Rose-tråden

Rose-tråden
ski3r skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte därför satsa på en cross och
> lutar åt PRO DX Cross 2000. Kan tänka mig att
> gå upp ett snäpp om det är välmotiverat. Har
> dock svårt att tro att jag skulle märka någon
> skillnad med exempelvis Ultegra.

Nej antagligen märker du ingen enorm större mellan 105 och Ultegra prestandamässigt. Själv är jag dock inte särskilt förtjust i ergonomin hos Shimano-reglagen, så jag hade bytt hela gruppen till något från Sram istället. Det går inte att göra i konfiguratorn men är inga problem om du skickar ett mail till Jenni och Mats. Min egen Pro DX Cross beställde jag med mestadels Sram Apex och det blev endast marginellt dyrare än Shimano 105.

> Ram: Jag är 188cm men har långa ben, 93cm i
> grenmått. Förstår att om jag bara går på
> grenmåttet så ska jag välja 62. Lutar dock åt
> att gå på 60 eftersom jag är rädd att 62
> kommer att kännas för stor med tanke på min
> totala längd. Vad hade ni övriga valt?

Jag är 180/87 och upplever att min storlek 58 är precis på gränsen till för stor. Jag har nog både långa ben och armar i förhållande till min kroppslängd men sittställningen kändes ändå ganska utdragen innan jag gick ner till en 90 mm styrstam. Nu nämner du inget om huruvida du har orangutanglånga eller T-rexkorta armar, men jag hade nog valt storlek 60 som du är inne på. Skulle den kännas aningen för kort så kan du alltid byta styrstammen (gratis inom 30 dagar eller något sådant) till en något längre. Det kommer nog ändå både kännas och se bättre ut än om ramen blir för stor och du behöver gå ner till kortare styrstam istället.

> Antar att jag bör satsa på compact-vevparti.
> Vilken kasett bör jag välja med tanke på mitt
> användningsområde?

Själv ser jag ingen anledning överhuvudtaget att köra på något annat än compact. Den största invändningen brukar vara att proffsen inte använder det, men du är ju inte proffs och nu handlar det dessutom om en cross. Kassettval beror väl lite på hur du tänker cykla och hur stark du är idag. Om planen är att köra snabbt och alltid kitta upp i cykelställ är nog 11-25 fullt tillräckligt, men vill du kunna köra långsammare i vanliga kläder ibland är det skönt med lättare växlar.

> Kan som sagt tänka mig att gå upp lite i pris,
> vilka uppgraderingar skulle ni satsa på först?

Störst upplevd skillnad blir det av att spendera mer pengar på ett par riktigt lätta hjul. Skall man använda den till pendling året om kan det ju dock finnas andra prioriteringar att ta hänsyn till, navdynamo och fast monterad belysning till exempel kan vara trevligt när mörkret kommer men då springer vikten iväg snabbt.

Senast ändrad:
Rose-tråden
ski3r skrev:
> Hej!
> Jag är ute efter en cykel som jag har tänkt att
> träna och cykla vättern med nästa år. För att
> vara tidsrealist med två små barn hemma så
> kommer träningen mestandels bestå av pendling
> till och från jobbet, ca 38km t.o.r samt året
> runt. Tänkte därför satsa på en cross och
> lutar åt PRO DX Cross 2000. Kan tänka mig att
> gå upp ett snäpp om det är välmotiverat. Har
> dock svårt att tro att jag skulle märka någon
> skillnad med exempelvis Ultegra.
> Några frågor jag har:
>
> Ram: Jag är 188cm men har långa ben, 93cm i
> grenmått. Förstår att om jag bara går på
> grenmåttet så ska jag välja 62. Lutar dock åt
> att gå på 60 eftersom jag är rädd att 62
> kommer att kännas för stor med tanke på min
> totala längd. Vad hade ni övriga valt?
>
> Antar att jag bör satsa på compact-vevparti.
> Vilken kasett bör jag välja med tanke på mitt
> användningsområde?
>
> Kan som sagt tänka mig att gå upp lite i pris,
> vilka uppgraderingar skulle ni satsa på först?

Var försiktig så att den inte blir för lång bara. Sadeln går ju alltid att hissa upp.

