Rose-tråden

Rose-tråden
Guldfinger: OK! Navet är specialtillverkat för Rose (DT Swiss har tillverkat det).

Bodie: Om du menar DX Crossen så kommer det nya ramar i november.

/Jenni Ribacka ROSE

Senast ändrad:
Rose-tråden
SafeSurfer: Personligen tror jag att det skulle vara mer förvirrande för de flesta kunder om priserna var i € med svensk moms, eftersom alla kanske inte har koll på €-kursen och inte vet vad priset blir. Dessutom har jag förstått att banken tar en del kostnader för att betala räkningar i annan valuta. Ingen skulle veta det slutgiltiga priset i beställningsskedet.

Roses svenska representant,
Jenni Ribacka

Rose-tråden
Tjena Jenni (och alla andra)

Köpte en Dr Z 2 som jag fick i juni och vid uppackandet fann jag att växelörat var trasigt - se bild. Jag kunde ändå montera ihop cykeln (även om det gjorde det lite mer komplicerat) och tänkte inte så mkt mer på det. Jag hörde aldrig av mig till Rose om detta - vilket jag borde ha gjort inser jag nu.

Häromdagen lärde jag mig den hårda vägen varför behovet av att kunna skruva fast växelörat är så... praktiskt. Att montera på hjulet efter en punkalagning i skogen är rätt knöligt...

Jag har spanat lite på Rose hemsida efter reservdelar, och ett nytt växelöra i synnerhet. Hittade bara denna:
http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-rear-derailleur-adapter/aid:41127
men det verkar inte vara den.

Skall också säga det att jag har mailat Rose om detta i hopp om att de kan skicka ett växelöra som kompensation, men inte fått svar ännu.

Summa summara - två frågor:
1) tips (länk) till växelöra som jag kan beställa
2) går det möjligen att få tag på en katalog över alla delarna på cykeln (med sprängskisser osv). Är det leverantörernas hemsidor som gäller då kanske?

mvh magnus

Bilagor

• 2012-08-16   Time (h.m.s) 21.44.17.gif
    2012-08-16 Time (h.m.s) 21.44.17.gif
    148.4 KB · Besök: 80
Rose-tråden
keyzersoeze: Skulle du kunna maila beställningsuppgifterna på din cykel (ordernr, kundnr) på jenni.ribacka@rosebikes.se, kan vara att det behövs en bild där hela växelörat syns också eftersom det finns många olika versioner som är väldigt lika varandra. Det är också orsaken till varför växelöronen inte finns i vårt sortiment, det är väldigt lätt att beställa fel. Därför föredrar vi att vi får bild på växelörat och se ger vi en intern produktnummer så kan man beställa växelöron via meddelandefältet när man gör sin nästa beställning. Denna gång hade ju växelörat gått sönder i transporten så tillvägagångssättet är lite annat, men maila mig iallafall.
Du borde ha fått en tygväska med i cykelleveransen med broschyrer över alla delar på cykeln, mer info hittar du på tillverkarnas hemsidor och ofta hittar man bra videor på Youtube.

roger_f: Jag skulle rekommendera denna: http://www.rosebikes.se/artikel/rose-windtex-long-sleeve-jersey-pro/aid:498206 Den har inte heller dragked ända ner, men halvvägs iallafall, så den går bra att klä av och på. Den har vindskydd på framsidan (inte på ärmarna).

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Jenni:
Jag har fått bekräftelse från Rose (Andreas Fortmeier) att de skickar en ny gratis - så den biten är löst. Han svarade också att artikelnumret är 1708507.

Testade just att gå till varukorgen för att där lägga till artikelnumret, och det verkade fungera (eftersom den inte finns med i sortimentet så gick den inte att hitta när man söker på produkter i sökfältet längst upp på hemsidan). Ca 113 kr kostar den ser det ut som.

Jo, jag fick nog den där tygväskan du skriver om. Får titta lite närmare på papperna som följde med.

