Rose-tråden

Rose-tråden
Hej!

Blev tipsad av en kompis om Rose och har gjort min första beställning som jag blev nöjd med. Nu har jag tänkt att lägga en lite större beställning, framförallt med kläder. Som jag kan tyda det kan man skicka tillbaka grejer fritt inom en viss tid. Och eftersom man inte kan prova allt innan, undrar jag bara om det är en bra idé att beställa flera storlekar av de plagg man vill ha, prova hemma, och sen gratis skicka tillbaka det man inte vill ha?

Rose-tråden
Star Trekker: Ja, det rekommenderar vi att kunder gör, eftersom det är väldigt svårt att beställa rätt storlek på kläder om man inte är bekant med kläderna sedan tidigare.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Då har du mer tur än mig :-\ Fick mail i tisdags att min cykel hade skickats. Två dagar senare säger sig DHL fortfarande inte ha tagit emot något paket, endast "elektronisk förhandsinformation" enligt spårningen. Blä...

Rose-tråden
Mayhem: cyklarnas leveranstid är ofta någon dag längre än småpaketen pga storleken, du kan följa med försändelsen på www.dhl.de tills du ser att paketet kommit till Sverige, då kan du höra med posten för att få ett svenskt tracking nummer.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Kanske fel att skriva detta efter dagens regniga tur men jag måste få gnälla lite på två produkter jag köpt av Roseversand. Ett Shimanohjul (1775642) som fungerade fem gånger innan frihjulet slutade fungera. Skickade ner hjulet och fick det fixat. Nu efter ytterligare sex rundor har det börjat låta riktigt illa, som om lagerna höll på att ge upp. Den andra produkten är en cykeldator (1401604) som bara fungerar i torrt väder. Regnar det så är det enbart en klocka.

Rose-tråden
Tog hem lite höst- och regnkläder av ert egna märke för att prova, det mesta satt väl och kändes som bra valuta för pengarna men storleken på era Thermal Bib Tights var väldigt underlig. Jag 180 cm lång med förhållandevis långa ben på 87 cm men väl inte direkt att betrakta som smal, började med ett par i storlek Large och även om de känns ganska perfekt dimensionerade för överkroppen till både längd och bredd så är nog benen uppemot 10 cm för långa. Kan det verkligen vara rätt att Large är dimensionerad för en person på 190 cm med 100 cm ben? Hur förändras dimensionerna för de andra storlekarna? Medium borde ha lite kortare ben men är rädd att de kommer bli för tajt runt överkroppen om överdelen också blir mindre. XXXXL måste vara rena tältet...

Rose-tråden
Efter gårdagens mycket blöta pass känner jag att jag behöver en regnjacka för cykling. En som håller borta regnet bättre än min vindjacka som var genomsur igår, och som går ner över baken. Hur är "ROSE waterproof jacket TAVIO"? Heltät? Ventilation? Passform? Storlek för en långsmal på 193cm med merparten lämmar?

Rose-tråden
ol_: Jackan är väldigt kort och bred, jag har inte ännu testat jackan i ordentligt regnväder, så jag vågar inte säga något om tätheten och ventilationen, men det låter som att passformen inte är den rätta för dig som är lång och smal. Tanken är att man skall ha flera lager under jackan, och därför är den bred, den är också väldigt kort fram, men när man sitter ihopkrupen på cykeln är det viktigast att ha regnskydd bak.
Jag tror att du skall satsa på en annan regnjacka än denna eftersom jag tror att du kommer att tycka att den blir för bred när den är tillräckligt lång.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Tack för bra svar! Då får man nog leta annat. I tisdags hade jag fältskjorta endast under vindjacka, så plats för flera lager krävs inte.

Andra förslag? Rea på VAUDE windproof jacket UNIQUE II, hur är den?

Rose-tråden
ol_: Vi har försökt att ha koll på Rose-kläderna, eftersom våra garderober ändå svämmar över med cykelkläder, så jag har ingen erfarenhet av Vaude-jackan, men Vaude har normalt väldigt bra och hållbara produkter, den ser också ut att ha en passform som funkar bättre för dig. Jag rekommenderar att du beställer hem den (finns inte så många kvar) och kanske någon annan jacka också och så returnerar du den som du gillar minst.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
ol__ skrev:
-------------------------------------------------------
> Storlek för en långsmal
> på 193cm med merparten lämmar?

this_thread_is_worthless_without_pics.gif

:-)

/Håkan

Rose-tråden
Hehe, funderade på min formulering, men tänkte att det borde förstås vad jag menar. När jag däremot ser att den gode HåkanC postat förväntade jag mig bra jacktips :)

Rose-tråden
Är leveranstiden fortfarande tre veckor för en X-lite cross?

Kan man be de som monterar cykeln att de inte monterar kablarna? Jag har ett eget (bättre) styre och vill ha möjlighet att själv anpassa längden på kablar och höljen till mitt styre.

Rose-tråden
Supersonic: Ja, leveranstiden är kring 3 veckor just nu. Cyklarna måste byggas helt färdiga, eftersom de testas vid fabriken innan de skickas så att allt är 100%.
Du kan skriva i meddelandefältet på engelska att du vill ha extra långa kablar för säkerhetsskull.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Tog leverans av en MR.Big idag. Trots en liten skada på handtaget under transporten, så är jag väldigt nöjd med hur allting har flytit på med Rose. Cykeln var lovad till 23.10 och jag fick den alltså redan idag den 19e. Ringde upp Rose i Tyskland och talade om att handtaget var skadat. De skickar en ny på måndag. Mycket bra bemötande. Har bara gott och säga om Rose vid det här laget. Cykeln i sig får jag bedöma senare.
IMG_2123.JPG

Rose-tråden
Funderar starkt på att införskaffa en ROSE-Racer nu när priserna är sänkta.
http://www.roseversand.de/artikel/rose-pro-2000-2-fach/aid:557610

Man kan ju konfigurera cykeln lite, bland annat kan man välja t.ex. DT-Swiss-R1800-hjul för 30€ extra istället för Mavic Aksium, andra sadelstolpar, styrstammar m.m. Känn som att standardkonfigurationen är fullt tillräcklig för mig men är det något ni tycker jag absolut borde justera i konfigurationen?

