Rose-tråden

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> stefan: Du skall inte gå på 52. Jag är själv
> 170 lång med 81 i benmått och 54 är lagom för
> mig. Tror att 56 kan bli för stor.
>
> Roses svenska representant,
> Jenni Ribacka

Ah skrev lite fel, nej, 52 var inte tanken, snarare 54 eller 56.
Ok, då är du nästan lika lång som mig. Upplever du den som en "avslappnad" sittställning som fungerar om du är ute ett flertal timmar, eller mer "ihopvikt"?
Hur långstyrstam har du?

Rose-tråden
stefan.:
Jag tycker att sittställningen är bra på cykeln, styrstammen är 90mm.
Vi är påväg med några cyklar på VR och kommer att åka förbi Stockholm. Vi har en Cross Pro RS-3000 i storlek 54. Men det är ju några veckor dit än och ifall du hittar någon som bor i Stockholm och har en av våra crossar i rätt storlek skulle det ju vara bättre.
Ifall du vill montera stänkskärmar på crossen kan 56 med kortare styrstam vara att föredra, eftersom överröret är så kort så finns risken att du slår i tårna i stänkskärmen på 54.

Skogling:
Nejdå, Rose finns kvar =o)
Det var en av våra externa lagerhallar som brann upp (ner?) I den lagerhallen fanns utgående produkter som skulle säljas på lagerutförsäljningen i juli. Leveranserna är ca 1 dag försenade pga problem med en datakabel i samband med branden.
Kommer strax en text på vår hemsida.

Roses svenska representant,
Jenni Ribacka

Rose-tråden
Jag läste om branden igår på fb men min tyska är inte vass nog att förstå det hela. Hoppas ingen blev skadad!

EDIT Jenni hann visst svara innan jag tryckte klart

Senast ändrad:
Rose-tråden
När ditt paket kommit till Sverige så att Posten kan slarva bort det så är det bra att ringa postens kundtjänst - 020-232221, Frågor om paket, övrigt.

Där ber du telefonisten att konvertera trackerid't som DHL Tyskland gett dig.
Med det nya kollinummret kan du sen spåra ditt paket på http://www.posten.se .

Ja e int bitter..

Rose-tråden
stefan. skrev:
> Rose skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > stefan: Du skall inte gå på 52. Jag är
> själv
> > 170 lång med 81 i benmått och 54 är lagom
> för
> > mig. Tror att 56 kan bli för stor.
> >
> > Roses svenska representant,
> > Jenni Ribacka
>
>
> Ah skrev lite fel, nej, 52 var inte tanken,
> snarare 54 eller 56.
> Ok, då är du nästan lika lång som mig.
> Upplever du den som en "avslappnad" sittställning
> som fungerar om du är ute ett flertal timmar,
> eller mer "ihopvikt"?
> Hur långstyrstam har du?

är du 173 cm lång, så ska du nog inte ha 56. 54 låter mer passande. men det är ju rent generellt sagt alltså, kan ju diffa från person till person. du verkar ha hyffat långa ben för din längd, men höjd går lätt att justera me stolpe, viktigare då att hojen inte blir för lång. på en racer skulle jag hellre ha en 120-130 stam, än att man får gå åt andra hållet, me väldigt kort stam (som kan vara okay på en mtb)

Rose-tråden
Hej! Jag har nu gjort mitt livs första inköp per nätet av Rose. Beställning och betalning i fredags den 25. Ska bli kul att följa hur lång tid det tar. Har erhållit spårtråd via DHL idag, inte så mycket synes hända.

Rose-tråden
berleb skrev:
> Hej! Jag har nu gjort mitt livs första inköp per
> nätet av Rose. Beställning och betalning i
> fredags den 25. Ska bli kul att följa hur lång
> tid det tar. Har erhållit spårtråd via DHL
> idag, inte så mycket synes hända.

Mitt paket skulle enligt trackingen ha anlänt till Sverige och vidarebefodrats på måndag förra veckan. En vecka senare var de visst och knacckade på min dörr när jag inte var hemma så jag kunde hämta paketet på tisdagen. Det tar låååång tid i Sverige för posten.