Rose-tråden
Tack för svaren, uppskattas verkligen!

Känns som sagt att jag är rätt ute med ramstorlek samt compact-vevparti. Jag har rätt så långa armar också men det känns ju som sagt bättre att byta styrstam till det längre än tvärt om.
Kan inte påstå att jag är speciellt stark i benen, hur stor skillnad är det på 11-25 och 12-25 egentligen? För mig är det bara siffror på papper =)

Ska kolla in sram, känns som att många föredrar dessa.

Tips på några hjul hos Rose som skulle göra skillnad?

Senast ändrad:
Rose-tråden
ski3r skrev:
> hur stor skillnad är det på 11-25 och
> 12-25 egentligen? För mig är det bara siffror
> på papper =)
>

http://gear-calculator.com/

Där kan du ange vilken kassett och klingor och jämföra resultaten.
Kom ihåg bara att ändra till km/h

Rose-tråden
ski3r skrev:
> Kan inte påstå att jag är speciellt stark i
> benen, hur stor skillnad är det på 11-25 och
> 12-25 egentligen? För mig är det bara siffror
> på papper =)
>
> Ska kolla in sram, känns som att många föredrar
> dessa.
>
> Tips på några hjul hos Rose som skulle göra
> skillnad?

Rose verkar tyvärr inte ha så många modeller av crosshjul för skivbroms. Cyklarna levereras med antingen Mavic Crossride eller Rose egna CR1900, men det går inte att byta hjul via konfiguratorn och det finns ingen avdelning för crosshjul bland cykeldelarna. Vill man ha lättare hjul direkt från Rose tror jag det bästa alternativet är att be dem bygga ett par med MTB-nav (Shimano XT får nog anses rätt prisvärt) och lättare landsvägsfälgar typ DT Swiss RR 465 eller Mavic Open Pro. Jag tog ett sådant hjulpar själv, dock med navdynamo fram.

Vill du ha ännu lättare får du nog absolut bäst bang-for-the-buck genom att köpa ett par no-name kolfiberhjul direkt från fabrik i Kina/Taiwan såsom många här på forumet gjort. Kanske ett par pendlingsvänliga hjul med något bredare däck typ Conti GP 4 Season tillsammans med cykeln från Rose och sedan komplettera med roligare hjul för ren träning/tävling?

Vad gäller kassett så är ju skillnaden mellan de två du nämner endast den tyngsta växeln. 11-25 har en hårdare tyngsta växel längst ut på kassetten på bekostnad av ett 16-tänders kugg i mitten som finns på 12-25. Skall du ha en kassett med en lättare växel får du gå till en 11-28 eller ett ännu större nummer men då på bekostnad av att stegen mellan växlarna blir större.

Förresten så kom jag precis på att eftersom Rose bygger alla cyklar helt på beställning så kan man ju redan nu få både senaste Shimano Ultegra 6800 och Sram Force 22 på deras cyklar. Då kanske är det värt att gå upp till den nivån på komponentgrupp trots allt för ett extra kugg till där bak och därmed extra växlar. Force 22 borde vara mycket trevligr att köra med då den i princip fått alla nya funktioner som värstinggruppen Red har så när som på den lägre vikten, jag har förra versionen av Red på min landsvägscykel och framförallt de reglagen och framväxeln är fantastiskt bra. Enda nackdelen (förutom högre pris då) är att detta antagligen begränsar urvalet av hjul, då kassetten är bredare krävs ett bredare frihjul på navet och jag vet inte hur många som finns att välja på idag.

Rose-tråden
Varför kan jag först använda min vip-poäng tre veckor efter att pengarna dragits från kontot? Vore ju bra att kunna nyttja dessa poäng nu när det är kampanj.

Rose-tråden
Hej alla, vi är på jobbresa denna vecka och har väldigt svårt att hinna kolla mailen och svara här på forumet. Ni kan gärna kontakta våra kollegor i Tyskland, eller vänta på att vi återkommer nästa vecka.
Allmän e-mail: bestellung@rose.de, vid frågor om beställningar o.dyl.
Mail till cykelförsäljarna: radverkauf@rose.de
Gratis telnr. Till vår hotline: 00 800 22 77 55 55.

