Rose-tråden

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har gett som feedback till Tyskland att vi
> borde ha en liten guide för landsvägscyklarna.
> Det är en djungel!
> Här kommer en kort redovisning:
> Pro - ny modell för i år, motsvarar fjolårets
> Pro SL. Denna har rätt högt styrhuvud för att
> sittställningen skall vara rätt upprätt för
> nybörjare.
> Pro SL - samma ram som Pro, men styrröret är i
> kolfiber (alu på Pro)
> Pro RS - lite racigare geometri än Pro och Pro
> RS, denna var tidigare vår topp alumodell.
> Xeon RS - nya aluramen för i år. Denna är extra
> lätt (under 7kg med Campa Chorus) Denna är
> utvecklad för att konkurera med kolfibercyklar av
> medelklass. Smala sadelstag som dämpar
> vibrationer bra. Utvecklad för Di2 komponenter.
>
> Carbon Pro SL - den billigaste kolfiberramen, vill
> man ha en bekväm cykel som dämpar vibrationer
> bra är denna suverän.
> Carbon Pro RS - lite lättare och styvare ram än
> Carbon Pro SL
> Xeon CRS - Ny ram för i år, precis som Xeon RS
> är sadelstagen smala för att dämpa vibrationer.
> Lite lättare och styvare än Carbon Pro RS.
> Xeon X-Lite - vår nya värsting modell. Den
> styvaste och lättaste kolfiberramen. Vill man ha
> en bekväm cykel är detta inget att rekommendera.
> Denna är en riktig tävlingsmaskin.

Jag har gjort en bild som jämför Stack och Reach hos flera av era ramar
Rose_2012.png

(Alla värden för Stack och Reach kommer från http://www.rosebikes.se)

Reach-värdet för strl 57 hos både Pro och Pro-RS ser inte ut att stämma.
Är det ett tryckfel eller är geometrin verkligen så annorlunda just för den storleken hos de modellerna?

/Håkan

Rose-tråden
slimm:
Informationen finns bara på de tyska sidorna =o/
M-XP19 har 527mm och MR-19 har 525mm.
Det går bra att få hjulen färdigbyggda också, monteringsavgift ca 15€.
Skriv isåfall i kommentarsfältet vid beställning att du vill ha hjulen monterade.

HåkanC: stilig tabell! Jag återkommer till dig så fort jag fått svar från Tyskland om reach i storlek 57 för Pro och Pro RS.

Roses svenska representant,
Jenni Ribacka

Rose-tråden
Rose skrev:
> slimm:
> Informationen finns bara på de tyska sidorna =o/
> M-XP19 har 527mm och MR-19 har 525mm.
> Det går bra att få hjulen färdigbyggda också,
> monteringsavgift ca 15€.
> Skriv isåfall i kommentarsfältet vid
> beställning att du vill ha hjulen monterade.
>
> Roses svenska representant,
> Jenni Ribacka

Tackar för snabbt svar :-)
Jo jag vet att jag kan få dom byggda,
men nu vill jag bygga själv för att lära.

Rose-tråden
emilh: Vi har en demodag i Göteborg i tankarna när vi planerar vår resa till Grenserittet första helgen i augusti, t.ex. ons 1.8 kunde vara ett alternativ. (förslag på plats mottages med tacksamhet ;o) )

senator: Det betyder att hjulen byggs vid fabriken i Tyskland enligt beställning, så länge delarna finns i lager har du hjulen hemma 2 veckor efter beställning.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Om ni kör en demodag i Göteborg så hade jag också varit väldigt intresserad!
Någonstans i närheten av Skatås alt. Änggården hade varit trevligt.
Kanske vid tennishallen vid skatås, nära till både grusväg, stig och asfalt.

Rose-tråden
Rose: På min födelsedag och allt, det blir perfekt ;)

Det finns nog många bra platser, själv tycker jag områdena kring Hisingsparken och Tolered är bra. Nära till landsväg och även lite stigar att testa MTB och crossar på.
Infödda Göteborgare brukar dock ha problem med att korsa älven...

