Rose-tråden

Rose-tråden
Hej
Hur ser det ut inför den 31/7? Blir det något i Skatås?
Skulle själv vara intresserad av att testa racer både rs och sl i kolfiber och alu. Gärna med di2. Är 174 cm så 53 cm någonting?
mvh
joel

Rose-tråden
Hej,

Jo, demodagen kommer att bli av i Skatås 31.7 kl. 13-19. Vi kommer i första hand att ha med oss terrängcyklar och cyklocrossar (eftersom vi kombinerar demodagen med Engelbrektsloppet och Grenserittet). Vi tar också med oss de nya Xeon-cyklarna (de är i storlek 55, 57 och 59) vi har en Carbon Pro RS-3100 (ultegra Di2) i storlek 53 hemma, troligen har den inte rum med denna gång, vi måste se hur det är med utrymmet när vi packar.

Roses svenska representant,
Jenni Ribacka

Rose-tråden
Joel: har fått fler önskemål om Carbon Pro RS-3100 i storlek 53, så den står på första vänteplats och är den första som kommer med om den ryms. Yes, alla Xeonar kommer med, en av varje modell.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose: När ska de svenska priserna justeras? Euron har haft en låg kurs länge nu, men de svenska priserna verkar inte röra sig! Dags att uppdatera växelkurserna tycker jag!!

Rose-tråden
skogsguru: Normalt skall uppdateringen ske i slutet av september, men jag ber dem skynda på den lite.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Jenni, kommer priset på liggande beställningar också att justeras map ändrad valutakurs? För en komplett cykel antar jag att det kan göra en ordentlig skillnad. Som jag förstått det betalas cykeln när den är färdig? Har varit i kontakt med dig ang detta tidigare men tycker inte att jag fick några bra svar kring varken valutakurs eller moms. Skulle gärna se text i köpeavtal som förklarar hur priset i Euro räknas om till SEK samt om man som kund kan se någonstans vilken växlingskurs Rose använder sig av.

Rose-tråden
andmob: Valutakursen är ingen hemlighet, det går enkelt att räkna ut den genom att jämföra de momsfria priserna. För tillfället uppdateras valutakursen 4 gånger per år. Det här systemet fungerar i de länder som inte har Euro. Att ha en uppdatering i realtid skulle vara alldeles för förvirrande för alla parter. Naturligtvis innehåller alla Rose's priser svensk moms, enligt svensk lag.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Jo, visst är enkelt att som kund gå in på 2 hemsidor, leta upp momsfria priser på båda och sedan beräkna er växlingskurs utifrån det men jag hade önskat mer tydlighet än så. Jag blir förvirrad av ert sätt att hantera valuta och kunder. Jag har aldrig fått besvär av förvirring då jag handlat hos återförsäljare som uppdaterar priser på dagsbasis för att inte på ett icke-transparent vis suga ut lite extra från alla kunder från icke-euro länder. Första och sista gången jag handlar av er.

Svara gärna på min första fråga också.

Rose-tråden
andmob: ursäkta, missade en av dina frågor. Kunden betalar det pris som står på orderbekräftelsen (i pdf-format). Tråkigt att höra att du blir förvirrad av att valutan uppdateras 4 gånger per år, men jag är rätt så säker på att fler skulle bli förvirrade om priserna ändrades varje dag. Jag håller inte med om att Rose skulle suga åt sig något från kunder utanför €-området på grund av detta. Ibland vinner köparen ibland säljaren, ändå handlar det inte om särskilt många procentenheter till någon parts fördel. Nu har euron sjunkit jämfört med kronan, men ett annat kvartal är det tvärtom.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
andmob skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag blir
> förvirrad av ert sätt att hantera valuta och
> kunder. Jag har aldrig fått besvär av
> förvirring då jag handlat hos återförsäljare
> som uppdaterar priser på dagsbasis för att inte
> på ett icke-transparent vis suga ut lite extra
> från alla kunder från icke-euro länder. Första
> och sista gången jag handlar av er.

Tror det blir win-win om du inte handlar där igen. ;-)

Rose-tråden
Men om man beställer på rosebikes.de istället för rosebikes.se finns det väll ingen lag som säger att man ska betala svensk moms, EU-handel ska ju vara fri.........??

Rose-tråden
tellusair: tyvärr går det inte att lura svenska staten. Valutan och momsen baserar sig på leveransadress. Men bra försök ;o)
Jenni Ribacka

Rose-tråden
Rose skrev:
> tellusair: tyvärr går det inte att lura svenska
> staten. Valutan och momsen baserar sig på
> leveransadress. Men bra försök ;o)
> Roses svenska representant,
> Jenni Ribacka

Ja dåså =) la precis en beställning på 4 däck och 5 innerslangar får se när de är framme =)

Edit: Bifogar en länk på momsregler vad gäller handel på plats och distanshandel om någon är nyfiken

http://www.konsumenteuropa.se/Tull-och-moms/Tull-och-moms-inom-EU/

Senast ändrad:
Rose-tråden
Ville bara tacka för en givande dag. Kul att testa de fina cyklarna och ett trevlig bemötande. Klarade mig dessutom undan de värsta skurarna.
Tack
/joel

Rose-tråden
Vi vill också tacka alla glada, entusiastiska och jättetrevliga cyklister i Göteborg som kom ut till Skatås idag. Vi får vara glada för de minuter vi inte hade regn, nästa gång beställer vi bättre väder!

