Rose-tråden

Rose-tråden
jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> > Vad tror du själv? Brukar du få låna hem grejer
>
> Hade jag varit intresserad av din åsikt så hade
> jag postat i fredrikw-tråden, men det här är
> inte fredrikw-tråden, eller hur?

Oj, finns det en sådan? Tills jag hittar den så tar jag mig friheten att posta dryga kommentarer på korkade frågor i vilka trådar jag vill.

Rose-tråden
Jag tycker det tillkommer paret Ribacka att dissa de inkommande frågor som de upplever som dumma och korkade. Den här och canyon-tråden är inte riktigt som andra trådar. Tycker man om att dela ut näsknäppar så finns det gott om andra trådar där sådant uppskattas mkt mer efter förtjänst.

Rose-tråden
DT skrev:
> Jag tycker ICKE det ankommer på Fredrik W att
> fälla sådana yttranden i den här tråden. Du
> ska veta hut när du är här. Punkt!

Trams! :-)

Rose-tråden
jonja skrev:
> Går det att beställa 2 stl med uttalad intention
> att bara behålla den ena, utan att bli debiterad
> för båda när man gör beställningen? Knappast
> va?

Du kan beställa två, betala med kreditkort och skicka tillbaka ena eller båda och få tillbaka pengarna på nästföljande månads räkning. Mycket enkelt.

Rose-tråden
Rose skrev:
> Clue: Jag har cyklat en del på DX Cross i storlek
> 54 (mina mått: 170/81). Jag har upplevt den som
> lite för lång, men med en 80mm styrstam
> istället för 90 tror jag att den hade varit bra.
> Du har så långa ben så jag tror att 56 är
> bättre för dig, annars blir det trångt för
> knäna.
> Kassettvalet är mest smaksak, precis som du
> säger går du miste om 16-drevet med 11-25 och i
> vissa farter/vindar/terräng kan man sakna den
> växeln. Trots allt täcker det in det mesta.
>
> Med tobiascyklar's erfarenhet kanske du också
> borde välja en kortare styrstam om du väljer 56,
> och gå ner till 90mm istället för 100mm. Vi kan
> byta styrstam gratis inom 4 veckor från att du
> fått cykeln, om du tycker att den du valt känns
> för kort eller för lång.
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Tack för svaret. Har bestämt mig för att köra på 50/34 i kombination med 12-25. Tror jag större nytta av jämnare växlar än ett drev med 11 kugg på kassetten. Speciellt i denna stad (Luleå) där det vissa dagar kan uppstå något underligt fenomen som ger motvind i vilken riktning man än cyklar :)

Hur som helst så sitter jag med de sista valen som ska göras innan det är dags att skicka in en beställning. För cykeln är det väl egentligen bara en petitess såsom färgval på sadel kvar. Håller tummarna på att "fi´zi:k Arione R7" i färgen "black/black/logo green flou" finns i lager.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Clue: Yes, sadeln finns i lager i färgen: black/black/logo green flou.

Irons: Jag kan fråga mina kollegor om det finns bilder av insidan av väskan. Jag ser att den är "dagens produkt" och rabatterad idag, så jag skulle rekommendera att du beställer väskan idag och returnerar den om den inte uppfyller dina krav. Ifall jag inte får fram all information idag.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:

> Irons: Jag kan fråga mina kollegor om det finns
> bilder av insidan av väskan. Jag ser att den är
> "dagens produkt" och rabatterad idag, så jag
> skulle rekommendera att du beställer väskan idag
> och returnerar den om den inte uppfyller dina
> krav. Ifall jag inte får fram all information
> idag.
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Hej, jag bestälde den, borde funka för min CX, men om inte så skickar jag tillbaks :)
Tack!

Rose-tråden
Irons skrev:
> Hej, funderar på en mjuk resväska för cykeln
> till sommaren (Då SJ inte tillåter cykel på
> tåg).
> Tänkte på denna:
> http://www.rosebikes.se/artikel/rose-flight-bag-co
> ntainerbag-ii/aid:297379
>
> Ett par frågor, finns det nåt kort på hur den
> ser ut på insidan, och hur liten plats tar den om
> man viker i hop den?

Och jag hakar på med ytterligare frågor, får en 60:a racer plats i den väskan?

