Rose-tråden

Rose-tråden
Hej
Har beställt en xeon crs 3000 55cm,har 81,5 cm grenmått vid 81 cm rekommenderas 53 cm ram, vid 81,5 rekommenderas 55cm ram,,ska jag ta en 53:à istället...?

Rose-tråden
Gimli: Jag tror att du kan cykla lika bra på båda storlekarna, men att styrstammen kanske behöver justeras. Vi erbjuder en testperiod på 4 veckor från att man har fått cykeln och inom den perioden kan man gratis byta styrstam, om styrstammen känns för lång eller för kort.
Storlek 53 blir lite mer aerodynamisk, eftersom styrhuvudet är 13mm lägre på 53 jämfört med 55. Så du har lite mindre dropp mellan sadel och styre på storlek 55 än på 53.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej Jenni och Mats.

Jag funderar starkt på att köpa en ROSE XEON CRS-3100 Di2 2014 ,men har dock några frågor?

*Vad står UD för i samband med att man väljer färg på ramen?

*Vart sitter batteriet till Di2?

*Är det bara växelgruppen som skiljer mellan ROSE XEON CRS-4000 2014 & ROSE XEON CRS-3100 Di2 2014?

*Vilken kasett skulle ni (eller kanske någon annan på forumet vet) välja för att cykla i sverige(södra småland med en del backar) samt lopp som halvvättern? 12-25 kanske? eller bör man köra på 11-25,11-28?

*Nån som kört denna cykeln och kan säga hur den upplevs?

Det var väl det jag funderade på :)

Tack på förhand för hjälpen....

Rose-tråden
ricke_rose:
UD = Uni Directional = kolfibret syns, det är inte vävt, utan fibrerna ligger parallellt bredvid varandra. UD bildar en lite "fläckig" yta.
Batteriet finns i sadelstolpen.
Ja, det är bara komponentgrupperna som skiljer 3100=Ultegra Di2 och 4000=Dura Ace åt. Sedan får man naturligtvis byta övriga komponenter i konfiguratorn för båda modellerna.
Jag håller med Cerb om att 11-25 kan vara det bästa valet, men kanske någon som bor i södra Småland är den bästa att ge råd om kassetten?

/Jenni Ribacka
ROSE

Rose-tråden
Okej då är det inte synligt kolfiber på den färgen jag tänkt( Shiny-White/grey) vilket låter bra.
Vad jag har läst så laddar man batteriet från styret då?

Tack Jenni för snabbt svar! Nu är det bara att beställa cykeln som enligt hemsidan ska finnas i lager :)

/Ricke

Rose-tråden
Jag bad om en stl-ändring i efterskott innan ordern hade dispatchats, och fick den bekräftad idag (med cc till Jenni), men varför har Rose reserverat samma belopp 2 ggr?

Rose-tråden
jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag bad om en stl-ändring i efterskott innan
> ordern hade dispatchats, och fick den bekräftad
> idag (med cc till Jenni), men varför har Rose
> reserverat samma belopp 2 ggr?

För att tyskarna är klåpare som inte klarar av att genomföra kortbetalningar på korrekt vis. Av någon anledning löser de inte ut reservationen när de skall ta betalt utan öppnar en ny transaktion, vilket låser upp dubbla beloppet tills första reservationen släpper. Har hänt vid varje order jag gjort tror jag och påtalat detta flera gånger själv...

Rose-tråden
Jag tror inte de kan släppa reservationen utan att manuellt kontakta banken, och det blir för jobbigt för dem, antar jag. Den släpper väl av sig själv efter 5 dar eller nåt?

Rose-tråden
jonja skrev:
> Jag tror inte de kan släppa reservationen utan
> att manuellt kontakta banken, och det blir för
> jobbigt för dem, antar jag. Den släpper väl av
> sig själv efter 5 dar eller nåt?

Nej de kan aldrig släppa en reservation, men däremot skall de ju utnyttja den. Annars kan det ju mycket väl hända att en transaktion nekas för att det inte finns täckning på kontot, för att de pengar som finns där redan är reserverade... av Rose.

