Rose-tråden

Rose-tråden
Ghondor skrev:
-------------------------------------------------------
> ...Läste någonstans att utväxlingen inte lämpar sig för landsväg.. Min tanke är att kanske
> köra lite längre sträckor oxxo bör jag välja annan utväxling om man kommer köra 98% asfalt?...

36/46 11-25 täcker det mesta. Själv skulle jag dock köra 36/46 12-25 (jag klarar mig inte utan 18).

Rose-tråden
eketjall: Det finns bara två vita PRO-SL 2000 i storlek 55 kvar för leverans vecka 10. Först till kvarn...

Exley: Maila mig cykelns ordernummer och din kundnummer på mats@rosebikes.se.

Ghondor: Vi har 46/36 som standardvevparti på våra crossar, eftersom 46/36 är den "riktiga" crossutväxlingen. Om du dock vill ha lättare lätta växlar och tyngre tunga växlar kan det vara idé att välja Compact, dvs. 50/34. Det gör de flesta av våra nordiska kunder. Alla alternativ är inte tillgängliga i konfiguratorn är, men de kommer.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Rickard.v: Vad tycker du är konstigt med Dr. Z
> geometrin? Så kan jag dubbelkolla.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Stämmer sadelrörsmåttet på alla storlekar?
Jag har en Scott spark idag o en medium har 44cm rör, small har 40cm
Rose har 45cm på small. Det är ju en medium egentligen.

Gör inte mig så mkt då jag ska ha en XL.
52cm sadelrör är ok även om 53-54 vore bättre.
1. Är styrhuvud bara 115mm?? Min spark har 125 o har låg front. Specilized har både 135 & 145mm gaffelrör på XL. Även Trek har 130-140mm på XL. Då behöver man inte så mkt distanser & snyggare. Vill man ha räcerlåg front är det bara vända på stammen.

2. Överrörets längd 628mm ? stämmer det? (21mm kortare än min idag)

3. Sadelrör vinkel på 74? (medför att sadeln hamnar ganska långt fram) Bytt sadelstolpe till 25mm seatback idag o har 73gr. Men finns justermån kvar på sadelfäste så kan funka med 74)

Reach är ganska lika som på min så det är väl sadelröret som som hamnar längre fram tyvärr.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Rickard.v: Måtten är korrekta, om det inte skett något mänskligt misstag. Måtten i centimeter kan variera mellan olika märken och modeller även om "bokstavsstorlekarna" är samma.

När det gäller längden på sadelröret har detta inte så stor betydelse så länge sadelstolpen är tillräckligt lång.
1: Kortare sadelrör ger vanligen lägre standover, vilket är något som ofta efterfrågas. Även lägre styrhuvud är något som de flesta XC-köpare frågar efter och där har vi också tagit åt oss av feedbacken vi har fått.
2: Jo, måttet 628mm är korrekt.
3: Stämmer också.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Jag har en rose cross dx 2000 och tänkte nu byta kassett och kedja. Monterat på är shimano 105 compact med 10-kassett (11-25) går det att slå på en 11-delad istället? När man väljer kedja, hur många länkar ska den vara? kan man välja vilken som under 10/11-delat (beroende på vilken kassett man väljer)?

Mvh

Rose-tråden
monokel skrev:
> Jag har en rose cross dx 2000 och tänkte nu byta
> kassett och kedja. Monterat på är shimano 105
> compact med 10-kassett (11-25) går det att slå
> på en 11-delad istället? När man väljer kedja,
> hur många länkar ska den vara? kan man välja
> vilken som under 10/11-delat (beroende på vilken
> kassett man väljer)?

Självklart kan du inte endast byta kassett till 11-delat utan att också byta reglage och växlar. Huruvida en sådan kassett skulle passa beror på vilka hjul/nav du har vilket inte framgår. Kedjan kapar du själv till rätt längd med därför avsett verktyg.

