Rose-tråden

Rose-tråden
Hejsan bakbromsen läcker vid snabbkopplingen.
Hur löser vi detta ? jag har knappt kört cykeln sen jag fått den och fått bleeda den 2 ggr.
skickar med en film så ni ser problemet, jag har tittat att snabbkopplingen sitter rätt dock så glappar den mer än dom andra snabbkontakterna på cykeln.
Eller om det är någon annan som har varit med om detta och vet om det går att ordna lite smidigt ?

Edit:
Efter lite mer kontroll så fungerar den om jag håller i slangen så den är rakt in i kopplingen men släpper man slangen så vrider den sig lite och då börjar den läcka.

Så det är glapp i snabbkopplingen.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Road_Runner: Dålig kvalitet på snabbkopplingen från Formula är orsaken. Vi har tyvärr sett detta tidigare. Skicka kundnummer och ordernummer åt mig på mats.ribacka@rosebikes.se, så förklarar jag mer i detalj hur vi skall göra så att du får en ny slang.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
smislo: ROSE 2-24 Nm torque wrench är det bättre valet, eftersom dess justermån bättre lämpar sig för styren, sadelklämmor osv. Du kan använda den till i princip allt förutom vevpartiet.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hanteringen kring frakten kunde skötas bättre, det är snart 2 veckor sedan min cykel skickades, det enda jag vet är att den hanterats av tyska DHL i Tyskland, det finns ingen spårning överhuvudtaget vart den tagit vägen.
Ångrar att jag köpte cykeln från Rose, den sk lagervaran är nu snart uppe i 2 månaders leveranstid.

Rose-tråden
ujja: Jag behöver information om beställningen om jag skall kunna kolla upp detta. De flesta cyklarna byggs enligt beställning och då måste man köa för att få sin cykel till produktionen.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej, jag har fått info från Rose i Tyskland angående fabrikationsfel på gaffel. (Nedan)
Eftersom jag ännu inte fått cykeln (skickades i torsdags) så vill jag helst undvika hela manövern att ta emot en cykelleverans och efter ett tag returnera denna. Jag har föreslagit detta med vändande mail, men undrar om ni kan assistera i ärendet så att det går smidigt?

"Voluntary recall of the forks with the item number 1958263 and 1958272 from the batches 929388-929390, 932333-932335, 932337

Our quality assurance department has identified a potential quality problem of the PRO DX CROSS forks with the item no. 1958263 and 1958272 from the batches 929388, 929389, 929390, 932333, 932334, 932335 and 932337 delivered on 16.03.2015. So far, 0,07% of the delivered forks got broken, which can cause serious falls. In order to prevent any risk of accident, we have decided to replace the forks of the batches concerned.

We would therefore be grateful, if you could immediately stop riding your ROSE bike.

We are currently working on the production and painting of the new forks, so that we can replace your fork as soon as possible. At present, we expect the forks to be available in approx. 6-8 weeks. Within the next 4 weeks, you’ll receive further information on the returns process and the date of replacement. We’ll then send you a return label with which you can send the complete bike in..."

Mvh Tor

Rose-tråden
Fick också det tråkiga mailet, känns inte helt okay att måsta vänta hela sommaren på att få det åtgärdat, cykel säsongen är inte så lång här i norra delen av landet.
Om det varit en Tysk premium bil det handlat om skulle det ha åtgärdats omg, viken bilägare skulle ställa undan sin bil i 6-8v och därefter vänta ytterligare tre veckor på att skicka bilen fram och tillbaka till Tyskland för att få den repad pga fabrikationsfel?
Nä Eose, snabbare hantering ser vi fram emot.

Rose-tråden
Eldridge_Grade: maila orderinfo till mig, så fixar jag. Låt bli att ta emot cykeln när den kommer.

HanStröm: Detta har naturligtvis första prioritet hos oss just nu. Våra kunders säkerhet är det viktigaste för oss, men gafflarna måste tillverkas innan de kan bytas, gafflarna prioriteras naturligvis i fabriken.