Tror det brukar ta uppemot 10 dagar innan de banker jag haft släppt på reservationer som inte nyttjats.

Rose-tråden
Senast ändrad:
Rose-tråden
jonja & Mayhem: Angående reserveringarna så får inte tyskarna ta bort en reservering som gjorts på kortet, det får endast kundens bank göra. Vi får inte heller kontakta kundens bank. I vanliga fall ändras reserveringen till en dragning, men vissa banker hinner inte med i svängarna och då blir reserveringen kvar på kortet även om det också har dragits pengar från kortet. Om detta händer så kan kunden kontakta sin bank och be dem ta bort reserveringen, det är det enda sättet som är möjligt om man inte vill vänta tills banken själv tar bort reserveringen. Det här beror alltså på vilken bank man har.
Jonja: i det här fallet kollar jag med tyskarna varför det blivit en extra reservering och om de kan annullera den första (eftersom det troligen gjorts två beställningar i vårt system), återkommer per mail när jag fått svar från Tyskland.
Tyvärr har vi inga dam-bibs av märket Rose (de är utan bibs), själv använder jag "unisex" bibsen och tycker att de fungerar bra. Jag tror att storlek S av "unisex" bibsen funkar bra åt henne.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
ricke_rose: Ja, kolfibret syns i ROSE som är grå/svart (om man tittar väldigt noga), annars är ramen vit och då syns inget kolfiber. Yes, batteriet laddas från styret med USB.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Jenni: det är ingen big deal, ville bara påtala ett misstänkt fel i rutinerna.

Hittar bara en unisex modell med sökfunktionen, denna: http://www.rosebikes.se/artikel/bib-shorts-rose-ultra-sports-team-2013/aid:652946
Är det den du menar, eller menar du vilken som helst av bibbarna, tex denna: http://www.rosebikes.se/artikel/rose-design-iii-bib-shorts/aid:561021

Fungerar 'följ pris' funktionen? Satte en lägre prisgräns på Philipslampan och 4h senare får jag mejl om att prisgränsen underskridits. Men när jag går till sidan så är priserna oförändrade.

Skon http://www.rosebikes.se/product/detail/aid:621827 har extra bred läst. Ungefär hur mkt handlar det om? Är den bredare hela vägen eller bara på framhalvan?

Senast ändrad:
Rose-tråden
jonja:
Dessa har jag inte hunnit testa själv ännu, har bara sett och klämt på dem, de kändes väldigt bra: http://www.rosebikes.se/artikel/rose-race-pro-bib-shorts/aid:688031, dessa har jag använt en hel del: http://www.rosebikes.se/artikel/rose-bib-shorts-pro-ii/aid:639886. Dessa är billigare och prisskillnaden från de föregående märks, men de är ändå bra för pengarna: http://www.rosebikes.se/artikel/rose-design-iii-bib-shorts/aid:561021. Dessa är också rätt populära: http://www.rosebikes.se/artikel/rose-bib-shorts-t-select/aid:296978

Mailar vår IT-avdelning om "följ pris" funktionen, måste ha varit något tekniskt fel där.

Här finns jämförelse om bredd för shimanoskorna: http://shimano-lifestylegear.com/gl/fw/technologies/more_lasts.php

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Ska köpa en Pro DX Cross 2000 med Avid BB7 bromsar.
Går det att få till dubbla bromskommandon? Pris? Om inte, kan man byte till något alternativ som har dubbla kommandon?