Tack och bock för svar!

Rose-tråden
keyzersoeze: OK! Finemang! Bra för mig också att veta att man kan lägga till interna produktnummer i varukorgen, det visste jag inte! =o) Trodde man alltid var tvungen att ta det via meddelandefältet.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej Jenni.

Den du föreslår har samma 3/4 dragkedja som den jag har så det är tveksamt om det blir någon skillnad antar jag.
Varför har dom inte hel dragkedja?

Roger

Rose-tråden
roger_f: av Roses egna kläder finns det inget som du beskriver, det närmaste är en sån här jacka: http://www.rosebikes.se/produkter/klaeder/klaeder/jackor/funktionella-jackor/ Hela jackan är vindtät och väldigt tunn och går enkelt att lägga i en bakficka på cykeltröjan.
Av andra märken finns det liknande produkter, men då är ju priserna helt andra:
http://www.rosebikes.se/artikel/assos-long-sleeve-jersey-intermediateevo/aid:107829
http://www.rosebikes.se/artikel/assos-windbreaker-long-sleeved-jersey-intermediate-evo/aid:108492
http://www.rosebikes.se/artikel/gore-bike-wear-gore-windstopper-long-sleeved-jersey-ozon/aid:440847
och materialen kanske tjockare, för kallare väder.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Jag har suttit och suktat över en Rose Pro DX Cross -2000, -3000 eller -4400. Det verkar vara lite olika bud kring lagerstatus på dem beroende på när på dagen jag kikar in. Men jag har kommit fram till att det är såhär. -2000 o -3000 finns inte i lager och därför kan man inte få reda på någon leveranstid. -4400 finns i lager. Så min fråga lyder följande. I de fall där det i statusen står "fråga efter leveranstid" betyder det?

Jag kör en hybrid nu med S 105 komponenter men känner att det inte riktigt känns som det ska. Om man skulle köra en ex. -4400 med landsvägsdäck och compact vevparti så borde ju en sådan funka i alla väder och nog skulle väl även jag som är en amatör på området ha lite glädje SRAM Force växlar i jämförelse med 105 eller vad? Jag var också intresserad av att veta hur det skulle fungera att montera stänkskärmar och ev. dubbat till vintern på den här ramen?

http://www.rosebikes.se/artikel/rose-pro-dx-cross-4400-4636-574913/aid:574950

Många frågor men vill vara säker innan jag beställer helt enkelt :-P

//Lukas

Rose-tråden
Lukar:

Lagerstatusen ändras hela tiden p.g.a. t.ex. kundreturer och det märker man även som kund nu när vi bara har ett fåtal ramar av Pro DX Cross kvar i lager. Det bästa nu just är att fråga av oss för att veta lagerstatusen, men då finns ju alltid risken att någon annan hinner beställa en ram innan man själv hinner beställa. Vill man inte ta den här risken så lägger man helt enkelt in en beställning och hoppas på att det man vill ha finns kvar. Om du vill att vi kollar lagerstatusen så behöver vi veta vilken storlek och färg du är intresserad av.

Personligen tycker jag att SRAM Force är otroligt prisvärd och trevligare än både Shimano 105 och Ultegra. Och det finns garanterat personer som tycker helt tvärtom.

Stänkskärmar och dubbdäck är inga som helst problem med Pro DX Cross-ramen.

EDIT: 2013 ramarna av DX crossen kommer i november.

Mats Ribacka / Rose

Senast ändrad:
Rose-tråden
Jag orkade inte vänta på en bättre växlingskurs kurs så jag lade en beställning och bad dem charga kortet direkt i euro istf sek. Det kunde de visst inte göra, men jag fick en manuell justering av fakturan till en mer normal kurs. Tack för den servicen!
Vad jag däremot tycker är mindre bra service är 6 veckors lev tid på en cykel som "finns i lager".

