en långtradare med lite prylar och tokrea ut samtidigt ;)

Rose-tråden
"Synd" att jag inte kan åka ner. Vi förväntas få barn i samma veva... tror inte min sambo släpper iväg mig 30 mil för att prova en cykel när hon är i v39 :P

Blir det fler tillfällen under hösten? Otroligt sugen på en Granite chief 4.

/Christian

PS Fick min Rose-katalog idag. Vilken klump!! Full av leksaker!!

Rose skrev:
> bruce: Demo-tillfället ordnas på grusplanen
> mellan motionsanläggningen,
> Storstugan och utegymmet vid Hellas.
> Hellasgården
> Ältavägen 101
> Nacka
>
> Jenni Ribacka

Rose-tråden
bruce: tyvärr blir det bara cyklar denna gång ;o)

Chrissofsweden: Vi kommer också att vara med på Engelbrektsturen 29.7.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
AdventureRider:
Vi har crash replacement garanti, som gör att du kan köpa en likadan (eller den mest lika ifall samma ram inte längre finns) till halva priset inom 5 år från cykelköpet.
Maila mig på jenni.ribacka@rosebikes.se för att få offert på ramen (och andra delar?), det behövs antagligen till försäkringsbolaget.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
snajgel:
Icke foldable, storlek 2,2 kommer in om två veckor, övriga RaceKing finns i lager.
Vill du byta till foldable 2,2 som finns i lager istället? Maila mig isåfall så ordnar jag det (jenni.ribacka@rosebikes.se)

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Fantastiskt bra dialog med butik/nätleverantör på denna sida måste man säga! Är ju enklare och smidigare än att stå och svettas och trängas i verklighetens cykelbutik, fast den insikten känns samtidigt lite vemodig.

I vart fall, jag kunde inte låta bli att beställa lite junk härom dagen.

Rose-tråden
Hej
Finns kanske tidigare frågor i samma ämne, men ...

Jag har kollat runt i både onlinekatalog och genom att köra jämförelserna på detaljnivå. Men saknas en lite mer summarisk översikt på vad som skiljer de olika landsvägsmodellerna vad gäller karaktär, målgrupp, osv. Klart jag fattar att det är skillnad på alu o kolfiber, och jag såg förklaringen på modellnummer o komponentserie. Men vad är konceptuellt skillnaden mellan Pro-serien och Xeon-serien? Och hur förhåller de sig till Carbon vad gäller karaktär? Samma vad gäller RS och SL? En beskrivning i ord alltså.

Rose-tråden
Hejsan,

Jag har gett som feedback till Tyskland att vi borde ha en liten guide för landsvägscyklarna. Det är en djungel!
Här kommer en kort redovisning:
Pro - ny modell för i år, motsvarar fjolårets Pro SL. Denna har rätt högt styrhuvud för att sittställningen skall vara rätt upprätt för nybörjare.
Pro SL - samma ram som Pro, men styrröret är i kolfiber (alu på Pro)
Pro RS - lite racigare geometri än Pro och Pro RS, denna var tidigare vår topp alumodell.
Xeon RS - nya aluramen för i år. Denna är extra lätt (under 7kg med Campa Chorus) Denna är utvecklad för att konkurera med kolfibercyklar av medelklass. Smala sadelstag som dämpar vibrationer bra. Utvecklad för Di2 komponenter.

Carbon Pro SL - den billigaste kolfiberramen, vill man ha en bekväm cykel som dämpar vibrationer bra är denna suverän.
Carbon Pro RS - lite lättare och styvare ram än Carbon Pro SL
Xeon CRS - Ny ram för i år, precis som Xeon RS är sadelstagen smala för att dämpa vibrationer. Lite lättare och styvare än Carbon Pro RS.
Xeon X-Lite - vår nya värsting modell. Den styvaste och lättaste kolfiberramen. Vill man ha en bekväm cykel är detta inget att rekommendera. Denna är en riktig tävlingsmaskin.

Alla Xeon-modeller är utvecklade för Di2-komponenter. Kan tänka mig att Xeon-modellerna tar över Pro-serien, kan vara att detta är ett mellanår med extra många modeller. Men det är mina personliga funderingar.

EDIT: Glömde nämna att modellerna med ett W i modellnamnet är dammodeller, men det har ni säkert listat ut =o)

Bara att fråga på ifall något är oklart!

Jenni Ribacka

Senast ändrad:
Rose-tråden
Tack!

Så om jag vill sitta hyfsat "på" men inte söker nån värsting cykel är det PRO RS eller XEON RS som gäller i ALU?

Hur förhåller sig deras geometri o egenskaper till Carbon-serien? PRO RS = PRO RS, och därmed är Carbon PRO SL en glidarcykel med högt styrrör och en Carbon PRO RS det jag ska fundera över?

Rose-tråden
Det där med högt styrhuvud är inte hela sanningen heller, eftersom man vid beställning kan lägga på spacers under styrstammen (vilket förlänger styrhuvudet). Normalt är det en 25mm förhöjningskon på landsvägscyklarna, men den går också att få som 10mm (den är standard på X-Lite) om man vill ha styret lägre.
Pro/Pro SL har det högsta styrhuvudet (ca 10mm högre än på alla övriga modeller). Små skillnader också i hjulbas. Skulle säga att materialet ramen är gjord av och komponenterna på cykeln har större betydelse än de små skillnaderna i geometrin.
Om du vill tävla och ha en styv ram så är det Carbon Pro RS du ska välja. Carbon Pro SL har också en styv ram, men Carbon Pro RS' ram är styvare. Vill du ha elväxlar skall du välja Xeon RS eller Xeon CRS eftersom de har snyggare och bättre lösning för elväxlar.
När man väljer en bättre ram får man oftast också bättre delar (t.ex. hjul) på cykeln. Ofta löns det inte att konfigurera t.ex. en Pro SL med de hjul som sitter på Pro RS standard. Då är det billigare att välja Pro RS-ramen med hjulen på standard.

Jenni Ribacka

Tillbaka
Topp