Rose-tråden

Rose-tråden
OlaH: Maila mig din ordernummer så skall vi se vad vi kan göra. Paket som inte ta mot av kunden vid utkörning förvaras 2 veckor på den lokala Posten.

lindahl: Det bredaste växelspektrat får du med 50/34 och typ 11-28, men stora drev i kassetten gör att det blir stora växelsteg här och var. Vill du jämföra olika kassett-alternativ kan du göra det här: http://www.rosebikes.se/produkter/cykeldelar/kassett/. Både Shimano Ultegra och SRAM Force har nu 11 drev i kassetten och min erfarenhet med Shimano är att det 11-växlade systemet är en aning känsligare för smuts än 10-växlat. SRAM 22 har jag ännu inte haft förmånen att smutsa ner, men som vanligt gillar jag SRAM's mekaniska känsla i reglagen samt att det 22-växlade systemet verkligen är 22-växlat, dvs. det blir inget skrap även om man kör kedjan "i kors" med t.ex. stora klingan fram och största drevet bak.

/Mats Ribacka, Rose (mats.ribacka@rosebikes.se)

Rose-tråden
lindahl: För att kunna ge ett bra svar på dina frågor om utväxling så vore det bra om du angav vad du ska ha cykeln till. Jag kör en rose dx2000 på 50/34 och 11-28 kassett bak. Jag använder cykeln till 3 mils pendling om dagen. Jag är mycket nöjd med den utväxlingen, ligger oftast på största klingan fram (50)och i mitten/övre spannet på kassetten bak. När det blir dags att byta kassett bak så kommer jag nog kör 12 som minsta kugg istället för 11. Någon gång per tur använder jag 34 fram har några branta backar på vägen. Ska du ha den som crosshojj kanske 46/36 lämpar sig bättre. Vet inte om detta svaret var till någon hjälp.

Rose-tråden
Mikael74: Mailade dig, men skriver här också: Fick nu svar från Tyskland att vi kan byta till Mavic Crossone utan extra kostnad på en DX Cross-2000.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Från en kundrecension postad den 26/11 på sidan http://www.rosebikes.se/artikel/philips-front-light-led-bikelight-saferide-80/aid:642257

"Det fästa som jag fick med (Gen 2) är tämligen värdelöst då det inte klarar av lampans egna tyngd utan den trillar fram och tillbaka. Jag fick inte med den andra fästet (Gen 1) i mitt köp utan jag fick beställa det separat. Så se till att köpa den samtidigt för att inte behöva betala frakt på nytt för att få ett fungerande fäste."

Betyder detta att Rose har slutat skicka med Gen-1 fästet som komplement till det dåliga Gen-2 fästet? Philips har vad jag förstår ett gratis utbytesprogram om man ringer ett internationellt hotline nummer, men tveksamt hur många svenskar som orkar använda sig av den möjligheten (och om den gäller även för Sverige)
http://ecx.images-amazon.com/images/I/81qIpldMHOL._SL1500_.jpg

Rose-tråden
jonja: Skickade din feedback vidare till Tyskland. Om du vill beställa lampan med Gen 1-fästet kan du ange detta på engelska i kommentarfältet.

lindahl: Alla hjul for rammodellen Pro DX Cross har diametern 28". Fälgbredden varierar dock beroende på vilka hjul du väljer och rekommenderad däckbredd på 2000-modellens standardhjul Rose CR 1900 är 23-35 mm och för 3000-modellens Mavic Crossone 33-40mm.

/Mats Ribacka, Rose

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> jonja: Skickade din feedback vidare till Tyskland.
> Om du vill beställa lampan med Gen 1-fästet kan
> du ange detta på engelska i kommentarfältet.
>
Ok, tack. Om gen-1 fästet inte längre följer med som default så borde detta framgå av produktbilderna på http://www.rosebikes.se/artikel/philips-front-light-led-bikelight-saferide-80/aid:642257
Som det ser ut nu så tror man ju att man ska få ett gen-1 fäste.