/Jenni & Mats Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej Rose!
Jag måste tyvärr returnera ett par däck, de passa inte i ramen (fela på en 1 mm). Så synd:/.

Jag har fyllt i retursedeln på nätet och sparat den redo för utskrift. Känns inte som att det blev korrekt?

Kan ni bara kontrollera så att den stämmer?

MVH Johan

Bilagor

Rose-tråden
Mayhem skrev:

>
> Vad gäller kassett så är ju skillnaden mellan
> de två du nämner endast den tyngsta växeln.
> 11-25 har en hårdare tyngsta växel längst ut
> på kassetten på bekostnad av ett 16-tänders
> kugg i mitten som finns på 12-25. Skall du ha en
> kassett med en lättare växel får du gå till en
> 11-28 eller ett ännu större nummer men då på
> bekostnad av att stegen mellan växlarna blir
> större.
>

Om man ser bortom Shimano bör det ju gå att få cykeln levererat med Miche-kassett i stället.
Miche har en del att välja på om man vill ha en tätstegat och generell lägre utväxling.
http://www.rosebikes.se/produkter/c...list&count=64&order=topseller#anchor_products

Rose-tråden
Svurr: såhär stod det i min specifikation när jag beställde min GC och extra växelöra: "ROSE Schaltauge Jabba Wood - Beef Cake FR/SL 3, item number: 1789557.

Borde gå att maila den beställningen direkt till Tyskland nu när Jenni och Mats har semester.

Med reservation att jag har fel :)

Rose-tråden
Aros skrev:
> Svurr: såhär stod det i min specifikation när
> jag beställde min GC och extra växelöra: "ROSE
> Schaltauge Jabba Wood - Beef Cake FR/SL 3, item
> number: 1789557.
>
> Borde gå att maila den beställningen direkt till
> Tyskland nu när Jenni och Mats har semester.
>
> Med reservation att jag har fel :)

Som följdfråga på det; fick du betala fullt paketporto på det?

Rose-tråden
Rattnalle skrev:
> Aros skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Svurr: såhär stod det i min specifikation
> när
> > jag beställde min GC och extra växelöra:
> "ROSE
> > Schaltauge Jabba Wood - Beef Cake FR/SL 3, item
> > number: 1789557.
> >
> > Borde gå att maila den beställningen direkt
> till
> > Tyskland nu när Jenni och Mats har semester.j
> >
> > Med reservation att jag har fel :)
>
> Som följdfråga på det; fick du betala fullt
> paketporto på det?

Jag beställde det samtidigt som cykeln, så det var samma paketfrakt.

Rose-tråden
Några korta svar:
Ang. Växelöron, så är det bäst om ni tar en bild och skickar till oss eller till Tyskland på mailen jag skrev tidigare, så att ni får det rätta växelörat.

Det går bra att plocka ihop vilka delar man vill ha, till det groupset man önskar.

Är på presscamp i Österrike och har väldigt begränsad tid och möjlighet att svara på mail denna vecka. Är på kontoret igen på måndag.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hur mycket väger Mavic crossride som sitter på Pro DX 4400 crossen resp Rose Cr1900 som sitter på PRO Dx 2000?
Lite märkligt att det sitter dyrare hjul på den billigare modellen? (Cr1900 är dyrare än mavics)

Rose-tråden
Jag maila tyskland och fick svaret att jag skulle beställa art no 1879557. Däremot så lyckas jag inte beställa det. när jag jag jag skriver in det i rutan för att lägga till varunummer i kundvagnen. får jag meddelandet "ordernr. hittades inte".

cykeln det gäller är en granite chief 2013.

varför har ni dem inte bara i webshoppen? hade varit mycket enklare

Rose-tråden
Var på gång att beställa en Root Miller 2 med bl.a. en Rock Shox reverb sadelstolpe. Det alterntivet finns inte längre i konfiguratorn men tittar man i webshoppen finns de att betälla. Går det att få detta tillval ändå?

Rose-tråden
Kan meddela att jag löste mitt växelöre problem geonom att ringa. Gick fort smidigt när jag väl blev kopplad till rätt person. tog väl kanske 10 15 minuter totalt.

Rose-tråden
Hej,

Fick hem en DX Cross och undrar om det saknas en "plugg" eller är det helt normalt?
Ni andra som har samma modell hur ser det ut för er?