Rose-tråden
Kul att det finns intresse för en demodag i Göteborg, då skall vi se till att den blir av!
emilh: Kan ju inte finnas något bättre att göra på sin födelsedag än teståka Xeon CRS ;o) Tyvärr har vår democykel Ultegra, men vi har andra cyklar med Sram Force (Xeon RS).

Tack för platstipsen! Vi skall undersöka platserna lite mer och så får vi återkomma med annonsering om demodagen i Göteborg senare.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hej, ville bara meddela att låsen passade perfekt i hårdskalsväskan. De nya nycklarna som medföljde passade även de utmärkt - i de befintliga låsen! :)

Rose skrev:
> Kupa: vi har låsen i lösvikt, de kostar
> 9,90€/styck. Måste antagligen beställas via
> mail (rose.nordic@gmail.com). Men som sagt jag
> skulle rekommendera att du kollar stället där
> väskan är köpt först, ifall våra lås inte
> passar.

Rose-tråden
senator: Det betyder att hjulen byggs vid fabriken i Tyskland enligt beställning, så länge delarna finns i lager har du hjulen hemma 2 veckor efter beställning.

Ok. Hur vet jag att jag beställer ett hjul som det finns delar till hemma? Ska jag söka på delarna på nätbutiken eller får jag hyfsat snabbt besked via Rose om det är levererbart?

Mvh

Rose-tråden
Jag står inte inför ett omedelbart köp utan det blir snarare troligt framåt hösten, men jag har ändå en fråga angående Xeon-CRS 4400:

Går cykeln att få med SRAM RED 2012 vevparti, lager och framväxel?
I webshoppen ser det ut som RED 2011, på t.ex. Xeon X-Lite 8800.

Rose-tråden
Jag har en fråga om leveranstid. Det gäller Granite Chief 4. När jag kollade på den för ett tag sen så stog det nått med tillgänglig 7 veckor eller nått. Antog att det var leveranstiden. Nu står det artikeln finns i lager. Så vad är ungefärliga leveranstiden på en Granite Chef 4 nu och ändras leveranstiden om man ändrar nått i configuratorn?

Rose-tråden
StefanLi: Kön till produktionen är för tillfället 5-6 veckor, så totala leveranstiden är 6-7 veckor från beställning. Leveranstiden förlängs inte om man gör ändringar i konfiguratorn (förutsatt att alla delar finns i lager). Alla cyklar byggs enligt beställning, så även om man väljer en "standardmodell" skall den ändå byggas enligt beställning.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Vill tacka för demomöjligheten i Hellas igår. Stundtals lite kaotiskt men man fick testa allt man ville. Roligast var spd-sl pedalerna på en fullgungare, misstänker en LVG-snubbe varit där sekunden innan...

Rose-tråden
Vi vill också tacka alla som kom till Hellas och pratade med oss och provkörde våra cyklar. Hoppas att ni hade en lika trevlig dag som vi hade! Det blir fler gånger!

Roses svenska representanter,
Jenni & Mats Ribacka

Rose-tråden
Om man beställde slangar, som fanns i lager i för 4 dagar sen, när kan man vänta sig att ha dem och kommer det skickas nån trackingnr när de skickas? har fått varken eller :D fått mail om att ni mottagit beställningen, men inget mail om "godkännande av din beställning" som ni skriver i mailet

Senast ändrad:
Rose-tråden
Jensen: Normalt har man grejerna ca 1 vecka efter beställning. Eventuellt kan det vara så att du har valt att inte ta emot e-post meddelanden. Det går att välja på kundkontot. Men maila din ordernummer till mig på jenni.ribacka@rosebikes.se så kollar jag upp så att allt är ok med din beställning.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Jensen: Kopian på beställningen tror jag kommer hur som helst. Men jag kollar upp din beställning och återkommer per mail.

