Rose-tråden

Rose-tråden
Zonks: Det görs en reservering på kortet några dagar innan "assembly date" och sedan dras pengarna när cykeln skickas (några vardagar till 1 vecka efter "assembly date"). Det kan vara bra att ha pengar på kortet 1-1,5 vecka innan "assembly date" ifall cykeln kan gå i produktion tidigare.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Fick min granite chief idag! Är hittills mer än nöjd! En kortare styrstam får det nog bli att köpa dock.
Postnord levererade till dörren utan problem..

Vill dessutom passa på att tacka för svaren på mina frågor här i tråden!

Rose-tråden
Nu har det stått "Varorna förbereds för montering" i en vecka och för var dag som går skjuts förväntat leveransdatum fram med en dag eller två. Enligt vår mailkonversation finns allt i lager och cykeln skulle skickas så snart den är klar, så min fråga är ju naturligtvis vad det är som gör min cykel så speciell att den tar en vecka att montera?

Den glädje jag kände över att vänta på en ny cykel börjar förtas av det faktum att cykeln först blir försenad på grund av en kassett, som jag fick lovat skulle gå att ordna i förtid, men sen tydligen inte alls gick att ordna, och när det väl är klart att cykeln blir försenad så hör jag ingenting om det, utan det är på grund av att jag, aningen neurotiskt, kollar beställningens status så pass ofta som jag upptäckte att datumet hade ändrats och började ana oråd. Likaså har jag inte fått någon som helst info om vad det är som gör att leveransdatumet _fortfarande_ skjuts fram (om allt nu finns i lager) för var dag som går, utan jag sitter här och väntar på en cykel som aldrig kommer utan att veta varför.

Hade jag när jag beställde cykeln i juli vetat om att jag skulle få den först (numera förhoppningsvis) i slutet av september så hade jag aldrig beställt cykeln, utan vänt mig någon annanstans, vilket först var tanken när det var strul med den kassett jag ville ha. Nu blev det en beställning från er ändå då kassetten ju skulle gå att ordna, men så sitter jag nu här och väntar på en, på grund av en saknad kassett, försenad cykel.

Jag vet inte riktigt vad det är jag vill få sagt med det här inlägget, jag antar att jag mest vill få uttryck för min besvikelse och frustration, vilken till stor del grundar sig i att den information jag får, vilket sker först efter att jag söker upp den, är ytterst vag i stil med "nästa vecka" och "den skickas så fort den är klar". Hade jag varit försenad med någonting till en kund hade det varit min prioritet att ge en så utförlig information som möjligt om varför en försening har skett, när och hur det kommer åtgärdas, samt en så tydlig tidsangivelse som möjligt för när leverans kommer ske, och inte säga (som jag upplever det) att "den kommer när den kommer".

Nu kanske jag låter överkänslig och raljerande, men det är för mig svårt att inte bli bitter när någonting jag har sett fram emot inte händer, vilket jag behöver ge uttryck för.

/End of rant och med hopp om en lång och varm höst

Rose-tråden
Hej.
Undrar vad det är som gör att det tar 5 veckor att montera ihop en cykel såhär på höstkanten?
Är det någon del jag har valt som det är längre leveranstid på så kan jag tänka mig att byta till någon annan.
Börjar liksom ta slut på säsongen nu =(
Ordernr A4629024.

Rose-tråden
Beställde den 19/8 och fick då 5 veckors leveranstid vilket var nere i 2 veckor i måndags, men nu står det 5 veckor igen.

Så 8 veckor totalt för mig också om det som står nu stämmer.

Rose-tråden
Nej absolut inte. Hänger det dessutom på en komponent som drar ut på tiden så skulle jag som säljare föreslå en annan komponent istället så kanske det skulle gå fortare. Då får man iaf välja.

Det stog först en veckas leveranstid på min beställning. Efter en del ändringar pga delar som inte fanns längre så ändrades tiden till fem veckor.

Då undrar ju jag om det är typ vevpartiet som inte har kommit eller nåt sånt för isåfall kan jag tänka mig att byta till ett annat.

Rose-tråden
Okej. Trodde inte att det skulle vara sånt tryck på hösten. Men det är klart, rea å sånt.
Men jag hoppas att det inte fortfarande är 5 veckor kvar för det har gått över två redan =)
Är datumet i den slutgiltiga orderbekräftelsen det man ska gå på?