Rose-tråden
Fick mitt bakhjul idag och det var den största låda jag sett nån gång, verkar vara samma låda för 2 som 1 hjul? Hur som helst, trevligt att se så god emballering. Väldigt låg risk att det ska hända nåt med hjulet under transport med sån inpackning.

Rose-tråden
Hejsan Jenni
Nu fick jag mail om att mitt kort inte fungerade i alla fall ?
Jag har lagt in mitt nya kort samt skickat info till dig.
Kollar dom fortfarande på mitt gamla kort ?

Rose-tråden
kan ni ta bort det gamla kortet ? 592 kortet jag verkar inte kunna göra det
Får något felmeddelande

Bilagor

• kort.jpg
    kort.jpg
    18.8 KB · Besök: 47
Rose-tråden
Hej. Jag skulle behöva köpa ett par nya växelöron till min "Granite Cheif" -11. Har tidigare köpt till min "Count Solo" genom att skriva i meddelande rutan vid beställning... Men de verkar ha tagit bort den möjligheten nu?! Hittar ingen stans att skriva :(

Mvh
Simon

Rose-tråden
SimonO: I beställningens sista skede finns meddelandefältet dit du kan skriva in att du även önskar beställa växelöron. Tänk på att det endast funkar att lägga till varor i meddelandefältet om man väljer att betala med kreditkort.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej alla.

Detta kommer att bli mitt första inlägg på detta forum. :)

Jag har under några veckors tid nu suttit och kollat på en ny cykel. Eftersom jag har dragit av korsbandet i knäet fick jag som tips från min sjukgymnast att ta det lite lugnare med löpningen och istället satsa på en cykel vilket ger bra kondition och är betydligt skonsammare mot knäna.

Är just därför jag skriver i denna Rose tråd. Har suttit och läst igenom alla 83st sidor under denna tråd och har insett att nästintill alla lovordar Rose cyklar och jämför man med andra cyklar här hemma i Sverige så är priset betydligt bättre. :)

Eftersom jag mestadels kommer träna upp min kondition genom landsvägskörning och sedan kommer jag ju använda den till det vardagliga också. Så har insett att en racer kommer inte att funka utan har bestämt mig för en cyclocross.

Jag har tittat på en modell som heter Rose Pro DX Cross-2000. Har förstått att cykeln kommer att byggas efter de mått som jag anger. Men jag har noll koll när det gäller de olika komponentera som bromsar, däck, växlar osv.
Men vad jag kan läsa från de 21 st som har lämnat omdöme verkar detta vara en hoj som klarar de kraven som jag önskar. Kommer som sagt cykla runt 5-10 mil i veckan under vår o sommar och sedan blir det kanske inte så mycket under höst och vinter.
Vad tror ni andra om detta?
Eller skall man gå upp en klass direkt eller kommer denna att funka till mitt förfogande?
Har googlat en del och ser att Schimano 105 komponenter är de flesta på denna modell och det skall vara bra grejer har jag förstått.

Jag hade varit himla tacksam om någon med denna hoj eller vem som helst får gärna lämna sina åsikter.

Rose-tråden
Tobbegubben skrev:
> Jag har tittat på en modell som heter Rose Pro DX
> Cross-2000.
(...)
> Har googlat en del och ser att Schimano 105
> komponenter är de flesta på denna modell och det
> skall vara bra grejer har jag förstått.
>
> Jag hade varit himla tacksam om någon med denna
> hoj eller vem som helst får gärna lämna sina
> åsikter.

Hej Tobbegubben! Jag har just en sådan cykel och är helnöjd. Shimano 105 är en bra nivå för sådan cykling som du nämner - lagom billig med lagom bra prestanda.

De flesta komponenter är väl sådana att du inte behöver tänka på att byta dem, men kolla vilka däck som följer med. Antagligen har de mycket mönster för att passa cyklocross användande och det du behöver är antagligen däck med mindre mönster. Jag kör med Schwalbe Marathon Supreme på min och är nöjd då nästan bara kör på asfalt med någon enstaka grusväg.