Rose-tråden
Nilsmag: Jag skulle säga att det är till största delen smaksak vad man ändrar i konfiguratorn. Du kan tänka på att ta t.ex. 25mm spacerset, eftersom styrröret kapas vid fabriken, så kan du testa dig fram till rätt styrhöjd och kapa styrröret senare när du vet att du inte vill ha styret högre. Sen om du har någon favoritsadel, kan det vara bra att välja den, färgen på styrlindan och däck kan man också experimentera med för att få en cykel som ingen annan har. Styrbredd, styrstamslängd är också sådant som kunderna ofta väljer att konfigurera.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Har precis beställt min första Rose-produkt, en konfigurerad X-Lite cyclocross i kolfiber med Sram Force utrustning. Det ska bli riktigt kul att se hur hojen är. La till ett par Rose RS 1400 hjul som jag tyckte var en rejält fin uppgradering.

Rose-tråden
Supersonic skrev:
-------------------------------------------------------
> La till ett par Rose RS 1400 hjul
> som jag tyckte var en rejält fin uppgradering.

Har du någon info om dessa hjul? Hur vet du att det är en rejäl uppgradering. Jag är själv lite nyfiken på hjulen men hittar ingen som helst info om dessa hjul på nätet.

Rose-tråden
Jansson75: Tyvärr säljer vi bara de hjulen ihop med cyklar.

jofahjalm: den är ca 360mm crown to axel. Tyvärr ingen info om rake.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Jag har tänkt att beställa en Rose Pro-2000 fast med mavic ksyrium elite hjul. Jag är dock lite fundersam kring storleken på cykeln. Jag har ett grenmått 88 cm och jag är 180 cm lång. Slår jag in 88 cm i er "Räknare för ramstorlek" så rekommenderas en ramstorlek på 58,1. Jag hamnar alltså i princip mitt emellan 57 och 59 storlekarna. Vilken ska jag välja med min längd på 180cm?

Vilken längd på styrstam skulle passa?

Hur gör jag med spacers? Kommer jag att behöva det?

Är det mer info om mig som behövs för att välja ut rätt storlek?

Rose-tråden
En sak till förresten. Jag tänkte köra med 52-39 fram och 12-25 kuggar bak. Då borde väl en vevarmslängd på 172,5 fungera bra? Jag kommer mestadels att köra på platt eller väldigt lite kuperade vägar.

Rose-tråden
felldin: Jag tror att 57:an blir bättre för dig. 59:an blir så mycket längre så det skulle troligen ställa till problem med överkroppen. Pro-2000 har som standard en sadelstolpe utan setback, vilket gör att den känns lite mindre än en 57:a med setback-stolpe och därför tror jag att du kunde hålla dig till den 100mm styrstam som är standard. Sen är det här väldigt mycket smaksak också. Alla cyklister har lite egna preferenser på hur man vill sitta.

Spacers är alltid bra att ha. Det är bättre att beställa spacers, t.ex. 25 mm när man beställer cykeln, än att senare komma på att man har styret för lågt när gaffelröret redan är kapat.

172,5 mm är den vevarmslängd de allra flesta väljer på en cykel i den här storleken.

/Mats Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej igen,
Om jag nu ska ha 57 cm så finns det ju ett par pro-SL 2000 kvar. Jag ser att de i standardutförande har en setback på 20mm. Innebär det att jag ska ha en 20 mm kortare styrstam dvs 80mm då denna cykel har samma geometri som pro-2000? Eller är det bara så att det blir lite sportigare ställning med setback? Konfiguratorn rekommenderar 100mm styrstam om jag väljer en 57 cm ram oavsett om det gäller pro eller pro-sl modellen.

Rose-tråden
Städar_sällan: Vi har inte de svarta växelreglagen i vår webshop, men du kan beställa ett ändå om du skriver på engelska (eller tyska) i meddelandefältet att du även vill beställa ett svart SL R780 växelreglage i svart med det interna produktnumret 1783854. Betala med kreditkort, PayPal fungerar inte när du lägger till varor via meddelandefältet.

felldin: Jag rekommenderar att du hellre väljer en rak sadelstolpe än 80mm styrstam.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rak sadelstolpe säger du... Som du ser innan så är jag 180 cm lång och har en grenlängd på 88 cm. Jag hamnar därför mellan 57 och 59 cm ramstorlek. Tipset innan vara att gå på 57cm ramen. Kan det då inte vara läge att välja sadelstolpe med setback då ramen är i minsta laget för mig?

Om jag nu väljer sadelstolpe med setback, vilken längd på styrstam borde passa mig? Konfiguratorn säger 100mm men det gör den även utan setback.

Min tanke nu är att beställa 57 cm ram med 20mm setback på sadelstolpe och 100mm styrstam. Kan det funka, eller är jag ute å cyklar?

Rose-tråden
felldin: Min tanke var att minska på längden på cykeln, och 80mm styrstam låter lite väl kort för en cykel i storlek 57, därför rekommenderade jag hellre en rak sadelstolpe än 80mm styrstam om det var endera som gällde. Jag tror att en standard 57:a funkar bra för dig (dvs 20mm setback och 100mm styrstam). Kör på det så byter du styrstammen senare om det inte funkar.

/Jenni Ribacka ROSE

Tillbaka
Topp