/J

Rose-tråden
Jonas__S: Ja, det går bra, lägg till denna produkt i varukorgen: http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-brake-levers-pro-cross/aid:200826 och skriv på engelska i meddelandefältet att du önskar få "froglegsen" monterade på cykeln vid fabriken.

garfunkah: Vilken cykel är du mest intresserad av? När jag tittar på Xeon RS, Xeon CRS/CSL blir höjden på styrhuvudet ca 1 cm högre för storlek 63, längden på ramen blir också 1 cm längre.
Om du vill ha en cykel med lite högre front så är storlek 63 bättre i kombination med en lite kortare styrstam (typ 110-120mm). En av våra sponsoråkare har måtten 193/93 och har gått ner från storlek 61 till 59, men tävlingsåkare vill ha mer aerodynamisk sittställning med låg front och liten ram. Vi byter styrstam gratis inom 4 veckor från att du har fått cykeln, så du kan testa dig fram med styrstammen. Jag tror att du kan cykla lika bra på båda storlekarna, genom att justera längden på styrstammen.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
@Rose: Det var en PRO-SL jag funderade på. Jag ser dock att jag får ett annat svar på sista steget i konfiguratorn, där rekommenderas 63cm med 130mm styrstam. Å andra sidan, så knappar jag in 93cm så rekommenderas 61cm med 120mm styrstam.

Rose-tråden
garfunkah: Styrstammen i konfiguratorn följer med ramstorleken, men det går bra att ändra längden på styrstammen i konfiguratorn.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose: Jag tyckte det mer lustigt att just 93/94 i grenmått verkar ligga precis på gränsen till om ni rekommenderar 61 eller 63cm ram :)

Men om jag vill ha en snällare geometri så är kanske 63 att föredra?

Rose-tråden
garfunkah: Yes, 91-93cm -> storlek 61, 94-96cm -> storlek 63. Ja, 63 och en kortare styrstam gör att du har mindre dropp mellan sadel och styre.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Jonja: Ja, jag har kollat på den också, den svart-röda är riktigt snygg. Dock tycker jag priset känns lite omotiverat högt, men det kanske beror på att 2014-modellen är billigare än vad 2013-modeller var, så att blir skevt på det viset. :)

Rose-tråden
Garf: ja, nå mkt rabatt var det ju inte, kanske man kan förhandla fram lite bättre villkor, om man lägger fram sin sak väl? De där stl är nog inte så lätta att bli av med.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Har sneglat på en cross ett tag och nu tänkte jag göra slag i saken och beställa en ROSE PRO DX CROSS-2000 inom kort. Den kommer väl mestadels användas för pendling och transport på asfaltsunderlag och liknande. Men då och då blir det nog även en del turer och utflykter på stigar och grusväg.

Jag har bestämt mig för ett 50/34 vevparti istället för 46/36. Men jag är lite osäker på vad som sedan vore bästa val av kassett. Valet står mellan 12-25 och 11-25. Det jag funderar på är om det är värt att hålla sig till 12-25 för att minska "glappet" som blir ifall 16-drevet saknas? Eller blir skillnaden knappt märkbar om jag istället väljer 11-25?

Bor för övrigt i Luleå och här är det mestadels rätt flackt. Dom backar som finns här i omnejden är varken speciellt långa eller branta.

Min längd är 177 cm och mitt grenmått är 86 cm. Så jag antar att ramstorlek 56 vore rätt val för mig?

Rose-tråden
Jag tror du ska ha 54- det hänger på längden på överkroppen. Du har långa ben, och därmed kortare överkropp. Om du inte har väldigt långa armar, så 54.

Jag har en 56, är 177, och 83 i grenmått, ganska långa armar. Den är i största laget, så jag har kortat styrstammen.

Men 56 går säkert det med.

Rose-tråden
Clue: Jag har cyklat en del på DX Cross i storlek 54 (mina mått: 170/81). Jag har upplevt den som lite för lång, men med en 80mm styrstam istället för 90 tror jag att den hade varit bra. Du har så långa ben så jag tror att 56 är bättre för dig, annars blir det trångt för knäna.
Kassettvalet är mest smaksak, precis som du säger går du miste om 16-drevet med 11-25 och i vissa farter/vindar/terräng kan man sakna den växeln. Trots allt täcker det in det mesta.

