Rose-tråden

Rose-tråden
dobi: kollar detta med mina tyska kollegor och återkommer när jag fått svar.

Fikasvettot: Du kan välja när du beställer om du vill ha allt på en gång eller delleverans (dvs de varor som finns i lager när du beställer direkt, och övriga om något inte finns i lager senare).

Marcus Svensson: Återkommer till dig när jag fått svar från Tyskland. Vi bygger också hjul enligt beställning, så du hade inte behövt köpa helt set.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Denna fråga har väl varit uppe ett antal gånger redan antar jag, men hur är storlekarna på Rose egna skor? Nu när det är kampanj idag tänkte jag passa på att köpa RWS02 för vintercykling och kanske även ett par RMS04 att ha redo när värmen återkommer. Nu har jag ett par äldre Shimano MTB/trekkingskor storlek 44 samt ett par Mavic landsvägsskor storlek 45 1/3 som båda passar bra. Baserat på lite googlande låter det som att jag borde köpa åtminstone storlek 45, på vinterskorna kanske rentav 46? Ta hem flera storlekar och skicka tillbaks de med sämre passform går förstås också men bra att veta var man skall börja i alla fall...

Går det att kombinera en ny order med en tidigare som inte levererats ännu för att spara in på fraktkostnader? Beställde ju kläder i lördags när det var kampanj på dem :p
Edit: Fick precis mail att kläderna packats redan! Aja, det var ju bra rabatter nu iaf...

Senast ändrad:
Rose-tråden
Mayhem: Jo, precis som du säger så är det 45 eller 46 som gäller. Mavic och Rose är rätt lika långa, Rose är lite bredare än Mavic. Jag skulle säga 45 på RMS04 och 46 på vinterskorna så har du också plats för extra sockor om det blir riktigt kallt. Du kan ju också byta storlek senare utan extra kostnad om du upptäcker att du behöver större eller mindre.
Troligen har din beställning som du gjorde i lördags hunnit för långt i processen (kanske rent av skickats redan), men det är alltid värt ett försök. Maila ordernr till mig (jenni.ribacka@rosebikes.se) när du har lagt din beställning med skorna (order nr på båda beställningarna) så kollar jag om det fortfarande är möjligt att lägga i hop dem.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Supersonic skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är 182 cm lång, har benlängd 88 cm och
> köpte precis en Rose X-lite CX i storlek 58 som
> jag är supernöjd med storleksmässigt, precis
> spot on.

Tack för infon! :-)

Rose-tråden
Hejsan.
Hur är storlekarna på ROSE Winter jacket WIND FIBRE? Jag är 190cm och 80 kg. Är det xxl som gäller ifall jag vill ha nåt under, eller räcker xl?

En annan fråga, vilka mtb-hjul för fälgbroms rekommenderas av dom med Xtreme-fälg?

/Stefan

Rose-tråden
StefanBe: Själv är jag 190 cm lång och använder den jackan i storlek XL. Tänk på att jackan är för "tyska vintrar" och funkar bäst ner till 0 grader. Den här är mycket varmare: http://www.rosebikes.se/artikel/rose-windtex-jacket-pro/aid:498250

På sidan 470 i 2012-års huvudkatalog finns det mera information om fälgarna så att du kan välja den typ som passar din åkning bäst. På sidorna 494-495 kan du välja nav/fälgkombinationer inklusive ekrar, nipplar och montering.

/Mats Ribacka ROSE

Rose-tråden
swedo: Hjulen finns inte i lager, eftersom de byggs enligt beställning och därför kan lagersaldot på vår hemsida se lite missvisande ut. Hjulen går alltså att beställa på direkten om du vill. Leveranstid cirka två veckor.

/Mats Ribacka ROSE

Rose-tråden
Tack för tipset.

Annars tycker jag det inte skulle vara helt dumt att ha små symboler som berättar tex. den här jackan är vindtät och passar till temperaturer mellan 0 och +5, eller de här cykelbyxorna funkar bra ner till -10. Skulle underlätta letandet.

/Stefan

Rose skrev:
> StefanBe: Själv är jag 190 cm lång och
> använder den jackan i storlek XL. Tänk på att
> jackan är för "tyska vintrar" och funkar bäst
> ner till 0 grader. Den här är mycket varmare:
> http://www.rosebikes.se/artikel/rose-windtex-jacket-pro/aid:498250
>
> På sidan 470 i 2012-års huvudkatalog finns det
> mera information om fälgarna så att du kan
> välja den typ som passar din åkning bäst. På
> sidorna 494-495 kan du välja
> nav/fälgkombinationer inklusive ekrar, nipplar
> och montering.
>
> /Mats Ribacka ROSE

Rose-tråden
marcus svensson: Ursäkta att mitt svar dröjt, men enligt mina tyska kollegor är paketet skickat i början av november, men att det lämnat någonstans på vägen. Ärendet har gått vidare till vår lost & found avdelning som letar rätt på paketet. Återkommer när jag vet mer.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Försöker få fatt i mitt paket från Rose. Så här står det på DHL-trackingen:

"Fri, 07.12.2012 14:59 h
The recipient was not present and has been informed. The shipment is ready for pick-up."

Jag hittar ingen avi eller något annat som kan tolkas som information. Var finns mitt paket? Hos Posten (har förstått tidigare i tråden att posten har hand om utkörningen?) eller hos dhl?

Hos ett dhl-service center vore ju bättre då de har öppet på helgerna.. Men vilket?