Rose-tråden
Jensen skrev:
> är du 173 cm lång, så ska du nog inte ha 56. 54
> låter mer passande. men det är ju rent generellt
> sagt alltså, kan ju diffa från person till
> person. du verkar ha hyffat långa ben för din
> längd, men höjd går lätt att justera me
> stolpe, viktigare då att hojen inte blir för
> lång. på en racer skulle jag hellre ha en
> 120-130 stam, än att man får gå åt andra
> hållet, me väldigt kort stam (som kan vara okay
> på en mtb)

Tack för tips.. Lutar nog åt 54.. tror jag.. Kanske :)
Är dålig på hur geometrin påverkar; Vad blir resultatet om cykeln är för lång? Tyngre hängande på armar/händer antar jag?

Rose-tråden
Jag gjorde som Flintkalle tipsade om ovan och kontaktade postens kundtjänst alldeles nyss, fick det nya svenska trackingnumret och fick till också telefonistens förvåning beskedet att mitt paket som anlände till Malmö igår kväll redan börjat köras ut här på Södermalm! Jag ska få det senast 1600 idag. Om det stämmer får man väl passa på att ge Posten en eloge!

Rose-tråden
Jensen skrev:
> är du 173 cm lång, så ska du nog inte ha 56. 54
> låter mer passande. men det är ju rent generellt
> sagt alltså, kan ju diffa från person till
> person. du verkar ha hyffat långa ben för din
> längd, men höjd går lätt att justera me
> stolpe, viktigare då att hojen inte blir för
> lång. på en racer skulle jag hellre ha en
> 120-130 stam, än att man får gå åt andra
> hållet, me väldigt kort stam (som kan vara okay
> på en mtb)

Jag velar och funderar vidare.. suck.
54 låter mer passande för mig också, om det inte varit för det korta överröret, det är det som gör att jag tvekar. Om cykeln blir för liten ökar ju droppet från sadel till styre, vilket väl gör det jobbigare för rygg/nacke?
Men borde en 56:a bli för lång? Hur lång den blir avgörs väl av just överröret, och en 56:a har överrör på 535mm, vilket är kortare än många racers i stl.54, så det borde inte vara någon risk för det, eller? Eller så är jag helt ute och cyklar...

Rose-tråden
Oj, har det brunnit på lagret!
Läste att det var utgående artiklar och ingen som blev skadad. Skönt att höra. Vet man orsaken till branden? Kunde man rädda något av produkterna, eller är det bara smält metall kvar?
Tråkigt att höra än en gång.

Ska läsa igenom tråden lite, men har fått hjälp via en annan jag startade och fattat tycke för er Pro DX Cross 2000. Hade hoppats att jag kunde få den innan sommaren är slut, men det är tydligen slut på lagret. Hur lång tid kan det tänkas ta då?

Mvh Dagobert!

Rose-tråden
Dagobert:
Jo, en av lagerhallarna brann ner helt. Jag har ännu inte hört något om orsaken till branden. 300 cyklar räddades, men kläder och delar brann upp. Sådant som skulle säljas på "lagerverkauf" i sommar.
Om du beställer nu borde du ha cykeln till mitten/slutet av juli, det kommer in mer delar i lager v.28. Cross Pro RS (versionen med fälgbromsar) finns i lager och en sådan har du hemma i början av juli om du beställer nu. Så sist och slutligen är det inte så många extra veckor att vänta på DX-crossen.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Källis skrev:
> @Stefan, orkar du ta dig ut till Märsta kan du
> få provcykla DX Cross eller CX Cross i storlek 56
> för att känna dig för.
>
>
> //Källis

Det lät ju klart intressant, dit kan man garanterat orka ta sig, om inte annat i bil :)

Rose-tråden
stefan. skrev:
> Källis skrev:
> -----
> > @Stefan, orkar du ta dig ut till Märsta kan du
> > få provcykla DX Cross eller CX Cross i storlek
> 56
> > för att känna dig för.
> >
> >
> > //Källis
>
>
> Det lät ju klart intressant, dit kan man
> garanterat orka ta sig, om inte annat i bil :)

PM:a mig så löser vi det med en tid som passar...