Rose-tråden
Solaris skrev:
> Irons skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej, funderar på en mjuk resväska för cykeln
> > till sommaren (Då SJ inte tillåter cykel på
> > tåg).
> > Tänkte på denna:
> >
> http://www.rosebikes.se/artikel/rose-flight-bag-co
>
> > ntainerbag-ii/aid:297379
> >
> > Ett par frågor, finns det nåt kort på hur
> den
> > ser ut på insidan, och hur liten plats tar den
> om
> > man viker i hop den?
>
> Och jag hakar på med ytterligare frågor, får en
> 60:a racer plats i den väskan?

Om inte rose kan svara, så vet jag snart, min CX är en 60 också..

Rose-tråden
Rose skrev:
> Solaris: Fick svaret från Tyskland att den borde
> funka, om du tar bort bakväxlaren.
> Irons: Berätta gärna hur det gick!
>
> /Jenni Ribacka ROSE

ok, inväntar med spänning om hur det går för Irons.

Rose-tråden
Hej,

Kan man få era "fitnesscyklar" med navväxel, Alfine 8 eller 11 står på önskelistan. Kan man byta ut framnaven till navdynamo? Cykeln skall gå som pendlare, undrar därför också om det går att fästa skärmar och möjlighet till att ha pakethållare bak?

Med vänlig hälsning,
johanssonms

Rose-tråden
johanssonms: Ja, navväxel borde funka, navdynamo funkar beroende på hjul. Har du tittat på våra trekkingcyklar? De har skärmar, pakethållare och lysen fram och bak med navdynamo. T.ex. vår Multistreet är en mycket trevlig pendlarhoj. http://www.rosebikes.se/search/find/?q=multistreet (finns både som fitnessversion och trekkingversion). Samma gäller Multisport: http://www.rosebikes.se/search/find/?q=multisport. Du kan gärna maila vilka komponenter du önskar och vilken cykel, till mig så kan jag kolla detaljer och fixa offert åt dig.

/Jenni Ribacka ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Ja då var den beställd. En ROSE PRO DX CROSS-2000 2014 med lite tillbehör. Nu är det bara att vänta på leveransen. Hoppas att det inte tar för lång tid för nu är till och med cykelbanorna sopade från allt grus här i Göteborg, så säsongen kan börja.

Rose-tråden
Hej Rose,

Jag gjorde en beställning igår på en ROSE PRO DX CROSS-2000 2014. Då var tillgängligheten grön. Idag får jag bekräftelsen och ser att den planeras att byggas 9:e maj!! När jag nu går in på hemsidan står det att det finns 1 cykel tillgänglig (gul status). Alla andra komponenter står det "available" på.
Hur funkar detta?

/P. (order no. A4299175)

Rose-tråden
Pgillie: min kollega Peter borde ha kontaktat dig angående styret.
Ramsne: är det ok om jag återkommer till dig på tisdag nästa vecka? Är på mässa o Helsingfors nu och är tillbaka på kontoret på tisdag. Du kan också kontakta vår Teknik-avdelning på engelska om du vill ha svar tidigare.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Pgillie: min kollega Peter borde ha kontaktat dig
> angående styret.

> /Jenni Ribacka ROSE

Hej Jenni,

Jo Peter har kontaktat mig. Det ser ut som om vi komer att lösa dett. Tack!

/P.

Rose-tråden
Hej
Idag fick jag min nya hoj, en xeon crs 3000,, jag undrar hur hårt man ska dra åt sadelklämma, styrstam ,kan inte hitta nåt i instrboken,då det är kolfiber vill man ju inte chansa;)

Rose-tråden
Hej!
Om jag förstått det rätt brukar ni ha "roadtrips" där ni visar upp cyklar? Om ja, när och i vilka städer blir det?
Alternativt för oss i Skåneland kanske det blir någon visning i Danmark?