Rose-tråden
silverman834 skrev:
> Tobbegubben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har tittat på en modell som heter Rose Pro
> DX
> > Cross-2000.
> (...)
> > Har googlat en del och ser att Schimano 105
> > komponenter är de flesta på denna modell och
> det
> > skall vara bra grejer har jag förstått.
> >
> > Jag hade varit himla tacksam om någon med
> denna
> > hoj eller vem som helst får gärna lämna sina
> > åsikter.
>
> Hej Tobbegubben! Jag har just en sådan cykel och
> är helnöjd. Shimano 105 är en bra nivå för
> sådan cykling som du nämner - lagom billig med
> lagom bra prestanda.
>
> De flesta komponenter är väl sådana att du inte
> behöver tänka på att byta dem, men kolla vilka
> däck som följer med. Antagligen har de mycket
> mönster för att passa cyklocross användande och
> det du behöver är antagligen däck med mindre
> mönster. Jag kör med Schwalbe Marathon Supreme
> på min och är nöjd då nästan bara kör på
> asfalt med någon enstaka grusväg.

+1.

Jag kör min året runt i ur och skur med SKS Longboard-skärmar och Continental 4-Season däck på sommaren och Schwalbe Winter när det är snö och is.
Överväger att prova Vittoria Voyager Hyper som nästa omgång vår/sommar/höst-däck och Marathon Winter till nästa vinter.

Enda klagomålet jag har är att fälgarna på orginalhjulen är onödigt smala, men de ser ut att ha bytt hjul sedan jag köpte min i januari 2013.

Rose-tråden
@Silverman834 och @emilh.

Tack för era åsikter.
Precis som ni skriver om det nu blir aktuellt att jag beställer en DX 2000 så blir det att beställa däck med mindre mönster. Hade ni valt Marathon Supreme 32mm eller 35mm?
Samma när det gäller vevpartiet, har förstått att om man nu skall cykla mestadels landsväg så ändrar många från original RS500 46/36 till Compact 50/34.
Jag som då har noll koll på detta, vad innebär det för skillnad mellan båda dessa?
Samma när det gäller kasetten, vilken skall man välja där och vad betyder alla de olika siffrorna?
Något mer ni kan tipsa om som man kanske vill ändra?
Har kollat på lite olika sadlar och sadelstolpar men förstår inte skillnaden mellan alla olika. Kommer man som motionär märka någon skillnad mellan de olika modellerna?

Rose-tråden
Rose skrev:
> SimonO: I beställningens sista skede finns
> meddelandefältet dit du kan skriva in att du
> även önskar beställa växelöron. Tänk på att
> det endast funkar att lägga till varor i
> meddelandefältet om man väljer att betala med
> kreditkort.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Tack! Jag vågade inte gå riktigt så långt i beställningen :) skall prova igen!

Mvh
Simon

Rose-tråden
silverman834 skrev:
> Jag kör med Schwalbe Marathon Supreme
> på min och är nöjd då nästan bara kör på
> asfalt med någon enstaka grusväg.

Många bra råd har jag hoppat över, men just däcken kan jag inte låta bli att kommentera eftersom jag själv har erfarenhet av dem.
Tyvärr har jag det.
Tyvärr eftersom jag upplevde dem som både trista, stumma och tröga.
Dessutom var rullet uselt, jag blev tom frånrullad i nedförsbacka när jag låg på rulle på en mkt mindre och lättare cyklist!
Dagen efter köpte jag nya, bättre däck.

Nu har jag Vittoria Randonneur Hyper, vilka jag TROR idag kallas Voyager Hyper, och de är jag MYCKET nöjd med.

Tobbegubben skrev:
> Samma när det gäller vevpartiet, har förstått
> att om man nu skall cykla mestadels landsväg så
> ändrar många från original RS500 46/36 till
> Compact 50/34.
> Jag som då har noll koll på detta, vad innebär
> det för skillnad mellan båda dessa?
> Samma när det gäller kasetten, vilken skall man
> välja där och vad betyder alla de olika
> siffrorna?