Rose-tråden
Audioholic skrev:
> Försöker få fatt i mitt paket från Rose. Så
> här står det på DHL-trackingen:
>
> "Fri, 07.12.2012 14:59 h
> The recipient was not present and has been
> informed. The shipment is ready for pick-up."
>
> Jag hittar ingen avi eller något annat som kan
> tolkas som information. Var finns mitt paket? Hos
> Posten (har förstått tidigare i tråden att
> posten har hand om utkörningen?) eller hos dhl?
>
> Hos ett dhl-service center vore ju bättre då de
> har öppet på helgerna.. Men vilket?

Det ligger hos posten. Om man är ivrig och inte orkar vänta på att posten med brev ska skicka ut en avi till dig. Så kan man ringa posten och uppge numret du fått från Rose. Eftersom paketet byter id när det kommer till Sverige så hittar man det inte på postens hemsida.

Rose-tråden
Trist att säga, men hos framför allt DHL men även de andra, är det inte Du som är kunden, det är säljföretqget som är kund.

Deras leveransprodukt är väldigt sällan anpassad till privatpersoner med arbete, d v s de levererar inte till privatpersoner på kvällstid, och det är notoriskt svårt att få tag på ngn som kan göra ngt.

Man har varit med om flertalet kafkahistorier genom åren med dessa ftg. Typ att de inte kan åndra utkörningsadress om man inte kontaktar säljaren som meddelar sin utländske kontakt att denne skall ändra adressen yadayada, d v s flera dagars försening. Det slutar ofta med att man måste ta ledigt halvdag från jobbet och sitta hemma och vänta på stora paket.

Ngn borde göra ngt.

Edit. I ärlighetens namn har mina Rosepaket kommit OK till postuthämtning (som iofs inte har öppettider för privatpersoner), men Rose funkar i alla fall bra. Mitt inlägg var nog mer generellt. Det är ju inte alltid man kan ta emot stora paket på jobbet, om man cykelpendlat, och då kvarstår problemet att man betalar och vill ha hemleverans men det får man inte.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Ibland får inte det lokala postkontoret fram det svenska kolli id:t med det tyska, be dem i såfall ringa postens service tjänst 020-23 22 21 för att få fram det svenska numret, så att den lokala posten hittar paketet.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Fliken: Om möjligt kan man välja leveransadress till jobbet, eller till någon som man vet är hemma, om man inte vill hämta upp paketet hos lokala posten när man har möjlighet.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Då förstår jag. Tack för alla svar. Jag får göra ett nytt försök på måndag då postens kundtjänst har väldigt stängt på helgen. Eller kan det lokala kontoret få fram korrekt id-nummer även på helgen?

Rose-tråden
Jag ska antagligen slå till på dessa två bromsar eftersom nån idiot snodde mina bromsok till min Nishiki Pro SLD:
http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-deore-disc-brake-br-m596-516078/aid:516080
http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-deore-disc-brake-br-m596/aid:516076

Men eftersom (vad jag förstått) har IS-fästen på ramen så behöver jag någon form av adapter (bromsskivorna är 160mm i diameter) för Postmount till IS.

Jag hittade denna adapter, men den verkar bara var för montering bak och jag hittar ingen för montering fram? Det finns adaptrar för montering fram, men då endast för 180mm eller 203mm skivor..
http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-adapter-sm-ma-r-ps/aid:258318

Rose-tråden
Hej!

Jag har beställt Pro dx crossen 2000.
undrar ni skulle kunna länka de varor som jag efterfrågar och passar till cykeln i fråga.

Extra kedja (och verktyg för att byta??)
Verktyg ta loss vevlagret(?) tror jag. själva hålet dit pedalarmarna är fast i så att säga. Alternativ om ni har något verktygspaket.

noob frågor ja vet, men så kan det vara!

Rose-tråden
Helt värdelöst att man inte kan delta i Roses önskeliststävling om man saknar Facebook-konto. Nåja, jag skulle ändå inte ha vunnit.

Det här är inte bara Roses fel, men blir rätt sur på att precis vartenda företag tror att det är så 2012 att vara på facebook. Våga vägra Facebook!

Rose-tråden
dobi: återkommer till dig när vi fått svar från Tyskland.

castrello: det går alldeles utmärkt att delta i önskelisttävlingen utan facebook konto. Du mailar länken till din önskelista samt ditt kundnummer till Tyskland: bestellung@rose.de

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> dobi: återkommer till dig när vi fått svar
> från Tyskland.
>
> castrello: det går alldeles utmärkt att delta i
> önskelisttävlingen utan facebook konto. Du
> mailar länken till din önskelista samt ditt
> kundnummer till Tyskland: bestellung@rose.de
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Äsch, jag som mest ville gnälla... det ska jag göra! Suveränt!

Rose-tråden
dobi: kan du maila din beställningsnummer till mig på jenni.ribacka@rosebikes.se, så får mina kollegor i Tyskland kolla specsen på din cykel.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
perg: Ange i meddelandefältet "I would also like to order the adapter with order number 45082900" när du gör din beställning så får du en adapter som passar fram. Priset är 4,90€. Betala med kreditkort för att göra det så enkelt som möjligt.

/Mats Ribacka ROSE

Rose-tråden
kvutza: Mina kollegor i Tyskland jobbar på en förbättrad version av konfiguratorn och förhoppningsvis är den klart inom kort. Förhoppningsvis under denna månad skall 2013 cyklarna gå att konfigurera.
/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Jag skulle gå in och titta nu när jag skulle beställa, men i vilket steg i beställningen kommer meddelandefältet? Jag vill inte råka skicka iväg ordern och missa fältet... ;)

Rose skrev:
> perg: Ange i meddelandefältet "I would also like
> to order the adapter with order number 45082900"
> när du gör din beställning så får du en
> adapter som passar fram. Priset är 4,90€.
> Betala med kreditkort för att göra det så
> enkelt som möjligt.
>
> /Mats Ribacka ROSE

Tillbaka
Topp