Rose-tråden
Okej det låter trevligt! Lite som triss då, plötsligt händer det =)
Räknar i alla fall med att ha cykeln som senast i mitten på oktober och då med flera geggiga stigrejs framför mig innan säsongen går till ände.

Rose-tråden
Antingen så får du cykeln en vecka tidigare, eller så blir det som för mig... nu hoppade förväntat leveransdatum fram _ytterligare_ tre dagar och det reserverade beloppet är inte längre reserverat. Vad innebär det här? Att cykeln, trots allt man sagt från er sida, inte alls har gått i produktion?

Som vanligt är det här inget som har kommunicerats, utan jag har fått upptäcka det på egen hand.

Rose-tråden
Hej, Hur kommer det sig att den modellen och storleken jag har beställt(rose pro sl 2000 vit 61cm) nu har status i lager leveranstid 1 vecka medans jag som beställde för 2 veckor sedan har 7 veckors leveranstid?

Rose-tråden
Jag tror det är så att om du köper cykeln precis som den är konfigurerad utan att byta ut eller ändra något finns den specen för "omgående" lev.

//Källis

Rose-tråden
Jo som jag förstått finns prylar i lager men att det är kö till montering men då bör det inte stå 1 vecka leveranstid på hemsidan när det är minst 5 veckors kö till monteringen.

Kan det vara så att Rose skriver att de har cyklar på lager för leverans för att folk ska köpa. Hade jag vetat att det var 8 veckors levernastid på min modell hade jag valt något annat.

Rose-tråden
Till abeee och alla andra: det är tyvärr ett systemfel som gör att vissa ramstorlekar av Pro SL ser ut att ha en veckas leveranstid. Jag beklagar detta. Vi har nästan aldrig kortare leveranstid än tre veckor på nya cyklar då de byggs efter beställning. För tillfället är leveranstiderna för de flesta modellerna 4-5 veckor från beställning till att cykeln skickas. Det är också möjligt att samma cykelmodell får 4 eller 7 veckors leveranstid beroende på komponentval. Vanligtvis är den uppskattade leveranstiden som finns i nätbutiken för cykeln i originalutförande, men nu stämmer detta tyvärr inte för Pro SL. En noggrannare uppskattning av leveranstiden får man i orderbekräftelsen efter beställning.
8 veckor låter dock inte som en normal leveranstid. Skulle du abeee kunna maila ditt kundnummer och ordernummer åt mig så kollar jag om det är någon komponent som går att ändra för att korta av leveranstiden några veckor?

/Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
En annan fråga: Ponera att lagersaldot skulle ta slut för en viss modell men att beställningen gått igenom. Hur hanterar in ett sådant läge? Uppgraderar ni till kommande årsmodell eller avbryter ni köpet?

Rose-tråden
floors: Om lagersaldot har ändrats som först efter beställningen så har man fått en av de sista ramarna i lagret. Det kan alltså finnas flera reserverade ramar i lager när lagersaldot i nätbutiken visar slutsålt. Om det av någon anledning ändå skulle gå så tokigt att man får gjort en beställning på en slutsåld ram så kontaktar vi kunden och erbjuder byte till en annan ram (färg eller modell).

RhythM: Vi har redan en del 2015 modeller till salu i vår nätbutik. T.ex. så har priset uppdaterats på CGF-modellerna och Pro SL har fått nya Shimano 105 5800. Vi borde ha alla nya modeller online i november.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
gusjo: alla produkter som finns i lager brukar skickas under följande arbetsdag, och resten senare som en gratis del-leverans om man valt det alternativet vid beställning. Kanske storleken och färgen du har valt inte finns just nu i lager? Lagersituationen syns i vår nätbutik. Du kan också maila ditt kundnummer åt mig så kollar jag om det är något oklart med din beställning.

/Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
Rose: Produkten finns i lager i färgen samt storleken enligt er hemsida, så det är lite konstigt. Mailar dig mitt kundnr.

Edit: Såg att du mailat redan.
Tack för snabbt svar!

Senast ändrad:
Rose-tråden
alfons69: vi har tyvärr ingen sådan adapter till salu. Själv har jag aldrig stött på en 142*10 standard, men om den finns så är den väldigt sällsynt. Om du menar att du vill använda dina hjul på en ram med traditionella 135 mm dropouts där bak så måste du kolla om det finns ett konverteringskit tillgängligt till ditt baknav.
Edit: visst finns det även standarden 10x142 men den är väldigt sällsynt. Tyvärr så har vi ingen adapter tillgänglig för denna standard.