Siffrorna är antalet tänder på dreven (fram) resp klingorna(bak)
Det är själva utväxlingen.
I ditt fall, med dåliga/ömtåliga knän rekommenderar jag lätta växlar, dvs
behåll 46 som största drevet, om du skall byta bör du byta 36 -> 34 (men kolla 1st hur mkt det kostar), dvs: 46/34
kassetten bör börja på 12 och gå till (minst) 25, kanske även mer, dvs: 12-25
Här finns en tydlig och lättanvänd grafisk utväxlingskalkylator:
http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...RZ2=12,13,14,15,16,17,18,19,21,23,25&UF2=2185

/Håkan

Redigerat: Bytt till rätt ord.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Tobbegubben skrev:
> ...när det gäller vevpartiet, har förstått att om man nu skall cykla mestadels landsväg så
> ändrar många från original RS500 46/36 till Compact 50/34...

Valet bör stå mellan 36/46 och 39/50. 34/50 ger ett alltför stort steg mellan växlarna.

Rose-tråden
HåkanC skrev:
> Många bra råd har jag hoppat över, men just
> däcken kan jag inte låta bli att kommentera
> eftersom jag själv har erfarenhet av dem.
> Tyvärr har jag det.
> Tyvärr eftersom jag upplevde dem som både
> trista, stumma och tröga.
> Dessutom var rullet uselt, jag blev tom
> frånrullad i nedförsbacka när jag låg på
> rulle på en mkt mindre och lättare cyklist!
> Dagen efter köpte jag nya, bättre däck.
>
> Nu har jag Vittoria Voyager Hyper och de är jag
> MYCKET nöjd med.

Jag tycker att val av däck är riktigt knepigt, så tack för råden!

Rose-tråden
Tobbegubben skrev:
> @Silverman834 och @emilh.
>
> Tack för era åsikter.
> Precis som ni skriver om det nu blir aktuellt att
> jag beställer en DX 2000 så blir det att
> beställa däck med mindre mönster. Hade ni valt
> Marathon Supreme 32mm eller 35mm?
> Samma när det gäller vevpartiet, har förstått
> att om man nu skall cykla mestadels landsväg så
> ändrar många från original RS500 46/36 till
> Compact 50/34.
> Jag som då har noll koll på detta, vad innebär
> det för skillnad mellan båda dessa?
> Samma när det gäller kasetten, vilken skall man
> välja där och vad betyder alla de olika
> siffrorna?
> Något mer ni kan tipsa om som man kanske vill
> ändra?
> Har kollat på lite olika sadlar och sadelstolpar
> men förstår inte skillnaden mellan alla olika.
> Kommer man som motionär märka någon skillnad
> mellan de olika modellerna?

Jag skulle som sagt välja Vittoria Voyager Hyper framför Marathon Supreme.
Angående vevparti så beror du på hur du tänkt använda cykeln?
Jag har kört både 34/50 och 36/46 och tycker det senare funkar bäst för pendling, ska du däremot köra mer landsväg så är kanske 34/50 att föredra. 39/53 tycker jag personligen inte är aktuellt för den här typen av cykel.

11-28 ger ett brett spann på kassetten och med 11-delat blir det inte heller allt för stora steg.
Sadel är något personligt och går inte riktigt att tipsa om. Jag har en Fizik Antares VS på min DX 2000 och är nöjd med den.
Vilken sadelstolpe du väljer påverkar komforten. Har ingen koll på vad som erbjuds från Rose just nu; HåkanC kan säkert tipsa.