/Jenni Ribacka, ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Det stod i Recall infon att man kunde byta Gaffel själv om man ville!
vilket jag tänker göra! måste man be om att densamma skickas? det framgick inte hur man skall gå tillväga

Mvh Henrik

Rose-tråden
Nån som har en bra idé att få tyst på den interna kabeldragningen på nya Uncle Jimbo (antar att alla nya ramar har samma problem) Det slår nåt överjävligt inne i ramen i stökig terräng. Nu har jag försökt lösa det genom att spänna upp kablarna/vajrarna med hjälp av buntband och eltejp upp vid styrhuvudet men det känns naturligtvis inte optimalt.

Nåt som Rose har fixat till nu när de har ett halvår på nacken? Fick min i Januari och var nog bland de första att få en 2015-modell.

EDIT: Det verkar som om nya ramar även kommer med skyddsfilm på underröret. Nåt man kan köpa till såhär i efterhand?

EDIT2: Har även testat att trycka tillbaka höljena så långt in i ramen det går men antingen så trycks de ut igen efter en stund (med skrammel som följd) eller så skramlar de ändå...

Senast ändrad:
Rose-tråden
Per-Erik skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån som har en bra idé att få tyst på den
> interna kabeldragningen på nya Uncle Jimbo (antar
> att alla nya ramar har samma problem) Det slår
> nåt överjävligt inne i ramen i stökig
> terräng. Nu har jag försökt lösa det genom att
> spänna upp kablarna/vajrarna med hjälp av
> buntband och eltejp upp vid styrhuvudet men det
> känns naturligtvis inte optimalt.
>
> Nåt som Rose har fixat till nu när de har ett
> halvår på nacken? Fick min i Januari och var nog
> bland de första att få en 2015-modell.
>
> EDIT: Det verkar som om nya ramar även kommer med
> skyddsfilm på underröret. Nåt man kan köpa
> till såhär i efterhand?

Fogskum har jag ju sagt! ;)

Rose-tråden
Rose skrev:
> Eldridge_Grade: maila orderinfo till mig, så
> fixar jag. Låt bli att ta emot cykeln när den
> kommer.
>
> HanStröm: Detta har naturligtvis första
> prioritet hos oss just nu. Våra kunders säkerhet
> är det viktigaste för oss, men gafflarna måste
> tillverkas innan de kan bytas, gafflarna
> prioriteras naturligvis i fabriken.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE
> jenni.ribacka@rosebikes.se

Hej Jag ligger på en order på denna cykel med leverans v29, jag undrar givetvis om detta kommer innebära en försening på min cykel?

MVH

Rose-tråden
Rose skrev:
> f-stopp: alla kunder vars cyklar drabbas kontaktas
> av våra kollegor i Tyskland.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Härligt! Inget mail än så då är det nog lugnt då :-D

Rose-tråden
Man vill ju inte cykla runt på en dödsfälla, men liite surt att beställa i april och först efter en vecka få besked om att det är 8veckors leveranstid på 'lager' cyklar och nu läggs ytterligare 6-7(?) veckor till på beställningen.

Rose-tråden
Jag antar att man får "ta" lite sånt när det gäller postordercyklar, men jag förstår inte varför Rose inte kan göra som Canyon och skriva ut vilka datum cykeln förväntas kunna levereras.

Rose-tråden
dradiels: Alla cyklar byggs enligt kundens önskemål och därför blir det alltid en viss leveranstid. Vi har nästan inga cyklar färdigbyggda i lager, dock finns det ramar i lager. Vi väntar in gafflarna och sen bygger vi din cykel så fort vi kan.
ikebana: Att vi inte kan ge en exaktare leveranstid i beställningsskedet har att göra med att vi inte vet exakt vilka komponenter kunden kommer att välja i konfiguratorn. Leveranstiden som anges på hemsidan baserar sig på kön till produktionen, inte individuella komponentval. Mer noggrannt datum för när cykeln går i produktion anges alltid i orderbekräftelsen och denna baserar sig på den individuella beställningen.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
hehe fair enough! Men nog kan man väl klämma dit nåt i stil med "just nu upplever vi en tung belastning pga stor efterfrågan, leveranstiden kan därför bli längre än vanligt". Även om man då får frågor hur lång leveranstid (ungefär) på en cykel slipper man ju en massa sura kommentarer och misscreditering.