//Patrik

Rose-tråden
Paka skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag orkade inte vänta på en bättre
> växlingskurs kurs så jag lade en beställning
> och bad dem charga kortet direkt i euro istf sek.
> Det kunde de visst inte göra, men jag fick en
> manuell justering av fakturan till en mer normal
> kurs. Tack för den servicen!
> Vad jag däremot tycker är mindre bra service är
> 6 veckors lev tid på en cykel som "finns i
> lager".
>
> //Patrik

Mycket intressant, vad fick du för kurs?

Rose-tråden
Paka: OK, det var något nytt för mig!
Alla våra cyklar byggs enligt beställning, dvs kunden kan själv bygga ihop den cykel han/hon vill ha. Just nu är det ca 4 veckors kö till produktionen.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Rose skrev:
> Paka: OK, det var något nytt för mig!
> Alla våra cyklar byggs enligt beställning, dvs
> kunden kan själv bygga ihop den cykel han/hon
> vill ha. Just nu är det ca 4 veckors kö till
> produktionen.
>
> Roses svenska representant,
> Jenni Ribacka

Innebär det att man även kan välja andra komponenter än de som går att välja i konfiguratorn på hemsidan?

Rose-tråden
Vet inte exakt vad kursen blev men jag fick ett avdrag på ca 6%. (Som tidigare nämnts så måste man dessutom tänka på att det inkluderas ett antal % extra moms i SEK-priserna jämfört med EUR-priserna så kursen är inte fullt så usel som den kan verka vid en första anblick.)

Rose-tråden
Allt fler webbshopar, ffa. i UK, erbjuder möjlighet att betala i SEK, Lokal valuta (GBP) och ibland även Euro. Då har man möjlighet att välja själv utifrån hur de aktuella kurserna ser ut.

Rose-tråden
Mackan666: Är det något speciellt däck du tänker på?
Så där direkt hittar jag 5 olika Schwalbe, 1 Kenda, 7 Vittoria och 5 Continental.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Mackan666 skrev:
> Sakna bättre utbud med däck till Cyclocross på
> Rose bikes.

+1.

Rose-tråden
Hej,

Jag behöver returnera en vara till Rose. Igår skapade jag en returfraktsedel via Rose-hemsida. Det märkliga var att som mottagare blev det "DHL Freight" i Helsingborg. Blev det galet eller betyder det att alla returer först går som inrikes till Helsingborg för att sedan gå vidare till Rose i större kartong/pall?

Mvh
Andreas

Rose-tråden
Bruce: Storlekarna är rätt lika shimanos, men beställ en storlek större för att ha plats med extra sockor på vintern. Det går också att du beställer två par och skickar tillbaka det par som inte passar.

ajoj: Jo, det stämmer. Du kan fylla i blanketten, skriva ut pdf-filen som kommer och tejpa på paketet, då behöver du inte betala något när du lämnar paketet hos posten. Precis som Supersonic skriver så går det via huvudkontoret i Hbg.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Jag ställer om min fråga. När kommer Rose anpassa priserna till den lägre eurokursen?
Jag är riktigt sugen på att beställa en Mr Big SL men vill inte betala för mycket om en prisändring är på gång.

Har en fråga till när jag ändå är igång. Hur lång är leveranstiden på lagerförda cyklar (antar att Mr Big SL är det eftersom den inte går att konfigurera)?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Idag är jag endast finväderscyklist men det fina vädret verkar ju tyvärr utebli. Borde nog också börja cykla till jobbet för att åtminstone få några mil i benen på daglig basis. Min slutsats blir därför att jag behöver komplettera landsvägscykeln med en cross!