Rose-tråden
Tobbegubben
Har en äldre modell Rose DX2000 10del
Mycket nöj DX2000 använda mest alla året än min racer Rose racer RS3000 och mtb Mr Ride mest sommar..
Också korsband av och diskbråck plus steloperation 6 st titan skruv fd basketspelare..
Börja sjukgym och lätt tränar cykel sen fast cykel liv och Rose cykel plus cykel klubb :-p
I börja kör jag med fram drev 46/36 visst kul kör i svårt terräng men landsväg och pendeln var inte kul 46/36 byta bara fram drev till 50T så kör jag 50/36 bara hiss upp fram växel och justera lite så den stå rätt rak fram växel lite svårt i börja..
Känner BRA landsväg, pendeln och lätt grus väg med 50/36 (kassett 12-25 (10 del))
OBS!!!! funkar äldre modell shimano 105 10 del växel.. vet inte hur nya modell 105 11 del växel
Rekommenderade 50/34 kör med fram drev 34T lätt tränar efter korsband operation sen starkare knä kan kör med fram drev 50T ;-) räcker 12-25 om du vill cykel snabb/tungt då ta 11-25 kassett
Med 46/36 mest svår terräng skogen väg inte smart cykel denna väg efter ny operation korsband..
Är du över 90 kg bra ta kontakt med Rose försäljning fråga viktgräns på hjul lite synd inte står max vikt på hjul i hemsida..
Sommar kör jag äldre modell CR1900 (första modell) innefälg 14mm med däck continental grand prix road 700x28 (tycker för small inne fälg 14mm till för terräng väg i min vikt 92-96kg)
Höst/Vår kör ny Mavic Crossone innefälg 17mm med crossdäck schwalbe racing ralph performance 700x33 använda mest
Vinter ett annat hjul från Scott med däck schwalbe marathon winter spike 700x35
Slippa håller på byta däck (lat) bara små justera bromsa alla 3 hjul olika modell broms skivor
Egentligen bäst bygg hjul känner trygg ha 10 år garanti
Nöj med Svenska Rose support oxå :-)

Rose-tråden
emilh skrev:
> Vilken sadelstolpe du väljer påverkar komforten.

+1

> Har ingen koll på vad som erbjuds från Rose just
> nu; HåkanC kan säkert tipsa.

Rose själva har nog bäst koll.
Men eftersom de använder Ritchey WCS Carbon FlexLogic på sina egna långdistans/komfort-racers så borde den vara ett bra val.

/Håkan

Rose-tråden
Hej
Har ni någon uppgift om lägsta rekomenderade lufttryck samt högsta rekomenderade belastning (vikt) för Vittoria Voyager Hyper Reflex i dess olika storlekar (32, 35 och 38 mm)?

Rose-tråden
Hej igen alla.

Då har jag för första gången cyklat på en cykelcross. Fick låna en polares cykel för att ta en tur dels ute på landsväg ( där jag mest kommer vara ) och en liten runda inne stan.
Kan ärligt talat säga att det gjorde mig lite tveksam om det verkligen är en cykelcross jag vill ha?
Inga som helst problem att cykla landsväg men däremot inne i stan och på kullersten var det ingen större höjdare.

Detta har fått mig att fundera lite på om jag inte istället kommer att behålla min Trek T220 hybrid till vardags körningen och skaffa en renodlad träningshoj. Meningen var att jag skulle köpa en Rose DX Cross 2000 och sälja min T220 och enbart ha Crossen till vardags och träning.
Men tror att jag behåller T220 och istället satsa på en racer.

Så då kommer min nästa fråga i detta Rose forum. Har kollat på en Rose Pro SL-2000 som då skall bli min träningshoj.
Är 50 st omdömen och ingen är missnöjd men cykeln, komponenterna som jag har läst på lite om nu är ju hur bra som helst.
Så ni som har eller haft en Pro SL-2000, vad tycker ni om den?
Ni som har denna cykel, gjorde ni några ändringar eller beställde den som den är?

Tacksam för era åsikter..

Rose-tråden
Jag skulle uppgradera med bättre hjul + däck, men det kanske blir för dyrt? Då skulle jag åtminstone försöka med bättre däck, riktigt bra däck i 25mm förstås.