Jag kan inget om marknadsföring, men det känns som om ni (och andra företag) skulle tjäna på det. Speciellt när kunderna är kinkiga köpgalna prylnördar som vill ha sina grejer nu nu NUU!!

Rose-tråden
ikebana: Själv är jag heller ingen expert på marknadsföring, men vi kan i varje fall enas om att om man använder sunt bondförnuft så har du naturligtvis helt rätt.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Per-Erik: Ursäkta att vi inte svarat, men fattade inte riktigt att frågan var riktad till oss. Har inte hört att det skulle varit några problem på väldigt länge med skramlande höljen/slangar, och det som oftast hjälper är att trycka in eller dra ut höljena/slangarna en liten bit för att det skall tystna. Ett litet buntband i vardera ändan för att fixera höljet/slangen i rätt position brukar också få slut på slamret i de sällsynta fall där det varit problem.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
smislo: Det paketet levererar DHL, inte posten. Du kan ringa DHL på nummern: 0470 73 55 40 för att höra om leverans.
På en del orter kan man också välja UPS som leverantör. Vad funkar bäst där du bor?

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose: Ingen fara, jag kanske var lite otydlig i frågeställningen. Jo som sagt, jag har försökt fixera med tejp och buntband och det blir bättre men inte helt tyst. Det togs även upp i vissa tester att det skramlade från den interna kabeldragningen så om det är så sällsynt vetefan...

Tänkte bland annat på vad enduro-mtb skrev: On the test bike the cables rattled a little, but ROSE claims this will not be the case with the production bikes.

Hur var det med skyddsfilmen för ramen? Går den att köpa till?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Per-Erik: Är det något speciellt hölje/slang som skramlar, eller är det alla? Helt ärligt, så är du den första i Finland och Sverige som säger att det skramlar i ramen. Mycket sällsynt alltså, men jag kan ta det med våra experter för att se om de har något tips.

Ursäkta att jag glömde att kommentera skyddsfilmen. Vilken ordernummer har du på cykeln, så skall jag kolla runt lite vad som finns.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Per-Erik: Är det något speciellt hölje/slang
> som skramlar, eller är det alla? Helt ärligt,
> så är du den första i Finland och Sverige som
> säger att det skramlar i ramen. Mycket sällsynt
> alltså, men jag kan ta det med våra experter
> för att se om de har något tips.

Då kan jag bli den andra i Sverige och Finland som säger det. Skramlar i min med.

Rose-tråden
mawa skrev:
> Rose skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Per-Erik: Är det något speciellt hölje/slang
> > som skramlar, eller är det alla? Helt ärligt,
> > så är du den första i Finland och Sverige
> som
> > säger att det skramlar i ramen. Mycket
> sällsynt
> > alltså, men jag kan ta det med våra experter
> > för att se om de har något tips.
>
> Då kan jag bli den andra i Sverige och Finland
> som säger det. Skramlar i min med.

+1 Men inte så mycket att det stör, än. Men jag ska testa med buntband och en riktig buntbandssträckare.

Rose-tråden
Haha, ja det kunde man ge sig fan på att jag skulle vara först. Jag verkar alltid ha sjuk otur när jag köper grejer över nätet. Till och med sambon börjar hålla med om det nu. Det började ju med att DHL gick på cykelkartongen och sen körde in gaffeltrucken i den... Det var synd att ni inte var på scandinavian outdoor games i år förresten så kunde ni fått lyssna själva.

Jag tror framförallt att det är de två höljen som går in på vänster sida vid styrhuvudet och vidare ner till bakväxel och bakbroms.

Mitt ordernummer:4733733

EDIT: Skönt gubbar att det inte bara var jag som upplevde detta!

Senast ändrad:
Rose-tråden
Min Jimbo skramlar ifrån den interna kabeldragningen med men har vant mig vid detta.
Dock har jag ett annat bekymmer, fick ju hem cykeln för knappt 2 månader sen och efter ett par veckor började det glappa ifrån högra benet på framgaffeln.
Tänkte inte så mycket på det först men nu tycker jag det har blivit värre, så pass att det hörs.
Gaffeln är en X-fusion sweep.
Har nog inte hunnit avverka mer än 20-25h på cykeln.
Mer lr mindre bara stigcyklat med den och alldrig fått nåt igenomslag.
Vad bör jag göra med detta?