/Jenni Ribacka Rose

Rose-tråden
emilh:
Fick ett sånt här svar från Tyskland, priserna i €:

SRAM Tretlager RED Compact 50/34 inkl. Innenlagerschalen 172,5mm Standard 172,5mm SRAM RED Compact 50/34 inkl. Innenlagerschalen 299,00
SRAM Tretlager RED 2-fach 53/39 Pressfit schwarz 172,5mm schwarz 172,5mm SRAM RED 2-fach 53/39 Pressfit 299,00
SRAM Tretlager RED 2-fach 53/39 inkl. Innenlagerschalen 170mm Standard 170mm SRAM RED 2-fach 53/39 inkl. Innenlagerschalen
SRAM Tretlager RED 2-fach 53/39 Pressfit schwarz 175mm schwarz 175mm SRAM RED 2-fach 53/39 Pressfit 299,00
SRAM Tretlager RED 2-fach 53/39 Pressfit schwarz 170mm schwarz 170mm SRAM RED 2-fach 53/39 Pressfit 299,00

Framväxlare:

Artikelbezeichnung Farbe Größe Marke Modell Preis Verfügbar Verwendung Erste Veröffentlichung
SRAM Anlöt-Umwerfer RED 10-/2-fach schwarz schwarz Standard SRAM RED 10-/2-fach 74,00
SRAM Anlöt-Umwerfer RED 10-/2-fach silber/grau silber/grau Standard SRAM RED 10-/2-fach 74,00

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Rose skrev:
> Jensen: Kopian på beställningen tror jag kommer
> hur som helst. Men jag kollar upp din beställning
> och återkommer per mail.
>
> /Jenni Ribacka Rose

Tackar, låter fint, då inväntar jag ett svar :D

Rose-tråden
Sho!

Funderar på att köpa ny cx och har spanat in :
http://www.rosebikes.se/artikel/rose-pro-dx-cross-2000-4636/aid:532649
men jag har svårt att bestämma mig för vilken storlek jag ska välja. Jag är 180cm, 85cm grenlängd med relativt korta armar (tror jag?). Storleksguiden säger att jag ska ha 56 men den är naturligtvis slut för tillfället. Skulle en 54 funka? Kikade på geometrin och känns inte ramarna jäkligt kompakta/små?

//Ben

Rose-tråden
Hejsan benrangel,

Jag åker på en 54:a och är 170cm lång + 81cm i benmått, så jag tror att den blir alldeles för liten för dig. Överröret är kort på våra crossar. Nya ramar kommer in inom kötiden, så även om du beställer en 56:a så är leveranstiden 7 veckor (dvs samma som för 54:an).

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Rose skrev:
> Hejsan benrangel,
>
> Jag åker på en 54:a och är 170cm lång + 81cm i
> benmått, så jag tror att den blir alldeles för
> liten för dig. Överröret är kort på våra
> crossar. Nya ramar kommer in inom kötiden, så
> även om du beställer en 56:a så är
> leveranstiden 7 veckor (dvs samma som för
> 54:an).
>
> Roses svenska representant,
> Jenni Ribacka

Där ser man! Menar du att man kanske rentav skulle fundera på en 58:a?

//Ben

Rose-tråden
benrangel: Den tror jag blir onödigt stor, Mats som är 190, benmått 88 kör på 58. Så jag tror att 56 blir perfekt för dig!

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
benrangel: jo, vikterna stämmer, hjulen är lätta på DX 2000. Men det går naturligtvis också att byta till de hjulen på DX 3000 om man hellre vill ha Ultegra. Inga extra kostnader för det.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Finns det andra valmöjligheter än de som går att göra i konfiguratorn?

Tex om man köper med campagrupp så går det inte att välja campagnolo zondahjul fast ni säljer dom löst.

El om man köper med sramgrupp, kan man byta ut kassett till shimano?