Rose-tråden
jonja: Vi använder oss av Philips egna produktbilder, så det är inte så enkelt att byta bilder. Jag har skickat feedbacken vidare till Tyskland, så skall vi se vad vi kan göra för att det skall vara klarare för våra kunder. Men ni som läser detta och beställer lampan, så skriv i meddelandefältet på engelska att du vill ha Gen-1 fästet också.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej
Vet inte om det är för att jag sitter och letar med mobil/surfplatta men kan inte hitta geometritabeller på hemsidan. Cyklarna jag letar efter är rose cross pro rs från 2013 samt för 2014. Någon som vet var de finns?
Tack
Joel

Rose-tråden
Rose-tråden
Stormogulen: Man skall köpa julklappar till sig själv, så får man det man vill ha! =o)
Du kan räkna med ca 60€ för skärmarna och 60€ för pakethållaren som finns på Randonneur-modellen. Sram Red hydrauliska skivbromsarna kostar ca 3000kr extra. Kring 18 000 för hela paketet så är du rätt nära. Alla delarna reserveras till produktionen när man beställer cykeln, så jag vågar inte säga någon leveranstid här och nu, men om alla delar finns i lager så har du cykeln hemma i början/mitten av januari.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Stormogulen: Man skall köpa julklappar till sig
> själv, så får man det man vill ha! =o)
> Du kan räkna med ca 60€ för skärmarna och
> 60€ för pakethållaren som finns på
> Randonneur-modellen. Sram Red hydrauliska
> skivbromsarna kostar ca 3000kr extra. Kring 18 000
> för hela paketet så är du rätt nära. Alla
> delarna reserveras till produktionen när man
> beställer cykeln, så jag vågar inte säga
> någon leveranstid här och nu, men om alla delar
> finns i lager så har du cykeln hemma i
> början/mitten av januari.
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Beställde precis en DX cross och fick följande besked:
Estimated assembly date 18.02.2014.
Är det för att jag la till något extra (pakethållare och skärmar) plus byte till dubbdäck som gjorde att datumen blev så sent?

Rose-tråden
Arsozath: kan du maila ordernummern till mig så kan jag kolla om vi kan byta ut någon del så att du får cykeln tidigare?

/ Jenni Ribacka ROSE, jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Hej hej!

Jag undrar om ni har något förslag på en sadelväska + pump att sätta under er selle x2.

Övrigt som skall få plats är ett däck och lite verktyg.

MVH
Peter

Rose-tråden
Rose: jag har en xeon dx som jag är nöjd med förutom en sak: det går ej att få in 30 mm dubbdäck fram. Kan man köpa gaffel löst och byta gaffel under vintern? Styrlagermässigt borde gaffel Till Pro dx passa antar jag? Kan man i så fall köpa den lös?

Rose-tråden
Hej Rose,

det går inte att byta kedjan på root miller 2, så därför går det inte heller att byta vevparti, växlar eller kassett för då får man kompatibilitetsfel.

Sen undrar jag också varför det inte går att byta hjul till tex crossmax slr, eller till lite tunnare däck?

Rose-tråden
_Peppen_: I princip alla i den här kategorin funkar: http://www.rosebikes.se/produkter/tillbehoer/vaeskor/cykelvaeskor/sadelvaeskor-utan-verktyg/

Lejon: Skall kolla upp detta, tror inte att det är möjligt, men återkommer när jag har fått svar från Tyskland.