Ville egentligen helst bygga själv för att få lite mer mekerfarenhet men hittar inga alternativ som tilltalar mig lika mycket som Rose Pro DX Cross. Synd att det inte verkar gå att köpa löst ramset, men ni är ju i alla fall högst flexibla med vilka delar som sätts på cykeln. Då detta skall bli en pendlare och fulväderscykel vill jag hålla kostnaderna nere men helst ha SRAM som på landsvägscykeln, så jag undrar om man kan få den med Apex-grupp istället? Tittar man med Rose Pro för landsväg så är priserna för modell 2000/105 och 2200/Apex samma så hoppas det går att lösa utan högre kostnad...

Blir det förresten några ändringar på Pro DX Cross till nästa modellår som är värda att vänta på och när släpps dem? Annars antar jag att man bör handla så snart som möjligt då det inte verkar vara så många ramar kvar av årets modell. Förutsatt då att Pro DX Cross i storlek 58 blir lagom för mig 180/87 som sitter bra på Xeon RS storlek 57?

Upptäckte för övrigt häromdagen att någon råkat sätta en Ritchey Pro styrstam på min Xeon RS 4400 som var specad med WCS, hela 30 gram extra vikt! :O

Rose-tråden
Spammar den här tråden lite med bilder från mitt besök hos Rose Bikeworld för ca 2 veckor sedan.
Passerade på motorcykel och passade på att besöka butiken och köpa på mig lite småsaker.

Helt klart den största och bästa cykelaffär jag någonsin har varit i med sina 3 våningar, alla cyklar framme för provcykling och oändliga mängder tillbehör och kläder.

Bocholt var verkligen en cykelstad, med fina cykelvägar överallt.
Noterade även att det fanns 2 olika Rose. Den stora vi känner till och en lite mindre inne i stan som sålde andra cyklar. Nån sorts familjefejd som Tyskarna verkar var så duktiga på (Adidas/Puma, Lidl/Aldi osv) ? :)

Butiken:
rose1.jpg

Den fantastiska slang-automaten (med kompressor) utanför:
rose2.jpg

Maten i Bocholt (rödbetsgnocchi fylld med mascarpone och valnötter):
rose4.jpg

Senast ändrad:
Rose-tråden
Mayhem: Inga problem att få DX Cross-2000 med Sram Apex, inga extra kostnader för det. Nya 2013-modellerna kommer i november, så om du vill ha en cross till i höst så rekommenderar jag att du passar på medan det finns ramar i rätt storlek, för som du skriver så är det många ramstorlekar som är slutsålda. Tror inte att det kommer några stora förändringar på DX Crossen, eftersom den är ny för i år. Storlek 58 låter bra tycker jag.
Kunde du maila dina beställningsuppgifter på Xeonen till mig så skall jag be mina tyska kollegor ta en titt på vad som hänt med styrstammen (jenni.ribacka@rosebikes.se).

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Jag ställer åter om min fråga. När kommer Rose anpassa priserna till den lägre eurokursen?
Jag är riktigt sugen på att beställa en Mr Big SL men vill inte betala för mycket om en prisändring är på gång.

Har en fråga till när jag ändå är igång. Hur lång är leveranstiden på lagerförda cyklar (antar att Mr Big SL är det eftersom den inte går att konfigurera)?

Rose-tråden
Supersonic: En ändring i växelkursen är precis som tidigare meddelat nära i framtiden. Priserna på Mr.Big är ju annars också väldigt attraktiva för tillfället och det finns bara ett fåtal ramar kvar, så det är lite upp till kunden om han/hon vågar chansa och riskera att bli helt utan cykel för att möjligen tjäna ytterligare några få procent på en bättre växelkurs.

Mr.Big SL är precis som andra cyklar konfigurerbar om du inte har hittat någon bland styckevarorna. Leveranstiden för konfigurerbara cyklar är för tillfället 4-5 veckor och för cyklarna som finns bland styckevarorna ca. 2 veckor.

Mats Ribacka

Rose-tråden
Supersonic & ni andra som undrat över växelkursen: Vi har tagit åt oss av feedbacken ni har gett och kommer i fortsättningen att ändra valutakursen en gång per månad istället för en gång per kvartal som vi tidigare gjort. Hoppas att inte detta skapar förvirrning när priserna ändras 12 gånger per år istället för 4. Tack också för er feedback, fortsätt gärna med det.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Rose: Underbart! Då sällar jag mig till skaran som hoppas på snarast uppdaterad växelkurs innan de återstående ramarna hinner ta slut... Skickar ett mail med lite frågor och önskad spec så får vi se vart det leder.

Rose-tråden
När man beställer grejer från Rose, kan man välja något annat fraktalternativ än DHL som sedan lämnar över till Posten Logistik? Inte för expressleverans utan mer för att Posten har fel rutiner för en privatperson.

Rose-tråden
Misärpendlaren: Tyvärr inte, DHL lämnar automatiskt över leveranserna till posten. Men det går ju att du hämtar upp varorna hos ditt lokala postkontor om du inte är hemma när de försöker leverera, eller beställer till jobbet eller någonstans där någon kan ta emot paketet dagtid.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Problemet är ju att posten är så satans ineffektiva, och icke kundvänliga.

Det händer merän ofta att paketen som ska levereras hem inte dyker upp, merän att man kan se på spårningen att ett misslyckat försök att lämna ut har skett. Man kan ha suttit i dörren och väntat hela dagen men ändå missat det. Inte nog med det, sen försvinner paketet iväg minst en dag innan det är tillbaka i närheten så att man kan få hämta det på så sitt lokala ombud. Sist detta skedde mig, då inte från er, men samma procedur så försvann paketet för att hittas två månader senare...

Tror folk börjar bli lite less på posten helt enkelt.

Rose-tråden
marr: jo, har hört flera liknande berättelser och det är ju väldigt tråkigt när det oftast hänger upp sig på den sista milen på den långa färden paketen kommer. Jag skall höra med mina tyska kollegor om det finns något vi kan göra från vår sida för att undvika att sådant här skall hända. (är tyvärr inte allt för optimistisk att vi skall kunna göra något åt posten från Tyskland, men det är värt ett försök).
Det finns ju ställen där postutdelningen fungerar alldeles utmärkt och det är väldigt tråkigt att höra att det finns såna ställen där det inte funkar alls. Ni som har haft problem, ge gärna feedback till era lokala postkontor, och gärna till chefen där.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Postkontor? Vad är det? ;)

Även när allt fungerar enligt postens rutiner så är det ju skräp eftersom Rose köper tjänsten företagspaket och då har posten åtagit sig att göra ett leveransförsök varför man alltid tappar minst en dag.

Att jämföra med andra pakettyper som går direkt till Konsum.

Rose-tråden
Alla fullt upptagna på Eurobike just nu? Brukar inte ta ett helt dygn att få svar på mail från er :)

Rose skrev:
> Jag skall höra med mina
> tyska kollegor om det finns något vi kan göra
> från vår sida för att undvika att sådant här
> skall hända. (är tyvärr inte allt för
> optimistisk att vi skall kunna göra något åt
> posten från Tyskland, men det är värt ett
> försök).

En bra grej vore att i adressinmatningen ha ett eget fält för portkod med en stor tydlig uppmaning att skriva in den om man bor i ett lägenhetshus!

Rose-tråden
Misärpendlaren skrev:
> När man beställer grejer från Rose, kan man
> välja något annat fraktalternativ än DHL som
> sedan lämnar över till Posten Logistik? Inte
> för expressleverans utan mer för att Posten har
> fel rutiner för en privatperson.

Posten är iallafall 100 gånger bättre än alternativen...

Rose-tråden
kayaker skrev:
------------------------------------------------------
> Posten är iallafall 100 gånger bättre än
> alternativen...

+1!

Men det vore fint om man kunde ange att man inte vill ha det hemkört om man vet att man inte kommer att vara hemma, då skulle man ju få paketet en dag snabbare.

Tillbaka
Topp