Rose-tråden
Micke L: Sådant som är tekniskt möjligt går oftast att ordna, även om det inte finns i konfiguratorn. Du kan maila mig på jenni.ribacka@rosebikes.se för en offert, lista vilken modell du vill utgå ifrån och vilka ändringar du vill göra. Skriv också storlek samt din kundnummer (om du inte har kundnummer så går det också bra med dina adressuppgifter, dessa behövs för offertprogrammet).

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hej
Vad innebär den 10-åriga garantin på ekerbrott i praktiken? Vad bedöms nom normalt slitage? Om ekerbrott, skall hjul skickas in t Rose?

Ja, hoppas du förstår min frågeställning, jag vill helt enkelt veta mer om hur garantin fungerar i praktiken inför beställning av xtreme-hjul till min landsvägshoj.

Vänligen

Rose-tråden
senator: Beroende på hjul så skickas ny eker, men vissa hjul måste skickas till hjulets fabrik. Om det handlar om Rose's egna märke, Xtreme skickar vi en ny eker ifall kunden själv kan fixa det.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hejsan!

Börjar inse att jag nog måste köpa en väska till min mtb för att kunna resa runt med tåg och buss i sommar och ha skoj :)

Tittar på era flight bag (http://www.rosebikes.se/artikel/rose-flight-bag-containerbag-ii/aid:297379) men även setet med flight frame (http://www.rosebikes.se/artikel/rose-transport-set-ii/aid:332928)...vill ta så bra hand om min kompis som möjligt, men är verkligen flight fram nödvändigt? eller är det en flight bag pro (http://www.rosebikes.se/artikel/rose-flight-bag-containerbag-pro/aid:312827) jag borde investera i? vad är de största riskerna när man stoppar ner cykeln i väska? på tåg kan man ju ha lite mer kontroll över sin väska, men när den hamnar i lastutrymmet på en buss, kan det ju bli stötar och annat...råd?

mvh

Rose-tråden
Shadowcat:
Cykeln har bäst stöd i väskan med flight frame. När cyklar skickas på flyg är risken att väskorna blir kastade, men om du åker buss och tåg så kanske du har bättre koll på väskan, precis som du säger. Om väskan får stå upprätt mot någon vägg och dessutom har väskor bredvid sig på andra sidan borde den kanske klara sig utan stötar? Kanske någon här på forumet har erfarenheter av cykeltransporter på buss och tåg?

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Startade en annan tråd, men fick ett tips om den här, så jag lägger in mer eller mindre samma fråga här: :)

Har blivit sjukt sugen på en CX plötsligt, och tittat på bla. Rose DX 2000:
http://www.rosebikes.se/artikel/rose-pro-dx-cross-2000-5034/aid:542477

Men.. Jobbigt att inte kunna provcykla den innan! Och är osäker på storleken.
Jag är 173 lång, och har mätt grenmåttet till ~83 cm (detta utan skor, det är väl så det ska mätas enligt det mesta jag läst? Men på något ställe läste jag att man mätte med cykelskorna på?)

Enligt Rose ska jag då ha stl.54.
Men fyllde i uppgifterna på en Bikefit sida på nätet och där säger de att jag ska ha en överrörslängd på 54-54,4 cm och Rosen har bara 52 cm i stl.54. Går jag upp på stl.56 har den 53,5cm, men den kanske blir för stor på andra sätt?
Det här blev jobbigt!

Det känns som om jag borde gå på 52, eller? Är bara rädd att den ska kännas för liten/kort..
Har tänkt ha den mest till asfalt och grusvägar, ingen egentlig stig, och vill inte att stittställningen ska försöka knäcka ryggen eller nacken på mig :)

Eller ännu bättre, det finns någon ägare till en sådan i Sthlms-trakten i stl. 52 eller kanske 54 som man kanske kan muta för en kort provcykling? :)

Rose-tråden
stefan: Du skall inte gå på 52. Jag är själv 170 lång med 81 i benmått och 54 är lagom för mig. Tror att 56 kan bli för stor.

Jenni Ribacka

Tillbaka
Topp