Med tobiascyklar's erfarenhet kanske du också borde välja en kortare styrstam om du väljer 56, och gå ner till 90mm istället för 100mm. Vi kan byta styrstam gratis inom 4 veckor från att du fått cykeln, om du tycker att den du valt känns för kort eller för lång.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Vid returer så anmodas man att fylla i 'return note' med returorsak och vilka artiklar det handlar om, och skicka med det i paketet.

På hemsidan, under 'mitt konto' så finns en flik 'Returleveranser', som ser ut att göra precis samma sak som 'return note' papperet.
https://www.rosebikes.se/account/reshipmentshowselection

Här står även texten
'Efter att du har valt din adress, kan du få en gratis retursedel från vår partner DHL:s hemsida.'
men någon sådan länk återfinns inte under denna flik, utan den ligger på ett annat ställe av hemsidan (där kundnr & address måste fyllas i manuellt).

Förväntas man fylla i samma saker på papperet och på hemsidan, eller ska man använda hemsidan bara om man slängt/sölat bort papperet? Papperet känns ju på nåt sätt som förstahands alternativet?

Rose-tråden
Vill minnas att det bara är att fylla i på retursidan, sen får du en färdig retursedel som pdf, skriver ut o klistrar på paketet. Lämnas till närmaste DHL "Servicepoint" 24 timmar senare.
(Tyvärr har DHL inte den blekaste aning om vad ordet "service" innebär, så se till att servicepointet är för inrikespaket - det är det servicepoint som ligger fjärmast ifrån där du bor, på det närmaste tar dom enbart mot utrikes paket. Roses returer går till Helsingborg i första vändan, se... )

Rose-tråden
Går det att beställa 2 stl med uttalad intention att bara behålla den ena, utan att bli debiterad för båda när man gör beställningen? Knappast va?

Rose-tråden
jonja skrev:
> Går det att beställa 2 stl med uttalad intention
> att bara behålla den ena, utan att bli debiterad
> för båda när man gör beställningen? Knappast
> va?

Vad tror du själv? Brukar du få låna hem grejer från andra butiker, om du lovar att komma tillbaka med det du inte vill ha?

Rose-tråden
> Vad tror du själv? Brukar du få låna hem grejer

Hade jag varit intresserad av din åsikt så hade jag postat i fredrikw-tråden, men det här är inte fredrikw-tråden, eller hur?

Rose-tråden
jonja skrev:
> > Vad tror du själv? Brukar du få låna hem
> grejer
>
> Hade jag varit intresserad av din åsikt så hade
> jag postat i fredrikw-tråden, men det här är
> inte fredrikw-tråden, eller hur?

Dumma frågor kräver dumma svar ;)

Rose-tråden
jonja: Du kan använda retursystemet via kundkontot eller pappret som följde med leveransen, eller så kan du skriva på ett vitt papper vad du returnerar, varför och vad du vill skall hända med returen (byta vara, storlek, pengarna tillbaka, isåfall vart du vill ha pengarna) Skriv på engelska eller tyska.
Måste kolla upp det där med retursedeln från kundkontot, jag testade det men fick inte upp någon retursedel. Retursedeln kan du skapa från våra köpvillkor: http://www.rosebikes.se/innehall/info/koepvillkor, steg 5 väljer du Sverige och så kommer du till rätt sida för att fylla i uppgifterna om returen för att få retursedeln.

Och nej, vi kan inte skicka varor som inte är betalda, men om det råkar sig väl kan du hinna returnera de du inte vill ha och få pengarna tillbaka till kortet innan ditt kreditkortsbolag skickar räkning på dina köp.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
> kundkontot, jag testade det men fick inte upp
> någon retursedel.

Jag antar ambitionen är att retursedeln automagiskt ska fyllas i med uppgifterna som redan finns i användarprofilen, men att man inte lyckats göra den integrationen än.

Retursedeln kan du skapa från
> våra köpvillkor:
> http://www.rosebikes.se/innehall/info/koepvillkor,
> steg 5 väljer du Sverige och så kommer du till

Tack, men det där trodde jag vi hade löst redan? :)

Tillbaka
Topp