Rose-tråden

Rose-tråden
Aldrig varit med om miss. Det händer att det kommer i 2 olika leveranser beroende på vad det är för saker dock. Vissa saker går med annat fraktbolag, tex oljor mm. Du kan nog kolla om du klickat i delleverans eller helleverans i orderhistorik.

Rose-tråden
Raggamuffin skrev:
-------------------------------------------------------
> Aldrig varit med om miss. Det händer att det
> kommer i 2 olika leveranser beroende på vad det
> är för saker dock. Vissa saker går med annat
> fraktbolag, tex oljor mm. Du kan nog kolla om du
> klickat i delleverans eller helleverans i
> orderhistorik.

Exakt!

Man kan ju alltså välja om man vill ha leveransen komplett, eller dellevererad, beroende på lagerstatus. Funkade fint för mig förra veckan.

Men har du (Oooh från tidigare inlägg alltså) ett uppenbart fel i din order bör du nog kontakta ROSE omgående.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Oooh: tack vare vår trippla scanningskoll vid fabriken skall det i princip vara omöjligt att någon produkt lämnar bort ur en order utan orsak. I kvittot som följer med står det längst ner om en vara är slutsåld eller skickas senare. Detta kan vara svårt att få syn på. Men för att kolla upp det behöver jag info om din order.
/Jenni Ribacka, ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Hur ser det ut med möjligheterna att få hydrauliska skivor på 2015-modellerna av DX-crossarna? Kommer de nya 105-skivorna komma som standard eller möjlig uppgradering? Vilka alternativ kommer finnas och till vilka priser?

Rose-tråden
Hej,
Funderar på att beställa en Granite Chief 2014 i färgen anodized black. Mitt dilemma är att jag inte gillar de röda detaljerna på den. Kan man beställa den med svarta detaljer istället för en mer "clean look". Det gäller alltså sadelklämma, länkage, handtag samt kabelhållare under ramen. Skulle gärna vilja ha den helsvarta Rockshox Monarch RT3 som finns också men det kanske är svårt att fixa.

MVH, Tony

Rose-tråden
Silvia: Kul att höra att du är nöjd med din cross! T.ex. Dessa skärmar kan du montera på cykeln: http://www.rosebikes.se/artikel/sks-bluemels-reflective--mudguard-set/aid:719227

ikebana: Jag brukar rekommendera 1:an till nybörjare och 2:an till de som vet att de gillar att cykla MTB och vet att de kommer att använda cykeln en hel del. 3:an rekommenderar jag till de som tävlar aktivt. Om hon väljer 2:an har hon inte behovet att uppgradera, eftersom alla komponenter är väldigt bra på den.

jeccou: Till Ultegra-modellen (3000) kommer det att komma hydrauliska bromsalternativ, vet inte än hur det blir med 105.

TGreen80: Det går bra att få de röda delarna även i svart, skriv detta på engelska i meddelandefältet om du beställer. Skriv där också att du önskar få den svarta gaffeln om möjligt.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
jeccou: sorry, ingen aning! Vet inte om hydrauliska bromsar är standard eller tillval på 3000-modellen än. Senast i november kommer alla priser och specs ut.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Silvia skrev:
> Hej!
> Jag har en Pro DX Cross-2000 som jag skulle vilja
> montera skärmar på under den regniga säsongen.
> Har ni några tips på bra och lättmonterade
> skärmar som passar den? Jag vill ha den
> heltäckande varianten inte plastmodell som man
> snabbfäster på cykeln. Vilken bredd ska det
> vara?
> Måste för övrigt få tillägga att jag
> verkligen äääälskar den här cykeln! La till
> trippelklinga på min och hade med den till
> Alperna i somras. Dessutom fixade Rose så att jag
> fick den tidigare än planerat och därmed fick
> den i tid till semestern. Superservice!

jag har SKS Longboards på min :-)
Fick böja till stöttorna lite men det var enkelt att montera.

Rose-tråden
Rose skrev:
> Oooh: tack vare vår trippla scanningskoll vid
> fabriken skall det i princip vara omöjligt att
> någon produkt lämnar bort ur en order utan
> orsak. I kvittot som följer med står det längst
> ner om en vara är slutsåld eller skickas senare.
> Detta kan vara svårt att få syn på. Men för
> att kolla upp det behöver jag info om din order.
> /Jenni Ribacka, ROSE
> jenni.ribacka@rosebikes.se

ROSE
Jag (eller de jag bad titta på ordersedeln) kunde inte LÄSA till att något var restat alt leveransen leveras i två paket.

DHL
Jag fick först ett brev från DHL att jag hade fått ett paket hos DHL.
Följande dag fick jag en ny "liten enkel lapp" från DHL där de i stort sett står att jag måste kontakta dem snarast om vart paketet från Rose skall levereras alt att jag kan hämta de hos dem eller så levererar de de till närmast postkontor. Självklart kontaktade jag dem i tron att de var ett paket. Fick paketet men valde att inte öppna de utan de fick ligga nästan en vecka innan jag öppnade och noterade då att de inte var komplett leverans.