/mvh Andreas

Senast ändrad:
Rose-tråden
Har en Rose Cross sl 2000, kan man montera barnstol som har ramfäste på denna?

Jag tänker på denna typ av stol:
551501_sleepy_-black-red_product_info.jpg

Senast ändrad:
Rose-tråden
Wilkas: Skickade ner videon till våra experter i Tyskland och återkommer.

belio: Ingen av våra cykelramar är designade för liknande produkter. Jag skulle rekommendera att du istället kikar på en modell med pakethållare och satsar på en barnstol som du kan montera på pakethållaren. Det är en väldigt dyrbar last som skall transporteras och man vill ju inte riskera olyckor.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Om jag har prel. leverans den 16:e juni eller 1 Vecka som det står på beställningen. Betyder det att cykeln beräknas att skickas det datumet eller levereras?

Rose-tråden
ikebana: Om det står på PDF-bekräftelsen "Estimated assembly day 16.6.2015" Betyder det att cykeln beräknas gå i produktion 16.6 och börjar byggas då.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Det gör det. Hur lång tid tar det att "bygga" cykeln då?

Under "mina sidor" på rose står det ju annars:

"Leveransstatus: bearbetas förväntad leverans: i ca. 1 Vecka"

Jag vet inte om det är dåligt översatt, men ni borde verkligen jobba på att förbättra informationen gällande beställningar och status på leveransen.

Rose-tråden
ikebana: Informationen på PDF-bekräftelsen stämmer bäst. Informationen där tycker jag är saklig och bra.
Ca 1 vecka räcker byggandet.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
H. skrev:
> mawa skrev:
> -----
> > Rose skrev:
> >
>
> > -----
> > > Per-Erik: Är det något speciellt
> hölje/slang
> > > som skramlar, eller är det alla? Helt
> ärligt,
> > > så är du den första i Finland och Sverige
> > som
> > > säger att det skramlar i ramen. Mycket
> > sällsynt
> > > alltså, men jag kan ta det med våra
> experter
> > > för att se om de har något tips.
> >
> > Då kan jag bli den andra i Sverige och Finland
> > som säger det. Skramlar i min med.
>
> +1 Men inte så mycket att det stör, än. Men jag
> ska testa med buntband och en riktig
> buntbandssträckare.

Det skramlar i min Root Miller också. Det stör mig lite, men inte så mycket och jag ska prova fixa det med buntband. Men nog tycker jag att det är något som Rose bör ta till sig.

Rose-tråden
Alla artiklar i order 5075169 har fått beräknat leveransdatum ändrat från 5/06 vid beställning till 'snart' eller 'ingen information'.
Artikelnummer 1770203 (Deore XT DH-T785) ska nu, från att ha funnits i lager, levereras i efterskott. För denna anges inget förväntat datum alls utan i stället 'Kontrollera leveranstiden med vår personal'.

Vad händer, och då främst med 1770203?

Rose-tråden
För oss som fått besked om fördröjning pga problem med gafflarna. Finns det inga alternativa gafflar? Typ RANDONNEUR gaffeln? Har en dx 2000 cross beställd.

Med vänlig hälsning,
Dradiels

Rose-tråden
Per-Erik & andra: Har nu undersökt lite om de skramlande vajrarna och vår konstruktör vet om det. Just nu finns det inte riktigt andra botemedel än buntband och så kan man om man vill fixera vajrarna mot ramen "inifrån" via styrhuvudet eller vevpartiet för att dämpa vajrarnas rörelse. Genomföringarna i ramarna kommer i en uppgraderad version på vissa modeller till nästa säsong.

Per-Erik: En skyddsfilm är på kommande.

Bojsänke: Vi undersöker detta och återkommer.

ikebana: När pengarna reserveras går cykeln i produktion och, när kortet debiteras skickas cykeln iväg.

dradiels: Det finns just nu inga alternativ till Pro DX Cross-gafflarna. Samma gaffelmodell har även använts till Randonneur-modellen.

/Mats Ribacka, ROSE

Tillbaka
Topp