Rose-tråden

Rose-tråden
Hej!

Jag har beställt lite prylar från er och fick mail om att dom gått iväg idag. Ett par däck är restade och kommer i separat leverans. Jag skulle vilja ha med en sak till som jag glömde att beställa, nämligen en backspegel. Är det möjligt att kasta med den i den senare delen av min försändelse?

Tack på förhand!

Rose-tråden
Va ere här för trams?
Har beställt en framlampa, och nu skall det beställas tid för utkörning eller hämtas i Rosersberg!?
Varför, DHL har ju ett flertal s.k. servicepoints här i Bromma?
Om det var en cykel, men va fasen, detta väger 0,5 kilo.
Vaffö gör dom på detta sättet?

Rose-tråden
Marren skrev:
-------------------------------------------------------
> Va ere här för trams?
> Har beställt en framlampa, och nu skall det
> beställas tid för utkörning eller hämtas i
> Rosersberg!?
> Varför, DHL har ju ett flertal s.k. servicepoints
> här i Bromma?
> Om det var en cykel, men va fasen, detta väger
> 0,5 kilo.
> Vaffö gör dom på detta sättet?

Det är inte så att du har nån livsfarlig kedjeolja eller liknande i samma beställning?

Rose-tråden
frause skrev:
> Marren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Va ere här för trams?
> > Har beställt en framlampa, och nu skall det
> > beställas tid för utkörning eller hämtas i
> > Rosersberg!?
> > Varför, DHL har ju ett flertal s.k.
> servicepoints
> > här i Bromma?
> > Om det var en cykel, men va fasen, detta väger
> > 0,5 kilo.
> > Vaffö gör dom på detta sättet?
>
> Det är inte så att du har nån livsfarlig
> kedjeolja eller liknande i samma beställning?
Nope, det är inte beställt i alla fall.
Får ringa dhl i morgon.

Rose-tråden
Rose skrev:
> Marren: "Livsfarligt" batteri i lampan gör att
> hela paketet måste hanteras som farligt gods.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Eh?
Det saknas en smiley va? ;)

(nu löser det sig som tur är)

Rose-tråden
gandhi: Om någon i er närhet har en CDX eller CGF så är geometrierna i princip de samma för de båda cyklarna. Vi har ingen CDX i vårt demosortiment i storlek 50, så det hade inte hjälpt heller.
Vi har också ett antal hyrcyklar i Tyskland som vi skickar ut för en långhelg för test. Det kostar 200€ och man får tillbaka hälften om man köper en ny cykel efteråt. Jag kan kolla om det finns någon CDX eller CGF bland hyrcyklarna.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Mitt paket verkar ha fastnat i Hamburg, det har legat där sedan i tisdags natt. Är det vanligt och hur länge kan man förvänta sig att dom kommer att sitta och hålla på det?

Rose-tråden
Foss: Om det är en cykel är det normalt, om det är mindre saker kan du maila mig då det gått en vecka med info om beställningen.

gandhi: Vi har en Xeon Team CGF-3100 i storlek 50 bland våra hyrcyklar. Ni kan maila mig om ni är intresserade av att hyra.

/Jenni Ribacka, ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Haj. Blir förmodligen att beställa en cgf nästa säsong. Funderar på om man kan välja fritt bland era komponenter när man beställer cykeln. Det är pedaler, sadel, styrstam, styre, styrlinda och eventuellt hjul och sadelstolpe där jag helst skulle vilja göra andra val än det ni erbjuder i konfiguratorn. Det blev ju typ alla komponenter ?/Lars

Rose-tråden
Foppasudd: Allt är möjligt, men i de allra flesta fall blir det väldigt dyrt att välja andra komponenter än de som finns i konfiguratorn (du kan också kolla konfiguratorn för andra cykelmodeller). Du kan maila vilka komponenter du är intresserad av till mig, så frågar jag efter en offert av mina kollegor i Tyskland.

