Rose-tråden

Rose-tråden
Jag har problem med min gaffel på en ny Granite Chief jag fick hem för några veckor sen. Gaffeln är en RS Revelation och problemen började efter halva andra cykelturen, totalt 3 timmars körtid.

Det som strular är att det känns som det är ett glapp mellan inner- och ytterben om jag håller in frambromsen och gungar fram och tillbaka (det är inte styrlagret). Men detta känns bara om jag har den ställd på 150mm slag. Skruvar jag ner till 140mm så glappar det inte. Däremot så stället sig gaffeln av sig själv i 15% sag utan att jag sitter på hojen, av egen vikt liksom.

Problem nummer två är att den går inte hela vägen ut när man har tryckt ihop dämparen på 150mm slag heller, det går att lyfta hjulet och dra ut gaffeln lite till.

Känns tråkigt med en ny cykel och strul direkt. Hur går jag till väga?

/Andreas

Rose-tråden
Aros: Kan du PM:a din telefonnummer/mailadress till oss så kan vi diskutera saken vidare, vi behöver reda ut lite fler detaljer.

/Jenni & Mats Ribacka ROSE

Rose-tråden
Aros: Mottaget! Mats ringer dig troligen ikväll, vi har några kunder på kommande, men vi skall försöka få in ett telefonsamtal till dig under kvällen.

fabianb: Återkommer till dig när jag fått svar från Tyskland.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
fabianb: För att mina kollegor i Tyskland skall kunna ge en offert behövs en hel del uppgifter:

Ditt namn /Kundnummer
Adress
artikelnummern på cykeln
Storlek
Färg
3 eller 2 klingor fram/compact
övriga önskemål (i det här fallet hjulen)

Maila gärna uppgifterna till mig så kan mina kollegor i Tyskland fixa en offert till dig.

ski3r: Om du inte har fått orderbekräftelsen under dagens lopp kan du kolla på ditt kundkonto om du har valt "nej" på att du inte vill ha information om dina beställningar per e-post. Och sedan kan du maila mig så kollar jag upp det med mina kollegor i Tyskland.

/Jenni Ribacka ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Hej Jenni
Köpte ett par handbyggda hjul CXP33 med Shimano 105 nav för ett par veckor sedan. Upptäckte nu efter att ha cyklat ca 50 mil att bakdäcket är skevt och att 4 ekrar sitter löst. Ekrarna som sitter löst är fästa på den sida där kassetten INTE sitter och sitter med 4 ekrar mellanrum. Behöver jag skicka tillbaka hjulet??

Rose-tråden
Hej

Är lite sugen att köpa en dr z 29 men skulle vilja kolla på en innan jag ev beställer.
Finns det någonstans där man kan kolla på en rose dr z i stl m.

Rose-tråden
alfons69: Svarade dig via mail.

hunken21345: Vi hade pressvisning i Österrike förra veckan och en del medier har redan publicerat material därifrån.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Aros skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har problem med min gaffel på en ny Granite
> Chief jag fick hem för några veckor sen. Gaffeln
> är en RS Revelation och problemen började efter
> halva andra cykelturen, totalt 3 timmars körtid.
>
*text*
> /Andreas

Hur löstes detta? Upplever nämnligen exact samma sak på min granite chief (trodde också det var styrlagret först)

Sen har emblemet på styrröret lossnat och försvunnit också. Vanligt problem? Bekymrar mig inte men tycker det är lite konstigt.

PMat mail och nr till Rose.

Rose-tråden
svurr: PM:ade dig. Gaffeln som "Aros" har problem med behöver skickas ner till Tyskland för kontroll. Att frontemblemet skulle ha lossnat på någon av våra cyklar har jag inte hör talas om tidigare, men vi kan skicka dig ett nytt.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Kanske svarats på tidigare, men vet nån om det är möjligt att byta ut ex naven i ett av Rose hjulset? Vill kombinera fälgbroms-fälg med skivbromsnav..

