Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> emilh: Priset på extra hjulen är enligt
> hemsidan, tyvärr ingen extra rabatt.
>
> /Jenni Ribacka ROSE
Jag hittar tyvärr inte artiklarna på hemsidan, inte under hjul i alla fall. Har du en direktlänk?
emilh: Crossride i 29" har vi inte i lager för tillfället, men om några veckor kommer de in och priset är 229€ (produktnummer: 1910865, det går att skriva produktnumret i meddelandefältet om du inte hittar hjulen i webshoppen).
Leenus: Cykelkonfiguratorn är på gång, och de första delarna och cyklarna laddas in. Du kan se början av konfiguratorn under cykelmodellen.
Vi rekommenderar inte extra bromshandtag på Pro DX Cross och Cross Pro RS har endast fälgbroms.
Börjar luta åt att jag köper en Rose Pro DX Cross för att ersätta min CAADX, har dock lite ytterligare frågor:
Hur ser kostnaden ut om jag vill byta sadel? Arionen som sitter på passar troligtvis inte mig särskilt bra utan jag skulle hellre vilja ha en Antares VS.
Hjulen jag frågade om tidigare (Mavic Crossmax samt ROSE CR1900) går fortfarande inte att hitta i webshoppen även om jag använder artikelnumret jag fick, kommer de att dyka upp?
Görs betalning för cykeln när den skickas eller när jag beställer?
Finns cykeln i lager i storlek 60?
Det mesta kunde jag nog fått svar på själv om konfiguratorn fungerat, några nyheter här? :)
Jag funderar på att köpa en Rose Pro RS Cross eller DX Cross och undrar över storlekarna på en cyclocross:
Beräknar jag stack och reach mha www.merileth.com/size-en.htm så ska jag ha 576mm stack och 385mm reach.
Min lvgcykel (storlek 54) har 565mm stack och 380mm reach, och den trivs jag bra med för lvgcykling.
Ska en cyclocross vara mycket mindre än en lvgcykel? Tittar jag på ROSE-cyklarna så ser det ut som att jag måste gå upp i storlek till 56 för att ligga i närheten av stack och reach på min lvg (562/363 för RS resp. 556/374 för DX); är ROSE-cyklarna små i storlekarna? Kan jag få problem med standoverhöjd om jag köper en i storlek 56 (177cm lång, 83,5cm grenmått)?
emilh: För att kunna kolla upp eventuell prisskillnad för sadeln behöver jag också veta vilken av DX Crossarna du är intresserad av. För extra hjul: Crossmax kan du beställa via meddelandefältet i beställningen enligt den interna produktnummern jag skickade tidigare. Rose-hjulen går inte att köpa separat. Betalningen sker via PayPal eller kreditkort, rekommenderar kreditkort. Då reserveras summan för cykeln vid beställning men den dras först när paketet skickas från Tyskland. För att kunna kolla leveranstid behöver jag veta alla komponenter på cykeln, men ramarna finns i lager just nu. När du beställer får du en pdf-fil där det också står när cykeln beräknas vara klar och kan skickas från Tyskland.
Cykelkonfiguratorn håller på att komma upp på sidan, det går redan nu att se glimtar av den under cyklarna.
skropp: Oftast är crossarna byggda med helt annan geometri än landsvägscyklarna, eftersom det är tänkt att man skall tävla i cykelcross med dem. Många använder också crossar som pendelcyklar vintertid och då är det bra om de är lite kortare och har mer upprätt sittställning än en landsvägscykel. Ifall du vill ha mer "landsvägscykel-känsla" på din cross rekommenderar jag att du går upp en storlek när du tittar på våra crossar. Vi kollar upp standover-höjden och återkommer när vi fått svar från Tyskland.
emilh: För att kunna kolla upp eventuell prisskillnad för sadeln behöver jag också veta vilken av DX Crossarna du är intresserad av. För extra hjul: Crossmax kan du beställa via meddelandefältet i beställningen enligt den interna produktnummern jag skickade tidigare. Rose-hjulen går inte att köpa separat. Betalningen sker via PayPal eller kreditkort, rekommenderar kreditkort. Då reserveras summan för cykeln vid beställning men den dras först när paketet skickas från Tyskland. För att kunna kolla leveranstid behöver jag veta alla komponenter på cykeln, men ramarna finns i lager just nu. När du beställer får du en pdf-fil där det också står när cykeln beräknas vara klar och kan skickas från Tyskland.