/Jenni Ribacka, ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Rose skrev:
> Foppasudd: Allt är möjligt, men i de allra
> flesta fall blir det väldigt dyrt att välja
> andra komponenter än de som finns i konfiguratorn
> (du kan också kolla konfiguratorn för andra
> cykelmodeller). Du kan maila vilka komponenter du
> är intresserad av till mig, så frågar jag efter
> en offert av mina kollegor i Tyskland.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE
> jenni.ribacka@rosebikes.se

Okej, tack för svaret. Är det rabatten på 10 % som försvinner om man vill ha andra komponenter, ingen annan avgift som tillkommer? Men det är alltså fritt att välja komponenter från konfiguratorn för andra cyklar?

Rose-tråden
Foppasudd: Det är omöjligt för mig att säga något om priserna innan jag vet vilka komponenter du är intresserad av och kollat upp det med mina kollegor i Tyskland.
Ja, du kan kolla konfiguratorn för andra cyklar också, men priserna måste kollas med tyskarna oberoende.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Mötte säkert 50 personer på norr mälarstrand i Stockholm innan lunch som alla kom på nästan identiska rosecyklar och nästan alla hade en vit cykelhjälm. Kändes lite sektartat.

Rose-tråden
Jag beställde en racer och en mekställning samtidigt i juli. I måndags skickades båda paketen.
Hur kommer det sig att mekställningen levererades igår torsdag medans cykeln bara har kommit till Hamburg?

Jag vet att ni tidigare skrev att det är normalt för cyklar att de stannar till i Hamburg.
Vad beror det på?

Rose-tråden
Är intresserad av en team dx cross 3100 di2.
Är osäker på storleken jag är 180 lång och väger 85 kg
Grenmått 87.

Enligt storleksberäknaren så ska jag ha 58 på ramen , skiljer det mycket mellan 58 och 56 ?

Rose-tråden
Rose skrev:
> Olmen: Stora paket har ofta lite längre
> leveranstid än små.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Beror det på högre cW?

Rose-tråden
telistobbe: Alla cyklarna skall finnas ute på sidan i mitten av oktober när nya cykelkatalogen kommmer ut.

Anders393: Jag rekommenderar storlek 58 till dig. Du kan se geometritabellen om du trycker på fliken "Ram" mellan bilden på cykeln och cykelkonfiguratorn.

Pfaff: Kanske :)

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Fairass: Uncle Jimbo 2 2014 har ett växelöra har ett internt produktnummer hos oss: 1926015. Växelöronen finns inte i webshoppen, eftersom det finns många olika och de är väldigt lika varandra. Du kan i din nästa beställning skriva i meddelandefältet på engelska, i slutskedet av beställningen, att du vill beställa x antal växelöron till din Uncle Jimbo 2, 2014 och produktnumret ovan.
De går att få tag på i över 10 år.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Fairass: Uncle Jimbo 2 2014 har ett växelöra har
> ett internt produktnummer hos oss: 1926015.
> Växelöronen finns inte i webshoppen, eftersom
> det finns många olika och de är väldigt lika
> varandra. Du kan i din nästa beställning skriva
> i meddelandefältet på engelska, i slutskedet av
> beställningen, att du vill beställa x antal
> växelöron till din Uncle Jimbo 2, 2014 och
> produktnumret ovan.
> De går att få tag på i över 10 år.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Lysande! Då vet jag. Tack!

Rose-tråden
På era ramgeometrier, hur är topprören mätta? Är det ETT med alla rambilder felritade, eller är det verkligen så som det ser ut, att ändpunkten ligger mitt ute i luften? Om det är det senare, hur har denna standard uppstått?