rularn: Jag mailade konfiguratoransvarige om kedjan, har också upptäckt att det är flera cyklar som man inte kan byta kedja på. Testade byta vevparti, växlar och kassett på Root Miller 2 och jag hade inte problem med det på min dator.
Root Miller är tänkt för lite mer "tyngre" åkning, därför finns inte t.ex. Crossmax SLR eller smalare däck som alternativ i konfiguratorn. Men du kan maila mig vad du skulle vilja ha på din cykel, så ber jag en av mina kollegor i Tyskland att skicka en offert till dig.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> _Peppen_: I princip alla i den här kategorin
> funkar:
> http://www.rosebikes.se/produkter/tillbehoer/vaesk
> or/cykelvaeskor/sadelvaeskor-utan-verktyg/
>
> Lejon: Skall kolla upp detta, tror inte att det
> är möjligt, men återkommer när jag har fått
> svar från Tyskland.
>
> rularn: Jag mailade konfiguratoransvarige om
> kedjan, har också upptäckt att det är flera
> cyklar som man inte kan byta kedja på. Testade
> byta vevparti, växlar och kassett på Root Miller
> 2 och jag hade inte problem med det på min
> dator.
> Root Miller är tänkt för lite mer "tyngre"
> åkning, därför finns inte t.ex. Crossmax SLR
> eller smalare däck som alternativ i
> konfiguratorn. Men du kan maila mig vad du skulle
> vilja ha på din cykel, så ber jag en av mina
> kollegor i Tyskland att skicka en offert till
> dig.
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Det går att byta växlar/vevparti och annat så länge det är shimanoprylar, det krångar om man byter till sram eftersom kedjan är låst till shimano.

Rose-tråden
rularn: Testa nu, nu borde det funka. (dock ej kedjan, men resten. Du kan skriva i meddelandefältet vid beställning vilken kedja du vill ha, om du vill byta den som inte går att byta just nu)

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Lejon: Tyvärr passar inte gaffeln från Pro DX Cross på Xeon DX, och vi har inte heller andra gafflar som passar på Xeon DX än Xeon DX's egna gaffel.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Jag undrar om det går att montera skärmar typ SKS Bluemels på ROSE PRO DX CROSS-3000 2014, orkar inte läsa/plöja mig igenom hela tråden för att leta information.

Magnus

Rose-tråden
Vad är vikten på hjulen till DX-cross 2000 respektive 3000?

Vad skulle merpriset bli att byta till motsvarande SRAM-växelsystem?

Är det någon skillnad i pris att byta ut sadeln till Antares?

Rose-tråden
magnus70: jo, det är möjligt, men bara i bredden 45mm. Vi har dem i lager, de kostar 362,00kr. Det går bra att beställa skärmarna monterade på cykeln. Skärmarna finns inte i vår webbshop, men ett mail till mig så ordnar jag det.

Akoa:
Rose CR1900-hjulen väger ca 1900gr och Mavic Crossone väger 2085 gram.
Här finns en DX Cross med Sram Force-komponenter: http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-dx-cross-4400-2014/aid:692484, tyvärr har vi inte Sram Apex i vårt sortiment 2014.
Kollar upp prisskillnaden till Antares och återkommer när jag har fått svar från Tyskland.

/Jenni Ribacka ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
copytag: Är det möjligt att få det på bild? Isåfall kan du skicka bilden till mig så kollar jag med mina kollegor i Tyskland hur vi går vidare.

/Jenni Ribacka ROSE jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Det står att Uncle Jimbo skall ha ny kinematik och ny vipparm 2014, vad innebär det för mig i praktiken? Jag står i valet och kvalet mellan 2013 och 2014 modellen.
MVH
Magnus

Rose-tråden
tropfrog: 2014-modellen ger en bättre åkupplevelse, med bättre grepp. Du kan ha mindre luft i dämparna på 2014 jämfört med 2013.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Akoa: Ingen extra kostnad att byta till
> Antares-sadel på någon av DX Cross-modellerna.
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Tack!

Rose-tråden
Hej
Hittar ingen information på dt's hemsida så frågar här. Hur ser det ut med dt swiss rs 1550 och tubeless? Är fälgen förberedd? Vad behövs?
Tack!

Rose-tråden
Hej Rose:
Nu går det inte att ändra i root miller 2 alls?