Anders

Rose-tråden
Ramsne: Jo, vi kan bygga hjul med Alfine 11 också. Hör gärna av dig på mailen (mats.ribacka@rosebikes.se) om vilken fälgbana, ekrar osv. du vill ha, så kan vi göra en offert åt dig.
Gimli: De allra flesta styrstammar, sadelklämmor osv. kan spännas till 5Nm om det inte är några specialdelar.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Långsam:
Här finns en lista på var Rose kommer att finnas runt om i Europa: http://www.rosebikes.se/innehall/nyheter/rose-on-tour, listan uppdateras kontinuerligt och än finns inte våra demodagar inprickade på listan (varken i Sverige eller Danmark).
Men i Sverige kommer vi att ordna följande demodagar:
Stockholm, Hellasgården: 25.5
Göteborg, Skatås: 27.5
Västerås, Rocklunda (parkeringen rakt utanför ABB Arena Nord): 29.5
Vi kommer att uppdatera listan på hemsidan med dessa demodagar. I Danmark är demodagarna ännu inte fastslagna.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej,
Jag har sedan tidigare en ROSE PRO-SL 2000 (2012 års modell) som jag är nöjd med. Jag är nu lite sugen på en Pro DX 2000 att använda för pendling och vinterträning.

Det är lite svårt att se på bilderna men går det att montera en pakethållare? Har ni några rejäla stänkskärmar som skulle kunna passa, typ SKS Longboard?

Som vinterdäck är jag inne på Schwalbe Marathon Winter spike tyre. Skulle det gå att få plats med dessa däck i 35 mm eller ännu hellre i 40 mm trots stänkskärmar?

En fråga till som är mer allmän. Jag är inne på att skaffa en till uppsättning hjul för att slippa att byta däck mellan sommar och vinterväglag. Hur fungerar det med skivbroms? Sitter skivbromsen på samma ställe på alla hjul så att man kan köpa en till uppsättning och snabbt kunna byta utan att bromsarna måste justeras? Eller är det att föredra bromsklossar om jag snabbt vill kunna byta hjul?

Rose-tråden
LC4: I slutet av veckan kommer vi att få in lagren i webbshoppen och de kan då hittas på nummer 1298505. Priset blir omkring 280 kr.

felldin: Pakethållaren och skärmarna från Randonneur-modellen passar alldeles utmärkt på Pro DX Cross: http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-dx-cross-randonneur-2000-2014/aid:721780. 35mm dubbdäck ryms garanterat, men 40mm är lite gränsfall. Du kan köpa ett hjulset till för att slippa byta däck. Det är inte krångligt alls att byta, och du behöver inte justera bromsarna. Pro DX Crossen har 135mm baknav vilket gör utbudet av hjul mer begränsat än för en cykel med fälgbroms som har samma navbredd som på en landsvägscykel.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Är det remote lockout på Mr Ride 2 2014, Mr Big 2 2014, Psycho Path 2 2014.
På vissa bilder ser det ut att vara det och på andra ser det ut som att det inte är det och det står inget entydigt i beskrivningarna av cyklarna eller gafflarna.

/ Staffan

Rose-tråden
Hej Rose!

Jag har lagt en order och "betalt" med visakortet, har fått en mailbekräftelse och enligt hemsidan så är ordern under behandling, ingen pdf skickad.

När reserveras slantarna och debiteras jag igen så att säga. när prylarna skickas?

Ordernummer: 4308252

Rose-tråden
Snygg cykel! Vad är det för väska? Jag har en ROSE LINE easy 2 click saddle bag size M men skulle behöva en där jag får plats med två slangar.

Edit: size L är tydligen slut, lite surt. Kanske Rose här kan rekommendera en annan väska? Gärna med samma klickfäste.

Senast ändrad:
Rose-tråden
lindahl skrev:
> Då kom min DX3000 hem. 1,5 vecka tidigare än
> beräknat dessutom. Jag sitter och väntar på ett
> par skor som skulle köras ut med posten under
> dagen. Sadelväskan var rätt finurlig med
> klickfäste. Det får plats en slang, en co2 pump,
> däckverktyg samt två st 16g tuber i den. DX1850
> fälgarna blir nog ett trevligt alternativ när
> landsvägsdäck ska monteras :)

Väntar också på en cykel från ROSE. Att du fick din 1,5 vecka innan planerat bårdar gott. Hoppas det blir samma för mig (minst).

Rose-tråden
spicata: du borde nu ha fått en pdf-bekräftelse till din mail?
Edit: glömde svara på din andra fråga: pengarna dras från kortet när cykeln skickas från Tyskland.

/Jenni Ribacka ROSE

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp