Rose-tråden

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> emilh: Det låter märkligt, det skall gå att
> ändra leveransadress, det skall inte vara några
> problem.
> Om man beställer något som innehåller farligt
> gods transporteras det hela vägen till kunden med
> DHL, detta är en lag som måste följas (även av
> andra än ROSE). I annat fall är det posten som
> tar över när paketet kommer till Sverige.
> Försändelseid:t skall inte ändras på vägen,
> utan funkar både på DHL's och postens sidor.
> Maila order info och adress dit du vill att
> paketet skall skickas samt din telnummer så fixar
> jag detta.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE
> jenni.ribacka@rosebikes.se

Tack Jenni!
Jag har mailat dig. Försändelsen innehåller en sprayflaska, det är säkert den som ställer till det. Sändningsnumret funkade inte på postens sidor.
Intressant nog så mottog jag ett annat paket från Tyskland med en fettlösare i sprayflaska (från HiBike) den kom fram till ombud som vanligt.

Rose-tråden
Hej
Som jag ser så är det hyfsat långa lev. tider på era cyklar nu?
Jag är i planen att beställa en Uncle Jimbo, årets modell.
Men uppåt 8 veckors väntan är inget jag är sugen på just nu.
Dock är det liknande fall på nästan alla andra märken med.
Vet ni på rak arm om det går att få fram en Uncle Jimbo snabbare eller det är bara att vänta ? =)

/Henrik

Rose-tråden
Är det 8 veckor på "ROSE PRO SL-2000 BIKE NOW!"? Som jag förstår det är dessa cyklar förmonterade då man inte kan göra ändringar på konfigurationen?

Rose-tråden
Vraket: Det stämmer att Pro SL-2000 är förmonterade och man inte kan byta delar på dem. Just nu är ramarna slut i lager och vi väntar på att få in nya. En del färger och storlekar kommer att finnas tillgängliga vecka 20 (om 1,5 veckor), endel senare.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> henlof: Leveranstiden ligger tyvärr på omkring 8
> veckor i dagsläget. Naturligtvis hoppas även vi
> att vi kan korta ner leveranstiden senare i
> sommar. Hur som helst, så lönar det sig att
> beställa idag eftersom våra cykelpriser höjs
> med 8% från och med imorgon.

Med 8% prishöjning och 8 veckors leveranstid så lär intresset svalna för en del och där med leveranstiderna förkortas. ;D Konstig kombination hur som helst, ni verkar ju sälja så mycket ni orkar. Är det inte då man kan hålla nere priserna?

Rose-tråden
Hochsteigen skrev:
> Rose skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > henlof: Leveranstiden ligger tyvärr på omkring
> 8
> > veckor i dagsläget. Naturligtvis hoppas även
> vi
> > att vi kan korta ner leveranstiden senare i
> > sommar. Hur som helst, så lönar det sig att
> > beställa idag eftersom våra cykelpriser höjs
> > med 8% från och med imorgon.
>
> Med 8% prishöjning och 8 veckors leveranstid så
> lär intresset svalna för en del och där med
> leveranstiderna förkortas. ;D Konstig kombination
> hur som helst, ni verkar ju sälja så mycket ni
> orkar. Är det inte då man kan hålla nere
> priserna?

Fast det är väl smartare att höja priserna?

Rose-tråden
Rose skrev:
> Ghondor: OK, isåfall skulle jag behöva uppgifter
> om beställningen om du vill att jag skall kolla
> upp vad som saknas och varför.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Har ställt frågan till Rose. (M.Jaeger)
Man bad om ursäkt för dröjesmålet & meddelar att cykeln kommer monteras ock skickas denna veckan.

Men ingen dhl leverans bokning kommer & förväntad leverans flyttas till 11 maj. (närmare 3mån från best)

Trodde man bara monterade cyklarna, inte tilverkade.

/Henrik

Rose-tråden
Rose skrev:
> Vraket: Det stämmer att Pro SL-2000 är
> förmonterade och man inte kan byta delar på dem.
> Just nu är ramarna slut i lager och vi väntar
> på att få in nya. En del färger och storlekar
> kommer att finnas tillgängliga vecka 20 (om 1,5
> veckor), endel senare.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Innebär det att Pro SL-2000 cyklarna måste monteras och då hamnar på 8 v leveranstid som övriga modeller? Eller kommer leverantiden att ligga på 1.5 veckor + själva leveranstiden?

Jag förstår att ni inte kan ge något exakt svar med en välgrundad gissning vore snällt, och jag kommer att ta det för en gissning och inte bli sur om det inte stämmer i slutändan. :D

Rose-tråden
Multistreet-300 women:

1) Är det nån skillnad i lev.tid om den har gröna eller orangea punkter under "tillgänglighet"?

2) Grenmått 73 och kroppslängd 165 - det kan väl bara bli 17 tums ramen?

Rose-tråden
Priserna höjs, pga att Euron har sjunkit med ca 20% mot Dollarn, och de flesta internationella inköp görs i Dollar.

Gurra: Jag rekommenderar att du beställer hem både L och XL och använder vår gratis retur till den som passar sämst.

Vraket: Pro SL-2000 monteras utanför vår "normala produktion" och de finns tillgängliga så fort vi har ramar i lager + någon dag för montering av de första cyklarna. Just nu är de flesta ramarna slut och vi väntar på fler. Nästa vecka kommer det in en del färger och storlekar i lager. Fler kommer v.22.

Bert: Troligen finns de med gröna punkter i lager, medan vi väntar på ramar på de med orangea punkter. Måste kolla detta med mina kollegor i Tyskland. Med stor sannolikhet hinner ramarna komma i lager för de med orange punkter under väntetiden.
Yes, det är 17-tums ramen som gäller.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Bert: De gröna punkterna betyder att det finns fler än 5 ramar i lager, orange punkter betyder att det finns färre än 5 ramar kvar i lager och röda punkter betyder att varan är slutsåld.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Funderar på att byta bromsar på min Granite Chief 2014 (om inte en bleed räddar de Formula C1 som sitter på nu), hur fixar jag lättast den interna dragningen till bakbromsen?

Rose-tråden
Jiv: Om du blir tvungen att även byta slang, fäst någon typ av draglina i den gamla slangen innan du drar ut den, för att enklare få den nya slangen på plats.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
3plE skrev:

> Fast det är väl smartare att höja priserna?

Både ja och nej. Höjer de priserna av den anledningen så är det inte så smart mitt i en cykel "period". Det är som att höja priset på paraplyer när det regnar, typ. Klart de kan höja priserna, men av den anledningen tror jag vid årets uppdateringar av cyklar är smartast. Folk kan ju tappa förtroendet för varumärket om man så tydligt höjer priserna vid högre efterfrågan.

Är det euron som tappar fäste är det ju trist. Inte mycket att göra. Men beklagligt är det ju att ROSE inte köpt in tillräckligt med delar för att klara sig längre än till maj med deras låga prissättning... Lite som att låsa räntan eller inte så klart. :)

Senast ändrad:
Rose-tråden
saturday skrev:
>
> Men beklagligt är det ju
> att ROSE inte köpt in tillräckligt med delar
> för att klara sig längre än till maj med deras
> låga prissättning...

Fast en av anledningarna till att de kan hålla låga priser är väl ändå just pga att de inte har så stora lager?

Rose-tråden
Vad är kapitalkostnaden för att binda kapital i ett lager? Hur mkt riskerar du att rea ut om lagret blir omodernt? Vad är alternativkostnaden för att förlora kunder som är trigger happy och kräver omedelbar tillfredsställelse? Rose har nog gjort kalkylen.

Rose-tråden
Prishöjningen har som jag tidigare skrivit inget att göra med antalet sålda cyklar. Det har att göra med att våra kostnader har blivit högre (Euron har sjunkit med 20% mot dollarn). Tyvärr har vi inte möjlighet att sponsorera varje kund som köper cykel hos oss och betala för att de skall köpa en cykel av oss ;o), därför var vi tvungna att höja priserna med 8%. Vi är långt ifrån det enda cykelmärket som har blivit tvungna att höja priserna pga valutakursen.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Holy crap! När jag beställde min Thrill Hill 3 med lite extra grejs så kostade den 40,004kr och det kändes dyrt. Men nu kostar motsvarande 49,250 spänn, och då är det sneakigare hjul och bakdämpare än jag fick. Tror att det är 3-4000kr insparade där.

Verkar som att man köpte i rätt tid.

Rose-tråden
TM skrev:
> Holy crap! När jag beställde min Thrill Hill 3
> med lite extra grejs så kostade den 40,004kr och
> det kändes dyrt. Men nu kostar motsvarande 49,250
> spänn, och då är det sneakigare hjul och
> bakdämpare än jag fick. Tror att det är
> 3-4000kr insparade där.
>
> Verkar som att man köpte i rätt tid.