Bilagor

• ram.JPG
    ram.JPG
    37.6 KB · Besök: 44
Rose-tråden
Jag har inga ändhylsor men eftersom det sitter ändhylsor på växelvajer så har dom nog bara glömt den på bromsvajern. Men det är nog inget som kommer påverka negativt.

//Källis

Rose-tråden
groover skrev:
> Fick hem en DX Cross och undrar om det saknas en
> "plugg" eller är det helt normalt?
> Ni andra som har samma modell hur ser det ut för
> er?

Vad menar du med plugg? Om du avser att det sitter ändhylsor på växelhöljena men inte på bromshöljet så är det givetvis helt normalt, bromshöljet är ju heldraget genom ramen så det finns liksom ingen ände att sätta en hylsa på.

Rose-tråden
Mayhem skrev:
> groover skrev:
> -----
> > Fick hem en DX Cross och undrar om det saknas
> en
> > "plugg" eller är det helt normalt?
> > Ni andra som har samma modell hur ser det ut
> för
> > er?
>
> Vad menar du med plugg? Om du avser att det sitter
> ändhylsor på växelhöljena men inte på
> bromshöljet så är det givetvis helt normalt,
> bromshöljet är ju heldraget genom ramen så det
> finns liksom ingen ände att sätta en hylsa på.

japp, var det jag menade. Tack, då vet jag att det är helt ok.

Rose-tråden
Razzr skrev:
> Är det jag som är dum ? Tittar på hemsidan på
> Root Miller men hittar inte vart det står
> fjädringsväg bak eller bred på däcken ?

Fjädringsväg 120 mm och däckbredd 2.25.

//Källis

Rose-tråden
Razzr skrev:
> Finns det att läsa på sidan ?

Inte vad jag kan hitta under cykelns spec, jag gick på egen vetskap.

//Källis

Rose-tråden
groover skrev:
> Hej,
>
> Fick hem en DX Cross och undrar om det saknas en
> "plugg" eller är det helt normalt?
> Ni andra som har samma modell hur ser det ut för
> er?

Naturligtvis ska det sitta tätningar där vajern går in i ramen, annars kommer vatten in.
Men Rose har kanske inte den kvalitetsstandarden...På min Trek är alla vajergenomföringar tätade.
Det man ser på bilden ser billigt ut...

Senast ändrad:
Rose-tråden
Källis skrev:
> Razzr skrev:
> -----
> > Är det jag som är dum ? Tittar på hemsidan
> på
> > Root Miller men hittar inte vart det står
> > fjädringsväg bak eller bred på däcken ?
>
>
> Fjädringsväg 120 mm och däckbredd 2.25.
>
> //Källis

120 fram och 130 bak har jag läst. Håller med om att det är otydlig. Dessutom står det 130 mm på framdämparen i specen.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Razzr skrev:
> Kanske dax för Rose att uppdatera sida ?
>
> Jag tycker i alla fall att det är relevant info
> innan man beställer

Håller med, jag har också meddelat Rose om saknad av info.
Så snart Mats och Jenni är tillbaka här lär dom också hjälpa till med det.

130622_IMG_4378.jpg

//Källis

Senast ändrad:
Rose-tråden
Back in business efter en intressant vecka på Presscamp.

Andeds: DX Crossen kommer att vara likadan till nästa säsong, den vita färgen kommer åtminstone att finnas kvar, vet inte om det kommer någon fler färg.

ski3r: Jag tror också att 60 är den bästa ramen för dig. Kasettvalet är kanske inte det samma i 15cm nysnö som på Vätternrundan, jag tror att du måste testa dig fram lite där, eventuellt ha två olika kasetter. Mavic Crossride väger lite över 2000g och Roses hjul ca 1900g.

Aros: Poängen kommer in på ditt kundkonto efter att tiden för returrätten gått ut.

Staraction: Du kan maila den till mig kan jag kolla den, men om du använt dig av länken i våra köpvillkor och fyllt i dina uppgifter och sedan skrivit ut PDF:en skall det vara rätt.

Alpen & Källis: Tack för feedbacken, den är framförd till Tyskland och förhoppningsvis uppdateras infon om Root Miller så fort som möjligt. Dämpningen är 130mm bak och 120mm fram.