Ringde DHL idag och de nämnde att visst har jag ett paket till att hämta och de har inte hunnit skicka de tillbaks.
Så de har löst sig, hämtar de imorgon.
Tack, för hjälpen

Rose-tråden
En annan fråga: När jag väl har fått min Granite Chief med posten så har jag en annan fråga; hur kralliga däck kan jag tvinga in i ramen (och hur kralliga däck finns det egentligen till 27,5?)? Jag funderar på om jag inte ska ta ut den på lite vinternöje och då räcker inte Nobby Nic så långt.

Rose-tråden
Hur racig är DX Cross?
Jag är i första hand ute efter en grusvägsracer snarare än en cross för stig
Är inte kapabel utifrån geometrier jämföra tex Canyon Inflite, Merida 700, Spec Diverge osv

Rose-tråden
Nu fick jag precis, två dagar innan förväntat produktionsdatum, min förväntade leveranstid ändrad från en vecka till två veckor. Är det här något att oroa sig för, eller är det bara systemet som lever rövare?

Rose-tråden
Oomph: Det är datumet på pdf:n som gäller, men om du vill kan du skicka ordernummern till mig så kan jag kolla upp det.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej

Fråga ang DX CROSS-2000
- Kan man välja komponenter som inte är med konfiguration men som finns på eran sida, ex sadel & däck?
- Sadelstolpe, man kan välja på 27,2 or 31,6 mm, passar båda på cykeln?

/Robert

Rose-tråden
robcar: Jodå, det går bra. Du kan skriva i meddelandefältet på engelska vid beställning vad du önskar, skriv produktnummer och storlek (på däcken). Jag vet inte varför man kan välja diameter på sadelstolpen i konfiguratorn, eftersom den ändå kommer automatiskt i rätt storlek.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
hur skulle man gå tillväga om jag vill byta styrstam till en kortare?
Hämtade cykeln i måndags och det känns inte lika bra som på den gamla som hade kortare styrstam.

Ang sadel får man stå sitt kast om man inte är helt nöjd eller?

Rose-tråden
Hej! Min kompis fick just hem sin cykel. Allt verkar var i sin ordning förutom en sak. Dämparen gör ifrån sig ett ljud som inte känns helt korrekt, den klickar till högljutt när man trycker ner den nära bottenläget. Precis som på denna video:
Tror dämparen är en RockShox 30 Gold TK. Skall det verkligen låta så? Tack på förhand!

Rose-tråden
Köpte min cross dx 2000 med 1900 disc-hjul på i maj.
Till idag har 5 ekrar skruvat upp sig. 1 fram och 4 bak. En lossnade helt innan jag upptäckte det mej jag kunde rädda och återmontera den. Dom andra har skramlat och varit lika spända som blött hampasnöre. Är det normalt efter 50-60 mil?

Rose-tråden
@Zvampen:
Har haft precis samma problem med bakhjulet. Hade det inne på riktning och uppspänning på lokala handlaren, men de höll bara i tre veckor och ca 30 mil, sen var 6 ekrar lösa igen. Har reklamerat och ska byta till DX1850 hjul istället. Kanske borde byta även framhjulet på samma gång om det bara är en tidsfråga? Fick följande förklaring av Mika på Rose:

"Eftersom att hjulen använder sig av straight pull -ekrar så kan man inte använda prolock-nipplar. I stället används lättare aluminiumnipplar som inte alltid hålls lika spänt fast på CR1900. Aluminiumnipplar används på alla lite dyrare hjulset för att spara vikt, men de sitter inte lika konstant fastspända. Det lönar sig alltså även i fortsättningen att ibland kolla ekerspänningen på CR1900-hjulen."

Känns som en dålig kombo...

Synd på en annars kanoncykel.

Rose-tråden
RDFG: Om allt går som det skall så ca 1 vecka, men ibland kan det räcka längre för stora paket. Du kan följa cykelns väg på trackingnumret som vi skickade till dig när paketet skickades från Tyskland. När paketet kommer över gränsen till Sverige kan du också kolla det på postens hemsida (så länge tracking nummern börjar på en 4:a, börjar det på en 3:a är det DHL som levererar hela vägen fram).

alfons69: http://www.roseversand.de/search/find/?q=vaude+minaki finns än så länge enbart på tyska sidan, men det går att beställa där också, sidan omvandlar till kronor automatiskt när du går vidare i beställningsprocessen.

pargil: Man kan också använda Xeon 1850-hjulen istället för CR1900, som inte har detta problem. Finns på denna cykel: http://www.rosebikes.se/bike/rose-xeon-dx-2000-2014/aid:670185.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej,
eftersom jag är en av alla som haft problem med Postnord som sköter utleveranserna åt er är jag inte längre sugen på att handla från er. Postnord säger sig försöka leverera hemma vid dörren men det är inte att lita på att dom ens försöker.