Sen undrar jag hur jag gör för att få remote till både fram- och bakgaffel samtidigt? På root miller 3 som har den dyra foxgaffeln ser det inte ut att gå någon remote för att låsa framgaffeln alls? Men på root miller 2 som har Reba-gaffel så går det en remote, men då går det inte att kombinera den med en foxgaffeln där bak, för det är väl två helt olika reglage?

Rose-tråden
Hej!

Jag har köpt tre omgångar philips dynamolampor (fram+bak) och nu har den först köpta slutat lysa när jag jag står still. Nu skulle jag skruva loss den för garantiretur men ser då att den ser annorlunda ut i kablaget än de två senast inköpta. Den här har två långa kablar direkt ut från lampan, de nyare har en kabel som når till dynamonavet och en liten kort snutt som man kan använda för att koppla till baklampan. Så nu undrar jag två saker:

Kan orsaken till att "standlicht" inte funkar vara att jag kopplat fel kabel till dynamon? Allt lyser när hjulen snurrar och jag har för mig att standlicht har fungerat tidigare men blir lite osäker när jag ser dragningen.

Om jag returnerar så är ju kabeln till baklampan nu monterad på cykeln, kan jag klippa av den vid lampan för att återanvända kabeldragningen när (förhoppningsvis) en ny lampa anländer och den förmodligen har kort kabel för anslutning till baklampa?

mvh/Johan

Rose-tråden
Hej
Hämtade i dag min nya MTB på Posten, Rose MrRide 2013, mycket fin cykel måste jag säga.
Har dock ett problem och det är att "knappen" för att låsa gaffeln är trasig, den har lossnat alternativt gått av (återfanns inte i kartongen) vilket framgår av bilden. Kartongen hade inga smärre skador men precis vid styret är det ett handtag i kartongen där styret eventuellt kan ha "åkt ut" med resultatet att "knappen" gått sönder? Borde inte cykeln "sitta fast" i kartongen för att detta inte ska kunna ske?
Nu är ju frågan hur man löser detta?

/Ola

20131230_175236.jpg

Rose-tråden
Hej
Har mail Svenska Rose (öppen igen 7/1-14) och mail till Tyskland Ej fått svar
Letar i Rose tidningar och webbsida hitta inte
Undrar om någon vet vit plast rör kan ha in i racer ram och vajrar in
Ser bilden
Var kan jag hitta Rose Webbsida?
Gott Nytt År

Bilagor

• 20131227_110246.jpg
    20131227_110246.jpg
    113.1 KB · Besök: 25
Rose-tråden
Hej! Har ni något färdigt framhjul med SON dynamo och QR? Jag tänker mig ett rejält men hyfsat lätt hjul att använda på långlopp med nattcykling samt semestertouring med lite packning. Kanske är det nu två olika hjul vi talar om pga vikten med packning. Dessutom undrar jag om ni har nån bra snabbkontakt för att lätt dela mellan dynamo och gaffel. Tycker det skulle vara smidigt både vid punktering och vid transport med takhållare där framhjulet är demonterat. Hittar inget om det på websidan. Tack på förhand! Hälsningar Hasse

Rose-tråden
Finns det något verktyg för att få fram storlek på cykeln hos Rosé liknande den Canyon har?
Jag kan inte finna någon.
Längd 176cm
Benmått 81 cm.

Är ute efter landsvägscykel som på sikt skall ta mig runt Vättern 2015 är det tänkt.

Mvh Tretjak

Rose-tråden
Hej, när jag "Modifierar" en cykel, i detta fall en XEOn CRS-3000 till att ha nya hjul så kommer det upp en väldans massa olika "Cosmic" högprofilshjul att välja bland, varför är det olika priser beroende på vilken färg på texten samt varför finns dessa hjul inte att köpa löst om man går in och söker efter endast hjul. Det verkar skumt, ska nämligen beställa en ny cykel till våren och vill ju inte beställa en cykel med hjul som inte existerar... Blir förvirrad.

MvH

Tillbaka
Topp