//Källis

Rose-tråden
Jenni:
Ok, tack. Vad är det för egentlig skillnad mellan de olika cx modellerna? Vad innebär DX och RS till exempel? Vad är skillnaden mellan de två?
Jämfört dem och de har samma ram och mkt annat(antar iofs att alla cx-hojarna delar ram). Tydligaste skillnaderna är alltså att DX har skivbromsar(som jag antar pressar upp vikten något), andra hjul och däck, men det ser ut som att RS har smalare däck. Ändå visas egenskaperna som att DX skulle vara strået vassare på asfalt.

Men förutom färgen kan jag inte se någon skillnad på de två.
Vad innebär förresten 46/36 50/34? Är det förknippat med utväxlingen?

mvh

Senast ändrad:
Rose-tråden
Dagobert: Största skillnaden är bromsarna. Ramarna är inte heller identiska. På DX versionen finns det fästen för stänkskärmar och pakethållare. Men det finns adaptrar man kan använda på RS-versionen för att kunna fästa stänkskärmar och pakethållare också.

/Jenni Ribacka
ROSE

Rose-tråden
Dagobert: prenumererar på tråden, så jag får mail. Missade din pedal-fråga.
Personligen är jag inte riktigt vän med den pedalen, vi använder den ofta på våra testcyklar. Det är alltid fel sida som kommer upp och så fastnar man fast med klossarna även om man har tagit loss foten. Antagligen är det vanesak också. Men kompromisser är ju alltid kompromisser, istället kan man använda pedalerna både med låsskor och vanliga skor. Vi har också använt såna här adaptrar till SPD-pedalerna: http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-adapter-with-reflector-sm-pd-22/aid:115758 men de är väldigt tröga att få bort monterade av pedalen om man vill ha SPD på båda sidorna.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Har tittat på era cyklar och funderar på om rose pro fly kan vara en cykel som skulle kunna fungera till både lansvägskörning och triathlon med tempobåge.Finns det några tester av denna cykel?

Rose-tråden
Per1835: Läs nästa nummer av Kadens ;o) Om du cyklar långa sträckor kan jag tänka mig att den blir rätt stötig. Xeon RS har smalare sadelstag och tar därför upp stötarna bättre så om du cyklar långa sträckor kanske den skulle vara ett bättre alternativ tillsammans med tempobåge? Eller någon av carbon-modellerna?

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hej Jenni!

Om jag beställer en Pro DX cross 2000 50/34 storl. 52 färg svart, som verkar finnas i lager. Hur lång tid tar det innan jag får klämma på den hemma i Stockholm?

Rose-tråden
Lundberg:
Gafflarna och bromsarna kommer i lager först v.28, så kring v.30 borde du ha den i Stockholm om du beställer nu så du kommer i kön till produktionen.
Crossen med fälgbroms (Cross Pro RS) borde finnas i lager och då är leveranstiden ca 5-6 veckor.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej!

Undrar om det är någon mer som har problem med att betala med paypal.

Har bockat i Paypal, och när jag trycker på nästa vid "leverans/betalningssätt" så kommer jag till steg 1 igen :/

Blir samma med Firefox och Explorer.

Vill ju kunna beställa.

Rose-tråden
Jontas: det är normalt enklast och snabbast att betala direkt med kreditkort, PayPal har strulat en del.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Rose skrev:
> Jontas: det är normalt enklast och snabbast att
> betala direkt med kreditkort, PayPal har strulat
> en del.
>
> Roses svenska representant,
> Jenni Ribacka

Okej.

Gör ett nytt försök under dagen :)

Rose-tråden
Hejsan hej,

Är det någon som vet vilket är det bredaste däcket man kan ha till DT SWISS RR585 fälgarna? Anledningen att jag undrar är för att jag har konfigurerat (och beställt!!!) min cross med såna fälgar. Nu blir jag lite nervös att dom kanske mer är lämpade för landsvägscykel? Läste nyss att dom passade bäst till 19-25mm bredd.

