Rose-tråden

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> Lars Vilks: Jo, DX Crossarna har varit väldigt
> populära. Cyklocross handtagen funkar inte med
> skivbromsarna (eller de funkar, men de är
> värdelösa)
>
Verkligen? Har läst diverse recensioner på bl.a. Wiggle som säger:

"First time use for CX levers just after my CX conversion, running these with BB7 Road disc brakes and the power is just as good as using the drop levers. Purchased ahead of this years winter for those shirty moments I have full confidence that these will get me out of those type of moments."

http://www.wiggle.co.uk/tektro-rl720-series-brake-levers/

Kombinationen BB5/7 och CX-handtag är ganska vanligt. Nishiki, Boardman, Raleigh har den kombinationen på sina disc-crossar. Och alla har fått bra betyg, Nishiki CrossRoad är dessutom testad här på självaste Happy.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Jag får också be att invända, kör min Der Drop med STI reglage med Avid BB7 Road mekaniska skivor och har kopplat in ett par Salsa CX bromshandtag och tycker det hela fungerar alldeles utmärkt.

Rose-tråden
Lars Vilks & Kristoffer R: Vi har fått rekommendationer från Tyskland att inte sälja Pro DX Cross med de extra bromshandtagen, eftersom det inte anses vara en kombination som fungerar tillräckligt bra. Om någon ändå vill beställa och montera de extra handtagen själv, så går det ju utmärkt.

Roses svenska representant,
Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hej Fresa,
Vår affärsidé är att inte ha några butiker och mellanhänder utan att allt skall säljas via nätet och cyklarna skall komma direkt från fabriken till kunden. Vi har några demo-cyklar som vi åker runt med på olika evenemang, och det som är närmast Stockholm är Engelbrektsturen i Norberg i slutet av juli. Då får man provåka våra cyklar.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
En fråga till er som kör Pro DX Cross, hur är geometrin?
Läser man tabellerna så verkar överröret vara ganska kort, är det alltid så på CX?

Går det att få till en "normal" sittställning för landsväg?
Cykeln är tänkt att användas till pendling. Min 22 år gamla MTB i stål skall ev pensioneras.

Rose-tråden
Rose skrev:
> Hej Fresa,
> Vår affärsidé är att inte ha några butiker
> och mellanhänder utan att allt skall säljas via
> nätet och cyklarna skall komma direkt från
> fabriken till kunden. Vi har några demo-cyklar
> som vi åker runt med på olika evenemang, och det
> som är närmast Stockholm är Engelbrektsturen i
> Norberg i slutet av juli. Då får man provåka
> våra cyklar.
>
> Roses svenska representant,
> Jenni Ribacka

Jag är sugen att känna på Jabba wood, är det någon som kommer vara med i demostallet?

Rose-tråden
Bodie skrev:
> En fråga till er som kör Pro DX Cross, hur är
> geometrin?
> Läser man tabellerna så verkar överröret vara
> ganska kort, är det alltid så på CX?
>
Jämförde med deras cross 2000 med rakt styre, det ser ut att vara samma ramar. Är det därför det är rätt korta överrör för att den ska funka med rakt styre också?
Tycker Rose isåfall borde satsa på att ta fram två olika ramar.

Rose-tråden
Cykelknutten: Troligen är cykeln såld, men systemet har inte hunnit med så att "utsålt"-texten kommit upp på bilden. Tyvärr kan jag inte se lagerstatusen härifrån, utan måste kolla med mina tyska kollegor, så om du är intresserad av cykeln så skulle jag rekommendera att du beställer den och så får du antingen bekräftelse eller mail om att den är slutsåld inom några dagar. Jag rekommenderar detta framför att jag kollar med mina kollegor, för ifall den råkar vara kvar så kan någon annan hinna köpa den innan jag har fått svar och meddelat dig.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hej. Jag har tidigare köpt en cross pro rs av er och är mkt nöjd med den och supporten kring det hela.
Nu har kvinnan så sakta börjat inse att det inte är så roligt att cykla brevid mig på en tvåtons Mammacykel. En sådan där som visserligen gnisslar och skrapar som ett långt lidet äktenskap men icke desto mindre, som hon uttrycker det, "man vet var man har..."

Så till min fråga då,
Har tittat på Black Creek 400 Fitness Women, den är ju ganska lätt och nu undras det om den är en cykel som man sitter hyffsat upprätt på och som är möjlig att lasta lite på. Om inte, vilken annan
Lätt/snabb OCH bekväm och stadig cykel kan ni föreslå?

Mvh
P

Rose-tråden
*KÄR*

Får man gissa att andra färgalternativet är svart?

Bilagor

• 1341911220108-kjdlzboe7u6g-670-70.jpg
    1341911220108-kjdlzboe7u6g-670-70.jpg
    81 KB · Besök: 38
Rose-tråden
castrello skrev:
> *KÄR*
>
> Får man gissa att andra färgalternativet är
> svart?

Är den i plast eller alu?