Roses svenska representanter,
Jenni & Mats Ribacka

Rose-tråden
Rose: Risken att euron går upp i närtid verkar dock liten, den går mot 8 kr så sakteliga. Så hoppas ni uppdaterar växelkurserna snart! Jag kan tänka mig att en och annan går och suger på en order tills priserna har ändrats.. Euron nu: 8,31 kr

"Nu har euron sjunkit jämfört med kronan, men ett annat kvartal är det tvärtom.

Jenni Ribacka"

Rose-tråden
Hej, Jag är hyfsat nära ett cykelköp men har diverse frågor både vad gäller komponenter, storlekar, internet-köp mm. Jag känner att det skulle vara skönt att reda ut detta på svenska så jag undrar hur jag kommer i kontakt med er svenskar på Rose per telefon eller mail.
//Erik

Rose-tråden
Erik: Du kan ringa oss på +358 45 3279 111, eller maila på rose.nordic@gmail.com. Vi är på Grenserittet i norska Halden för tillfället, så svaren kan dröja lite.

Roses svenska representanter,
Jenni & Mats Ribacka

Rose-tråden
jag har en fråga om denna cykel..

ROSE Pro DX Cross 2000

finns det fästen för stänkskärmar på den?

detsamma gäller pakethållare..

mvh roland

Rose-tråden
Skärmfäste finns på DX crossarna rutan, hur det är med fäste för pakethållare är jag osäker på(sitter på jobbet nu) men om fästen inte finns löser du det enkelt med den här te.x...
http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-spr-iv/aid:340384

Min DX cross med skärmar.
120504_IMG_0514.jpg

//Källis

Rose-tråden
en fråga till....ser att det inte finns några bromshandtag på ovansidan av styret..(är det det som kallas frogleg?)....

kan man fixa sånt?

tänkte på om man har händerna ovanpå styret,så tar det ju nån secund extra att bromsa om olyckan är framme..

Rose-tråden
rutan: från Tyskland har vi fått infon att de extra cross bromshandtagen är värdelösa på en cross med skivbroms, men många här på forumet har sagt annat. Har inte själv testat så jag kan bara säga vad andra sagt. Tyskarna rekommenderar inte de extra bromshandtagen till DX Crossen, men till Cross Pro RS (med fälgbroms) fungerar de utmärkt.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hej, jag tänkte köpa några cykeltröjor. Hur vet man vilken storlek man ska beställa? Kan man returnera öppnade förpackningar om det visar sig att tröjan inte passar?

Rose-tråden
kulajump:
Det går bra att returnera tröjor som du har prövat (men inte använt). Vi rekommenderar våra kunder att beställa hem flera olika storlekar och skicka tillbaka dem som inte passar. Om ditt köp gäller Rose-tröjor kanske jag kan hjälpa med storleken PM:a eller maila (jenni.ribacka@rosebikes.se) vikt och längd.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Vad jag förstår skickas cyklar till Sverige med DHL, vilket innebär att de lämnas över till posten vid gränsen. Stämmer det? Isf. hur slutlevereras de, som paket man får åka och hämta ut eller hemleverans? Går det att följa paketet på nätet efter att DHL har lämnat över det till posten, isf. hur?

Rose-tråden
nisseson:
Yes, du har alldeles rätt. Paketen skickas med DHL från Tyskland och när de kommer till Sverige tar svenka posten över paketen. Alla paket skall levereras hem till kunden (tyvärr funkar det inte alla gånger). När paketet skickas från Tyskland får man ett automatiskt meddelande som innehåller en tracking länk till DHL's sida. Tyvärr fungerar inte samma tracking nummer på postens sidor, men då kan man ringa posten och säga det tyska tracking numret och då kan de ge en annan tracking nummer som man kan se på postens sidor. Detta gäller både små och stora paket.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
skogsguru: enligt tidigare uppgift kommer valutakursen att ändras i slutet av augusti (istället för i slutet av september).

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Guldfinger: Hjulet är tyvärr slutsålt nu.
felt: Man betalar det pris som står i orderbekräftelsen i pdf-format. Gör man ändringar blir det problem med dubbla reserveringar på kreditkortet.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Jag förstår inte varför man inte kan ha priset i euro sen sköter väl din bank växlingen och då får man som köpre själv uppskatta vad priset blir i kronor utifrån bankens uppgifter. Låter ungefär som då de svenska bankerna säger att de sätter sin ränta oberoned av styrräntan men i samma mening säger att bankens ränta alldrig kan vara lägre än styrräntan. BS I call it!

Rose-tråden
Är som sagt sugen på denna som ny pendlarhoj men den står numera som slutsåld i 56cm. Vad innebär det?
Är inte hösten en utmärkt säsong att sälja CX till?

Rose-tråden
Bodie: Tydligen har hela säsongen varit utmärkt säsong att sälja CX till, eftersom de är slutsålda ;o) Cross Pro RS (modellen med fälgbromsar) finns ännu i lager i storlek 56. DX Crossen kommer också att finnas som 2013-modell.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Rose skrev:
> Guldfinger: Hjulet är tyvärr slutsålt nu.
>

Jo jag vet. Köpte ett set. Men vill gärna veta för reservdelsbehov av body och lager.

Rose-tråden
Rose skrev:
> Bodie: Tydligen har hela säsongen varit utmärkt
> säsong att sälja CX till, eftersom de är
> slutsålda ;o) Cross Pro RS (modellen med
> fälgbromsar) finns ännu i lager i storlek 56. DX
> Crossen kommer också att finnas som 2013-modell.
>
> Roses svenska representant,
> Jenni Ribacka

Vad innebär det? När kommer 2013 års modell?

Tillbaka
Topp