/Mika Pensas, ROSE

Senast ändrad:
Rose-tråden
jonja: Hjulet du länkade till byggs som först efter beställning. Alla komponenter finns i lager så det borde vara färdigt att skickas inom 3-5 arbetsdagar. Frakten är den samma som för mindre beställningar, alltså 80,55 kr. och om man beställer för över 1206,91 kr. så är frakten 53,55 kr. Hjul skickas oftast i en skild leverans men du behöver betala frakten endast en gång för hela din beställning.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Under avdelningen oviktiga frågor så undrar jag när jag kan förvänta mig att en order dyker upp och vilka steg som redovisas på sidan där min order visas på Rose hemsida. För just mina order på två cyklar står det sedan i söndags kväll:

"Produktion och försändning kommer troligtvis att ske i ca. 1 Vecka (detta leveransdatum är icke-bindande och kan ännu ändras)".

Jag hoppas i den bästa av världar att det innebär att det kommer ett glatt leveransbud på måndag och att jag redan på måndag kväll kan kvittera ut en övermods-OTB i Hammarbybackens svåraste partier.

Frågan lyder alltså om statusen "Produktion och försändning [...]" kommer att bytas ut mot ett: "varan på väg till kund" (eller liknande) efter att allt är ihopplockat eller om jag helt enkelt kommer att bli förvånad när varan övergår från "Produktion och försändning [...]" till "levererad" i samma sekund som jag kommer att kvittera mottagningsbeviset.

Som sagt, mycket oviktig fråga, förutom att jag slagit vad med min sambo om leveranstiden och kanske måste justera insatsen för vadet något nu när jag märker att det är onsdag redan och det fortfarande framstår som att varan inte har monterats ihop.

Senast ändrad:
Rose-tråden
floors skrev:
-------------------------------------------------------
> Under avdelningen oviktiga frågor så undrar jag
> när jag kan förvänta mig att en order dyker upp
> och vilka steg som redovisas på sidan där min
> order visas på Rose hemsida. För just mina order
> på två cyklar står det sedan i söndags kväll:
>
>
> "Produktion och försändning kommer troligtvis
> att ske i ca. 1 Vecka (detta leveransdatum är
> icke-bindande och kan ännu ändras)".
>
> Jag hoppas i den bästa av världar att det
> innebär att det kommer ett glatt leveransbud på
> måndag och att jag redan på måndag kväll kan
> kvittera ut en övermods-OTB i Hammarbybackens
> svåraste partier.
>
> Frågan lyder alltså om statusen "Produktion och
> försändning [...]" kommer att bytas ut mot ett:
> "varan på väg till kund" (eller liknande) efter
> att allt är ihopplockat eller om jag helt enkelt
> kommer att bli förvånad när varan övergår
> från "Produktion och försändning [...]" till
> "levererad" i samma sekund som jag kommer att
> kvittera mottagningsbeviset.
>
> Som sagt, mycket oviktig fråga, förutom att jag
> slagit vad med min sambo om leveranstiden och
> kanske måste justera insatsen för vadet något
> nu när jag märker att det är onsdag redan och
> det fortfarande framstår som att varan inte har
> monterats ihop.

Nevermind, jag svarar mig själv. Varorna är på väg sa ett mail samtidigt som det står att varorna ska monteras, så då vet ni andra det i alla fall. Nu börjar väntan.

Rose-tråden
floors: Oftast kan man utgå från att det byggdatum som har anmälts kommer att hålla. Efter det tar det 0-2 arbetsdagar till att cykeln skickas iväg. När cykeln skickas iväg får du ett mail av oss med leverans-id för att kunna spåra paketet. Om det uppskattade byggdatumet av någon anledning redan har varit så kan du räkna med att cykeln byggs inom en vecka. För att cykeln skall hinna hem till dig på måndag så borde den hinna över till Sverige under fredagen, och för att det skall hända så borde den nästan skickas idag. Så tyvärr tror jag att du får cykeln några dagar senare.

csh: Det ser ut att vara något fel på just den sidan då ramgeometrin fattas. Jag beklagar detta. Du hittar geometrin t.ex. på modellen DX Cross-2000 under fliken "Ram" här: http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-dx-cross-2000-2015/aid:772643

/Mika Pensas, ROSE

Tillbaka
Topp