Rose-tråden
138 skrev:
> Kanske svarats på tidigare, men vet nån om det
> är möjligt att byta ut ex naven i ett av Rose
> hjulset? Vill kombinera fälgbroms-fälg med
> skivbromsnav..

Hjul byggda från lösa delar kan du få precis som du vill, men de kommer knappast plocka isär några färdiga fabrikshjul för att byta delar.

Rose-tråden
Hej!

Är på väg att köpa min första "riktiga" cykel och har snöat in på en ROSE PRO DX Cross 2000. Som vevparti valde jag bort 46/36 till förmån för 50/34 som bör passa mig bättre då jag kommer köra mer landsväg än skog. Rätt tänkt?

Det jag fastnat på är kassetten. Vilken ska jag välja för mina behov (pendling, landsväg, lite grusväg kanske)? Vill ha det ganska normalt och inte extremt åt varken bergsklättring eller racerlopp...

Har att välja på:
11-23
11-25
11-28
12-23
12-25
12-30

Tack!

EDIT: ser nu att man kan fråga direkt på Rosesajten men jag kan väl låta det här stå kvar, vore trevligt med något tips!

Rose-tråden
Supersonic skrev:
> Svaret är 11-25.

Tack Super!

En sista (?) fråga när jag ändå håller på: vad ligger leveranstiden på just nu (ROSE PRO DX Cross 2000)?

Rose-tråden
Hej Mats och Jenni,

Jag har gjorde en beställning i måndags och blev lite osäker efteråt om jag gjorde rätt.

Jag har beställt en Uncle Jimbo 1, men vill ha 2x10 växlar istället för 3x10 och uppdaterade därför med SRAM X9 växlar. Efter att ha läst på SRAM's hemsida blev jag dock osäker på jag valde rätt bakväxel. Jag har valt long cage, men utifrån vad jag kan utläsa på SRAM's hemsida bör man ha medium och inte long cage vid 2x10.

Vad säger ni? Fungerar min beställning eller borde bakväxeln bytas mot medium?

Tacksam för svar.

MVH
Kalle

Rose-tråden
kalle24_7 skrev:
> Hej Mats och Jenni,
>
> Jag har gjorde en beställning i måndags och blev
> lite osäker efteråt om jag gjorde rätt.
>
> Jag har beställt en Uncle Jimbo 1, men vill ha
> 2x10 växlar istället för 3x10 och uppdaterade
> därför med SRAM X9 växlar. Efter att ha läst
> på SRAM's hemsida blev jag dock osäker på jag
> valde rätt bakväxel. Jag har valt long cage, men
> utifrån vad jag kan utläsa på SRAM's hemsida
> bör man ha medium och inte long cage vid 2x10.
>
> Vad säger ni? Fungerar min beställning eller
> borde bakväxeln bytas mot medium?
>
> Tacksam för svar.
>
> MVH
> Kalle

Det funkar men det är eftersträvansvärt att ha så kort cage som möjligt. Du kan ha kortare kedja som slår mindre och växeln kommer bort lite mer från stenarna på marken.

Rose-tråden
kalle24_7: Skulle du kunna PM:a mig din ordernummer och kundnummer så skall jag kolla detaljerna. Längden på cagen är inte endast beroende av vevpartiet, utan också på vilken drevkassett som är vald.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Jag gjorde nyss en beställning hos Rosebikes.se med en totalsumma på 1.627,48 SEK(195,30 €) och valde att betala via Paypal.
Döm om min förvåning när jag fick kvittot från Paypal som sa att jag hade köpt för 1.773,93 SEK(195,30 €).
Alltså ca 146:- mer än vad som uppgavs på Rosebikes.se när jag gjorde köpet. Jag tror mig förstå att priset är satt i euro och att Rose och paypal använder olika kurser men borde inte priset vid köp på en .se-site där priset anges i SEK vara garanterat? Skall verkligen jag som kund behöva hålla reda på att det är något annat än det som anges som gäller? I så fall vore det väl mer korrekt att ange priset i Euro och inte i SEK?

mvh
Thomas Jansson

Rose-tråden
Thomas_J: jag rekommenderar att du betalar med kreditkort, PayPal tar en extra avgift/sämre växelkurs när man inte betalar i Euro. På vår sida varnar vi för en extra avgift på ca 2,5% pga detta. Det är inga extra kostnader vid betalning med kreditkort.