Hade också tur som beställde granite chief till damen innan höjningen :)

Rose-tråden
uffelundqvist: Man kan t.ex. maila mig och be om en offert. Lista de delar du önskar.
TM: :o) Thrill Hill var också världens snabbaste marathoncykel ifjol.
Raggamuffin: Nya modeller kommer att presenteras på vårt presscamp i juli, HappyMTB kommer att delta, så du får vänta tills dess med svaret på din fråga, om en sådan finns med eller inte.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej,

Börjar bli orolig för paketet med min cykel. Fick ett mail av Rose den 28/4 att det ska ha skickats fr lagret. Paketet registerades den 29/4 på DHLs hemsida. Sedan hände inget förrän den 9/5 då paketet registrerades i Hamburg (alltså fortfarande i Tyskland). Sedan inget.. Har ringt DHL för att fråga var paketet är men de kan ej svara - hänvisar till er på Rose och rekommenderar att ni ringer tyska posten och frågar. Jag har varit i kontakt med både dig Jenni (via mail) och en Markus Schulte i Tyskland utan att få ett svar av honom. Skulle verkligen uppskatta om ni hjälpte mig i frågan..

MVH

Jarsa

Rose-tråden
Cykeln registrerades i Hamburg den 9/5. Sen har den bara stått still där (i alla fall enligt sökfunktionen). Jag vet att det "bara" har gått 4 dagar sedan dess men jag tycker att något borde ha skett sedan dess. Den har alltså varit i transport sedan 29/4 - 2v, och den är fortfarande inte ens registrerad i Sverige. Vilken leveranstid tycker Rose är rimlig?

Rose-tråden
Jarsa skrev:
> Cykeln registrerades i Hamburg den 9/5. Sen har
> den bara stått still där (i alla fall enligt
> sökfunktionen). Jag vet att det "bara" har gått
> 4 dagar sedan dess men jag tycker att något borde
> ha skett sedan dess. Den har alltså varit i
> transport sedan 29/4 - 2v, och den är fortfarande
> inte ens registrerad i Sverige. Vilken leveranstid
> tycker Rose är rimlig?

DHL strejkar i Tyskland och det är säkert anledningen till att leveransen dröjer.

https://www.wsws.org/en/articles/2015/04/13/germ-a13.html

Rose-tråden
Hastigheten vid laddning av Rose hemsida är katastrofalt låg. Jag har nu försökt använda hemsidan men håller på att drivas till vansinne av den. Varannan gång får jag felmeddelande om att den inte går att nås. Det tar närmare en minut att ladda sidan när den väl laddas. Alla andra hemsidor jag besöker laddar direkt, men inte Rose.
Era mätningar om att er sida är normalsnabb, är felaktiga. Med en så kass hemsida beställer jag cykel från Canyon istället.

Rose-tråden
Supersonic: Vi har för tillfället störningar i nätbutiken. Vår IT-avdelning jobbar på att lösa det så fort som möjligt.

/Jenni Ribacka, ROSE

Senast ändrad:
Rose-tråden
Hej!

En beställningsfråga. Jag köpte en Granite chief av er i höstas, och glömde köpa sänkbar stolpe. :/ Har ni någon möjlighet att ta hem Gravity Dropper Turbo med rätt sadeltstolpsdiameter (31.6) och i sådana fall vilka priser gäller och vilken längd på den justerbara delen?

Rose-tråden
Hej,

Kanske en liten märklig fråga, men är just nu inte i närhet av min Jabba Wood från 2013 och undrar vad det är för dimension på sadelstolpen på denna. Detta för att köpa hiss-stople tills man kan börja köra i sommar. Vet att jag idag har en adapter till den befintliga stolpen.

Rose-tråden
Hur spårar man sitt paket från Rose?
Med det spårningsnummer jag fått kan jag se följande status på DHLs tyska sida "The instruction data for this shipment have been provided by the sender to DHL electronically"
Det har inte ändrats på ett par dagar, jag har ringt DHL och dom hänvisade mig till posten men dom hittar inget.

Rose-tråden
floors: Tyvärr finns den sadelstolpen endast tillgänglig i 27,2 mm och 30,9 mm.
HenrikMolker: 31,6mm
ujja: Det beror rätt mycket på vilket spårningsnumret, ditt namn och din kundnummer är ;o)

/Jenni Ribacka, ROSE

Tillbaka
Topp