Rose-tråden
jonja: Skulle vara kul att se en bild på det du hänvisar till, för just nu ser jag ut som ett frågetecke om någon skulle se mig ;o). Måtten på ramrören anges center-to-center.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Ta den vanliga pro sl, b-måttet, vad menas med det? Som det är ritat ser det ut som ett horisontellt mått, en katet till det fysiska toppröret som hypotenusa.
Men du säger att det är ett c-c mått, är det då den virtuella horisontella längden eller längen på det fysiska toppröret?

Rose-tråden
Rose skrev:
> jonja: B-måttet är längden på överröret
> mätt vågrätt från centrum på styrhuvudet till
> centrum på sadelröret.
>
Ok, tack! För slopade ramar hoppas jag du menar centrum på sadelstolpen, annars blir din mening fortfarande lite diffus :)

Men förstår du vad jag är ute efter? Att så som hjälplinjen för b-måttet är ritad, med 90 graders vinkel på sadelsidan, så får åtminstone jag gissa vad hjälplinjen avser, då två tolkningar är möjliga.

Rose-tråden
jonja: Det är sadelröret som gäller även för slopade ramar. Skulle det vara sadelstolpen skulle B-måttet variera beroende på höjden av sadelstolpen (i kombination med vinkeln på sadelröret).

B-måttet mäts alltså alltid vågrätt oberoende av vinkel på respektive rör.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Mats: med det finns ju inget sadelrör på den höjden på en slopad ram om du mäter vågrätt? När du säger 'centrum på sadelröret' tolkar jag det som att du vill mäta längs med toppröret, annars så finns det ju inget sadelrör att landa på, på en slopad ram.

Så här skulle jag ha velat att b-måttets hjälplinje varit ritad hos er:
(mått 1, HTL, längst ner på sidan)
http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure/b-road/croix-de-fer-10

Rose-tråden
jonja: Det verkar som att mina pedagogiska kunskaper inte är i toppklass, men även vi mäter på samma sätt som Genesis-länken du hänvisar till. Det är rätt vanligt inom branschen att man mäter på detta sätt.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Capra ibex: inom några veckor kommer nya cykelkatalogen ut och då skall också alla 2016-års modeller finnas tillgängliga på hemsidan. 2016-års ramarna av Ground Control kommer att finnas i vårt lager i slutet av oktober 2015. Kön till produktionen är för tillfället ca 2-3 veckor. Men lägger du beställningen så fort cyklarna finns tillgängliga så står du i kön till produktionen samtidigt som du väntar på ramen.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Funderar på en Rose Dx pro 3000 för vinter pendling ca 6 mil om dagen.

Jag har en sommar racer men kan egentligen inte så mycket om cyklar. Behöver nu en vinter cykel.

Är detta ett bra alt eller lite over kill?

Klingor/drev/hjul/sadel.......måste jag tänka på nått byta?

Är 183 lång och 83 kilo normal byggd. Vilken stl bör jag ha?

Tack

Rose-tråden
Kaplan: Jag antar att du menar en Pro DX Cross 3000? De allra flesta väljer att uppgradera till Compact-vevparti, dvs. klingor med 50 och 34 tänder fram istället för crossens standardutväxling på 46/36. Då får du både lättare lätta växlar och tyngre tunga växlar och cykeln kan "vikariera" som landsvägscykel om du skulle behöva det någon gång. Vill du ha riktigt bra bromsar skall du välja versionen med hydrauliska bromsar iställer för mekaniska. Sadeln på standardmodellen tycker de flesta om, men det smaken är som sagt som baken... Standardhjulen är ok. Ultegra kan kanske kännas lite som overkill på en vintercykel, men om du vill ha hydrauliska bromsar lönar det sig inte att kombinera dessa med 105-modellen, dvs. Pro DX Cross 2000 eftersom priset kommer så nära 3000-modellen.

Vilken är din innerbenslängd? Så här mäter man: http://www.rosebikes.se/innehall/info/hitta-raett-storlek/hur-skall-man-maeta

/Mats Ribacka, ROSE

Tillbaka
Topp