Cykelkonfiguratorn håller på att komma upp på sidan, det går redan nu att se glimtar av den under cyklarna.
skropp: Oftast är crossarna byggda med helt annan geometri än landsvägscyklarna, eftersom det är tänkt att man skall tävla i cykelcross med dem. Många använder också crossar som pendelcyklar vintertid och då är det bra om de är lite kortare och har mer upprätt sittställning än en landsvägscykel. Ifall du vill ha mer "landsvägscykel-känsla" på din cross rekommenderar jag att du går upp en storlek när du tittar på våra crossar. Vi kollar upp standover-höjden och återkommer när vi fått svar från Tyskland.
Tack för dina svar Jenni.
Cykeln i fråga är en Rose PRO DX Cross 2000 i storlek 60, anodized black.
Sadeln jag vill byta till är en Fizik Antares VS, produkt# 1714386. Just nu kostar den 400:- mindre är Arione CX som är standardsadel.
Jag funderar på att köpa en ROSE Xeon CW-4000, men är tveksam till den matta lacken. Går det att få den med samma ram som ROSE Xeon CW Team 8800 dvs. som blank svart istället? Alternativt är att ta en ROSE Xeon CW Team 8800 fast gå ner i växlar till Dura-Ace och hjul från Mavic Cosmic Carbone SLE 013 WTS M10 till Mavic Cosmic Carbone SL 011.
Har för mig att det ska gå att konfigurera en Rose precis om man vill. Hur/var gör man det?
Vad är det för leveranstid för en cykel enligt ovanstående?
Jag förstår att geometrin är annorlunda när cykeln ska användas på ett helt annat sätt, blev mest förvånad över att stacken var så låg eftersom det borde ge ett större drop mellan sadel och styre. Får köra med några spacers och kanske flippa styrstammen.
Kolla gärna standover på RS och DX i storlek 54 och 56!
Tack för hjälpen!
Rose skrev:
> skropp: Oftast är crossarna byggda med helt annan
> geometri än landsvägscyklarna, eftersom det är
> tänkt att man skall tävla i cykelcross med dem.
> Många använder också crossar som pendelcyklar
> vintertid och då är det bra om de är lite
> kortare och har mer upprätt sittställning än en
> landsvägscykel. Ifall du vill ha mer
> "landsvägscykel-känsla" på din cross
> rekommenderar jag att du går upp en storlek när
> du tittar på våra crossar. Vi kollar upp
> standover-höjden och återkommer när vi fått
> svar från Tyskland.
>
> /Jenni Ribacka ROSE
emilh: Sadelbytet kostar 8,40€, du kan antingen ha Rose-hjulen eller Mavic-hjulen på DX Cross-2000 (ingen extra kostnad för byte). DX Cross 2000 i mattsvart storlek 60 finns tillgänglig från vecka 6.
perhan: Du kan byta ram på Xeon CW-4000, till team-versionen, det kostar 300€ extra. Detta kan du skriva på engelska i meddelandefältet vid beställning och betala med kreditkort för att denna ändring skall funka. Team CW-ramarna finns tillgängliga från vecka 9.
Rose skrev:
> emilh: Sadelbytet kostar 8,40€, du kan antingen
> ha Rose-hjulen eller Mavic-hjulen på DX
> Cross-2000 (ingen extra kostnad för byte). DX
> Cross 2000 i mattsvart storlek 60 finns
> tillgänglig från vecka 6.
>
> /Jenni Ribacka ROSE
Tack. Har du viktuppgifter för de respektive hjulsetten?
skropp:
Standover Cross Pro RS: 56: 81,5, 54: 79cm, DX Cross 56: 81,5 (ingen i storlek 54 att mäta, men troligen ungefär samma som på Cross Pro RS).