Ps. enligt konfigureringsverktyget kan man t.o.m välja 40mm däck...

//Ben

Rose-tråden
benrangel skrev:
> Hejsan hej,
>
> Är det någon som vet vilket är det bredaste
> däcket man kan ha till DT SWISS RR585 fälgarna?
> Anledningen att jag undrar är för att jag har
> konfigurerat (och beställt!!!) min cross med
> såna fälgar. Nu blir jag lite nervös att dom
> kanske mer är lämpade för landsvägscykel?
> Läste nyss att dom passade bäst till 19-25mm
> bredd.
>
> Ps. enligt konfigureringsverktyget kan man t.o.m
> välja 40mm däck...
>
> //Ben

Ingen fara, de där fälgarna är jmf med andra räserfälgar, ex Mavic open pro och det fungerar bra med lite bredare cross däck på dylika.

Rose-tråden
Tjena! Ramen är jag inte orolig för, det är ju ändå en CX. Var mer rädd för att man får såna där fälgar som bara tar däck som är smala som LP-skivor :-(

Rose-tråden
bruce skrev:
> benrangel skrev:
> -----
> > Hejsan hej,
> >
> > Är det någon som vet vilket är det bredaste
> > däcket man kan ha till DT SWISS RR585
> fälgarna?
> > Anledningen att jag undrar är för att jag har
> > konfigurerat (och beställt!!!) min cross med
> > såna fälgar. Nu blir jag lite nervös att dom
> > kanske mer är lämpade för landsvägscykel?
> > Läste nyss att dom passade bäst till 19-25mm
> > bredd.
> >
> > Ps. enligt konfigureringsverktyget kan man
> t.o.m
> > välja 40mm däck...
> >
> > //Ben
>
>
> Ingen fara, de där fälgarna är jmf med andra
> räserfälgar, ex Mavic open pro och det fungerar
> bra med lite bredare cross däck på dylika.

Med andra ord så borde mina knottriga 35mm som jag har i garderoben funka till dessa fälgar också?

//Ben

Rose-tråden
Hej!

Om jag beställer en av nedanstående cyklar, hur lång tid tar det innan jag får hem den?

ROSE Pro-2000 double

ROSE Pro-SL 2000

Mvh Joel

Rose-tråden
belio: just nu är det ca 4 veckors kö till produktionen så du har cykeln hemma ca 5-6 veckor efter beställningen.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hejsan Rose-Jenni!

Bumpar min fråga om maxstorlek på däck till DT swiss RR585.
Mailade tyskarna på ROSE om detta och fick till svar att max storleken är 32c. Under tiden har jag kollat på DT Swiss’s hemsida och där står det maxstorlek 35c. Nu skulle jag kunna nöja mig med det, men jag tycker att det är lite underligt att man kan konfigurera cykeln med DT RR585 och så stora däck som 40c däck utan att programmet säger till. Skulle det (teoretiskt) gå att ändra till någon av xtreme/ROSE fälgarna på min existerande order? Och i så fall, vad är maxstorleken på dessa fälgar?

Eller ännu bättre, har någon testat om det funkar med 35c däck på DT Swiss RR585 (622X15) fälgar?

//Ben

Rose-tråden
Hej benrangel:
Fick svaret från Tyskland att de inte monterar bredare däck än 35c på DX-crossarna (inte bara på grund av fälgarna). Mailade sedan Dennis som är ansvarig för konfiguratorn och frågade om de kanske borde ta bort en del alternativ på vissa däck.
Kan tipsa om att Xtreme-hjulen är överlägset de lättaste hjulen bland de tre valbara hjulen till DX-crossarna.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej!

Läste Kadens (nr 4 2011) recension på Vättenrundancyklar och fastnade lite för Rose Pro SL 2000 men då jag kolla på rosebikes.se så kostar den 2500 kr mer än vad kadens recenserade. Har modellen bytts ut mot Rose Pro 2000 eller har det bara blivit en prisökning?

/Olle

Tillbaka
Topp