Hoppas jag har fått med svar till er alla nu, om jag missat något fråga gäran igen!

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej Jenni! Jag har Easton EA70 hjul på en cykel jag köpte från er och en eker på bakhjulets drivsida gick av idag. Vet ni vilken längd det ska vara? Har ni det i lager? I första hand så kollar jag om inte min LBS kan beställa hem det, men det var tydligen svårt att hitta vilken längd det ska vara.

Det lär inte vara ett garantiärande då den gått 700 mil.

Rose-tråden
Tack för feedbacken, den är framförd till Tyskland och förhoppningsvis uppdateras infon om Root Miller så fort som möjligt. Dämpningen är 130mm bak och 120mm fram. ??

Inte tvärtom ?

Rose-tråden
GARANTIFUNDERING
Köpte en rose mtb ht 12 Mr BIG 2 2012 carbon matt XL + 2. Levererad mitten september 2012
Är jättenöjd med åkegenskaperna men funderar lite runt garantierna.
Har haft otur. Två operationer i vinter så jag körde cykeln. 20 ggr tur o retur jobbet bara.
När jag började åka i naturen maj rasade vevlagret. Sedan dess har det gått av två ekrar i bak (under 12 år med min förra hoj hände detta aldrig). Och så idag gick kedjAn av under tävling .... Jag är ju en gammal gubbe på 52 år med tyvärr tynande muskelstyrka så jag fattar ingenting.
Cykeln har inte gått speciellt mycket då jag mest cyklat racer sedan maj.

Har än så länge inte hört av mig utan betalat reparationerna. Hur ser ni på garantin i mina uppradade problem.

Med vänlig hälsning,
Magnus Nilsson

Rose-tråden
Konfiguratorn verkar lite off... Jag vill uppgradera till DT Swiss hjul på en Root miller 2 men det går inte längre att välja. Däremot går det bra att välja dessa hjul om man utgår från en Rot miller 4. Vad har hänt? För några dagar sedan försvann Rock Shox reverb som valbar i samma konfigurator.

Rose-tråden
silverman834: Kollar upp detta med tyskarna och återkommer. När beställde du din cykel? Har du kvar ordernummern?

Razzr: Nej, det är 120mm fram och 130mm bak.

Magnus V Nilsson: Kan du skicka din ordernummer på cykeln? Vi kan tyvärr inte betala för reparationer som redan har gjorts, men om du måste göra fler reparationer, kontakta oss först så hjälper vi till hur du skall gå tillväga.

Alpen: Tack för feedbacken, jag skickade den vidare till Tyskland, så hoppas vi att de fixar detta så fort som möjligt. Om du vill kan du också skicka vilken konfigurering du skulle önska (vilka delar) så kollar jag pris med mina kollegor i Tyskland.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> silverman834: Kollar upp detta med tyskarna och
> återkommer. När beställde du din cykel? Har du
> kvar ordernummern?

Tackar! Det var i december 2010, ordernr 247743601

Rose-tråden
Tack Rose för den bra supporten, dels vid köp av cykel, dels vid haveri av delar :-) Grymt smidigt löst, så nu blir det mer cyklande i sommar!

2013-07-23_21-55-47_HDR.jpg

Utan den servicen hade inte denna turen blivit av!

Bilagor

• 2013-07-23_21-56-22_HDR.jpg
    2013-07-23_21-56-22_HDR.jpg
    83.6 KB · Besök: 26
Senast ändrad:
Rose-tråden
Rose skrev:
> Silverman: vi har ekrarna i lager, de kostar
> €1.20. Produktnummern är 1658886, 278mm.
>
> / Jenni Ribacka Rose

Tack så mycket för hjälpen!

Rose-tråden
silverman834: Glömde säga att du måste beställa dem via text i meddelandefältet nästa gång du beställer, eftersom de inte finns i webbshoppen.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Trycker strax på köpknappen men tvekar lite om storlek. Kan jag lita på guiden, jag har 88 cm benlängd och L föreslås. Gäller en Root miller. Upplevs den som stor? Jag är 184 cm lång och väger runt 76 kg.

Tillbaka
Topp