Vintervilan: ramgeometrierna kommer inte att ändras, komponenterna är inte fastslagna än, men det kommer att ske en hel del ändringar i "standard modellerna".

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Thomas_J: jag rekommenderar att du betalar med
> kreditkort, PayPal tar en extra avgift/sämre
> växelkurs när man inte betalar i Euro. På vår
> sida varnar vi för en extra avgift på ca 2,5%
> pga detta. Det är inga extra kostnader vid
> betalning med kreditkort.
>
> Vintervilan: ramgeometrierna kommer inte att
> ändras, komponenterna är inte fastslagna än,
> men det kommer att ske en hel del ändringar i
> "standard modellerna".
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Fint! När man man förvänta sig specs? :)

Rose-tråden
Rose skrev:
> Thomas_J: jag rekommenderar att du betalar med
> kreditkort, PayPal tar en extra avgift/sämre
> växelkurs när man inte betalar i Euro. På vår
> sida varnar vi för en extra avgift på ca 2,5%
> pga detta. Det är inga extra kostnader vid
> betalning med kreditkort.
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Det stämmer att ni påpekar att Paypal tar en avgift på 2,5% men nu är ju skillnaden mellan 1.627,48 och 1.773,93 betydligt mer än 2,5%. Snarare 9%.
Vad är det för kurs ni använder när ni beräknar priset i SEK? 1.627,48 SEK för 195,30 EUR ger en kurs på 8,34 och det låter väldigt lågt. Skulle jag verkligen fått den kursen om jag hade betalat med kort?

/Thomas

Rose-tråden
Thomas_J: Naturligtvis håller priserna vi har på vår sida så länge man betalar med kreditkort. Vi uppdaterar vår växelkurs regelbundet.

/Jenni Ribacka

Rose-tråden
Läste någonstans i tråden angående Avbetalning och att tyskarna bara hade tillgång till det än så länge, men det skulle pushas på för svenskarna också. Detta var 2011, två år sedan. Hur har det gått med det? :)

Rose-tråden
Vintervilan: Jag tar upp det med tyskarna emellanåt (=några gånger per år), och har hittills inte fått någon positiv respons. När vi diskuterar 2014 i höst, kommer jag att ta upp det igen.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Thomas_J skrev:
> Rose skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Thomas_J: jag rekommenderar att du betalar med
> > kreditkort, PayPal tar en extra avgift/sämre
> > växelkurs när man inte betalar i Euro. På
> vår
> > sida varnar vi för en extra avgift på ca 2,5%
> > pga detta. Det är inga extra kostnader vid
> > betalning med kreditkort.
> >
> > /Jenni Ribacka ROSE
>
> Det stämmer att ni påpekar att Paypal tar en
> avgift på 2,5% men nu är ju skillnaden mellan
> 1.627,48 och 1.773,93 betydligt mer än 2,5%.
> Snarare 9%.
> Vad är det för kurs ni använder när ni
> beräknar priset i SEK? 1.627,48 SEK för 195,30
> EUR ger en kurs på 8,34 och det låter väldigt
> lågt. Skulle jag verkligen fått den kursen om
> jag hade betalat med kort?
>
> /Thomas

Jag har alltid betalat med kort och exakt rätt summa i SEK dras.

PayPal är för mig sista utväg; försök förstå deras avgiftssystem den som kan.
En annan sak att fundera på är att momsen blir olika när priset anges i SEK och i EUR.
Samt att man kan åka på en dubbel valutaväxlingsavgift; orkar inte reda ut det men läste det på Sweclockers tror jag.

https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/paypal-fees
http://www.paypalsucks.com/

Tillbaka
Topp