Du kan få max 30mm spacers till crossarna.
emilh: normalt monteras 1x5mm och 1x10mm spacer om det inte finns någon anmärkning i beställningen. Men om du vill ha specifikt antal spacers är det bäst att nämna om detta (jag kan också lägga till det till din beställning om du vill).
gsb: Tack för dina fina ord! Vi ser framemot din cykelbeställning ;o)
köpte för ett tag sedan pro dx 2000 crossen med tillhörande skärmsett. På nått sätt har den främre blivit jätte böjd så tänkte köpa en ny, men hittar den inte på hemsidan.
Ni kanske har svarat på detta redan, men går det att manuellt konfigurera om cykeln? Hur berättar jag vad jag vill ha i så fall?
Överväger en PRO DX Cross 2000 men vill i så fall byta till lite smalare däck. Kan ni (eller någon på forumet) rekommendera några? Vill klara grusväg men inte värre terräng. Bra skydd mot punka är ett plus.
Leenus, är grusväg det primära så skulle jag rekommendera Continental Cyclocross Speed eller Schwalbe Sammy Slick.
Är det däremot så att du mest vill köra asfalt med en och annan grusväg så kör på Continental 4 Seasons 28mm.
Leenus: Svar på din första och andra fråga: Jo, det går bra att konfigurera cykeln även om inte konfiguratorn funkar än. Du kan antingen skriva i meddelandefältet på engelska vilken/vilka delar du vill byta och lägg gärna produktnummern på den del/de delar du vill ha istället. Alternativt kan du också maila mig på jenni.ribacka@rosebikes.se om det är många delar du vill byta ut och det känns krångligt att skriva allt i meddelandefältet.
Alltså snart blir jag vansinning på UPS. Kan vara läge att varna andra att välja det alternativet när man beställer från ROSE.
I fredags upptäckte sambon en gul UPS lapp i brevlådan där det står att någon ringt på dörren 11:15 men ingen öppnat. Detta stämmer inte då sambon var långledig och hemma vid den tiden.
Efter samtal med deras kundtjänst visade det sig att närmsta UPS ombud är i västerås, 20 mil från Karlstad. Kundtjänstens förslag var att skicka paketet till mitt arbete. Sitter normalt ute hos kund men åkte in till kontoret för att ta emot mitt paket idag och fixa lite. Ännu har inget paket dykt upp och börjar snart tappa hoppet om att något skall dyka upp idag.
Kundtjänsten kan inte berätta var paketet är, de kan inte ge ut telefonnummer till den som kör ut. Skickar man gods till privatpersoner måste det finnas möjlighet att hämta hos ombud, alla har inte jobb där någon finns tillgänglig för att ta emot privata paket.
Efter ännu ett värdelöst samtal till UPS kundtjänst som såklart hade noll koll kokosboll tog jag saken i egna händer.
Ringde till en gammal arbetsgivare som tidigare körde åt Bring logistics (som tydligen kör åt UPS i karlstad) fick jag kontaktuppgifter till den nuvarande underleverantören som kör åt bring. De var mycket serviceinriktade och det är bara att hämta paketet på deras utlämningscentral.
Frolicc: Hoppas du tillslut får tag på ditt paket! Låter lovande nu iallafall!
Det är möjligt att välja UPS som distributör i vissa områden i Sverige, alla har inte möjlighet att välja detta när de beställer hos oss. (bara som info ifall någon blir förvirrad om de inte kan välja UPS som distributör). Det kan ju vara lättare nästa gång nu när du vet vem du skall kontakta =o) Kan också vara bra att nämna till någon chef på UPS/Bring att ingen ringt på dörren för att leverera paketet.
Leenus skrev:
> emilh: Tack! Continental-däcken verkar perfekta.
> Hittar dem dock inte hos Rose. Menar du dessa?
> http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/co
> ntinental/bicycle/themes/race/racetyres/grand_prix
> _4_season/gp4season_en.html
Precis!
Verkar tyvärr inte som att Rose säljer dessa. De finns till bra pris hos http://www.bike-discount.de
Större urval av däck är för övrigt något jag gärna hade sett hos Rose!