Är det ett för stort paket skickar dom det först till utlämningsstället som vägrar ta emot det eftersom dom inte får hantera paktet som är "stora" och paket hamnar på en postterminal istället. Det har hänt mig nu båda två gånger när jag beställt Thule takställ, 1,5m paket som väger 4,5kg är tydligen för stort för postnord.

Om jag skall handla hos er igen vill jag ha ett leveransalterntiv där jag hämtar vid lokala utlämningsstället och får SMS-avisering. Den svenska postorderleverantören i Karlstad får numera min cykelorder trots att ni har ett intressant sortiment

jag är inte ensam, läs gärna den intressanta tråden om Postnord här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2427035/page=1

/Andreas.

Rose-tråden
Hej!

Vore bra med ett alternativ med dhl eller ups för leverans med paketen. Post Nord har som tidigare beskrivits, provat leverera trots portkod skrivet på adress-etiketten och jag varit hemma. Så står det trots allt när jag spårar paketet att ingen varit hemma. Post Nord svarar bara att de bara kan beklaga och kan inget göra åt saken. Detta gör att ni tappar kunder, har själv bytt till andra internetbutiker både i Sverige och utomlands. Trots jag är mycket nöjd med erat utbud och priser.

Mvh
Anders

Senast ändrad:
Rose-tråden
Tack för all feedback!
Vår erfarenhet är att vi i förhållande har fått mer klagomål på DHL än på posten, men om man vill ha leverans med DHL, så kan man i sin beställning lägga till något som klassas som farligt gods, t.ex. en kedjeolja/spray, då har man garanterat DHL som levererar paketet (om man inte väljer UPS).

Det skulle vara bra att ni som har problem med posten mailar över ert postnummer till mig, så får vi skicka den infon vidare till DHL i Tyskland.

Hur mycket skulle ni som kunder vara beredda att betala för frakten om man kunde garantera bättre "träffsäkerhet"? Typ SMS-avisering osv. Det finns många olika alternativ hos olika fraktföretag, men många kostar skjortan.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej!

Det som jag skulle vilja är att paketet går direkt till utlämningsstället, utan att Post Nord försöker med hemleverans. Då det alltid slutar med att jag får hämta paketen där.

Mitt postnr kan du få här och det är 46135 Trollhättan. Jag kan tänka mig betala från ca 100kr och uppåt, men det viktigaste är att få slippa Post Nord "försök" till hemleverans.

Mvh
Anders

Rose-tråden
vanm skrev:
> Hej!
>
> Det som jag skulle vilja är att paketet går
> direkt till utlämningsstället, utan att Post
> Nord försöker med hemleverans. Då det alltid
> slutar med att jag får hämta paketen där.
>
> Mitt postnr kan du få här och det är 46135
> Trollhättan. Jag kan tänka mig betala från ca
> 100kr och uppåt, men det viktigaste är att få
> slippa Post Nord "försök" till hemleverans.
>
> Mvh
> Anders

exakt så! SMS-avisering är inget krav, jag trodde bara att det var smidigast och billigast för alla parter att slippa skicka ut pappersavier när allt ändå trackas i IT-system. Mailavisering duger för mig också.

Låt mig bara slippa dom korkade hemleveranserna. Jag arbetar inte hemma och kan inte beställa till jobbet. Jag vill inte betala extra för att få det hem till dörren för det finns inget mervärde, bara krångel.

/Andreas

Rose-tråden
Min erfarenhet är att allt som går med DHL Express fungerar bra, men vanligt DHL ofta lämnar övrigt att önska.

Bästa hade varit att få alternativ på båda sätten och få välja om den högre frakten är värd det vid just det tillfället.

Rose-tråden
Jag kommer att byta ut mina 1900 till XEON 1850. Bytet är på G med lysande hjälp av Jenni.

pargil skrev:
> @Zvampen:
> Har haft precis samma problem med bakhjulet. Hade
> det inne på riktning och uppspänning på lokala
> handlaren, men de höll bara i tre veckor och ca
> 30 mil, sen var 6 ekrar lösa igen. Har reklamerat
> och ska byta till DX1850 hjul istället. Kanske
> borde byta även framhjulet på samma gång om det
> bara är en tidsfråga?

Rose-tråden
Hej, jag har precis beställt en rose pro sl 2000 och på mitt konto under beställningar står det att beställningen bearbetas men under kolumnen "Utvärdera/Beställ igen" kan jag välja beställ igen. Vad innebär det?

Rose-tråden
abeee: Det är tänkt för såna beställningar som man ofta beställer, typ innerslangar, gel etc.
Kanske inte så ofta man beställer exakt samma cykel med några månaders mellanrum.

/Jenni Ribacka, ROSE

Tillbaka
Topp