Rose-tråden
En betalningsfråga:

Jag har beställt prylar på Rose och reggat mitt nya VISA-kort. Strax efter får jag mail om att Rose behöver min CVV-kod. Det kan jag förstå, men hur lägger jag in den i min profil. Jag har reggat nytt kort med kortnummer o giltighetstid, men finns ingenstans att skriva in CVV. Jag har ju aldrig förr behövt skicka min CVV-kod på begäran i ett mail fr Rose (eller något annat internetbaserat företag) för att kunna effektuera en beställning. Och ska fasen inte behöva det heller. Jag hade Mastercard till för en månad sen, så mina tidiagre beställningar är gjort via Mastercard. Paypal vore ju en lösning men den betalningsproceduren går inte ens att starta upp...

Hur gör jag?

Mvh

Senast ändrad:
Rose-tråden
Du är tvungen att skicka koden via mail eller ringa upp. Rose är det enda ställe som jag har haft problem med VISA-betalning och jag var tvungen att skaffa ett nytt kort vid min order. Klart skumt, då jag handlat på flera tyska och engelska utan problem. De borde se över sitt system...

Rose-tråden
Tänkte köpa min första cyclocross och har spanat in ROSE Pro DX Cross 2000 50/34.
http://www.rosebikes.se/artikel/rose-pro-dx-cross-2000-5034/aid:542477#product_detail_info_tabs
Kommer att använda cykeln till pendling (till och från jobbet) och som träningsredskap.'

Är dock i valet och kvalet gällande storleken. Är 186cm med ett grenmått på 90cm. Vad tycker expertisen att jag ska ha för storlek – 58cm eller 60cm?

Sen undrar jag vilka pedaler jag ska välja till samt om det är något annat jag bör tänka på (styrstam, vevar, skärmar, däck m.m.)?

Tack på förhand/

Ankarsson

Senast ändrad:
Rose-tråden
rularn: Något liknande är på gång, ja...

Castrello: Du har så rätt, mattsvart med blank text.

rularn: Dr Z är i aluminium också nästa år.

Senator & Pastis: Av säkerhets skäl sparas inte CVC-koden tillsammans med övriga kreditkortsuppgifter på Rose's server. Så därför behövs koden alltid manuellt. Om man registrerar sitt kort på kundsidan så behöver man bara skicka CVC-koden per mail eller ringa in den så är allt ok. Nästa gång man gör en beställning kan man bara fylla i CVC-koden när man beställer eftersom resten finns sparat i servern. Vi är väldigt måna om våra kunders säkerhet (=kreditkorten) så därför denna "omväg". Om man gör en ändring i beställningen behövs också CVC-koden en gång till.

Ankarsson: Både 58 och 60 kommer att funka för dig. Vill du ha en cykel med lite mer racerlik sittställning så skall du välja 60, eller så väljer du 60 och lite kortare styrstam än standard. Det finns skärmar som är designade för DX Cross-ramen, du kan se på bilden för denna cykel: http://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/crosscyklar/pro-dx-cross-randonneur-2012--/ De kostar ca 50€ extra. Angående pedaler kan du fundera om du vill ha låspedaler eller inte, eller en kombinations pedal kanske. DX Crossen har varit en mycket populär cykel i år, den första modellen vi har med skivbroms.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Rose skrev:
> Ankarsson: Både 58 och 60 kommer att funka för
> dig. Vill du ha en cykel med lite mer racerlik
> sittställning så skall du välja 60, eller så
> väljer du 60 och lite kortare styrstam än
> standard. Det finns skärmar som är designade
> för DX Cross-ramen, du kan se på bilden för
> denna cykel:
> http://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/crosscykl
> ar/pro-dx-cross-randonneur-2012--/ De kostar ca
> 50€ extra. Angående pedaler kan du fundera om
> du vill ha låspedaler eller inte, eller en
> kombinations pedal kanske. DX Crossen har varit en
> mycket populär cykel i år, den första modellen
> vi har med skivbroms.
>
> Jenni Ribacka

Tackar för all info.

Har du nån länk till skärmarna, alt. art.nr?

/A

Rose-tråden
Ankarsson: De finns tyvärr inte tillgängliga på hemsidan, men de har en intern produktnummer, 1801576-1. Så du kan skriva i meddelandefältet vid beställning något i stil med: "I would also like to order the ROSE mudguards that are standard on the DX Cross Randonneur with the internal itemnumber: 1801576-1". När man lägger till något i beställningen genom meddelandefältet, fungerar inte PayPal som betalningsmetod. Kreditkort fungerar utmärkt.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej!

Kommer troligtvis att beställa en ROSE Pro-SL 2000 inom de närmaste veckorna. Det står att min storlek finns i lager (61 cm). Hur lång tid efter beställning kan jag räkna med att ha den hemma?