Sedan skulle jag satsa på andra komforthöjande delar. Sadel o styre är viktiga, men där bör du välja de som passar dina händer, och din rumpa bäst, sedan skulle jag satsa på;
-Sadelstolpe, Rose själva använder Ritchey WCS Carbon FlexLogic på sina egna långdistans/komfort-racers så borde den vara ett bra val.
-Styrlinda, även den kan göra stor skillnad map komfort, väl tex: fi’zi:k BAR:GEL, är den för dyr finns det lösa gel-kuddar att ha under styrlindan.

/Håkan

Redigerat: Länk

Senast ändrad:
Rose-tråden
Som notis så la jag bara gel-kuddar i varukorgen när jag köpte och skrev sen i rutan att jag önskade få de monterade så slapp jag rulla av lindan själv. Kostade inget extra :)

Rose-tråden
Tobbegubben skrev:
> Hej igen alla.
>
> Då har jag för första gången cyklat på en
> cykelcross. Fick låna en polares cykel för att
> ta en tur dels ute på landsväg ( där jag mest
> kommer vara ) och en liten runda inne stan.
> Kan ärligt talat säga att det gjorde mig lite
> tveksam om det verkligen är en cykelcross jag
> vill ha?
> Inga som helst problem att cykla landsväg men
> däremot inne i stan och på kullersten var det
> ingen större höjdare.
>
> Detta har fått mig att fundera lite på om jag
> inte istället kommer att behålla min Trek T220
> hybrid till vardags körningen och skaffa en
> renodlad träningshoj. Meningen var att jag skulle
> köpa en Rose DX Cross 2000 och sälja min T220
> och enbart ha Crossen till vardags och träning.
> Men tror att jag behåller T220 och istället
> satsa på en racer.
>
> Så då kommer min nästa fråga i detta Rose
> forum. Har kollat på en Rose Pro SL-2000 som då
> skall bli min träningshoj.
> Är 50 st omdömen och ingen är missnöjd men
> cykeln, komponenterna som jag har läst på lite
> om nu är ju hur bra som helst.
> Så ni som har eller haft en Pro SL-2000, vad
> tycker ni om den?
> Ni som har denna cykel, gjorde ni några
> ändringar eller beställde den som den är?
>
> Tacksam för era åsikter..

Köpte en sån för något år sedan (alltså med 105/5700. Dagens är med 5800) och är fullkomligt nöjd. Bytte till Roses RS1400 hjul med Conti 4000 däck utan merkostnad - dom är MYCKET lättare än de Mavic som är standard, även gelkuddar och gel-linda, annan sadel och lite annat småplock, allt mot merkostnad men möjligt i konfiguratorn och levererat monterat.

Rose-tråden
Rose skrev:
> När det gäller längden på sadelröret har
> detta inte så stor betydelse så länge
> sadelstolpen är tillräckligt lång.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Precis, det är på gränsen med 400mm.

Rose-tråden
Mayhem: Vi har inte gjort några speciella stress-tester på de här väskorna.

Husabuse: Det finns inga hål i aluminiumversionen av 3T Ergonova Pro.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej,

Köpte en MTB DR.Z i mellandagarna fick den precis i början av februari.
Jag är supernöjd med cykeln förutom en sak som behöver reklameras det är min bakdämp som läcker.
finns inget "stumt" läge utan sjunker hela tiden ihop.
har prövat att pumpa upp trycket till 200 men samma resultat vad jag än gör.
frågan är hur jag går till väga jag använder ju cykeln varje dag och pendlar.
kan man be att få en ny mot att man skickar den gamla (tre veckor gamla) i retur`!?
Har ju sålt min gamla pendlar cykel så man blir ju strand satt.
Har ni tips och ideer hur jag kan lösa detta på enklaste sätt!?
mitt order nr. A48085903

Tack på förhand

Johan

Rose-tråden
Hej,

Innan jag fick veta om att denna tråd fanns han jag maila Rose direkt. har kontakt med dem där också.
Men det är inte fel ifall man är fler som hugger på detta.
Den läcker olja vad jag ser det är mer än normalt "blött" jag väger inkl kläder 75kg.

Tillbaka
Topp