Rose skrev:
> Frolicc: Hoppas du tillslut får tag på ditt
> paket! Låter lovande nu iallafall!
> Det är möjligt att välja UPS som distributör i
> vissa områden i Sverige, alla har inte möjlighet
> att välja detta när de beställer hos oss. (bara
> som info ifall någon blir förvirrad om de inte
> kan välja UPS som distributör). Det kan ju vara
> lättare nästa gång nu när du vet vem du skall
> kontakta =o) Kan också vara bra att nämna till
> någon chef på UPS/Bring att ingen ringt på
> dörren för att leverera paketet.
>
> /Jenni Ribacka ROSE
Det är ni på ROSE som borde klaga hos ups. Det är ni som sluter ett avtal och är kunderna hos fraktbolaget.
Som konsument, som handlar av er. Så borde man vara befriad från att strula med era underleverantörer kan man ju tycka...
marr: ja du har så rätt, det är inte kundens uppgift att framföra klagan. Vi meddelar naturligtvis också om sådana här fall till Tyskland. I det här specifika fallet är det svårt att ta det via Tyskland, eftersom det är svårt att den vägen nå de rätta personerna i Sverige. Därför rekommenderar jag att Frolicc själv framför sin klagan när han ändå kontaktar distributören för att få ut paketet.
Det lokala fraktbolaget verkar ha skött sig rätt okej. Orsaken till att paketet inte levererats till mitt jobb idag var för att de själva inte fått uppgiften från UPS innan de åkte iväg på sina rundor. Paketet åkte därför ännu en tur till min hemmaadress.
De får heller inte upplysa kunden om att de faktiskt har paketutlämning eller egen kundtjänst utan allt måste skötas via UPS. Dessutom har paketet funnits hos lokala fraktfirman sedan i torsdags kväll även fast UPS hemsida samt deras kundtjänst påstår att paketet finns i Västerås.
Leenus skrev:
> emilh: Tack! Continental-däcken verkar perfekta.
> Hittar dem dock inte hos Rose. Menar du dessa?
> http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/co
> ntinental/bicycle/themes/race/racetyres/grand_prix
> _4_season/gp4season_en.html
>
> Jenni: Kanon, då hör jag av mig.
Cyclocross speed var standard på cykeln jag köpte från Rose , och min kollega som ganska nyligen fick sin cykel hade dessa monterade. De funkar riktigt bra på hårda underlag , sådär i rullgruskurvor och mindre bra i lera.
En Cross Pro RS 2000 är nu beställd, tillsammans med lite andra saker jag behövde. Blev storlek 56 eftersom den verkar bäst i reach/stack för mig, hoppas att jag inte upplever standover som nåt problem.
Tack för all hjälp Jenni & Mats!
Rose skrev:
> Du kan byta ram på Xeon CW-4000, till team-versionen, det kostar 300€ extra.
Till det priset antar jag att det är något mer än bara färgen som skiljer. Finare kolfiber typ?
Synd att inte alla ramset går att köpa löst, uppgradering till en Xeon CW eller X-Lite hade suttit fint. Jag borde å andra sidan inte lägga pengar på det i år så kanske tur att det inte går... :p
Är ochså sugen på en ProDX Cross, men undrar lite om konfiguratorn är klar? Förr kunde man välja andra däck etc och enligt katalog skall man kunna byta vevparti till 52/38. Hur går det till numera?
mno: Våra tyska kollegor håller på att göra om konfiguratorn så att den skall bli mer lättillgänglig. Man kan redan nu se skymtar av den under cykelmodellerna där delarna är upplistade. Jag vet inte när alla delar för alla cyklar kommer att finnas tillgängliga i konfiguratorn, men det går bra att beställa en skräddarsydd cykel ändå. Om det är mindre saker du vill ändra (typ däck och vevparti) kan du skriva detta i meddelandefältet på engelska i slutskedet av beställningen. Skriv då artikelnumret på vilka delar du vill byta till. Du kan också skicka beställningen till mig på mailen, jenni.ribacka@rosebikes.se, och lista upp vad du vill ändra.