Rose-tråden
nds123: För tillfället är det ca 4 veckors kö till produktionen, så räkna med 5-6 veckor så är du på säkra sidan. Den kan också komma snabbare.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
MRobson:
Det är ca 4 veckors kö till produktionen för tillfället, så räkna med 5-6 veckor. Några dagar efter att du lagt din beställning får du en pdf-orderbekräftelse, där det står ett datum när cykeln uppskattas vara klar för att skickas från Tyskland. I Sverige kan man bara betala med kreditkort eller PayPal. Det blir onödigt dyrt med kontoöverföring pga valutaväxlingen, så därför är det inte ett alternativ för kunder i Sverige.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hej

Köpte precis ett 29" Synchros hjulset. Art nr 1772496.

Skall det inte följa med en adapter och eller snabbspännare till framhjulet till detta set. (enligt recensioner på nätet skall utrustning följa med för att montera på 9mm) Om inte vad krävs för att anpassa det till en 9mm axel?

Rose-tråden
Hej

Kan du maila oss din beställningsnummer och kundnummer på rose.nordic@gmail.com, så kan vi kolla upp detaljerna.

Mats Ribacka

Rose-tråden
Nu borde det bli lite billigare för oss att beställa, kronan är stark, Euron lite billigare: 8,64 i skrivande stund.

En annan sak, förstår inte hur rosepoängen visas.

Ex:

shimano-tretlager-nexus-fc-nx75 ordnr 948401 kostar 16 Euro, borde ge 32 poäng, två poäng/euro. På svenska sidan kostar den 148,74 kr och ger 1652 rosepoäng! Maxat..

Kan ni rätta till felet så den riktiga poängen visas?

Tillägg ang valutan:

Euron: 8,50!

Från supporten: We update our exchange rates in regular intervals.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Varför har trekking och elcyklar mer än 3 ggr högre fraktkostnad än lvg/mtb/spinningcyklar?
Kan ju inte bero på vikten... Och vad avgör om en cykel ska anses vara trekking och inte en landsvägshoj/allroundhoj?

Rose-tråden
briareus: Den högre fraktkostnaden beror på att lådorna är större och tyngre, så de överstiger DHL's gräns för billigare frakt. De cyklarna är bara att ta ur lådan och börja cykla. Övriga cyklar är packade med framhjulet bredvid cykeln i lådan.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Freddie L: Den som väntar på något gott väntar ALLTID för länge...
Inget bekräftat datum finns än, förhoppningsvis kommer en prototyp att visas på Eurobike.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hej!

Idag cyklar jag på en 10 år gammal Scott med V-bromsar, Rockshox Judy XC-gaffel och Shimano LX växlar.Storlek M. Den har funkat kanon i alla år men det börjar bli dags för ny cykel. Vad kan ni rekommendera? Storlek? Jag cyklar mest på Sörmlandsleden och kör Kolmårdsbiken och kanske någon mer tävling / år. Annars använder jag MTB som komplemment till min orienteringsträning. Jag är 176 cm lång och söker en cykel i 10 000 kr klassen.

Rose-tråden
Rose skrev:
> Freddie L: Den som väntar på något gott väntar
> ALLTID för länge...
> Inget bekräftat datum finns än, förhoppningsvis
> kommer en prototyp att visas på Eurobike.
>
> Jenni Ribacka

Usch då! Jag vet inte om jag klarar att vänta SÅ länge... Risken finns att det blir något annat som finns tillgängligt under hösten. Har ett starkt behov av 650B nu!

Men låt mig köpa prototypen efter mässan! Jag lovar att spamma varenda relevant (och irrelevant) tråd med Rose-650B-reklam! ;-)

Och tack för snabbt svar! Den här tråden är verkligen toppen!

Senast ändrad:
Rose-tråden
pfjord: Vi har några fitness-cyklar som skulle kunna vara det du söker, t.ex. Multiroad (byggd på landsvägsram):http://www.rosebikes.se/artikel/rose-multiroad-pro-sl-2000-compact-559238/aid:559306 eller Multicross (byggd på cross pro rs):http://www.rosebikes.se/artikel/rose-multicross-pro-rs-2000/aid:559123 de är i 10 000kr-klassen. Sen finns det DX Cross i olika modeller som har skivbroms, (modeller med rakt styre: http://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/fitness/rose-pro-dx-multicross-2012--/) eller Multisportmodellerna http://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/fitness/rose-multisport-fitness-herr-2012/
Alla modeller förutom Multisport finns också med bockstyre. Är det något sådant här du tänker på?

MRobson: eftersom vi behöver alla beställningsdetaljer är det bäst att vi fortsätter diskussionen per PM eller mail (såg att du redan PM:at dem). Låter som att du har registrerat ett sk. gästkonto, som bara funkar en gång.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
pjord: Ok! Då skulle jag rekommendera Count Solo 2:http://www.rosebikes.se/artikel/rose-count-solo-2-517692/aid:517694 denna vann hardtailtestet i Kadens 1/2011 (hette då Count Solo 1). 29"aren Mr Ride:http://www.rosebikes.se/artikel/rose-mr-ride-29-2-517513/aid:517544 är också ett mycket bra alternativ, men kostar lite på 12 000kr.

/Jenni Ribacka ROSE

Tillbaka
Topp